Κατά την επίσκεψη μας στο εργοστάσιο της Pagani στην Ιταλία, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε την οικογένεια Pagani.
Ο Horacio Pagani ήταν εξαιρετικά απασχολημένος εκείνες τις μέρες, αλλά ο γιός του Christopher, o οποίος είναι επικεφαλής του τμήματος Marketing της Pagani, βρήκε λίγο χρόνο στο εντυπωσιακά πλήρες πρόγραμμα του -και λίγες μέρες πριν φύγει για το μήνα του μέλιτός του- για να μας μιλήσει, όντας εξαιρετικά φιλόξενος και πάντοτε χαμογελαστός.
• Τι να περιμένουμε μέσα στα επόμενα 25 χρόνια από την Pagani; Θα συνεχίσετε να κατασκευάζετε αποκλειστικά hypercars ή υπάρχει πιθανότητα κατασκευής κάποιου SUV/Crossover;
Η βασική μας αποστολή παραμένει αναλλοίωτη, δημιουργώντας μοναδικά συναισθήματα στους πελάτες μας μέσω των μοντέλων μας, των ταξιδιών, αλλά και με μια αυθεντική, προσωπική σχέση. Σχετικά με το μέλλον, η πρόκληση δεν είναι διαφορετική από αυτή που έχουμε τα τελευταία 25 χρόνια. Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να εξελίξουμε ευέλικτα Hypercars με χαμηλό βάρος για την όσο δυνατόν πιο απολαυστική οδηγική εμπειρία. Αυτή την περίοδο εργαζόμαστε πάνω στα μοντέλα που θα παρουσιάσουμε στα επόμενα 10 χρόνια.
Το 2023 ξεκίνησαν οι παραδόσεις των Utopia Coupé, τηρώντας την αρχική μας δέσμευση προς τους αγοραστές μας, διασφαλίζοντας τις πρώτες παραδόσεις πελατών εντός 12 μηνών από την παγκόσμια πρεμιέρα παρουσίασής της. Επιπλέον, τον Νοέμβριο του 2023 αποκαλύφθηκε η Imola Roadster, ένα εγχείρημα του τμήματος Grandi Complicazioni, που είχε ως αποτέλεσμα το Roadster με τις καλύτερες επιδόσεις που έχει κατασκευάσει ποτέ η Pagani.
• Η Pagani εξαιρείται από την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων του 2035. Η AMG, όμως, θα μπορέσει να συνεχίσει να σας προμηθεύει με κινητήρες μακροπρόθεσμα;
Είμαστε πολύ χαρούμενοι που βλέπουμε πως ο τεχνικός μας συνεργάτης, η Mercedes-Benz AMG, επενδύει ουσιώδεις πόρους στην ανάπτυξη των μελλοντικών κινητήρων και έτσι είμαστε βέβαιοι πως πάντα θα πετυχαίνουν εξαιρετικά επίπεδα ποιότητας. Αυτή τη στιγμή, είμαστε αισιόδοξοι για την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στα μελλοντικά Hypercars της Pagani.
• Παρατηρούμε πως η AMG μικραίνει τους κινητήρες στα νέα μοντέλα της και χρησιμοποιεί ηλεκτρική υποβοήθηση. Θα δούμε μια υβριδική/ηλεκτρική Pagani στο μέλλον, όταν αυτή η τεχνολογία έχει φτάσει σε ένα αξιοπρεπές σημείο εξέλιξης;
Έχουμε μια φυσική περιέργεια και για αυτό, εξερευνούμε τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης από το 2018. Για αυτόν το λόγο έχουμε δημιουργήσει μια ομάδα που επικεντρώνεται σε αυτό, αν και κανένας πελάτης μας μέχρι σήμερα δεν έχει εκφράσει ενδιαφέρον για μια ηλεκτρική Pagani.
• Είναι έτοιμοι οι πελάτες σας για μια τέτοια μετάβαση;
Όλα τα project της Pagani γεννιούνται με τον πελάτη στο επίκεντρο και αυτός είναι ο λόγος που κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της Utopia, ο Horacio Pagani ζήτησε από τους πιο «κοντινούς» πελάτες του να εκφράσουν τις επιθυμίες τους. Εφόσον ήδη έχουν όμορφα και ταχύτατα αυτοκίνητα, τι τους λείπει; Τρεις όροι ξεχώρισαν σε όλες τις απαντήσεις που δέχθηκε: απλότητα, ελαφρότητα και οδηγική απόλαυση. Έτσι, η Utopia πήγε ενάντια στις τάσεις της εποχής. Χωρίς βαριές μπαταρίες, υβριδική κίνηση, ένας αγνός V12• χωρίς διπλό συμπλέκτη αλλά με ένα παραδοσιακό μηχανικό κιβώτιο 7 σχέσεων ή μια απλή αυτόματη μετάδοση. Όλα αυτά, για να διαβεβαιώσουμε πως το αυτοκίνητο θα ανταποκρίνεται καλύτερα σε κάθε προσθήκη του οδηγού και θα συνεργάζεται μαζί του, για την πιο γνήσια μορφή οδήγησης και μια «κλασική εμπειρία», σύμφωνα με τα μοντέρνα δεδομένα.
