TOP NEWS

Euro 6: Τι σημαίνει – Γιατί κυκλοφορεί ελεύθερα στον Δακτύλιο;

euro-6-ti-simainei-giati-kykloforei-elefthera-ston-daktylio-644365

Το Euro 6 είναι το πιο πρόσφατο από τα Eυρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών για τη ρύπανση από τη χρήση νέων χερσαίων οχημάτων που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη του ΕΟΧ, το Ηνωμένο Βασίλειο και πλοία στα ύδατα της ΕΕ.

Τα πρότυπα καθορίζονται σε μια σειρά οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύουν στη σταδιακή εισαγωγή ολοένα και πιο αυστηρών προτύπων.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx), ολικών υδρογονανθράκων (THC), υδρογονανθράκων πλην μεθανίου (NMHC), μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και σωματιδίων (PM) ρυθμίζονται για τους περισσότερους τύπους οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων,  φορτηγών, ατμομηχανών, τρακτέρ και παρόμοιων μηχανήματων, αλλά εξαιρουμένων των πλοίων και αεροπλάνων. Για κάθε τύπο οχήματος ισχύουν διαφορετικά πρότυπα. Η συμμόρφωση προσδιορίζεται με τη λειτουργία του κινητήρα σε έναν τυποποιημένο κύκλο δοκιμής. Τα μη συμμορφούμενα οχήματα δεν μπορούν να πωληθούν στην ΕΕ, αλλά τα νέα πρότυπα δεν ισχύουν για οχήματα που κυκλοφορούν ήδη. Δεν απαιτείται χρήση συγκεκριμένων τεχνολογιών για την τήρηση των προτύπων, αν και η διαθέσιμη τεχνολογία λαμβάνεται υπόψη κατά τον καθορισμό των προτύπων. Τα νέα μοντέλα που παρουσιάζονται πρέπει να πληρούν τα τρέχοντα ή τα προγραμματισμένα πρότυπα, αλλά ενδέχεται να συνεχίσουν να προσφέρονται μικρές αναβαθμίσεις, με κινητήρες που είναι συμβατοί με τα πρότυπα.

Η Ιστορία του

Μαζί με τα πρότυπα εκπομπών, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλει επίσης έναν αριθμό ενσωματωμένων διαγνωστικών μέσω υπολογιστή με σκοπό την αύξηση της ασφάλειας των οδηγών. Αυτά τα πρότυπα χρησιμοποιούνται σε σχέση με τα πρότυπα εκπομπών.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Αυστραλία άρχισε να εναρμονίζει την πιστοποίηση του Australian Design Rule για τις εκπομπές νέων μηχανοκίνητων οχημάτων με τις κατηγορίες Euro. Το Euro III εισήχθη την 1η Ιανουαρίου 2006 και εισάγεται σταδιακά για να ευθυγραμμιστεί με τις ευρωπαϊκές ημερομηνίες εισαγωγής.

Τα πρότυπα για τα επιβατικά αυτοκίνητα

Τα πρότυπα εκπομπών για επιβατικά αυτοκίνητα συνοψίζονται στον παρακάτω πίνακα. Από το στάδιο Euro 2, οι κανονισμοί της ΕΕ θεσπίζουν διαφορετικά όρια εκπομπών για οχήματα ντίζελ και βενζίνης. Τα ντίζελ έχουν πιο αυστηρά πρότυπα CO, αλλά επιτρέπονται υψηλότερες εκπομπές NOx. Τα βενζινοκίνητα οχήματα εξαιρούνται από τα πρότυπα σωματιδίων (PM) μέχρι το στάδιο Euro 4, αλλά τα οχήματα με κινητήρες άμεσου ψεκασμού υπόκεινται σε όριο 0,0045 g/km για Euro 5 και Euro 6. Πρότυπο αριθμού σωματιδίων (P) ή (PN) εισήχθη το 2011 με Euro 5b για κινητήρες ντίζελ και το 2014 με Euro 6 για βενζινοκινητήρες.

Από τεχνική άποψη, τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών δεν αντικατοπτρίζουν την καθημερινή χρήση του οχήματος, καθώς οι κατασκευαστές επιτρέπεται να ελαφρύνουν το όχημα αφαιρώντας τα πίσω καθίσματα, να βελτιώσουν την αεροδυναμική καλύπτωντας τις γρίλιες και τις χειρολαβές των θυρών ή να μειώσουν το φορτίο στη γεννήτρια απενεργοποιώντας τους προβολείς ή τον κλιματισμό.

Από το 2022, τα πρότυπα δεν περιλαμβάνουν εκπομπές μη καυσαερίων, όπως σωματίδια από ελαστικά και φρένα. Οι λεπτομέρειες του Euro 7 έχουν αναβληθεί για τις 12 Οκτωβρίου 2022.

Κατηγορία Έγκριση Εφαρμογή CO2 Σωματίδια
Πετρέλαιο
Euro 1 Ιουλ-92 Ιαν-93 2.72 (3.16) 0.14 (0.18)
Euro 2 Ιαν-96 Ιαν-97 1.0 0.08
Euro 3 Ιαν-00 Ιαν-01 0.66 0.05
Euro 4 Ιαν-05 Ιαν-06 0.50 0.025
Euro 5a Σεπ-09 Ιαν-11 0.50 0.005
Euro 5b Σεπ-11 Ιαν-13 0.50 0.0045
Euro 6b Σεπ-14 Σεπ-15 0.50 0.0045
Euro 6c Σεπ-16 Σεπ-18 0.50 0.0045
Euro 6d-Temp Σεπ-17 Σεπ-19 0.50 0.0045
Euro 6d Ιαν-20 Ιαν-21 0.50 0.0045
Βενζίνη
Euro 1 Ιουλ-92 Ιαν-93 2.72 (3.16)
Euro 2 Ιαν-96 Ιαν-97 2.2
Euro 3 Ιαν-00 Ιαν-01 2.3
Euro 4 Ιαν-05 Ιαν-06 1.0
Euro 5a Σεπ-09 Ιαν-11 1.0 0.005
Euro 5b Σεπ-11 Ιαν-13 1.0 0.0045
Euro 6b Σεπ-14 Σεπ-15 1.0 0.0045
Euro 6c Σεπ-16 Σεπ-18 1.0 0.0045
Euro 6d-Temp Σεπ-17 Σεπ-19 1.0 0.0045
Euro 6d Ιαν-20 Ιαν-21 1.0 0.0045

Στην Ελλάδα

Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη, Επικρατείας και Υποδομών και Μεταφορών από τους περιορισμούς του Δακτυλίου εξαιρούνται και θα μπαίνουν ελεύθερα στο κέντρο της Αθήνας:

– Τα, εκ κατασκευής, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, οχήματα φυσικού αερίου και υγραερίου.

– Τα αυτοκίνητα EURO 6, πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120 γρ./χλμ. (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης-New European Driving Cycle /NEDC), τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31.12.2020.

– Τα αυτοκίνητα EURO 6, πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 145 γρ./χλμ. (τιμή συνδυασμένου κύκλου σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων-Worldwide Light Test Procedure/WLTP), τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 01.01.2021 και εφεξής.

Μέχρι το 2020, τα πρότυπα δοκιμών NEDC ήταν -σχετικά- πιο χαλαρά από αυτά του WLTP, με αποτέλεσμα η μετάβαση στο νέο τρόπο μέτρησης να αυξήσει τα όρια των εκπομπών, καθώς στην πραγματικότητα, μιλάμε για το ίδιο επίπεδο ρύπων.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο