Μετά το τεράστιο σκάνδαλο του ομίλου Volkswagen, τα diesel αυτοκίνητα έχουν μειωθεί αισθητά στους δρόμους μας, αλλά δεν έχουν εξαφανιστεί, καθώς υπάρχουν ακόμη πολλοί άνθρωποι που αγαπούν αυτούς τους κινητήρες.
Οι λόγοι για αυτή την αγάπη είναι πολλοί, αλλά ξεχωρίζει η αφθονία της ροπής, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει σίγουρα και το γεγονός ότι έχουν χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Ο πρώτο λόγος για τον οποίο οι diesel κινητήρες είναι πιο οικονομικοί, δεν έχει καμία σχέση με το καύσιμο. Πολλά από τα Ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που βλέπουμε, σημειώνουν χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου ακόμη και σε σχέση με τα υβριδικά των ΗΠΑ, χάρη στους μικρότερους κινητήρες. Τυπικά, αυτοί προσφέρουν αρκετή ροπή για να κινείσαι μέσα στο αστικό δίκτυο αλλά και τους επαρχιακούς δρόμους, ακόμη και αν δεν είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για προσπέραση σε μια βουνίσια διαδρομή. Αυτό δεν περιορίζεται αποκλειστικά στους diesel κινητήρες βέβαια, καθώς οι κινητήρες μικρού κυβισμού χρησιμοποιούνται με κάθε είδους καύσιμο στη Γηραιά Ήπειρο.
Πέρα από αυτό όμως, δεν είναι απλώς ζήτημα μεγέθους κινητήρα. Αλλά ακόμη και αν λάβουμε υπόψιν το μέγεθος, ένας κινητήρας με diesel έχει πάντοτε καλύτερη κατανάλωση από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα. Ένα εύκολο παράδειγμα είναι το Volkswagen Golf: Με τον turbo κινητήρα βενζίνης 1.5 TSI των 150 ίππων, η μέση κατανάλωση (WLTP) είναι 5,4 με 5,6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ ο δίλιτρος κινητήρας diesel των 150 ίππων χρειάζεται κατά μέσο όρο 4,5 με 4,7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Σε γενικές γραμμές, μονάχα το 35% της ενέργειας που περιέχεται σε ένα λίτρο βενζίνης μετατρέπεται σε ενέργεια που μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο, ένα ποσοστό που φτάνει το 45% για τους diesel κινητήρες.
Στο παρακάτω βίντεο, μπορείτε να δείτε σε αρκετό βάθος (αλλά όχι τόσο αναλυτικά που να γίνει κουραστικό ή να χρειάζεται πτυχίο για να καταλάβεις τι λέει), τις διαφορές μεταξύ των δύο καυσίμων. Βασικά, το diesel περιέχει περισσότερη ενέργεια από μια συγκρίσιμη ποσότητα βενζίνης, που σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιήσετε λιγότερη ποσότητα για να κάνετε το ίδιο έργο. Αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες. Το καύσιμο diesel έχει το πλεονέκτημα ότι είναι και λιπαντικό, επομένως μειώνει τις τριβές στον κινητήρα και τον βοηθά να χάνει λιγότερη ενέργεια. Οι κινητήρες diesel τείνουν επίσης να λειτουργούν σε χαμηλότερες στροφές ανά λεπτό, γεγονός που μειώνει την ποσότητα ενέργειας που χάνεται από τη θερμότητα. Ο υψηλότερος λόγος συμπίεσης είναι ένας ακόμη παράγοντας που βοηθά.
Τούτου λεχθέντος, οι βενζινοκινητήρες έχουν προχωρήσει πολύ τα τελευταία χρόνια. Στο παρελθόν, οι κινητήρες diesel είχαν το πλεονέκτημα της χρήσης άμεσου ψεκασμού καυσίμου, αλλά αυτό είναι πλέον κοινό σε κάθε είδος κινητήρα. Ως αποτέλεσμα, οι κινητήρες αερίου μπορούν να λειτουργούν σε υψηλότερες αναλογίες συμπίεσης και να καλύψουν το χάσμα της οικονομίας καυσίμου σε σύγκριση με έναν diesel.
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή Seres 5: Πώς είναι τελικά το κινέζικο SUV;
Ανατροπή στη λίστα με τα πιο αξιόπιστα αυτοκίνητα: η Lexus χάνει την πρώτη θέση
Actibump: Το «έξυπνο σαμαράκι» που το νοιώθουν μόνο όσοι τρέχουν