Τί κακό μπορεί να προκαλέσει ένα τηλέφωνο στην τσέπη του πουκαμίσου; Ποιος πρέπει να κάθεται στη δεξιά πλευρά του πίσω καθίσματος ενός αυτοκινήτου; Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις θα μας βοηθήσουν να κινούμαστε με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Σε προηγούμενο άρθρο αναλύσαμε τη σωστή και ασφαλή ρύθμιση του καθίσματος του οδηγού. Τώρα θα μιλήσουμε για τους επιβάτες.
Η τοποθέτηση της ζώνης ασφαλείας είναι μια σημαντική πτυχή της ασφάλειας. Το κάτω μέρος της πρέπει πάντα να περνά πάνω από τη λεκάνη, όχι την κοιλιά. Το σώμα συγκρατείται το ίδιο καλά, αλλά ο αντίκτυπος στα εσωτερικά όργανα του σώματος θα είναι πολύ διαφορετικός. Το πάνω μέρος της ζώνης ασφαλείας θα πρέπει ιδανικά να περνάει από το κέντρο του στήθους και πάντα από το κέντρο του ώμου, ποτέ πολύ κοντά στο λαιμό. Επίσης είναι καλό η ζώνη να μην περνά πάνω από τηλέφωνα, στυλό, κλειδιά, κολιέ και άλλα αντικείμενα τα οποία μπορούν να προκαλέσουν μεγάλη ζημιά όταν πιέζονται πάνω στο σώμα.
Δεν βάζουμε τα πόδια μας πάνω στο ταμπλό
Ορισμένοι βασικοί κανόνες ασφαλείας αφορούν τους επιβάτες. Πολλοί επιβάτες, ειδικά αν δεν κάθεται κανείς πίσω τους, συχνά μετακινούν το κάθισμά πολύ πίσω και ξαπλώνουν την πλάτη. Αλλά έτσι δεν έχουν τα οφέλη της ζώνης ασφαλείας επειδή η ζώνη πρέπει να ακουμπά πάντα σφιχτά πάνω στο σώμα. Από τη στιγμή που υπάρχει κενό μεταξύ του σώματος και της ζώνης ασφαλείας, είτε στους ώμους είτε στο στήθος, κινδυνεύουμε να τραυματιστούμε, σύμφωνα με τον Robert Šťastný, μέλος της ερευνητικής ομάδας οδικής ασφάλειας της Skoda.
Ένα συνηθισμένο και πολύ επικίνδυνο λάθος είναι να βάζουμε τα πόδια μας πάνω στο ταμπλό. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρό τραυματισμό όταν ο αερόσακος ανοίξει, γιατί ανοίγει με τρομερή δύναμη και ταχύτητα και σπρώχνει τα πόδια προς το σώμα. Δεν τραυματίζονται μόνο τα άκρα, αλλά και η οσφυϊκή χώρα, ενώ το κεφάλι κινείται εμπρός προς στα γόνατα, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.
Η χρήση ζωνών ασφαλείας στο πίσω κάθισμα είναι εξαιρετικά σημαντική. Σε μια σύγκρουση, ένα ασυγκράτητο σώμα φεύγει προς τα εμπρός και τραυματίζει το κεφάλι και την άνω σπονδυλική στήλη οποιουδήποτε κάθεται μπροστά του, επισημαίνει ο Šťastný.
Ποιος κάθεται πού
Συχνά αναρωτιόμαστε ποιος πρέπει να καθίσει σε ποια θέση του αυτοκινήτου. Ο ειδικός στην οδική ασφάλεια μας δίνει μια απλή οδηγία. «Σκεφτείτε καταστάσεις όπου εσείς και η οικογένειά σας πρέπει να βγείτε γρήγορα από το αυτοκίνητο. Για παράδειγμα, σε μια καραμπόλα ή κάτι παρόμοιο. Πάντα καθόμαστε με τρόπο που θα μας επιτρέψει να βγούμε γρήγορα το αυτοκίνητο και συνήθως από τις δεξιές πόρτες που είναι προς την άκρη του δρόμου. Για παράδειγμα όταν πίσω βρίσκεται ένα μωρό σε βρεφικό κάθισμα και ο γονέας του, ο γονέας πρέπει πάντα να κάθεται δεξιά πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού, ώστε να μπορεί γρήγορα να λύσει το μωρό ή ολόκληρο το κάθισμα και να φύγει από τη δεξιά πόρτα. Αν κάθονται ανάποδα θα πρέπει να βγει στο δρόμο και να περπατήσει γύρω από το αυτοκίνητο ή να σκαρφαλώσει πάνω από το παιδικό κάθισμα μέσα στο αυτοκίνητο», εξηγεί ο Šťastný.
