ΧΡΗΣΤΙΚΑ

Κεραυνοί και οδήγηση: Τι συμβαίνει όταν μας χτυπήσει κεραυνός στο αυτοκίνητο;

keravnoi-kai-odigisi-ti-symvainei-otan-mas-chtypisei-keravnos-sto-aftokinito-727347

Τελικά είμαστε προστατευμένοι αν βρεθούμε εκτεθειμένοι με το αυτοκίνητο μας σε καταιγίδα με μεγάλη συχνότητα κεραυνών;

Σύμφωνα με τα μετεωρολογικά προγνωστικά μοντέλα αναμένονται βροχές, καταιγίδες και τοπικές χαλαζοπτώσεις στο μεγαλύτερο μέρος των ηπειρωτικών περιοχών της χώρας, με ένα πρόσθετο χαρακτηριστικό πρόβλεψης, να είναι η μεγάλη συχνότητα κεραυνών.

Η ξηρότητα της ατμόσφαιρας, απόρροια των υψηλών θερμοκρασιών και της απουσίας βροχών για μεγάλο διάστημα, έχει ως αποτέλεσμα το φαινόμενο αυτό. Οι αστραπές είναι μια ηλεκτρική εκκένωση του υψηλού φορτίου στατικού ηλεκτρισμού που δημιουργείται στα σύννεφα, υπερνικώντας την φυσική αντίσταση της ατμόσφαιράς.

Όταν μια αστραπή αγγίξει το έδαφος, ονομάζεται κεραυνός, η ηλεκτρική τάση που αναπτύσσεται κυμαίνεται από τα 10 έως τα 125 εκατομμύρια Volt, με φορτίο 1.000 έως 300.000 amps.  Όχι κάτι που θέλουμε να μας χτυπήσει, εκτός και αν είμαστε οι AC/DC:

To θέμα με τη φύση είναι ότι δεν επιλέγουμε το πώς, πότε και που θα εκδηλωσεί τα φαινόμενα της, οπότε αν και στατιστικά είναι σπάνιο, ναι, υπάρχει περίπτωση να χτυπήσει κεραυνός ένα αυτοκίνητο, εν κινήσει ή στατικά. Το τι συμβαίνει σε αυτή την περίπτωση είναι ολίγον τι χαοτικό και δεν μπορεί με ακρίβεια να προβλεφθεί.

Μπορεί ένα μέρος ή όλο το ηλεκτρικό κύκλωμα να «ψηθεί» αναλόγως του πόσο αυτό είναι αρκούντως μονωμένο, σίγουρα θα συμβούν σημαντικές υλικές ζημιές στο σημείο που θα χτυπήσει ο κεραυνός, το σημαντικό όμως είναι ότι οι επιβαίνοντες, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, δεν θα πάθουν απολύτως τίποτα, πέραν της επείγουσας ανάγκης για αλλαγή εσώρουχων.

Ο λόγος είναι ότι κατασκευαστικά και εγγενώς,  το αμάξωμα και το σασί περικλείουν τους επιβάτες σε ένα μεταλλικό κλωβό. Αυτός ο «εγκιβωτισμός» σε μέταλλο αποτελεί σωτήριο γεγονός, με τα εξωτερικά τμήματα του αυτοκινήτου να λειτουργούν ως «κλωβός Φάραντεϊ».

Κλωβός Φάραντεϊ, είναι οποιαδήποτε κατασκευή λειτουργεί ως «ασπίδα» προστασίας από ηλεκτρομαγνητικά πεδία για το εσωτερικό το οποίο περικλείει. Τα μέταλλα του αυτοκινήτου στην προκειμένη περίπτωση, είναι αγώγιμα υλικά και είναι αυτά μέσα από τα οποία διέρχεται το τεράστιο ηλεκτρικό φορτίο ενός κεραυνού στην περίπτωση που χτυπηθεί ένα αυτοκίνητο.

Οι επιβάτες, όντας ερχόμενοι σε επαφή με μη αγώγιμα υλικά, όπως τα καθίσματα και τα ταπέτα δαπέδου, δεν δέχονται ηλεκτρική εκκένωση, το ρεύμα «ψάχνει» την ευκολότερη δίοδο προς τον προορισμό του, που δεν είναι άλλος από το έδαφος. Το ερώτημα είναι βέβαια αν τα ελαστικά ενός αυτοκινήτου αποτελούν αγώγιμα υλικά και η απάντηση είναι πως όχι, σε καμία περίπτωση.

Ωστόσο, όντας τα μοναδικά σημεία επαφής του αυτοκινήτου με το έδαφος και δεδομένης της ισχύος του φαινομένου, το αποτέλεσμα είναι ότι ο κεραυνός τα περνάει… σουβλάκι. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις πλήγματος αυτοκινήτου από κεραυνό, έχει παρατηρηθεί ότι τα ελαστικά δεν αντέχουν το ηλεκτρικό και θερμικό φορτίο και σκάνε. Μικρό το κακό σε σχέση με το να σκάσουμε εμείς πάντως.

Σε γενικές γραμμές λοιπόν, είστε προστατευμένοι μέσα στο αυτοκίνητο αν βρεθείτε σε καταστάσεις με εκδήλωση πολλών κεραυνών και για την ακρίβεια, είναι το «καταφύγιο» που πρέπει να αναζητήσετε, αν μια καταιγίδα σας πιάσει εκτός αυτού, εκτεθειμένους.

Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μπείτε μέσα και να αποφύγετε την επαφή με μεταλλικά μέρη του αυτοκινήτου.

Αν βέβαια υπάρχει πρόβλεψη για εκδήλωση ακραίων φαινομένων, απλά αποφεύγουμε να οδηγήσουμε, εκτός αν είναι απολύτως αναγκαίο και σε αυτή την περίπτωση, σχεδιάζουμε την διαδρομή μας με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην βρεθούμε μέσα στον… χαμό.

Πέραν αυτοκινήτου, οι γενικές οδηγίες για την προτασία από τους κεραυνούς είναι αυτές, όπως παρατίθενται από τον μετεωρολόγο Θεόδωρο Κολυδά:

Όλες οι ειδήσεις

Δοκιμή BMW X2 sDrive20i: Η θεωρία της εξέλιξης

Βίντεο-Δοκιμή Mini Countryman JCW: Hot & Large

Νέο Toyota MR2: Έχουμε ένα καλό και δύο άσχημα νέα

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο