Ο διευθύνων σύμβουλος των Omoda και Jaecoo έχει στο μυαλό του ένα αναπτυξιακό σχέδιο για τη «γηραιά ήπειρο».
Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός τεχνολογικού κέντρου στην Ιταλία, πιθανότατα με γραμμή παραγωγής. Συγκεκριμένα, όπως μας εξήγησε ο Shawn Xu, σε μία συνάντηση με Ιταλούς δημοσιογράφους στις εγκαταστάσεις της Γουχού, «η Chery είναι στο στάδιο διαπραγμάτευσης για να ανοίξει ένα σχεδιαστικό κέντρο στην Ιταλία».
Μπορείτε να σχολιάσετε τις φήμες που κυκλοφορούν σχετικά με τα σχέδιά σας για την Ιταλία;
Θέλουμε να γίνουμε πολύ δυνατοί στην Ευρώπη. Έχουμε ένα εργοστάσιο στην Ισπανία, όπου στα τέλη της χρονιάς θα ξεκινήσει η παραγωγή του Omoda 5. Η ηλεκτρική έκδοση θα μπει στην παραγωγή το 2025, διότι χρειάζεται να κατασκευάσουμε και τις μπαταρίες στην Ευρώπη ώστε να αποφύγουμε τους δασμούς. Όμως οι μονάδες παραγωγής συσσωρευτών απαιτούν μεγάλο διάστημα ετοιμασίας. Σίγουρα, όσα έχουμε κάνει στην Ισπανία δεν επαρκούν, οπότε η Ιταλία είναι μία από τις υποψήφιες χώρες για ένα δεύτερο εργοστάσιο.
Αληθεύουν οι φήμες περί ενός κέντρου σχεδιασμού στην Ιταλία;
Ναι, πρόκειται να το ανοίξουμε πολύ σύντομα. Έχουμε σχέδια για μία έδρα με σημαντικό αριθμό υπαλλήλων. Περίπου εκατό στην αρχή και ακόμη περισσότερους στη συνέχεια. Στην Ιταλία βρίσκονται δυνατοί τεχνίτες, κυρίως στον τομέα του design. Είμαστε σε φάση διαπραγματεύσεων τώρα και μπορώ να επιβεβαιώσω ότι ανάμεσα στις επικρατέστερες πόλεις είναι το Τορίνο.
Θα φτιάξετε ποτέ ένα μικρότερο μοντέλο από το Omoda 5 για την Ευρώπη;
Ναι, μετά το 5 και το 7, θα παρουσιάσουμε ένα μικρό, το Omoda 3. Ένα μικρότερο crossover από το 5 με πιο επιθετική σχεδίαση, εμπνευσμένη από τα mecha, τα ρομπότ των γιαπωνέζικων manga. Με μήκος 4,30 μέτρα περίπου. Δεν θέλαμε να είναι πολύ μικρό, ώστε να είναι ευρύχωρο, ειδικά στο πίσω κάθισμα. Σε επίπεδο κινητηρίων συνόλων, δε, θα είναι υβριδικό και αμιγώς ηλεκτρικό. Προσβλέπουμε να παρουσιαστεί στην αγορά στις αρχές του 2026.
Τα ηλεκτρικά δείχνουν να υποχωρούν στην Ευρώπη. Ποιες είναι οι προβλέψεις σας;
Πρέπει να υπακούσουμε στη ζήτηση. Σίγουρα δεν μπορούμε να κατασκευάζουμε μόνο θερμικά μοντέλα λόγω του περιορισμού εκπομπών ρύπων, όμως μπορούμε να έχουμε μία ισορροπημένη γκάμα με υβριδικά, ακόμη και plug-in.
Σκοπεύετε να μπείτε και στις αγορές της Γερμανίας και της Γαλλίας;
Στόχος μας είναι οι μάρκες Omoda και Jaecoo να γίνουν οικουμενικές. Αρχικά είχαμε μία πιο επιθετική στρατηγική και θέλαμε να ανοίξουμε θυγατρικές σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές μέσα στο 2024. Όμως μετά καταλάβαμε ότι χρειάζεται χρόνο. Θα αναπτυχθούμε, χωρίς βιασύνη όμως.
