Η απλή φυσική πίσω από το εκνευριστικό φαινόμενο και ποιος είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για «ξεθόλωμα»
Κρύος καιρός, πρωί στο αυτοκίνητο και… φτου, όλα θολά! Πρόκειται για ένα από τα πιο ενοχλητικά φαινόμενα τον χειμώνα, που καθιστά την άμεση εκκίνηση απαγορευτική, μέχρι τα τζάμια να «καθαρίσουν». Το θέμα βέβαια δεν παρουσιάζεται μόνο όταν ένα αυτοκίνητο έχει «διανυκτερεύσει» παρκαρισμένο, συμβαίνει και εν κινήσει και ο λόγος είναι πολύ απλός.
Όλα έχουν να κάνουν με την διαφορά θερμοκρασίας που υπάρχει μεταξύ του αέρα του περιβάλλοντος και του αέρα που είναι εγκλωβισμένος μέσα στο αυτοκίνητο. Αυτός μέσα στο αυτοκίνητο είναι πάντα πιο ζεστός, καθότι, ακόμα και αν έχει κάποιος να το χρησιμοποιήσει μέρες, τα τζάμια και η καμπίνα λειτουργούν σαν θερμοκήπιο.
Κρατάμε λοιπόν ότι α) εξωτερικός αέρας ψυχρός, β) εσωτερικός αέρας θερμός. Στην «ζεστή» πλευρά, ο αέρας ή μάλλον η υγρασία που εμπεριέχει ο αέρας, συμπυκνώνεται, υγροποιείται και επικάθεται πάνω στις επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με την κρύα πλευρά.
Είναι αυτό ακριβώς που συμβαίνει με την ανάσα μας στο κρύο, όταν αέρας από τα «ζεστά» πνευμόνια μας έρχεται σε επαφή με τον… «ψόφο» και κάνει «συννεφάκια». Στην περίπτωση του αυτοκινήτου, το σημείο που είναι πιο παγωμένο είναι τα τζάμια και εκεί λοιπόν επικάθονται οι συμπυκνώσεις της υγρασίας, δημιουργώντας το θόλωμα.
Δεν είναι κάτι που μπορεί να αποφύγει κανείς, τουλάχιστον στα αυτοκίνητα που σταθμεύουν σε ανοικτούς χώρους, υπάρχουν όμως τρόποι για να το «ξεφορτωθείτε» πιο εύκολα. Προφανώς όλοι γνωρίζετε ότι υπάρχει τρόπος για να κατευθύνετε το ρεύμα του εξαερισμού προς το παρμπρίζ μέσω του επιλογέα που υπάρχει για αυτή τη δουλειά.
Το θέμα είναι ζεστός ή κρύος αέρας όμως; Βάση της φυσικής, πιο αποτελεσματικός είναι ο κρύος αέρας και μάλιστα με την επιλογή αυτός να «τραβιέται» από έξω και όχι από τη επιλογή της ανακύκλωσης μέσα από την καμπίνα. Με αυτό τον τρόπο, υπάρχει πιο γρήγορη «εξισορρόπηση» στην θερμοκρασιακή διαφορά «μέσα και έξω» αλλά το μειονέκτημα είναι ότι κρυώνετε. Είναι θέμα αυτό και αλήθεια, σας καταλαβαίνουμε, αν υπάρχουν μικρές χαρές της ζωής σε ένα γκρίζο, κρύο και καθημερινό πρωϊνό, αυτές είναι ο πρώτος καφές και η θαλπωρή ενός αυτοκινήτου, με το «καλοριφέρ» στο τέρμα.
Γυρνώντας στο «ζεστό», δεν έχει νόημα, με την έννοια ότι χρειάζεται αρκετός χρόνος για να αρχίσει να εξέρχεται θερμός αέρας από τους αγωγούς. Θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το air condition, που και αυτό χρειάζεται τον χρόνο του βέβαια αλλά σε κάθε περίπτωση είναι πιο γρήγορο από το «καλοριφέρ». Σε αυτή την περίπτωση, παρά το ότι ουσιαστικά εντείνετε το πρόβλημα, αφού αυξάνετε την θερμοκρασιακή διαφορά μέσα και έξω, είναι το ρεύμα του αέρα που «καθαρίζει», κυριολεκτικά και μεταφορικά, για εσάς. Μπορεί να πάρει λίγο περισσότερο χρόνο σε σχέση με την επιλογή «φέρε σιβηρικό ψύχος από έξω, μέσα» αλλά ορίστε μια ευκαιρία να απολαύστε δυο γουλιές από τον καφέ ή το αφέψημα με στέβια ή την κομπούτσα που πίνετε, αν είστε τέτοιοι και τέτοιες. Δεν κρίνουμε.
Όλες οι ειδήσεις
Πως προετοιμάζουμε σωστά το αυτοκίνητο για τον χειμώνα
Οδήγηση και βροχή: Τι πρέπει να προσέχουμε
Γιατί όταν κατεβάζουμε το παράθυρο στο αυτοκίνητο μας «σπάνε» τα τύμπανα;