Φώτης Ραΐσης
Ελλάδα, 3 μέρες μετά την Πρωτοχρονιά του 2022. Εκεί έξω σε μία αγορά που έχει ταλανιστεί τα δύο τελευταία χρόνια, 243 φρεσκογυαλισμένα αυτοκίνητα βρίσκονται πίσω από τις βιτρίνες ευρύχωρων εκθέσεων. Εξ αυτών τα 42 είναι ηλεκτρικά.
Με αθόρυβη λειτουργία, χωρίς εξατμίσεις ανθρακικών και άλλων αερίων, με άδεια κυκλοφορίας στο δακτύλιο και με μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Από τα υπόλοιπα 201 που διατίθενται στην εγχώρια αγορά, τα 16 είναι υβριδικά και άλλα 64 επαναφορτιζόμενα υβριδικά (plug–in). Αν σε αυτά προσθέσουμε και τα 81 μοντέλα που έχουν ήπια υβριδική δομή 48V, τότε δεν μένουν και πολλά αυτοκίνητα με την κλασική-συμβατική τεχνολογία.
Ως φαίνεται τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα, είναι η κύρια τεχνολογική τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Και κατά τις προβλέψεις ειδικών αναλυτών, η τεχνολογία PHEV δύσκολα θα απειληθεί από την ηλεκτροκίνηση τουλάχιστον για την επόμενη 5ετία. Το κατά πόσο η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης είναι σε δυναμική φάση, ουδείς μπορεί να αμφιβάλει.
Άλλωστε η Κίνα, ένας από τους μεγαλύτερους ρυπαντές CO2 παγκοσμίως, έχει δεσμευθεί σε συμφωνίες για την κλιματική αλλαγή, κάτι που φάνταζε αδύνατον πριν από λίγα χρόνια για τη μεγαλύτερη χώρα της Ασίας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον μια βιώσιμη λύση στις μετακινήσεις και θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο με την τεχνολογική εξέλιξη των μπαταριών. Διότι οι επενδύσεις σε σταθμούς φόρτισης, έχουν πάρει το δρόμο τους και σύντομα θα αλλάξουν την καταναλωτική νοοτροπία της αγοράς.
Κάπως έτσι καταγράφεται η τεχνολογική γεωγραφία των προς διάθεση καινούργιων αυτοκινήτων στην ελληνική σκηνή. Αν και το τελευταίο διάστημα, όποιος μιλά για διάθεση αυτοκινήτων απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό μίας εισαγωγικής εταιρείας αυτοκινήτων που λαμβάνει παραγγελίες για παράδοση στα τέλη του 2022! Είναι λογικό λοιπόν να διερωτάσαι πως το δίκτυο αντιπροσώπων της ίδιας εταιρείας, θα συντηρηθεί όλους αυτούς του μήνες χωρίς να πουλά; Μόνο από τα σέρβις; Που μπορεί με την σειρά τους να ακριβύνουν ολίγον, με πρόφαση τον πληθωρισμό και τις υψηλές τιμές σε ρεύμα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, για να βγουν… τα σπασμένα;
Τα αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί τεχνολογικά ως προϊόντα όμως το μάρκετινγκ γύρω από αυτά, φαίνεται πως απέτυχε στα χρόνια της πανδημίας. Αποκαλύπτοντας συνάμα τις ευάλωτες δομές της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας στο να είναι πλεονασματική έναντι της ζήτησης ακόμα και σε περιόδους διεθνών κρίσεων. Χθες ήταν οικονομική, σήμερα είναι υγειονομική και αύριο θα μπορούσε να είναι συστηματική, θρησκευτική ή ιδεολογική. Και τι εικόνα παρουσιάζεις: μια αγορά που ξέμεινε από καύσιμο.