Στο παρασκήνιο της συνόδου BRICS: Chery και Πεκίνο σε φάση επεκτατισμού
Τις ημέρες που εμείς βρισκόμασταν στην Κίνα, ξεκινούσαν στο Καζάν της Ρωσίας οι εργασίες εν όψει της 16ης Συνόδου Κορυφής των 24 χωρών BRICS. Ένα σημαντικό διπλωματικό γεγονός, στο οποίο για πρώτη φορά συμμετείχαν χώρες όπως η Αίγυπτος, η Αιθιοπία, το Ιράν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και καλύφθηκε ιδιαίτερα από τον κινεζικό Τύπο. Ο πρόεδρος Xi Jinping έπαιξε μάλιστα κρίσιμο ρόλο στη σύνοδο, συμμετέχοντας στην πρώτη διμερή συνάντηση με τον Ινδό ομόλογό του – Modi, εδώ και πέντε χρόνια. Από αυτήν προέκυψε μία σημαντική συμφωνία που αφορά αμφισβητούμενα σύνορα των δύο χωρών. Παράλληλα, οι δύο γίγαντες της Ασίας έδωσαν ιδιαίτερη ώθηση στην οικονομική ενσωμάτωση των χωρών-μελών του BRICS, η οποία ήταν και το κύριο θέμα της συνόδου.
Ο Xi Jinping συνόδευσε την κινεζική αποστολή στη Ρωσία «ώστε να εμβαθύνει τη συνεργασία με στόχο την αναδιάρθρωση της παγκόσμιας οικονομικής αρχιτεκτονικής». Το όραμα του Κινέζου προέδρου είναι η δημιουργία μίας εναλλακτικής σφαίρας επιρροής, η οποία αντανακλά σε εκπληκτικό βαθμό τη στρατηγική της Chery. Ο κατασκευαστής με έδρα τη Γουχού είναι παρακλάδι της κυβέρνησης του Πεκίνου, οπότε οι σημαντικότερες αγορές της είναι η Ρωσία, η Λατινική Αμερική και η Μέση Ανατολή. Από τέτοια θέση ισχύος, πέρα από τα κινεζικά σύνορα, η Chery αποτελεί εξαίρεση σε σχέση με τους Κινέζους ανταγωνιστές της. Σε επίπεδο ομίλων, είναι σήμερα ο υπ’ αριθμόν ένα εξαγωγέας αυτοκινήτων της Κίνας, με 937.148 μονάδες το 2023, αριθμός που αντιστοιχεί στο 52% της παραγωγής της. Μόνο η SAIC τα κατάφερε πέρυσι καλύτερα, εφόσον συμπεριλάβουμε στις εξαγωγές της και την κοινοπραξία της με την GM.
Η συγκεκριμένη τάση δείχνει να ενισχύεται το 2024. Στο πρώτο εννεάμηνο η Chery εξήγε 829.000 αυτοκίνητα, διπλάσια και άνω από τη δεύτερη κινεζική εταιρία. Όμως στην αναμέτρηση ανάμεσα στους μεγάλους Κινέζους κατασκευαστές, η εσωτερική αγορά παραμένει κρίσιμη. Γι’ αυτό και η Chery έχει έτοιμη μια αναπτυξιακή στρατηγική με την οποία ελπίζει να ανεβεί στην κατάταξη των «new energy vehicles» (γνωστών και ως NEVs), στα οποία περιλαμβάνονται ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά. Σε αυτή την κατηγορία κυριαρχεί η BYD. «Αρχικά κόψαμε το νήμα των 40, μετά των 50 και πρόσφατα των 60.000 μονάδων το μήνα», μας είπε ο πρόεδρος της Chery, Yin Tongyue. «Αλλά στόχος μας είναι να φτάσουμε τις 100.000». Αυτό μεταφράζεται ως δεύτερη θέση στην εσωτερική αγορά.
Του Fabio Sciarra Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis