Το τρίτο τέκνο της οικογένειας 308 πήρε το μπόι και τους μυς ενός SUV και το δυναμισμό στην οδήγηση ενός sedan. Διαθέτει ενδιαφέρουσα σχεδίαση και κινητήρες βενζίνης ή υβριδικά σύνολα
Tου Luca Cereda Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Το αποτέλεσμα θυμίζει κάπως το κόλπο του μάγου που βγάζει ένα κουνέλι από το καπέλο του. Έναν χρόνο μετά το λανσάρισμα του νέου 308, με sedan και station wagon αμάξωμα, στη γκάμα της Peugeot προστίθεται το 408. Είναι SUV-coupé; Σίγουρα όχι, επόμενη ερώτηση. Είναι sedan; Όχι ακριβώς, εξαιτίας του μυώδους αμαξώματος, της αυξημένης απόστασης από το έδαφος και τη fastback σχεδίαση του πίσω μέρους. Οπότε διά της ατόπου απαγωγής, καταλήγουμε στον όρο «crossover». Πραγματικά δύσκολο να κατατάξει κανείς το 408 σε κάποια κατηγορία, όπως και το παραπλήσιας φιλοσοφίας Citroën C5 X.
Βασίζεται στην πλατφόρμα EMP2 (όπως και το 308), αλλά η γαλλική εταιρεία θεωρεί το 408 μοντέλο της κατηγορίας C. Σηκώνει κουβέντα βέβαια αυτό, καθώς με συνολικό μήκος 4,69 μέτρων είναι έξι μόλις εκατοστά μικρότερο από το 508 (ένα μόλις εκατοστό η διαφορά στο μεταξόνιο). Περίπου τόσο, συν πέντε εκατοστά δηλαδή, είναι η διαφορά του από το 308 SW. Διαθέτει χώρο αποσκευών 536 λίτρων, σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία. Ικανό δηλαδή για να ικανοποιήσει όσους ζητούν το κάτι παραπάνω σε διαστάσεις από ένα μεσαίο αυτοκίνητο, αλλά δεν επιθυμούν την απόκτηση κάποιου SUV.
Με αυτή την ιδιόμορφη σχεδίαση, το 408 δεν είναι δυνατόν να τους ικανοποιήσει όλους. Πρωταρχικός στόχος του είναι να «κερδίσει» τους αγοραστές που επιθυμούν κάτι μεταξύ hatchback και SUV. Σύμφωνα με τους Γάλλους, ανάμεσα στις δύο αυτές κατηγορίες υπάρχει κενό. Ο Pierre-Paul Mattei, υπεύθυνος για τη σχεδίαση, εξηγεί ότι στόχος τους ήταν «να προσφέρουμε μια νέα εμπειρία στο κενό που υπάρχει ανάμεσα στα sedan και τα SUV». Η λέξη «εμπειρία» αποτελεί λέξη-κλειδί. Γιατί από τη μία έχουμε τη δυναμική σχεδίαση που κεντρίζει την προσοχή, αλλά από την άλλη και η οδηγική εμπειρία είναι εξίσου σημαντική. «Η γοητεία της αυξημένης απόστασης ενός SUV από το έδαφος συνδυάζεται με τη θέση οδήγησης ενός sedan» τονίζει ο Mattei.
Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα σε αυτή τη διασταύρωση μεταξύ κατηγοριών αφορά στην αεροδυναμική. Με ύψος 1,48 μέτρα (τρία εκατοστά λιγότερα σε σχέση με το Cupra Formentor) και χάρη στην περιορισμένη μετωπική του επιφάνεια, το 408 σκίζει τον αέρα πιο αποτελεσματικά σε σχέση με ένα τυπικό SUV. Εξίσου λειτουργικά από αεροδυναμικής απόψεως είναι τα δύο «αυτιά γάτας», όπως τα ονομάζει η γαλλική εταιρεία. Βρίσκονται στο τελείωμα της οροφής και δημιουργούν ένα διάδρομο για την καλύτερη ροή του αέρα. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ένας αεροδυναμικός συντελεστής Cx 0,28. Εάν επιβεβαιωθεί κατά τη λήψη της έγκρισης τύπου, θα σημαίνει ότι 308 (δύο όγκων) και 408 θα έχουν τον ίδιο αεροδυναμικό συντελεστή. Σημαίνει και κάτι ακόμα. Ότι η δυναμική σχεδίαση δεν θυσιάζει τη λειτουργικότητα. Εκ πρώτης όψεως, το γαλλικό μοντέλο είναι εξίσου άνετο και φιλόξενο και για τους πίσω επιβάτες. Προσφέρει 19 περισσότερα εκατοστά για τα γόνατα, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές της Peugeot.
ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ
Φουσκωμένο καπό, συνοφρυωμένοι προβολείς και οι «κυνόδοντες» που δαγκώνουν τον προφυλακτήρα συμπληρώνουν τη δυναμική εικόνα του 408. Το μόνο βέβαιο είναι ότι δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητο. Ο κίνδυνος είναι άλλος, όπως συχνά συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις. Να «γεράσουν» γρήγορα οι γραμμές του. Η σχεδιαστική τόλμη ήταν απαραίτητη, σύμφωνα με τον Mattei. «Οι όγκοι που κληθήκαμε να διαχειριστούμε ήταν ασυνήθιστοι, γι’ αυτό κι επιλέξαμε ανατρεπτικές λύσεις. Θέλαμε η σχεδίαση να είναι ισορροπημένη κι εντυπωσιακή, δίχως να κουράζει (το μάτι). Το σχήμα του αυτοκινήτου είναι ασυνήθιστο, οπότε λειτούργησε αυτό το σχεδιαστικό στυλ». Σε τελική ανάλυση, αυτή η μίξη δεν οδήγησε στην ολοκλήρωση της γκάμας του 308, αλλά σε ένα νέο μοντέλο. Κάτι που επιβεβαιώνει και η αρίθμηση που το κατατάσσει στη γκάμα της Peugeot σε ξεχωριστή θέση από το 308.
Τα υπόλοιπα αποτελούν κληρονομιά από την οικογένεια. Το πιλοτήριο είναι copy-paste από τα sedan και station wagon 308. Ξεχωρίζει το τελευταίας γενιάς i-Cockpit με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών (από την έκδοση Allure και πάνω), που συνδυάζεται με ισομεγέθη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό. Tα καθίσματα, διαθέσιμα με ηλεκτρικές ρυθμίσεις (10 ρυθμίσεων για τον οδηγό και έξι για το συνοδηγό, με πέντε λειτουργίες μασάζ), μπορούν να επενδυθούν με διάστικτο ύφασμα, αλκαντάρα, σαγρέ δέρμα ή έγχρωμο δέρμα Νάπα. Στην υπηρεσία του οδηγού βρίσκονται επίσης έξι κάμερες και εννέα ραντάρ (υποβοήθηση οδήγησης Επιπέδου 2). Επιπλέον, υπάρχει και σύστημα νυχτερινής όρασης, ικανό ν’ ανιχνεύσει πεζούς ή ζώα, προβάλλοντας την υπέρυθρη εικόνα τους στην οθόνη head-up στο παρμπρίζ.
Κοινή με το 308 είναι και η γκάμα των κινητήρων, με μόνη διαφορά τους κινητήρες diesel που απουσιάζουν από τη γκάμα του 408. Οι διαθέσιμες επιλογές (από τις αρχές του νέου έτους) είναι ένας κινητήρας βενζίνης 1,2 λίτρων (130 ίπποι) και δύο υβριδικά σύνολα, με μπαταρία 12,4 kWh και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αρχικά, θα είναι διαθέσιμο μόνο το πιο ισχυρό από τα δύο υβριδικά σύνολα. Με κινητήρα βενζίνης 180 ίππων και ηλεκτρικό κινητήρα 110 ίππων (συνδυασμένη ισχύς 225 ίππων). Λίγους μήνες αργότερα θα είναι διαθέσιμη και η έκδοση plug-in των 180 ίππων (με βάση της τον Puretech των 150 ίππων). Όλες οι προαναφερθείσες εκδόσεις θα είναι διαθέσιμες αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων. Προς τα τέλη του 2023, το 408 θα είναι διαθέσιμο και με ήπια υβριδικά σύνολα, ενώ αργότερα θα προστεθεί στη γκάμα και μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.