• Μπορούν τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels) να σώσουν τον V12; Έχετε εξετάσει το ενδεχόμενο να κατασκευάσετε τους δικούς σας κινητήρες ή να συνεργαστείτε με κάποιον άλλον κατασκευαστή;
Ο V12 της Pagani που τοποθετείται στη Utopia συμμορφώνεται με τα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών έως το 2027, συμπεριλαμβανομένων των πολύ αυστηρών κανονισμών της Καλιφόρνια, με μια καλή ευκαιρία να επεκτείνει την πιστοποίησή του έως το 2030. Βέβαια, οι τάσεις του μέλλοντος δεν έχουν σχηματιστεί ακόμη και για αυτό είναι πολύ νωρίς για να καταλήξουμε σε μία τεχνολογία για τα μελλοντικά μας σύνολα κίνησης. Η επιστημονική μας προσέγγιση μας κάνει να πειραματιζόμαστε και βρίσκουμε ενδιαφέρον στο να εξερευνούμε εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως την πιθανότητα τα συνθετικά καύσιμα να «σώσουν» τους θερμικούς κινητήρες από τους μελλοντικούς κανονισμούς περί εκπομπών ρύπων.
Το 2023 γιορτάσαμε την 30ή επέτειο συνεργασίας της Pagani με τη Mercedes-Benz AMG. Μέσα σε αυτά τα χρόνια, 2.019 αυτοκίνητά μας έχουν εξοπλιστεί με τον V12 που κατασκευάζεται αποκλειστικά για τα μοντέλα της Pagani. Αισθανόμαστε προνομιούχοι και περήφανοι που συνεργαζόμαστε εδώ και 30 χρόνια με τη Mercedes-Benz AMG και ανυπομονούμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας στο μέλλον.
• Πρόσφατα, κυκλοφόρησε ένα βιβλίο που επικεντρώνεται στη σύνδεση μεταξύ επιστήμης και Τέχνης, το οποίο γράφτηκε -μεταξύ άλλων- από τον Horacio Pagani. Πώς προέκυψε η ιδέα για ένα βιβλίο; Η συγγραφή του από τον Horacio έγινε παράλληλα με την εξέλιξη της Utopia ή αφού το αυτοκίνητο ήταν ήδη έτοιμο;
Το 2022, όταν έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της η Pagani Utopia, το Εθνικό μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Λεονάρντο ντα Βίντσι στο Μιλάνο φιλοξένησε την έκθεση «The forms of air» («Οι μορφές του αέρα»). Μέσα στην εντυπωσιακή Sala del Cenacolo, το νέο Hypercar παρουσιάστηκε περιτριγυρισμένο από έξι πρωτότυπα σχέδια που ελήφθησαν από τον Ατλαντικό Κώδικα και αφορούν σε μελέτες για τον αέρα και τις εφαρμογές του. Μετά την έκθεση, γράφτηκε το ομώνυμο βιβλίο: το εκδοτικό έργο, αφιερωμένο στη Utopia, γιορτάζοντας το συνδυασμό Τέχνης και επιστήμης που επεξεργάστηκε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, μια εμβληματική φιγούρα.
Από τους κώδικες του Ντα Βίντσι και, ειδικότερα, από τις σελίδες του Ατλαντικού Κώδικα που σώζονται στην Biblioteca Ambrosiana στο Μιλάνο, ο τόμος αποκαλύπτει τη γένεση και την εξέλιξη του έργου μέχρι την πραγματοποίησή του, από την πρώτη γραμμή του μολυβιού μέχρι το ντεμπούτο του στο δρόμο.
Η Utopia γεννήθηκε σε ένα δημιουργικό οικοσύστημα που αποτελείται από ανθρώπους που με μοναδικές χειρονομίες συγχωνεύουν χέρια και σκέψη, ένα μέρος όπου η μορφή και η λειτουργία συναντώνται και λύνουν τις μεγάλες περιπλοκές της μηχανικής. Ο Horacio Pagani ξεκίνησε να εργάζεται για το βιβλίο μετά την παγκόσμια πρεμιέρα και τα κείμενα γράφτηκαν από τον δημοσιογράφο Robert Puyal.
• Πλέον έχετε ένα τρανό δίκτυο αντιπροσώπων σε όλο τον κόσμο. Ποια ήπειρος έχει τις περισσότερες Pagani; Ποια χώρα κάνει τις πιο…τρελές παραγγελίες;
Επί του παρόντος, όλα τα μοντέλα της Pagani συμμορφώνονται με τα διεθνή πρότυπα έγκρισης. Επιπλέον, η Pagani κατηγοριοποιεί στρατηγικά την παγκόσμια αγορά της σε διακριτές περιοχές, δηλαδή APAC, Βόρεια Αμερική, Ευρώπη και Μέση Ανατολή. Από το 2011, με την εισαγωγή του Huayra Coupé στην αγορά της Βόρειας Αμερικής, έγινε γρήγορα η κυρίαρχη αγορά για την Pagani, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ήμισυ του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς. Το παγκόσμιο δίκτυο αντιπροσωπειών Pagani περιλαμβάνει συνολικά 20 εξουσιοδοτημένες αντιπροσωπείες.
Όλα τα έργα της Pagani γεννιούνται από οράματα και όνειρα, και μερικά από τα πιο εμβληματικά και αποκλειστικά Hypercar πηγάζουν από τα όνειρα των πελατών. Το 2009, αυτό οδήγησε σε ένα από τα πιο εικονικά μοντέλα της Zonda, τη Cinque. Η Pagani Automobili είναι σε θέση να αναπτύξει αυτά τα ειδικά έργα και για μεμονωμένους πελάτες, όπως οι καροτσιέρηδες της δεκαετίας του ’60. Ίσως ένα από τα πιο απαιτητικά αιτήματα ήταν η Huayra Codalunga, ένα έργο που γεννήθηκε από το κοινό όραμα δύο πελατών και του Horacio Pagani.
• Ποιο μοντέρνο supercar θεωρείτε όμορφο;
Αυτή είναι μάλλον η πιο δύσκολη ερώτηση που πρέπει να απαντήσω! Καθώς γεννήθηκα στο Motor Valley, έχω συνηθίσει να βλέπω μερικά από τα πιο εντυπωσιακά αυτοκίνητα του κόσμου να κυκλοφορούν στη Modena. Αυτοκίνητα όπως η F12 TDF ή η 458 Speciale, αν μιλάμε για τη Ferrari. Ακόμη και η Bugatti Chiron ή το Koeningsegg Jesko έχουν τρομερό σχεδιασμό. Αν πάμε λίγα χρόνια πιο πίσω, μια τιμητική θέση έχει το Lexus LFA.
• Από όλα τα μοντέλα της Pagani τα τελευταία 25 χρόνια, πιο είναι το αγαπημένο σας;
Είναι πολύ δύσκολο να διαλέξω μόνο ένα μοντέλο, καθώς όλες οι Pagani έχουν ιδιαίτερη σημασία για μένα. Μία από τις πρώτες μου αναμνήσεις προέρχεται από τη Zonda S στο χρώμα Blu Francia που αγοράσαμε πριν από πολλά χρόνια. Ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ενώ αναπαλαίωνα την πρώτη μου Piaggio Vespa και ερωτεύτηκα τα χαρακτηριστικά της. Για να μην πολυλογώ, η Vespa μου… κατέληξε βαμμένη με το ίδιο χρώμα.
• Με ποιο αυτοκίνητο κάνετε τις καθημερινές σας μετακινήσεις;
Ο αδελφός μου, Λεονάρντο, αλλά και εγώ, μεγαλώσαμε σε ένα σπίτι όπου το πάθος για το *αστέρι* της Mercedes-Benz ήταν μεγαλύτερο από οτιδήποτε άλλο. Αυτό, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα και έχουμε την τύχη να οδηγούμε μερικά από τα καλύτερά τους οχήματα. Οδηγώ μια Mercedes GLC 63 AMG και τη λατρεύω!
• Πότε ήταν η πρώτη φορά που οδηγήσατε Pagani;
Μια από τις πρώτες αξιοσημείωτες στιγμές μου με μια Pagani με φέρνει πίσω σε ένα Pagani Raduno στο Μονακό, μια από τις πρώτες συγκεντρώσεις των ιδιοκτητών μας. Λίγους μήνες μετά την απόκτηση της άδειας οδήγησής μου, μου ανέθεσαν το καθήκον να οδηγήσω το βαν με όλες τις βαλίτσες των πελατών. Μόλις τις παρέδωσα στο θυρωρείο του ξενοδοχείου, βρήκα τον πατέρα μου να ελέγχει τα αυτοκίνητα των πελατών στο χώρο στάθμευσης. Με κοιτάζει και στο ένα χέρι κρατάει τα κλειδιά ενός Zonda: Μου τα πετάει λέγοντάς μου να πάμε με τον αδελφό μου μια βόλτα στο ξενοδοχείο. Τηλεφώνησα αμέσως στον Λεονάρντο και μπήκαμε στο αυτοκίνητο, το όνειρό μας ήταν να οδηγήσουμε στο τούνελ της Formula 1. Φτάνουμε εκεί, επιβραδύνουμε, κατεβάζουμε τα παράθυρα και φεύγουμε. Πρώτη, δεύτερη και τρίτη ταχύτητα, με τον ήχο του 12κύλινδρου να μπαίνει στο κεφάλι σου σαν ροκ συναυλία. Ρίχναμε δάκρυα χαράς!