Ηλεκτροκίνηση και συνθετικά καύσιμα. Αγώνες και ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα. Ο Πρόεδρος του ΔΣ της Porsche AG, Oliver Blume, μας αναλύει το όραμα της γερμανικής εταιρείας
Tου Gian Luca Pellegrini – Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Στα μέσα Σεπτεμβρίου εγκαινιάστηκε το όγδοο Porsche Experience Center, στο χωριό Καστρετσάτο, στην περιοχή της Μπρέσια στην Ιταλία. Για όσους δεν γνωρίζουν, είναι προηγμένα θεματικά πάρκα της Porsche που απευθύνονται σε ενήλικες με πάθος για την ταχύτητα και τις υψηλές επιδόσεις. Το συγκεκριμένο στην Ιταλία είναι το μεγαλύτερο όλων και απαίτησε μία επένδυση της τάξεως των 28 εκατ. δολαρίων. Εκεί, ο Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της γερμανικής εταιρείας Oliver Blume είχε την ευκαιρία να αναπτύξει τις θέσεις του στα πιο καυτά θέματα που απασχολούν την αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και μερικούς μήνες.
Κατά πόσο επηρεάστηκε η Porsche από την κρίση των ημιαγωγών;
Η παραγωγή μας μειώθηκε κατά 10% περίπου, όμως αυτό δε μας εμπόδισε να στοχεύουμε φέτος σε ρεκόρ πωλήσεων στην Ευρώπη. Δημιουργήσαμε μία ομάδα κρούσης αφιερωμένη σε αυτό, αλλά και για να μας προετοιμάσει για το μέλλον, σε συνεργασία με όλους τους προμηθευτές του ομίλου Volkswagen. Πιστεύω ότι η έλλειψη μικροτσίπ θα παραταθεί και σε όλο το 2022, με διαφορετικό τρόπο και ταχύτητα, ανάλογα με τον τύπο του προϊόντος. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι, στα επόμενα πέντε χρόνια, η ζήτηση για μικροτσίπ και ημιαγωγούς θα διπλασιαστεί σε σχέση με σήμερα. Η επίλυση αυτού του ζητήματος δεν είναι απλή υπόθεση. Στόχος μας είναι να διαχειριστούμε τους χρόνους παράδοσης, με τρόπο που να μην επιβαρύνει ιδιαίτερα τους πελάτες μας.
Κάνατε παρεμβάσεις στον εξοπλισμό των αυτοκινήτων σας ώστε να εξασφαλίσετε τις παραδόσεις;
Όχι, το επίπεδο των προϊόντων μας πρέπει να παραμείνει στα γνωστά επίπεδα, εξασφαλίζοντας ένα μεγάλο βαθμό εξατομίκευσης.
Ένα από τα δυνατά σας σημεία είναι οι αγώνες. Πώς θα μπορέσετε να τους συνδυάσετε με τις ουδέτερες εκπομπές άνθρακα που προσδοκάτε;
Η στρατηγική στους αγώνες ακολουθεί εκείνη του προϊόντος. Οπότε, το θέμα της βιωσιμότητας γίνεται όλο και πιο σημαντικό. Πιστεύουμε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν μεγάλη δυναμική ακόμα και στους αγώνες. Οι επιδόσεις τους βελτιώνονται κάθε χρόνο. Τη Formula E, για παράδειγμα, δεν την εκμεταλλευτήκαμε όπως έπρεπε στα δύο αυτά χρόνια της πανδημίας. Προετοιμάζουμε τώρα ένα πρωτότυπο για τους αγώνες αντοχής. Αυτό δε σημαίνει ότι θα καταργήσουμε την θερμική 911. Οι δύο κατηγορίες θα συνυπάρξουν.
Η Porsche υποστηρίζει και τα συνθετικά καύσιμα, σωστά;
Επενδύουμε στον τομέα των e–fuel, όχι μόνο για αυτοκινητιστική χρήση, αλλά και για αεροναυτική. Η βιωσιμότητα πρέπει να είναι οικουμενική, δεν μπορούμε να ποντάρουμε μόνο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Πότε θα ξεκινήσουν τα πειράματα;
Η παραγωγή θα ξεκινήσει το 2022 και το πρώτο πεδίο δοκιμών θα είναι οι αγώνες, στους οποίους προβλέπουμε ότι θα περιορίσουμε τις εκπομπές ρύπων κατά 90%. Θα μπορεί κάποιος να δοκιμάσει τέτοια καύσιμα και εδώ, στο Porsche Experience Center Franciacorta (αυτή είναι η επίσημη ονομασία του νέου Experience Center). Κάτι που θέλουμε να προσφέρουμε στο πλαίσιο των εμπειριών προς τους πελάτες μας, παλαιούς και εν δυνάμει. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι σ’ αυτόν τον τομέα επιθυμούμε να παραμείνουμε πρωτοπόροι, όπως και σε τόσα άλλους τομείς. Από καιρό αναζητούσαμε βιώσιμα καύσιμα και δεν τα βρίσκαμε, οπότε αποφασίσαμε να τα παράγουμε. Στο σχετικό πρόγραμμα συμμετέχουν σημαντικοί συνεργάτες, ενώ έχει κεντρίσει και το ενδιαφέρον αρκετών επενδυτών. Σύμφωνα με τις προβλέψεις μας, την επόμενη δεκαετία η αγορά των e–fuel θα μπορούσε να αγγίξει το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Η Porsche ανακοίνωσε ότι θα επιτύχει μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα το 2030. Θα είστε ανάμεσα στους πρώτους κατασκευαστές που θα το επιτύχουν αυτό. Περί τίνος πρόκειται;
Νομίζω ότι η απανθρακοποίηση είναι το κύριο μέλημα, τόσο της γενιάς μας, όσο και των επόμενων. Είναι μία περίπλοκη διαδικασία, η οποία ξεκινά από τη μηχανολογία, περνά από τη χρήση βιώσιμων υλικών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και καταλήγει σε όλη την αλυσίδα προμηθειών. Θα το επαναλάβω, δεν αρκεί να εστιάζουμε αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση. Πρέπει να εργαστούμε και σε άλλα μέτωπα, όπως τα φωτοβολταϊκά και τα e–fuel. Τα οποία θα μπορούσαν να αποδειχτούν ιδανική λύση, για μικρούς κατασκευαστές υπεραυτοκινήτων, με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αν και πιστεύω ότι στο μέλλον θα φτάσει κι εκεί η ηλεκτροκίνηση. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται να λειτουργούμε σε οικουμενικό επίπεδο και να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας. Ακόμη και σε σχέση με τον επαναπροσδιορισμό του εργατικού δυναμικού, κάτι που εμείς ξεκινήσαμε να κάνουμε πριν από πέντε-έξι χρόνια.
Σωστά, δίχως να αμελείτε το πάθος. Πότε σκοπεύετε να κατασκευάσετε το επόμενό σας hypercar;
Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμη τον ακριβή χρόνο, ούτε και τον τύπο του κινητήριου συνόλου που θα διαθέτει. Είναι πολύ νωρίς ακόμη. Ωστόσο, είναι σημαντικό να δοκιμάσουμε στην πίστα τις καινοτομίες του πρωτότυπου Mission R. Έτσι ώστε να δούμε ποιες τεχνολογίες θα μεταφέρουμε πρώτα στα αυτοκίνητα παραγωγής και στο μελλοντικό μας hypercar σε δεύτερο χρόνο. Έχουμε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα, ώστε να βελτιώσουμε το χαρτοφυλάκιο προϊόντων μας, στα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια.
Οπότε το Mission R είναι για τα αγωνιστικά ό,τι ήταν το Mission E για τα ηλεκτρικά;
Ακριβώς. Το Mission E μετουσιώθηκε στην Taycan, διότι όλα όσα παρουσιάζουμε περνούν τελικά στην παραγωγή. Το Mission R δεν είναι μόνο μία μελέτη, αλλά ένας μεγάλος καμβάς που μας δείχνει το μέλλον της Porsche και των αγώνων, κυρίως στις κατηγορίες για ιδιώτες. Όσο για το PEC Franciacorta, μεταξύ άλλων θα είναι και το μοναδικό στο είδους του που θα φιλοξενήσει αγώνες.