Τι να αποφύγεις και ποιες είναι οι κακές συνήθειες και τα λάθη στο χειρισμό που καταπονούν το αυτόματο κιβώτιο
Όλο και περισσότερα είναι πλέον τα αυτοκίνητα που φέρουν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, με τους κατασκευαστές να επιλέγουν αυτή την διάταξη για λόγους ευκολίας των οδηγών (προφανώς) αλλά και για καλύτερη διαχείριση στην μετάδοση ισχύος, με άμεσο αντίκρισμα στην κατανάλωση καυσίμου και ηλεκτρικής ενέργειας.
Με τα αυτόματα κιβώτια να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος λοιπόν, σε μια αγορά σαν την ελληνική, που παλαιότερα κατακλυζόταν από αυτοκίνητα με χειροκίνητα κιβώτια, έχουν προκύψει ορισμένα ζητήματα σε ότι αφορά στην χρήση τους. Υπάρχουν κάποιοι χειρισμοί που αν επαναλαμβάνονται συνεχώς σε μήκος χρόνου, μπορούν να προκαλέσουν ζημιά σε ένα αυτόματο κιβώτιο και σας παρουσιάζουμε τους 5 σημαντικότερους εξ αυτών:
1. Μην επιλέγετε «νεκρά» στα κατηφορικά κομμάτια
Πολλοί οδηγοί επιλέγουν τη «νεκρά» όταν το αυτοκίνητο «ρολάρει», διατηρώντας την ταχύτητα του λόγω κατηφορικής κλίσης, σε ανοικτά (και όχι μόνο) τμήματα των δρόμων. Η πρακτική αυτή σχετίζεται με την οικονομία καυσίμου και δεν έχει κάποια επίπτωση στο αυτόματο κιβώτιο, ωστόσο προκύπτουν ζητήματα σχετικά με την ενεργητική ασφάλεια. Η ρύθμιση της ταχύτητας επαφίεται αποκλειστικά στα φρένα και όχι (και) στο φρένο του κινητήρα, ένα σημαντικό στοιχείο πρόσθετου ελέγχου και ισορροπίας του οχήματος, το οποίο επιλέγοντας τη νεκρά, το αφαιρούμε από την εξίσωση. Με τον τρόπο αυτό, ειδικά σε δρόμους με μεγάλη κλίση, καταπονούμε το σύστημα πέδησης, το οποίο υπερθερμαίνεται και επίσης επιταχύνεται η φθορά των υλικών τριβής. Επιπρόσθετα, αν για κάποιο λόγο χρειαστεί να επιταχύνουμε άμεσα, δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα, αφού θα πρέπει να επιλέξουμε πρώτα την επιλογή «D».
2. Μην αλλάζετε από «D» σε όπισθεν ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται εν κινήσει
Προφανώς αυτό αφορά τις μανούβρες κατά την διαδικασίας στάθμευσης ενός αυτοκινήτου, όπου οι εναλλαγές μεταξύ «D» και όπισθεν μπορεί να είναι πολλές. Σε κάθε περίπτωση το αυτοκίνητο θα πρέπει να μην κινείται, ούτε κατ΄ελάχιστο, όταν εναλλάσσετε τις επιλογές στο χειριστήριο. Τα αυτόματα κιβώτια είναι πολύπλοκοι μηχανισμοί που φέρουν συμπλέκτες (δεν έχουν μόνο έναν) και μια σειρά από μεταλλικά κολάρα που επιτελούν το έργο τους μέσω τριβής. Τα στοιχεία αυτά φθείρονται αρκετά όταν η εναλλαγή μεταξύ «D» και όπισθεν γίνεται με το όχημα να «τσουλάει» και η αντικατάσταση τους είναι χρονοβόρα, κοστίζοντας παράλληλα αρκετά χρήματα ως επισκευή.
3. Mην επιλέγετε νεκρά όταν περιμένετε σε φανάρι ή έχετε σταματήσει μέσα στη κίνηση
Σε αντίθεση με τα μηχανικά κιβώτια, όπου χρειάζεται η χρήση του συμπλέκτη για να παραμείνει ένα αυτοκίνητο με πρώτη σε αυτές τις καταστάσεις, στα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο, κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο. Οι «απόψεις» περί του θέματος αναφέρουν την κατανάλωση βενζίνης και την φθορά στο κιβώτιο ως επιχειρήματα για την επιλογή «νεκράς» στα αυτόματα αυτοκίνητα που βρίσκονται σε φανάρι ή σταματημένα στην κίνηση. Η κατανάλωση βενζίνης είναι απειροελάχιστη και τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια αρκούντως «έξυπνα» και «αυτορυθμιζόμενα» ώστε να αντιλαμβάνονται την κινητική κατάσταση του αυτοκινήτου και να προσαρμόζονται αναλόγως. Στην πραγματικότητα μάλιστα, κάθε φορά που ένα αυτοκίνητο επιταχύνει από στάση, το αυτόματο κιβώτιο καταπονείται πολύ περισσότερο συγκριτικά με την κατάσταση που περιγράφεται στην παράγραφο.
4. Μην επιλέγετε το «P» (Park) πριν το αυτοκίνητο σταματήσει εντελώς
Στα περισσότερα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια υπάρχει μηχανισμός που απαγορεύει στους «βιαστικούς» να γυρίσουν τον επιλογέα στο Park, πριν το αυτοκίνητο σταματήσει εντελώς. Ο λόγος είναι ότι στη θέση αυτή, εμπλέκεται ένας μηχανισμός στο γρανάζι του άξονα εξόδου του κιβωτίου, φανταστείτε κάτι σαν καστάνια, που ουσιαστικά μπλοκάρει την περιστροφή όλης της διάταξης. Αν λοιπόν κάποιος βιαστεί να γυρίσει τον επιλογέα σε αυτή τη θέση πριν το αυτοκίνητο σταματήσει τελείως, υπάρχει περίπτωση να προκληθεί ζημιά. Αναφέρουμε και πάλι ότι στα περισσότερα αυτόματα κιβώτια, υπάρχει πρόβλεψη ώστε αυτό να μην είναι δυνατό, πάντως μην το δοκιμάσετε σε καμία περίπτωση.
5. Στις στάσεις, μην βάζετε πρώτα την θέση «P» και μετά το χειρόφρενο
Ειδικά σε δρόμους με κλίσεις, η σωστή διαδικασία είναι να ενεργοποιεί πρώτα κανείς το χειρόφρενο και μετά να γυρίζει τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου στη θέση «P». O λόγος έχει να κάνει με το μηχανισμό που αναφέρθηκε στην προηγούμενη παράγραφό, ο οποίος εμπλέκεται στο γρανάζι εξόδου του κιβωτίου. Δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να δεχθεί την πίεση από το βάρος του αυτοκινήτου που θέλει να κυλίσει προς τα κάτω αυτός ο μηχανισμός. Το σωστό λοιπόν είναι ενεργοποίηση του χειρόφρενου και ιδανικά να αφήσουμε το αυτοκίνητο να πάρει τα «μπόσικα» και μετά επιλογή «P» στο αυτόματο κιβώτιο.
Όλες οι ειδήσεις
Πως εκκινούμε αυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα με «νεκρή» μπαταρία
Τα 10 φθηνότερα καινούργια SUV και Crossover στην Ελλάδα
Κεραυνοί και οδήγηση: Τι συμβαίνει όταν μας χτυπήσει κεραυνός στο αυτοκίνητο;