Τα σύγχρονα αυτοκίνητα απομνημονεύουν τις διαδρομές μας, ελέγχουν ανά πάσα στιγμή τα πρόσωπά μας και καταγράφουν τον τρόπο οδήγησής μας. Τα έξυπνα αυτοκίνητα συνδέονται στο Διαδίκτυο και ανταλλάσσουν αυτές τις πληροφορίες – κάπου εδώ η έννοια των προσωπικών δεδομένων πάει περίπατο.
Του Alessio Lana, Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι χρησιμοποιούσαν τη φράση «δούναι και λαβείν», δηλαδή δίνεις κάτι προκειμένου να πάρεις κάτι σε αντάλλαγμα. Μια φράση που ταιριάζει άψογα στο σήμερα. Όχι, δεν αναφερόμαστε στις αυξήσεις στους ένστολους, αλλά στα έξυπνα αυτοκίνητα που οδηγούμε. Στα οποία επιτρέπουμε να μας παρακολουθούν, προκειμένου να ανιχνεύσουν εάν είμαστε κουρασμένοι και εάν χρειαζόμαστε διάλειμμα (για την ασφάλειά μας). Ένα ακόμα παράδειγμα έχει να κάνει με το σύστημα πλοήγησης. Ακόμα κι αν πηγαίνουμε στο χωριό μας, καταχωρίζουμε τη διαδρομή στον πλοηγό προκειμένου αυτός να μας ενημερώσει για την κίνηση και για τον εκτιμώμενο χρόνο άφιξης. Συμπληρωματικά μας πληροφορεί και για κάποια καινούργια καφετέρια στην οποία θα μπορέσουμε να ξεμουδιάσουμε. Τέλος, στο τηλέφωνο του αυτοκινήτου αποθηκεύουμε όλες τις επαφές μας, ώστε να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε γρήγορες κλήσεις μέσω των φωνητικών εντολών. Βέβαια, όλα αυτά τα δεδομένα καταγράφονται από το αυτοκίνητο και χρησιμοποιούνται με ποικίλους τρόπους.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Mozilla, «ένα όχημα συλλέγει περισσότερα προσωπικά δεδομένα σε σχέση με ένα smartphone». Κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό. Είναι θέμα προτεραιοτήτων, μια λεπτή ισορροπία που πρέπει να τηρηθεί. Από τη μία, είναι λάθος να συλλέγονται τα προσωπικά μας δεδομένα και να χρησιμοποιούνται με αδιαφανή (για να το θέσω ήπια) τρόπο. Από την άλλη, όμως, αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να λειτουργήσουν πολλές εφαρμογές που διευκολύνουν τη ζωή μας. Ανάλογα με τη χώρα στην οποία κατοικεί κάποιος, η πλάστιγγα αυτή γέρνει υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς. Στην Κίνα, για παράδειγμα, τα προσωπικά δεδομένα καταπατούνται προκειμένου να λειτουργεί άψογα η τεχνολογία. Στην Ευρώπη, προστατεύεται ο χρήστης, με «κόστος» στην τεχνολογική εξέλιξη. Αυτός είναι και ο λόγος που ορισμένα πολύ προηγμένα χαρακτηριστικά των κινεζικών αυτοκινήτων είναι μπλοκαρισμένα στην Ευρώπη.
Κατόπιν, στη συζήτηση αυτή υπεισέρχονται και οι προσωπικές απόψεις. Υπάρχουν αυτοί που θέλουν κάμερες παντού, προκειμένου να αισθάνονται ασφαλείς, γνωρίζοντας ότι αυτό παραβιάζει την ιδιωτικότητά τους. Ένα ακόμα θέμα «αντιπαράθεσης» είναι η δημοσίευση φωτογραφιών ανηλίκων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κάποιοι αρνούνται να το κάνουν, ενώ άλλοι κατακλύζουν τα μέσα αυτά με φωτογραφίες των παιδιών τους, γνωρίζοντας ότι αυτές δεν αποκλείεται να χρησιμοποιηθούν για κακόβουλους σκοπούς. Όσο ενημερωμένοι και συνειδητοποιημένοι κι αν είμαστε, τα τεχνολογικά προϊόντα που χρησιμοποιούμε (μεταξύ αυτών και τα αυτοκίνητα) γίνονται ολοένα και πιο περίπλοκα και είναι σχεδόν βέβαιο ότι σε κάποια στιγμή θα χάσουμε τον έλεγχο. Η συνεχής ενημέρωσή μας είναι η μόνη άμυνα που έχουμε.
400 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ
Τόσα είναι τα έξυπνα αυτοκίνητα με δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο που κυκλοφορούν στους δρόμους παγκοσμίως. Το 2021 ήταν «μόλις» 237 εκατομμύρια. Έως το 2027, ο αριθμός τους θα έχει αυξηθεί στα 640 εκατομμύρια.
14.000 ΛΕΞΕΙΣ
Το Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στην Αυστραλία αναφέρει ότι ο μέσος όρος των εγγράφων που πρέπει να διαβάσουν οι καταναλωτές προκειμένου να ενημερωθούν περί της προστασίας των προσωπικών δεδομένων τους (όσον αφορά τα αυτοκίνητα) είναι κατά μέσο όρο 31 σελίδες, δηλαδή περίπου 14.000 λέξεις. Σε ορισμένες μάρκες, σύμφωνα με τη μελέτη, ο αριθμός των σελίδων μπορεί να φτάσει και τις 90, δηλαδή περίπου 41.000 λέξεις.
95%
Αυτό θα είναι από το 2030 το ποσοστό των πωλήσεων των έξυπνων αυτοκινήτων παγκοσμίως, δηλαδή των αυτοκινήτων που θα συνδέονται στο Διαδίκτυο.
Όλες οι ειδήσεις
Δες πόσο θα πληρώσεις αν προσπεράσεις σε διπλή διαχωριστική – Ποιες είναι οι υπόλοιπες ποινές;
Lamborghini και Ducati, οι δύο… γειτόνισσες συνεργάζονται!
Πασχαλινή έξοδος με ασφάλεια: Τι ελέγχουμε στο αυτοκίνητο πριν το ταξίδι