Q-TECH

Κι όμως, μπορούν να υπάρξουν ηλεκτρικοί κινητήρες με πιστόνια

ki-omos-boroun-na-yparxoun-ilektrikoi-kinitires-me-pistonia-746290

Αλήθεια; Γίνεται να έχουμε μπιέλες, έμβολα, στρόφαλους και ηλεκτρισμό; Ναι. Είναι καλή ιδέα; Εχμ… όχι και τόσο

Πέραν των όσων πραγματικά τραγικών συμβαίνουν πάνω σε αυτή την περιστρεφόμενη σφαίρα που ονομάζουμε σπίτι μας (ή σε αυτό το ταψί, αν είστε οπαδοί της επίπεδη Γης), συντελείται και ένα άλλο δράμα, ένας σπαραγμός και μια οδύνη και αφορά τους απανταχού σκληροπυρηνικούς petrolheads.

H επέλαση των ηλεκτρικών, οι όλο και πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων και τα φιρμάνια για την καθολική απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες  σε ένα χρονικό πλαίσιο όχι και τόσο μακρινό, τους έχουν κάνει τα νεύρα κρόσσια και την ψυχολογία σμπαράλια.

Ο ήχος, η αίσθηση, ο παλμός και η μυρωδιά των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η ελεγεία των παλινδρομούντων εμβόλων, ίσως σε λίγα χρόνια από τώρα να αποτελούν μουσειακά εκθέματα. Ή μήπως όχι;

Τα καλά νέα, είναι ότι μπορεί να υπάρξουν ηλεκτρικοί κινητήρες που διατηρούν ένα μέρος από την βασική δομή των θερμικών μοτέρ, δηλαδή πιστόνια, μπιέλες και στρόφαλους. Τα κακά νέα, είναι ότι πρόκειται… για πολύ χαζή ιδέα χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος, ούτε καν στον ήχο, αφού προφανώς για να δημιουργηθεί ο βρυχηθμός των κινητήρων εσωτερικής καύσης, χρειάζονται «εκρήξεις» καύσιμου μίγματος, συγκεκριμένος χρονισμός, βαλβίδες, εισαγωγή αέρα και εξαγωγή.

Οι ηλεκτρικοί εμβολοφόροι κινητήρες λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο και δεν χρειάζεται να κάνουμε βουτιά σε τεχνικά θέματα για να καταλάβουμε το πώς.  Άντε να βρέξουμε λίγο τα πόδια μας στην ακροθαλασσιά.

Έστω ένα σωληνοειδές πηνίο λοιπόν, που είναι ένα πηνίο του οποίο η διάμετρος είναι πολύ μικρότερη από το μήκος του. Αν σε αυτό το μακρόστενο πηνίο περάσει ρεύμα, δημιουργείται ισχυρό  μαγνητικό πεδίο στο εσωτερικό του και αν εκεί μέσα υπάρχει μαγνήτης, αυτός απωθείται αναλόγως του προσανατολισμού των μαγνητικών πόλων του.

Μπερδεμένο; Ας το δούμε με αντιστοιχίες: Σωληνοειδές πηνίο ας πούμε ότι είναι ο κύλινδρος σε έναν θερμικό κινητήρα και ο μαγνήτης, το πιστόνι. Αν λοιπόν δημιουργούνται δυνάμεις που ωθούν το πιστόνι – μαγνήτη προς τα κάτω, έχουμε κινητήρα. Αυτό που ίσως να μη γνωρίζετε είναι ότι πολύ πιθανόν το αυτοκίνητο σας να έχει ήδη τέτοιου είδους… κινητήρες. Οι ηλεκτρομαγνητικές κλειδαριές για παράδειγμα, λειτουργούν βάση αυτής της αρχής.

Αφού λοιπόν έχουμε καταφέρει να προσομοιάσουμε ηλεκτρικά την κίνηση ενός πιστονιού μέσα σε έναν κύλινδρο, αν προσθέσουμε και άλλα από αυτά, με συγκεκριμένη διάταξη, V8 ας πούμε, έχουμε έναν V8, παλινδρομικό, ηλεκτρικό κινητήρα. Δεν αποτελεί «θεωρία», μπορεί να δουλέψει στην πράξη όπως μπορείτε να δείτε και στο video.

Μπορεί επίσης να είναι και τετρακύλινδρος σε σειρά, δικύλινδρος ή ακόμα και μονοκύλινδρος, αν έχει τοποθετηθεί σφόνδυλος τέτοιος που να επαναφέρει το πιστόνι – μαγνήτη στο πάνω μέρος του κυλίνδρου – πηνίου με την αδράνεια του. Αν το χάσατε κάπου εδώ δεν έχει και μεγάλη σημασία, γιατί οι εμβολοφόροι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι έτσι και αλλιώς μια πολύ χαζή ιδέα, που παρουσιάζει μόνο μειονεκτήματα και κανένα όφελος.

Για αρχή ας πάρουμε το γεγονός ότι ένα συμβατικό ηλεκτρικό μοτέρ παράγει από τη φύση του περιστροφική κίνηση και αυτή είναι που χρειαζόμαστε. Ο εμβολοφόρος ηλεκτρικός κινητήρας έχει πιστόνια – μαγνήτες τα οποία συνδέονται με μπιέλες στον στρόφαλο για να μετατραπεί η παλινδρομική τους κίνηση σε περιστροφική και όλο αυτό προσθέτει βάρος και πολυπλοκότητα, χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος για αυτό.

Η ισχύς τους επίσης είναι μικρότερη από ένα συμβατικό ηλεκτρικό μοτέρ και η απόδοση τους μειωμένη, με την έννοια ότι παράγουν λιγότερο έργο βάση του ηλεκτρισμού που «καταναλώνουν».  Σε συνεχή λειτουργία δε, παράγουν αρκετή θερμότητα και χρειάζονται σύστημα ψύξης.

Κακή ιδέα λοιπόν.

Όλες οι ειδήσεις

Aποκλειστικό: Οδηγούμε την BMW iX5 Hydrogen στο Μόναχο

Τι «επαναστατικό» έχουν οι νέας γενιάς e:HEV κινητήρες της Honda;

Η τεχνητή νοημοσύνη… πατάει φρένο και τα καταφέρνει καλύτερα από όλους μας

 

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο