Η απροσεξία είναι στατιστικά μια από τις κύριες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων.
Προσοχή! Μια λέξη που ακούμε από την παιδική μας ηλικία. Και έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία όταν κυκλοφορούμε στο δρόμο με τέσσερις ή δύο τροχούς ή ακόμα και με τα πόδια. Πώς όμως μπορούμε ως οδηγοί και ως χρήστες του δρόμου να μάθουμε να ελαχιστοποιούμε τους κινδύνους;
Καθημερινά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με κάθε είδους επικίνδυνες καταστάσεις. Χρησιμοποιούμε το τηλέφωνο χωρίς σύστημα ανοιχτής ακρόασης, στέλνουμε μηνύματα, τσεκάρουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τρώμε ή πίνουμε καθώς οδηγούμε, ψαχουλεύουμε τις θήκες του αυτοκινήτου, παίζουμε με τον σκύλο μας ή αγναντεύουμε τη θέα. Τα ερεθίσματα που μπορούν να μας αποσπάσουν την προσοχή είναι αμέτρητα, ειδικά στην σημερινή ψηφιακή εποχή. Αλλά δεν φταίνε μόνο οι οδηγοί αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Οι ποδηλάτες φορούν ακουστικά ή κρεμούν βαριές τσάντες στο τιμόνι ενώ και οι πεζοί πολλές φορές χαζεύουν στην οθόνη του κινητού τους καθώς διασχίζουν το δρόμο.
«Μία από τις κύριες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων είναι η έλλειψη προσοχής. Κοιτάμε την οθόνη του τηλεφώνου μας, ακούμε μουσική και αποσπάμε την προσοχή μας από εικόνες και ήχους γύρω μας. Αυτό είναι ένα από τα κύρια σημεία εστίασης πολλών συστημάτων υποβοήθησης. Το σύστημα ανίχνευσης τυφλού σημείου, για παράδειγμα, ελέγχει για αυτοκίνητα, ποδηλάτες και πεζούς ή οποιαδήποτε κίνηση γύρω από το αυτοκίνητο και προειδοποιεί τον οδηγό», αναφέρει ο Robert Šťastný, μέλος της ερευνητικής ομάδας Οδικής Ασφάλειας της Skoda.
Οδηγώντας ποδήλατο
Μετά το χειμώνα ίσως το σώμα μας να μην είναι έτοιμο για να διανύσει μεγάλες αποστάσεις με το ποδήλατο. Μπορεί να νιώθουμε πολύ καλά, αλλά να κουραζόμαστε γρήγορα. Πρέπει να έχουμε επίγνωση του πώς νιώθουμε και να αναγνωρίζουμε πότε κουράζεται το σώμα μας και χρειάζεται ένα διάλειμμα. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν ένα σύστημα που παρακολουθεί τις αντιδράσεις του οδηγού και τον ενημερώνει ότι πρέπει να κάνει μια στάση. Οι ποδηλάτες πρέπει μόνοι τους να το αναγνωρίσουν.
Επιπλέον πρέπει να είναι σε εγρήγορση για κάτι που μπορεί να πεταχτεί ξαφνικά εμπρός τους, όπως ένα αυτοκίνητο, ένας πεζός ή ένα ζώο και να προσαρμόζουν την ταχύτητα τους ώστε να μπορούν να σταματήσουν σε μια τέτοια περίπτωση.
Περπατώντας
Ως πεζοί έχουμε επίσης πολλές προκλήσεις και περισπασμούς να αντιμετωπίσουμε. Από διαφημιστικές πινακίδες, εντυπωσιακές βιτρίνες και κάθε είδους οθόνες μέχρι καλλιτέχνες του δρόμου και πάγκους με φαγητά. Υπάρχουν δύο βασικές πτυχές της ασφαλούς χρήσης του δρόμου. Να είμαστε προβλέψιμοι, να συμπεριφερόμαστε δηλαδή με τρόπο που επιτρέπει στους άλλους χρήστες του δρόμου να ξέρουν τί πρόκειται να κάνουμε και να είμαστε ορατοί. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις πόλεις, αλλά περισσότερο στα προάστια και στα χωριά. Είναι σημαντικό να φοράμε ανοιχτόχρωμα ρούχα ή καλύτερα ρούχα με ανακλαστικά στοιχεία που θα έιναι ορατά από μακριά, ακόμα και το βράδυ.
Οι οδηγοί πρέπει να μπουν στη θέση των ποδηλατών
Οι οδηγοί πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να αφήνουμε στους ποδηλάτες αρκετό χώρο όταν τους προσπερνάμε.
Όταν βγαίνουμε από το αυτοκίνητο, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι δεν πλησιάζουν ποδήλατα, ή μοτοσυκλέτες πριν ανοίξουμε τις πόρτες. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορεί να διαθέτουν σύστημα υποβοήθησης τυφλών σημείων, αλλά το καλύτερο είναι να βεβαιωθούμε με τα μάτια μας. Οι Ολλανδοί, που είναι παγκοσμίως γνωστοί για την αγάπη τους για το ποδήλατο, σκέφτηκαν ένα έξυπνο κόλπο: πιάνουν τη λαβή της πόρτας με το χέρι που βρίσκεται στην αντίθετη πλευρά. Έτσι το σώμα τους στρίβει και είναι πιο εύκολο να εντοπίσουν ένα κινούμενο όχημα με την περιφερειακή τους όραση.
Προσοχή όταν στρίβουμε δεξιά
Συχνά βλέπουμε ένα αυτοκίνητο να προσπερνά ένα ποδήλατο που κινείται αργά και αμέσως να στρίβει δεξιά, περνώντας κοντά, εμπρός από τον ποδηλάτη. Αν ο ποδηλάτης δεν έχει αρκετό χρόνο και χώρο για να επιβραδύνει ή να σταματήσει, θα χτυπήσει πάνω στο αυτοκίνητο με ό,τι αυτό μπορεί να επιφέρει.
Τα συστήματα υποβοήθησης χρειάζονται οδηγούς
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν διάφορα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Αλλά μην ξεχνάμε ότι, όπως υποδηλώνει το όνομά τους, το μόνο που κάνουν είναι να βοηθούν τους οδηγούς. Ακόμη και τα καλύτερα συστήματα υποβοήθησης είναι άχρηστα αν ο οδηγός δεν είναι προσεκτικός και συγκεντρωμένος.
Μην γίνεις εσύ το ανδρείκελο
Η πλατφόρμα We Love Cycling έκανε μια εκστρατεία για την ασφάλεια, σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται η Skoda. Η καμπάνια εφιστά την προσοχή στα συνηθισμένα λάθη και την απροσεξία στους δρόμους. Ανδρείκελα που χρησιμοποιούνται στα crash tests παίρνουν τη θέση των κασκαντέρ σε μια καμπάνια με σλόγκαν «Μην γίνεις εσύ το ανδρείκελο».
Η καμπάνια αποτελείται από επτά σποτς, τρία εκ των οποίων επικεντρώνονται στους ποδηλάτες, τρία στα συστήματα υποβοήθησης των αυτοκινήτων της Skoda και ένα όπου ο ειδικός στην οδική ασφάλεια Robert Šťastný εξηγεί τις λειτουργίες υποβοήθησης που προσφέρουν τα αυτοκίνητα της μάρκας. Όπως τονίζει, όμως, η προσοχή είναι ο καλύτερος τρόπος πρόληψης ατυχημάτων.
https://youtu.be/NUd4awXI64Y