«Το ιδανικό για την Kia, είναι να έχει ένα προϊοντικό μίγμα που της επιτρέπει να καλύπτει διαφορετικές ανάγκες»
Συνέντευξη στον Παναγιώτη Ντάνο – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος, Kia
Κάθε συνομιλία με τον Γιάννη Ρούσση, είτε στο πλαίσιο της παρουσίασης ενός μοντέλου Kia στο εξωτερικό, ή στο αμέριμνο περιβάλλον των γραφείων της εταιρίας στην Ελλάδα, όπου τον συναντήσαμε σε μια από τις συχνές του επισκέψεις στη χώρα μας, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για ουσιώδη συζήτηση επί παντός του αυτοκινητικού επιστητού. Προσηνής, ομιλητικός, έστω για τα λίγα που μπορεί να αποκαλύψει, και, το σημαντικότερο, με άποψη για τις μνημειώδεις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα, μας μιλάει για την προϊοντική στρατηγική της Κia αλλά και τις «καυτές πατάτες» της αυτοκινητοβιομηχανίας
-
Η επαγγελματική σας ενασχόληση με την αυτοκινητοβιομηχανία, ήταν τυχαία ή αποτέλεσε συνειδητή επιλογή; Με άλλα λόγια, θεωρείτε τον εαυτό σας «αυτοκινητάνθρωπο»; Ποιο είναι το εταιρικό σας αυτοκίνητο;
Η επαγγελματική μου ενασχόληση με την αυτοκινητοβιομηχανία ήταν μια φυσική εξέλιξη για εμένα και είμαι ευγνώμων που στην αρχή της καριέρας μου είχα την ευκαιρία να μπω σε αυτό τον τομέα.
Όσο μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου, με ενδιέφεραν τα αυτοκίνητα και κυρίως οι αγώνες. Διατηρώ αρχείο με όλα σχεδόν τα περιοδικά αυτοκινήτου και αγώνων που εκδίδονταν κατά καιρούς στην Ελλάδα. Μπορεί να μην ασχολήθηκα ενεργά με το αγωνιστικό κομμάτι, αλλά θεωρώ ότι η μετέπειτα ενασχόληση μου με τα αυτοκίνητα μόνο τυχαία δεν ήταν!
Αυτούς τους μήνες οδηγώ ένα Kia Niro Hybrid. Λόγω τις δουλειάς μου έχω την ευκαιρία να δοκιμάζω διάφορα μοντέλα μας και προσπαθώ πάντα να διαλέγω ένα διαφορετικό. Με βοηθά στην καλύτερη κατανόηση των καταναλωτών και τις απαιτήσεις που μπορεί να έχουν από τα μελλοντικά μας αυτοκίνητα.
-
Κατά πολλούς, ο μετασχηματισμός της αυτοκίνησης είναι «βίαιος». Συμφωνείτε με τη θέση ότι η ηλεκτροκίνηση επελαύνει και οι εξελίξεις είναι μη προοδευτικές;
Η εξέλιξη κάθε βιομηχανικού τομέα επηρεάζεται κυρίως από τρία μέρη, τους καταναλωτές, τους κατασκευαστές και τις ρυθμιστικές αρχές. Κατά την άποψη μου η ηλεκτροκίνηση ήταν μια μετεξέλιξη του τομέα που ξεκίνησε από τους κατασκευαστές αρκετά χρόνια πριν και δοκιμάστηκε από τους πρώτους καταναλωτές που ήθελαν να πειραματιστούν με αυτό το νέο είδος αυτοκινήτου (early adopters). Κάποιες εταιρίες, μεταξύ των οποίων και η Kia με το πρώτο Soul EV το 2014, φέραμε αυτά τα πρώτα ηλεκτρικά πριν οι ρυθμιστικές αρχές πιέσουν για περεταίρω ανάπτυξη.
