Αναφορές για ανεπανόρθωτες ζημιές σε κάμερες και κινητά από τις δέσμες laser των LIDAR συστημάτων στα σύγχρονα αυτοκίνητα
Τα LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) είναι συσκευές με τις οποίες εξοπλίζονται σύγχρονα μοντέλα αυτοκινήτων. Tα LIDAR, η απλώς «ραντάρ» όπως συνήθως ονομάζονται, καταγράφουν την μορφή και την απόσταση στην οποία βρίσκονται αντικείμενα και άνθρωποι γύρω από ένα αυτοκίνητο. Τα δεδομένα αυτά, στέλνονται σε πραγματικό χρόνο στις επεξεργαστικές μονάδες που ορίζουν λειτουργίες όπως η αυτόνομη οδήγηση και τα συστήματα ασφαλείας ενός αυτοκινήτου.
Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η καταγραφή αυτή, έχει να κάνει με την εκπομπή μιας δέσμης laser από τα LIDAR συστήματα, και την «αντανάκλαση» της στα αντικείμενα του περιβάλλοντα χώρου. Το μήκος κύματος του laser αυτού για τις πολιτικές εφαρμογές των LIDAR, είναι στα 1.550 nm, δηλαδή βρίσκεται στο υπέρυθρο φάσμα.
Ακούγοντας κανείς για εκπομπές laser από αυτοκίνητα τα οποία είναι πολύ πιθανό να βρίσκονται γύρω του ή αντιθέτως διερχόμενα, η πρώτη ερώτηση είναι φυσικά το αν οι δέσμες αυτές μπορούν να τον βλάψουν, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με την όραση του.
Η απάντηση είναι πως όχι, παρά το ότι δεν είναι ορατές, το ανθρώπινο μάτι «μπλοκάρει» και «απορροφά» τις υπέρυθρες αυτές δέσμες, πριν φτάσουν στον αμφιβληστροειδή χιτώνα. Η ακτινοβολία στo μήκος κύματος που εκπέμπεται από τα LIDAR, μπορεί βέβαια να προκαλέσει ερεθισμούς και ξηροφθαλμία αλλά χρειάζεται συνεχής και πολύωρη έκθεση των ματιών μας σε αυτή.
Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τους αισθητήρες των φωτογραφικών μηχανών και των κινητών, οι οποίοι μπορεί να καταστραφούν αν πέσει πάνω τους μια δέσμη laser, «καίγοντας» τις φωτοδιόδους τους. Το φαινόμενο είχε για πρώτη φορά παρατηρηθεί όταν συνέβη η μετάβαση από το φιλμ στην ψηφιακή φωτογραφία, όπου ρεπόρτερ που κατέγραφαν εικόνες σε συναυλίες και θεάματα με laser, είδαν τις πανάκριβες μηχανές τους να αχρηστεύονται.
Το ίδιο κατά πως φαίνεται συμβαίνει και με τις εκπομπές των LIDAR. Φωτογράφος στην CES του 2019, έστρεψε τη μηχανή του για να καταγράψει LIDAR συσκευή, και στη συνέχεια διαπίστωσε ότι είχαν αχρηστευθεί αρκετά pixels στον αισθητήρα της αξίας 2.000 ευρώ κάμερας του.
Πριν από λίγες ημέρες, κάποιος που τραβούσε φωτογραφίες το LIDAR ενός Volvo EX90 με το κινητό του, αντιμετώπισε το ίδιο πρόβλημα, με το LASER να «καίει» pixels στον αισθητήρα του iPhone του. Μάλιστα στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο άτυχος νεαρός, επικοινώνησε με την Volvo για να ζητώντας εξηγήσεις για το περιστατικό.
H Volvo απάντησε, και προς τιμή της ανέλαβε την επισκευή του κινητού του, ενώ ανέφερε επίσης τα εξής:
«Γνωρίζουμε ότι υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί ζημιά στον ψηφιακό αισθητήρα ενός κινητού, αν κάποιος επιχειρήσει να τραβήξει κοντινές φωτογραφίες σε μια συσκευή LIDAR. Ωστόσο, τα 1550 nm του μήκους κύματος στα οποία λειτουργεί το LIDAR του EX90 δεν αποτελούν κίνδυνο για τα ανθρώπινα μάτια και αυτός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που επιλέξαμε αυτό τον τύπο. Πέραν αυτού, είμαστε σε συνεννόηση με τους κατασκευαστές και τους νομοθέτες, ώστε να υπάρξει μια τεχνική επίλυση στο πρόβλημα και τα LIDAR να μην προκαλούν βλάβες στα ψηφιακά μέσα καταγραφής».
Η απάντηση της Volvo είναι σαφής σε ότι αφορά σε αυτό το περιστατικό και ως μια απλή γενική οδηγία θα λέγαμε ότι πρέπει κανείς να αποφεύγει να τραβά φωτογραφίες και video τα LIDAR σε ένα αυτοκίνητο. Ωστόσο δεν μπορούμε να ξέρουμε τι συμβαίνει με τις dashcam αλλά και τις κάμερες επόπτευσης που είναι εγκαταστημένες σε πολλά μοντέλα αυτοκινήτων.
Επηρεάζονται από τα LIDAR των άλλων αυτοκινήτων και αν ναι σε τι βαθμό; Αυτό που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ψηφιακών αισθητήρων φέρουν φίλτρο υπεριώδους και υπέρυθρης ακτινοβολίας και προφανώς παίζει μεγάλο ρόλο το πόσο ισχυρό είναι αυτό, όπως επίσης μεγάλο ρόλο παίζει η εγγύτητα με την πηγή εκπομπής του laser αλλά και η γωνία πρόπτωσης της δέσμης πάνω στον αισθητήρα.
Θα επανέλθουμε στο θέμα λοιπόν. Προς το παρόν, επισημαίνουμε και πάλι, όχι κοντινές λήψεις με κάμερες και κινητά στα LIDAR συστήματα αυτοκινήτων, που βρίσκονται σε λειτουργία.
Όλες οι ειδήσεις
Suzuki: Επιστροφή του GSXR; Η Suzuki αφήνει τη φαντασία να οργιάζει
Τι κάνει το “Β” στον επιλογέα ταχυτήτων; Πότε το χρησιμοποιούμε;
Συγχώνευση υπό όρους: Πανάκριβη απαίτηση της Honda απέναντι στην Nissan