Όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για τις «χειμωνιάτικες» λειτουργίες που προσφέρουν τα κουμπιά και οι ενδείξεις στο αυτοκίνητο σας
Μπορεί να άργησε αλλά ο χειμώνας ήρθε επιτέλους και μάλιστα πρόσφατα είχαμε και το πρώτο κύμα κακοκαιρίας, «Bora». Οι χαμηλές θερμοκρασίες, η βροχή, η υγρασία αλλά και ο παγετός, που συχνά κάνει την εμφάνιση του κατά τις προχωρημένα βραδινές και τις πρωϊνές ώρες, ακόμα και στις νότιες / πεδινές περιοχές της χώρας, δημιουργούν προβλήματα στη χρήση του αυτοκινήτου.
Ευτυχώς για όλους μας, τα τετράτροχα προσφέρουν πλέον ένα πλήρες «οπλοστάσιο» λειτουργιών για την αντιμετώπιση αυτών των συνθηκών αλλά μαζί με τη πλεόνασμα επιλογών, έρχεται και το μπέρδεμα.
Τι σημαίνουν λοιπόν όλα αυτά τα εικονίδια και οι ενδείξεις που έχουμε πλέον στην διάθεση μας;
Ας τα δούμε αναλυτικά.
Ξεκινώντας από τα παράθυρα, το πρόβλημα που παρουσιάζουν τον χειμώνα, είναι ότι θαμπώνουν από την υγρασία. Το γιατί θαμπώνουν και το όλο «επιστημονικό» αυτής της ανεπιθύμητης ιδιότητας τους, μπορείτε να το διαβάσετε στο σχετικό, αναλυτικό θέμα, ΕΔΩ.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα, έχουν δύο συγκεκριμένα κουμπιά για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ξεκινώντας από το πίσω παράθυρο, υπάρχει η λειτουργία που θερμαίνει μια ενσωματωμένη στο τζάμι σειρά αντιστάσεων, ώστε αυτό να ξεθαμπώσει. Το σύμβολο πάνω στο κουμπί, ή στην ψηφιακή ένδειξη που ενεργοποιεί την λειτουργία αυτή, είναι ένα παραλληλόγραμμο με τρεις κυματιστές γραμμές.
Σε ότι αφορά στο παρμπρίζ τώρα, υπάρχουν ορισμένα αυτοκίνητα που ενσωματώνουν επίσης αντιστάσεις στο σώμα του τζαμιού αλλά αυτό δεν είναι ακόμα κάτι διαδεδομένο σαν πρακτική. Σε κάθε περίπτωση, για να μην υπάρχει παρεμπόδιση στο οπτικό πεδίο του οδηγού, οι αντιστάσεις αυτές είναι πιο λεπτές και δυσδιάκριτες σε σχέση με αυτές που τοποθετούνται πίσω. Αν το αυτοκίνητο σας έχει τέτοια λειτουργία, το σύμβολο της είναι μια «καμάρα» με μια τεθλασμένη γραμμή να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας της.
Στην συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων πάντως, το ξεθάμπωμα του παρμπρίζ γίνεται με ροή ζεστού αέρα, που μέσω ειδικών αεραγωγών στη βάση του ταμπλό, οδηγείται προς αυτό.
Σε μοντέλα που «τα έχουν τα χρονάκια τους», η λειτουργία επιτυγχάνεται μέσω ρύθμισης στα κλαπέτα ανακατεύθυνσης του αέρα από το χειριστήριο που υπάρχει για αυτή τη δουλειά. Στα πιο σύγχρονα, η λειτουργία ενεργοποιείται με ξεχωριστό κουμπί, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση φέρει για σύμβολο μια «καμάρα» με τρεις κυματιστές γραμμές στο κάτω μέρος της.
Βλέπετε λοιπόν την διαφορά μεταξύ μπροστινού και πίσω παραθύρου; Ότι αφορά στις λειτουργίες θέρμανσης / ξεθαμπώματος του πίσω παραθύρου, συμβολίζεται με παραλληλόγραμμό, ενώ για το παρμπρίζ, χρησιμοποιείται η «καμάρα» και αυτό ισχύει για όλους τους κατασκευαστές.