Παρ’όλα αυτά, μετά από εκείνο το σημείο, η εξέλιξη φαίνεται να είναι βεβιασμένη καθώς επηρεάζει το μίγμα των διαθεσίμων αυτοκινήτων το οποίο πιθανόν να μην είναι ακριβώς αυτό που επιθυμούν οι καταναλωτές σε όλες τις χώρες αυτή τη χρονική στιγμή. Σε κάποιες χώρες, όπως η Νορβηγία, οι κυβερνήσεις προετοίμασαν αρκετά μακρόπνοα πλάνα νωρίς και οδήγησαν σε πιο «οργανική» ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Σε άλλες, όπως η Ελλάδα, αυτός ο σχεδιασμός απουσίαζε και μας οδηγεί σε περισσότερο ανορθόδοξη ανάπτυξη. Για να μπορούσαμε να πετύχουμε μια περισσότερο φυσιολογική ανάπτυξη, προσωπικά θα περίμενα ένα ολοκληρωμένο κυβερνητικό σχέδιο μέχρι το 2030 το οποίο θα έθετε ετήσιους στόχους ανάπτυξης όλων των παραγόντων που επηρεάζουν την ηλεκτροκίνηση, όπως παραγωγή ενέργειας, δίκτυα φόρτισης στις πόλεις, ανακαινίσεις κτιρίων και υποδομών, 800V δίκτυα στους αυτοκινητοδρόμους, κλπ. Χωρίς ένα τέτοιο σχέδιο, οι καταναλωτές θα δυσκολευτούν αρκετά σε αυτή τη μετάβαση.
-
Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης, πιστεύετε ότι η προσέγγιση της Kia είναι «υγιέστερη»; Είναι το πλάνο εξηλεκτρισμού της γκάμας, ανάλογο των συνθηκών;
Όπως ανέφερα προηγουμένως, κάθε χώρα βρίσκεται σε διαφορετικό σημείο εξέλιξης σχετικά με την ηλεκτροκίνηση. Γι’αυτό το λόγο, το ιδανικό για την Kia είναι να έχει ένα προϊοντικό μίγμα που της επιτρέπει να καλύπτει διαφορετικές ανάγκες.
Έχουμε αποφασίσει για τα επόμενα χρόνια να διατηρήσουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης για τα μοντέλα μας, αλλά παράλληλα ως μέρος του Kia Plan S αναπτύσσουμε ηλεκτρικά μοντέλα σε διάφορες κατηγορίες.
Πιστεύω ότι η στρατηγική μας με ένα ευρύ μίγμα που περιλαμβάνει hybrids, plug-in hybrids και ηλεκτρικά είναι ιδανική για τα επόμενα «μεταβατικά» χρόνια καθώς θα μας επιτρέψει την οργανική ανάπτυξη πωλήσεων επηρεασμένη λιγότερο από εξωτερικούς παράγοντες.
-
Κατά την άποψή μας, το EV6, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε πρόσφατα, είναι ένα μοντέλο που τιμά τον όρο «νέα εποχή» για την εταιρία, και τον καθιστά ουσιαστικό μήνυμα και όχι φράση κενή νοήματος. Ποια ήταν η εμπλοκή σας με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο και τι μπορείτε να μας αποκαλύψετε για το άμεσο μέλλον της ηλεκτρικής γκάμας;
Χαίρομαι ιδιαίτερα που το EV6 σας χάρισε αυτή την εμπειρία. Με το EV6 θέτουμε τα θεμέλια της μετεξέλιξης της Kia σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, τις τεχνολογίες που θα έρθουν αλλά και τις εμπειρίες που παρέχουμε στους καταναλωτές.
Ανέλαβα το EV6 project πριν από περίπου 2 χρόνια και είχα την ευκαιρία να συνεισφέρω στην ολοκλήρωσή του. Σε αυτά τα χρόνια ολοκληρώσαμε το τελικό σχέδιο, κάναμε αλλαγές στα εργονομικά στοιχεία του εσωτερικού, στις επιλογές υλικών, ενώ παράλληλα καταστρώσαμε την τιμολογιακή πολιτική, τη στρατηγική μάρκετινγκ και όλες τις σχετικές ενέργειες για το παγκόσμιο λανσάρισμα μέσα στο 2021.
Η ηλεκτρική γκάμα της Kia θα αναπτυχθεί αρκετά τα επόμενα χρόνια με ξεκάθαρο στόχο να διαθέτουμε αυτοκίνητα σε όλες τις κατηγορίες που θα καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών. Πρόσφατα παρουσιάσαμε το concept του EV9 στο LA Auto Show ενώ το επόμενο Niro το βλέπουμε για πρώτη φορά στο Seoul Motor Show. Αυτά τα αυτοκίνητα άμεσα θα τα έχουμε στους δρόμους και πολύ σύντομα θα έχετε νεωτέρα για αρκετά από τα επόμενα μοντέλα μας.
