Ποιος είναι ο λόγος που οι νέοι V12 κινητήρες της Ferrari θα εγκαταλείψουν τα στρογγυλά έμβολα
Μια σταθερά στους εμβολοφόρους κινητήρες είναι τα μηχανικά στοιχεία στα οποία οφείλουν το όνομα τους, δηλαδή τα έμβολα ή πιστόνια. Πέραν του ότι πρέπει να υπάρχουν και να παλινδρομούν, προκειμένου ένα μοτέρ να ονομαστεί εμβολοφόρο, το σχήμα τους είναι στην συντριπτική πλειοψηφία, κυκλικό.
Μπορεί πολλά να έχουν αλλάξει στους θερμικούς κινητήρες στα 100 και πλέον χρόνια της ύπαρξης τους, αλλά το σχήμα των εμβόλων, λίγοι έχουν τολμήσει να το πειράξουν. Για την ακρίβεια, μια μόνο κατασκευάστρια το τόλμησε και αυτή ήταν η Honda, με τα αγωνιστικά NR 500 του 1979 που έφεραν V4 κινητήρες με οβάλ πιστόνια, ενώ το 1992 παρουσιάστηκε η πολιτική –και πανάκριβη- NR 750 με παρόμοιο μοτέρ.
Τώρα όμως φαίνεται ότι και η Ferrari ετοιμάζεται για κάτι τέτοιο η τουλάχιστον το εξετάζει. Οι προθέσεις είναι πάντως σοβαρές, αφού κατατέθηκαν οι σχετικές ευρεσιτεχνίες προς κατοχύρωση και σε αυτές απεικονίζεται ένας V12 κινητήρας, αρκετά διαφορετικός από την παραδοσιακή πεπατημένη.
Τα πιστόνια έχουν οβάλ σχήμα ή μάλλον για να είμαστε ακριβείς, η περιφέρεια τους θυμίζει σε σχήμα αυτό ενός σταδίου σε κάτοψη. Σε αντίθεση με την Honda όμως, που τοποθετούσε τα οβάλ πιστόνια με την μακριά τους πλευρά παράλληλη προς τον στρόφαλο, στα σχέδια της Ferrari φαίνεται πως η διάταξη είναι διαφορετική, με την μακριά πλευρά των εμβόλων κάθετη ως προς τον στρόφαλο.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η Ferrari «ψάχνεται» με το σχήμα των εμβόλων, θέλει, πολύ απλά, να μειώσει το μήκος των V12 κινητήρων της. Σε θεωρητικό επίπεδο το πράγμα έχει ως εξής: Ο τρόπος για να αλλάξει η χωρητικότητα ενός θαλάμου καύσης, είναι η αυξομείωση είτε της διαμέτρου ενός πιστονιού, είτε της διαδρομής του, είτε και των δύο αυτών τιμών.
Για τους V12 της Ferrari λόγω επιθυμητής υπερστροφίας, τα περιθώρια για να «παίξει» κανείς με την διαδρομή των εμβόλων, είναι περιορισμένα. Μια μεγάλη διαδρομή μπορεί να δημιουργεί ροπή αλλά αφαιρεί αρκετά από την ικανότητα να «ανεβάζει» γρήγορα και ψηλά στροφές ένας κινητήρας.
Οπότε το σενάριο του μειωθεί η διάμετρος «στρογγυλών» πιστονιών και να αυξηθεί η διαδρομή τους, διατηρώντας την ίδια χωρητικότητα, δεν μπορεί να εφαρμοστεί στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Αν όμως τα πιστόνια αλλάξουν σχήμα και από στρογγυλά γίνουν οβάλ, τότε οι 6 κύλινδροι σε κάθε πλευρά μπορούν να έρθουν πιο κοντά μεταξύ τους, μειώνοντας το συνολικό μήκος του κινητήρα, χωρίς να μεταβληθεί η χωρητικότητα και η ευστροφία του. Υπάρχει όμως άλλο ένα θέμα και αυτό έχει να κάνει με το πως συνδέονται τα πιστόνια στον στρόφαλο.
Ανεξαρτήτως του σχήματος των εμβόλων, τα «αντικριστά» έμβολα σε V κινητήρες χρειάζονται κανονικά δύο κομβία στον στρόφαλο, όπου και συνδέονται οι μπιέλες τους. Το γεγονός αυτό δημιουργεί και πάλι ένα μεγάλο μήκος κινητήρα αλλά η Ferrari στα σχέδια της έχει λύση και για αυτό: Συγκεκριμένα, κάθε ζεύγος «αντικριστών» εμβόλων συνδέεται σε ένα κομβίο του στρόφαλου, μέσω μιας V μπιέλας, που φέρει άρθρωση στη μια πλευρά της.
Με το οβάλ πιστόνια και την κοινή μπιέλα λοιπόν, η Ferrari μπορεί να μειώσει αρκετά το μήκος των V12 κινητήρων της ανοίγοντας νέα… χωροταξικά δεδομένα τόσο για τα μοντέλα με τα μοτέρ τοποθετημένα στο πίσω μέρος όσο και για αυτά που φέρουν τον κινητήρα μπροστά.
Να μην ξεχνάμε επίσης ότι ηλεκτρικά μοτέρ και μπαταρίες στις υβριδικές διατάξεις απαιτούν πρόσθετο χώρο για την τοποθέτηση τους, οπότε να ένας ακόμα λόγος για τον οποίο η Ferrari καταφεύγει σε αυτή την τεχνικά δύσκολη αλλά ίσως και απαραίτητη τελικά κίνηση.
Όλες οι ειδήσεις
Για ποιον λόγο τα αυτόματα κιβώτια έχουν «νεκρά» και πότε την χρησιμοποιούμε
Δοκιμή Opel Grandland – Το καλύτερο μοντέλο της μέχρι σήμερα;
F1: Βροχερό χάος στον αγώνα της Αυστραλίας, άξια τη νίκη ο Norris