Καλοκαίρι. Ήλιος, ελεύθερος χρόνος και αφορμή για εποχούμενες μετακινήσεις. Πολλές από αυτές απατούν μόνο λίγα λεπτά οδήγησης, αλλά εμπεριέχουν κινδύνους, κυρίως λόγω εφησυχασμού του οδηγού, αλλά και «τυποποιημένων» συνηθειών που πρέπει να αποφεύγουμε.
Μερικές από αυτές είναι:
– Τα τυπικά beachwear (σαγιονάρες, μαγιό) δεν είναι κατάλληλα για οδήγηση. Για παράδειγμα, οι σαγιονάρες μειώνουν την αίσθηση του οδηγού στα πεντάλ, ενώ ενδέχεται να σκαλώσουν σε αυτά μειώνοντας την ταχύτητα αντίδρασης. Οι οδηγοί πρέπει πάντα να φοράμε παπούτσια ελαφριά, μαλακά, μικρά σε όγκο, με σόλες που δεν εξέχουν.
– Σε ένα όχημα αφημένο για ώρες στον ήλιο, για να μειωθεί η θερμοκρασία του εσωτερικού, πρέπει να ανοίγουμε τις πόρτες και τα παράθυρα για δυο-τρία λεπτά και μετά να ενεργοποιούμε τον κλιματισμό.
– Ο αριθμός των επιβατών δεν πρέπει να υπερβαίνει τον αριθμό των καθισμάτων ακόμα και αν το ταξίδι είναι μόνο ολίγων λεπτών, καθώς κάποιος ή κάποιοι δεν θα φορούν ζώνη ασφαλείας.
– Σε ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες, οι οδηγοί πρέπει να πίνουμε υγρά (κατά προτίμηση νερό) σε τακτά χρονικά διαστήματα, αλλά όχι κατά την διάρκεια της οδήγησης καθώς η διαδικασία αυτή μπορεί να προκαλέσει απώλεια προσοχής. Μελέτες αποδεικνύουν ότι, ένας αφυδατωμένος οδηγός κάνει τα ίδια λάθη όπως κάποιος που έχει καταναλώσει 8 ποτήρια κρασιού.
– Τα δυο χέρια πάντα στο τιμόνι: Η οδήγηση με το χέρι έξω από το παράθυρο είναι σύνηθες καλοκαιρινό φαινόμενο, αλλά πρέπει να αποφεύγεται, αφενός γιατί επηρεάζει την ικανότητα ελέγχου του οχήματος και αφετέρου λόγω του κινδύνου τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Επικίνδυνη είναι και η στάση του συνοδηγού με τα πόδια στο ταμπλό, καθώς όταν ενεργοποιηθεί ο αερόσακος θα προκαλέσει σοβαρή σωματική βλάβη.
– Σταθμεύοντας, ψάχνουμε το καλύτερο και πιο ασφαλές σημείο, έχοντας κατά νου και την στιγμή της αναχώρησης. Αποφεύγουμε αμμώδη εδάφη, στενά που ενδέχεται να κλείσουν από κάποιον αμελή και –ιδανικά- βάζουμε το όχημά μας σε σημείο που θα σκιάζεται όταν έρθει η ώρα της αναχώρησής μας. Η οδήγηση σε θερμοκρασίες καμπίνας 35+ βαθμών είναι επικίνδυνη, καθώς ο οδηγός βρίσκεται σε κατάσταση δυσφορίας.
– Το άκουσμα μουσικής στην διαπασών την ώρα της οδήγησης είναι επικίνδυνο, αφού αποκόπτει τον οδηγό από σημαντικούς ήχους, όπως σειρήνες οχημάτων άμεσης επέμβασης, ό ήχος οχήματος που βρίσκεται στα «τυφλά» σημεία, αλλά και οι ήχοι του οχήματος μας που ενδεχομένως ειδοποιούν ότι κάτι δεν πάει καλά.
– Ελέγχουμε ή και αλλάζουμε τα ελαστικά μας: Ο μεγαλύτερος εχθρός των ελαστικών είναι οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και δρόμου. Γι αυτό και οι πιέσεις των ελαστικών μας πρέπει να είναι όσο ακριβώς (ελέγχονται με κρύα ελαστικά) συνιστά ο κατασκευαστής, ενώ αν επίκειται αλλαγή λόγω φθοράς, αυτή πρέπει να γίνεται πριν ξεκινήσει το καλοκαίρι.
Με αυτά, να σας ευχηθώ Καλές & Ασφαλείς καλοκαιρινές διαδρομές!
Νίκος Τσάδαρης