-
Πιστεύετε ότι οι πλατφόρμες που είναι κατάλληλες για θερμικά και ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα, είναι η «γέφυρα» μέχρι την καθολική επικράτηση των purpose–built πλαισίων;
Αυτές οι πλατφόρμες είναι αρκετά σημαντικές για τη βιομηχανία καθώς μας δίνουν τη δυνατότητα να παρέχουμε εξηλεκτρισμένα μοντέλα σε προσιτές τιμές σε συντομότερο χρόνο. Η Kia ήταν από τις πρώτες εταιρίες που βασίστηκαν σε τέτοιες πλατφόρμες με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Το Kia Niro είναι το μοναδικό μοντέλο που διαθέτει μόνο εξηλεκτρισμένα σύνολα (HEV, PHEV, EV) και μάλιστα σημείωσε τις μεγαλύτερες πωλήσεις για την Kia στην Ευρώπη το 2020.
Ενώ, λοιπόν, μπορούν να θεωρηθούν «γέφυρα» για τα purpose-built ηλεκτρικά, πιστεύω πως θα μείνουν μαζί μας για χρόνια καθώς παρέχουν αρκετά πλεονεκτήματα όπως προσιτές τιμές, βελτιωμένο χρόνο ανάπτυξης, διαθεσιμότητα, ευκολία χρήσης αλλά επίσης συνεισφέρουν στη μείωση CO2 του ετήσιου στόλου που είναι ένας σημαντικός στόχος που θέτει η ΕΕ στους κατασκευαστές.
-
Σας «τρομάζει» η έλλειψη των ημιαγωγών, με δεδομένα τα προβλήματα που έχει ήδη δημιουργήσει στην παγκόσμια παραγωγή;
Δυστυχώς ένα απότοκο της κρίσης του κορονοϊού είναι η έλλειψη ημιαγωγών. Μέχρι σήμερα η Kia έχει καταφέρει να αυξήσει το μερίδιο αγοράς σε όλη την Ευρώπη καθώς δε μειώσαμε τις παραγγελίες ημιαγωγών το 2020 και πετύχαμε καλύτερη διαθεσιμότητα, σε συνδυασμό με όλα τα νέα μοντέλα που λανσάραμε.
Παρ’όλα αυτά η έλλειψη, που μας επηρεάζει όλους, θα αρχίσει πιθανόν να βελτιώνεται από το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Η προσαρμογή του διαθέσιμου μείγματος αυτοκινήτων θα είναι πολύ σημαντική τους επόμενους μήνες για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί αλλά και να καλύψουμε τις έντονες ανάγκες της αγοράς.
-
Ποιο το μυστικό της παραμονής σας στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης με το Picanto, σε μια εποχή που οι περισσότερες εταιρίας ανακρούουν πρύμναν εξ αιτίας της περιορισμένης κερδοφορίας σε σχέση με το κατασκευαστικό κόστος;
Το Picanto μπορούμε να το αναφέρουμε και ως αυτοκίνητο “gateway” προς τη μάρκα. Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί ιδιοκτήτες εισάγονται στην Kia μέσω του Picanto και γι’αυτό είναι αρκετά σημαντικό να είναι διαθέσιμο και να τους παρέχει την εμπειρία που θα τους κρατήσει μαζί μας και στις επόμενες αγορές τους. Ο μέσος όρος brand loyalty στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι περίπου 50% όποτε ένα αυτοκίνητο σαν το Picanto είναι αρκετά σημαντικό για την ανάπτυξη μας τα επόμενα χρόνια.
Εκτός από το brand loyalty, ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών χρειάζονται ένα αυτοκίνητο πόλης και στην Kia είμαστε έτοιμοι να στηρίξουμε και να αναπτύξουμε περεταίρω το Picanto για να καλύψουμε αυτές τις καταναλωτικές ανάγκες.