Κάτι παρόμοιο ισχύει και αν έχουμε παιδιά διαφορετικών ηλικιών στο αυτοκίνητο. Το μεγαλύτερο, που μπορεί να αντιδράσει σε μια δύσκολη κατάσταση και να λύσει τις ζώνες ασφαλείας άλλων επιβατών θα πρέπει να κάθεται δεξιά. Αντίστοιχα, σε ένα επταθέσιο αυτοκίνητο, στο δεξί κάθισμα της δεύτερης σειράς θα πρέπει να κάθεται κάποιος που μπορεί να βγει μόνος του σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και να διπλώσει την πλάτη για να δώσει διέξοδο στους επιβάτες της τρίτης σειράς. Με απλά λόγια, δεν πρέπει ποτέ να μπλοκάρουμε την έξοδο με ένα παιδικό κάθισμα και πρέπει να εφαρμόζουμε τις ίδιες αρχές σε κάθε διαδρομή, όσο μικρή κι αν είναι.
Τα παιδιά σε ειδικά καθίσματα
Πολλά παιδιά προτιμούν να κάθονται σε παιδικό κάθισμα χωρίς πλάτη. Όμως έτσι δεν προστατεύεται το κεφάλι και ο λαιμός τους από πλευρική πρόσκρουση. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να χρησιμοποιούν τα ειδικά παιδικά καθίσματα όσο το δυνατόν περισσότερο, μέχρι να μεγαλώσουν και πλέον να μην χωρούν. Αυτό συνήθως συμβαίνει περίπου στην ηλικία των οκτώ με δέκα ετών, σύμφωνα με το ειδικό σε θέματα οδικής ασφάλειας. Συχνά το πρόβλημα αρχίζει από άλλα παιδιά που μπορεί να κοροϊδεύουν όποια κάθονται σε παιδικό κάθισμα. Αλλά η ασφάλεια πρέπει να προέχει.
Τα μωρά θα πρέπει επίσης να μένουν σε βρεφικά καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω για όσο διάστημα μπορούν να χωρέσουν με ασφάλεια μέσα τους. Φυσικά όταν τοποθετούμε το ανάποδο κάθισμα στη θέση του συνοδηγού πρέπει να μην ξεχνάμε ποτέ να απενεργοποιούμε τον αερόσακο. Οι ειδικοί προτρέπουν τη χρήση του ανάποδου καθίσματος ακόμη και για μεγαλύτερα παιδιά, μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών, γιατί οι δυνάμεις κατανέμονται καλύτερα σε περίπτωση σύγκρουσης. Παρόλο που ορισμένα παιδιά μπορεί να μην αισθάνονται άνετα, είναι ασύγκριτα πιο ασφαλή.
Ασφάλεια στην εγκυμοσύνη
Ακόμα και σε αρκετά προχωρημένο στάδιο της εγκυμοσύνης, οι γυναίκες μπορούν να οδηγούν, αλλά πρέπει να προσέχουν πού τοποθετούν το κάτω μέρος της ζώνης ασφαλείας. Η ζώνη πρέπει να ακουμπά στη λεκάνη και όχι στην κοιλιά και κατά συνέπεια στο χώρο του εμβρύου. Στην αγορά υπάρχουν ειδικά αξεσουάρ που βοηθούν, όπως ένα λεπτό μαξιλάρι με ιμάντα που συγκρατεί τη ζώνη κάτω από την κοιλιά της γυναίκας.