Αυτό που δεν ισχύει για όλους τους κατασκευαστές, είναι η «στρατηγική» που χρησιμοποιούν σε ότι αφορά στην θέρμανση του παρμπρίζ. Για ορισμένους, το κουμπί με την «καμάρα» που αναφέρθηκε πιο πάνω ονομάζεται «defrost», δηλαδή αδόκιμα μεταφρασμένο «απόψυξη» και αφορά στην απομάκρυνση της παγωμένης πάχνης που σχηματίζεται τις κρύες μέρες στο παρμπρίζ των αυτοκινήτων.
Σε ορισμένα αυτοκίνητα, αυτό σημαίνει απλά θερμός αέρας από το καλοριφέρ, ενώ σε άλλα, ενεργοποίηση του κλιματισμού, ώστε το αποτέλεσμα να είναι πιο γρήγορο. Σε άλλες περιπτώσεις επίσης, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει αν θα χρησιμοποιήσει το καλοριφέρ ή τον κλιματισμό. Όπως και να έχει, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο πάντως.
Περνάμε τώρα σε άλλα στοιχεία των αυτοκινήτων που μπορεί να είναι θερμαινόμενα, όπως τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού αλλά και το τιμόνι. Για τα καθίσματα το σύμβολο είναι… ένα κάθισμα, με αυτή την τριάδα κυματιστών γραμμών που σημαίνουν «ζέστη» για τους περισσότερους κατασκευαστές.
Πιο σπάνια, ίσως το συναντήσετε ως κάθισμα με τεθλασμένες γραμμές που συμβολίζουν αντιστάσεις. Αυτό το δεύτερο είναι πιο σωστό, αφού με αντιστάσεις επιτυγχάνεται η θέρμανση των καθισμάτων και όχι με αέρα. Για τον αέρα στα κλιματιζόμενα καθίσματα (αν το αυτοκίνητο σας έχει τέτοια λειτουργία), το σύμβολο είναι κάθισμα με ανεμιστήρα, οπότε δύσκολο να το μπερδέψετε, άλλωστε αυτό αφορά το καλοκαίρι, για δροσιά.
Ένα άλλα σημείο που μπορεί να θερμαίνεται στα αυτοκίνητα είναι το τιμόνι και το σύμβολο για αυτή την λειτουργία είναι –θα το υποθέσατε ήδη- ένα τιμόνι με κυματιστές γραμμές.
Σημαντικό στοιχείο για την ασφάλεια είναι επίσης οι εξωτερικοί καθρέπτες, οι οποίοι μπορούν επίσης να έχουν λειτουργία ξεθαμπώματος / defrost. Σε ορισμένα αυτοκίνητα, αν προσφέρουν κάτι τέτοιο στον εξοπλισμό τους, η λειτουργία αυτή επιτυγχάνεται αυτόματα, με το πάτημα του κουμπιού που αφορά το παρμπρίζ. Σε κάποια άλλα, υπάρχει σύμβολο «εξωτερικός καθρέπτης με κυματιστές γραμμές», μαζί με αυτό του παρμπρίζ, ενώ σε σπάνιες περιπτώσεις, η λειτουργία αυτή προσφέρεται ξεχωριστά και μπορεί να ενεργοποιηθεί αυτόνομα, με αποκλειστικό κουμπί.
Κλείνουμε με κάτι το οποίο δεν αφορά «χειμερινό κουμπί / χειριστήριο» αλλά «χειμερινή ένδειξη» και αυτή είναι η προειδοποίηση πάγου. Εμφανίζεται στο ταμπλό ως αναπαράσταση παγοκρυστάλλου, μόνη της ή πλαισιωμένη από ένα γράφημα δρόμου, όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέσει στους ~3°C.
Σε περίπτωση που ορθά αναρωτιέστε γιατί στους 3°C και όχι στους 0°C, που είναι η θερμοκρασία στην οποία σχηματίζεται ο πάγος, η απάντηση είναι ότι η ένδειξη αποτελεί «προειδοποίηση» και όχι «αναφορά».
Πέραν αυτού, ακόμα και αν η θερμοκρασία περιβάλλοντος παραμείνει σταθερά στους 3°C, υπάρχει περίπτωση σε γέφυρες ή σε σημεία που είναι εκτεθειμένα σε ρεύματα ψυχρού αέρα, να έχει ήδη σχηματιστεί πάγος.
Όλες οι ειδήσεις
Πως προετοιμάζουμε σωστά το αυτοκίνητο για τον χειμώνα
Γιατί θολώνουν τα τζάμια στα αυτοκίνητα τον χειμώνα;
Οι φθαρμένοι υαλοκαθαριστήρες υπονομεύουν την οδηγική ασφάλεια