-
Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος (δηλαδή, των μοντέλων που παρουσιάζονται), παρατηρούμε ότι, παρά την κοινή εταιρική βάση, οι Kia και Hyundai διατηρούν τη σχεδιαστική και οδηγική τους ταυτότητα. Πως επιτυγχάνεται αυτό, σε μια εποχή που η οικονομία κλίμακας βασιλεύει;
Η Kia και η Hyundai έχουμε κοινή εταιρική βάση καθώς ανήκουμε στο ίδιο γκρουπ αλλά διατηρούμε διακριτές οντότητες. Κάθε εταιρία έχει διαφορετικό CEO & διοικητικό συμβούλιο και χαράσσει τη δική της στρατηγική προϊόντων και πωλήσεων.
Μοιραζόμαστε μέρος του κόστους ανάπτυξης τεχνολογιών, πλαισίων και κινητήρων για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας, αλλά έχουμε εντελώς διαφορετική προσέγγιση σχεδιαστικά και οδηγικά.
Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται σε όλα τα σημεία που καθορίζουν την εμπειρία χρήσης, όπως τα υλικά, διακόπτες, οθόνες, χώροι, ήχος και βέβαια εσωτερικός και εξωτερικός σχεδιασμός. Στην Kia θελουμε να δίνουμε μια σταθερή εμπειρία σε όλα τα μοντέλα μας και αυτό μας διαφοροποιεί ξεκάθαρα.
Παράλληλα, η οδηγική εμπειρία είναι άλλος ένας τομέας που δίνουμε αρκετή βάση. Το μότο “Drives like a Kia” διατρέχει την ανάπτυξη των μοντέλων μας και παράλληλα τα διαφοροποιεί. Για παράδειγμα το νέο EV6 έρχεται με ειδική ρύθμιση αναρτήσεων με χρήση high performance dampers, η οποία καθορίζει τη σπορ αλλά και άνετη οδήγηση σε όλες τις καταστάσεις, ενώ δεν υπάρχει σε κανένα άλλο μοντέλο του γκρουπ. Αντιστοίχως, το XCeed φέρει hydraulic rebound stoppers στη μπροστινή ανάρτηση, τα οποία χρησιμοποιούνται μόνο σε αυτό το μοντέλο για να έχει τη δική οδηγική άνεση.
-
Είναι η ηλεκτροκίνηση συμβατή με την έννοια της οδηγικής απόλαυσης;
Η ηλεκτροκίνηση φέρνει μια νέα οπτική σχετικά με την οδηγική απόλαυση η οποία εξελίσσεται αυτή την περίοδο.
Κατανοώ ότι αρκετές «σταθερές» της οδηγικής εμπειρίας, όπως ο ήχος και οι αλλαγές ταχυτήτων, απουσιάζουν. Τα ηλεκτρικά μοντέλα όμως εισάγουν νέες παραμέτρους όπως είναι η βελτιωμένη αίσθηση επιτάχυνσης λόγω της ροπής των ηλεκτροκινητήρων, τα καλύτερα κρατήματα λόγω χαμηλού κέντρου βάρους και η απόλυτα ήρεμη εμπειρία οδήγησης. Βεβαίως όλα αυτά αναπτύσσονται καθώς αυξάνονται τα ηλεκτρικά μοντέλα και είναι ένας τομέας στον οποίο δίνουμε ιδιαίτερη βάση.
Κατά την ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναζητούμε νέους τρόπους για τη μείωση του εξωτερικού θορύβου αλλά και το σετάρισμά τους ώστε να παρέχουν μια νέα ξεχωριστή εμπειρία οδήγησης.
Σύντομο βιογραφικό:
Ο Γιάννης Ρούσσης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακό στο Luxury Management & Marketing στο EMLyon Business School και το East China Normal University στη Λυόν και τη Σανγκάη. Ξεκίνησε την καριέρα του στην αυτοκινητοβιομηχανία, πριν από 11 χρόνια, όταν και εντάχθηκε στις τάξεις της Nissan για το brand της Infiniti και μετά από ένα «πέρασμα» από την General Motors, βρίσκεται στα κεντρικά της Kia Europe στη Φρανκφούρτη από το 2018. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του εργάστηκε στα τμήματα After Sales, Global After Sales Marketing, Product Planning. Στην παρούσα φάση κατέχει τη θέση του Senior Manager στο τμήμα Product Marketing, έχοντας στην αρμοδιότητά του όλα τα μοντέλα που διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά.