Η BMW παρουσίασε το νεότερο infotaiment σύστημά της και δεν περιλαμβάνει μεγάλες οθόνες αλλά κάτι καινοτόμο και διαφορετικό.
Το φημισμένο Infotainment σύστημα της BMW, με την ονομασία iDrive, παρουσιάστηκε το 2001 στην Ευρωπαϊκή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA), μαζί με την BMW Σειρά 7 (E65). Το πρωτοποριακό σύστημα για την εποχή, που συνδύαζε τον έλεγχο πολλών λειτουργιών του αυτοκινήτου, όπως τη πλοήγηση, τη ψυχαγωγία και τον κλιματισμός, μέσω ενός περιστροφικού χειριστηρίου και μιας οθόνης, άλλαξε τα δεδομένα και θα μπορούσαμε να πούμε ότι έφερε μια τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία, που όλες οι υπόλοιπες μάρκες ακολούθησαν. Έκτοτε, ουκ ολίγες ήταν οι φορές που με τις καινοτομίες τις άλλαξε και πάλι τα δεδομένα και τα trends, κάνοντας μόδα τις χειρονομίες για τον χειρισμό και τις φωνητικές εντολές. Όμως, η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια έχει στρέψει την προσοχή της αλλού και οι υπόλοιπες μάρκες είτε «έφτασαν» το εξαιρετικό σύγχρονο iDrive (πλέον ονομάζεται Operating System 9) ή το ξεπέρσαν.
Στην φετινή έκθεση CES 2025, στο Λας Βέγκας, παρουσιάστηκε η νέα εμπειρία χρήσης του Inforaiment της BMW. Φαίνεται πως το iDrive θα πάρει και πάλι τα… πάνω του και μάλιστα στο άμεσο μέλλον, βάζοντας τέλος στις πολλές και μεγάλες οθόνες και φέρνοντας στο τραπέζί κάτι διαφορετικό. Όχι δεν είναι ακριβώς Head-Up Display, όμως όλη η πληροφορία θα συγκεντρώνεται μπροστά στα μάτια του οδηγού.
Αποκαλύφθηκε λοιπόν για πρώτη φορά στο κοινό μία έκδοση του νέου BMW iDrive, που βρίσκεται ένα βήμα πριν την παραγωγή, με κεντρικό στοιχείο το BMW Panoramic Vision. Το βασικό λογισμικό είναι το νέο λειτουργικό σύστημα BMW Operating System X, το οποίο λειτουργεί ως εγκέφαλος πίσω από τη νέα φιλοσοφία απεικόνισης και χειρισμού. Με μία μοντέρνα σχεδίαση που έρχεται να διαμορφώσει το στυλ στο εσωτερικό, το ολοκληρωμένο αυτό σύστημα θα ενσωματωθεί σε όλα τα νέα μοντέλα BMW από τα τέλη του 2025.
Το νέο BMW iDrive συνδυάζει τέσσερα κεντρικά στοιχεία σε μία μοναδική φιλοσοφία απεικόνισης και χειρισμού.
- BMW Panoramic Vision – Μια νέα φιλοσοφία Head-Up Display που έχει αναπτυχθεί πρόσφατα από την BMW επιτρέπει την προβολή πληροφοριών ανάμεσα στις κολώνες Α σε μια μαύρη εκτυπωμένη επιφάνεια που βρίσκεται στο κάτω μέρος του παρμπρίζ. Το περιεχόμενο αυτό είναι ορατό σε όλους τους επιβάτες. Οι πιο σημαντικές πληροφορίες οδήγησης προβάλλονται ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού στην αριστερή πλευρά του BMW Panoramic Vision (σε αριστεροτίμονα οχήματα), πάνω από το τιμόνι. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να εξατομικεύσει το περιεχόμενο στην κεντρική και δεξιά περιοχή του BMW Panoramic Vision μέσω της κεντρικής οθόνης. Η ενσωμάτωση του BMW Panoramic Vision προσφέρει μια τρισδιάστατη εμπειρία για τον οδηγό και τους επιβάτες.
- Το νέο και προαιρετικό BMW 3D Head-Up Display πάνω από το BMW Panoramic Vision εμφανίζει τώρα συνδυασμένες πληροφορίες πλοήγησης και αυτοματοποιημένης οδήγησης στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Το περιεχόμενο στο BMW Panoramic Vision και στο BMW 3D Head-Up Display παρουσιάζεται με απόλυτα συντονισμένο τρόπο. Το επίπεδο καινοτομίας που επιτυγχάνεται με αυτές τις δύο τεχνολογίες HUD αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας που έχει καταθέσει το BMW Group ως επιστέγασμα της υλοποίησής τους.
- Η κεντρική οθόνη με τεχνολογία οπίσθιου φωτισμού matrix διαθέτει μια οικεία, μοντέρνα δομή μενού με QuickSelect που επιτρέπει τη βέλτιστη χρήση των επιμέρους λειτουργιών και περιεχομένου με απλό χειρισμό μέσω αφής. Η οθόνη με τη χαρακτηριστική σχεδίαση free-cut είναι εργονομικά τοποθετημένη κοντά στο τιμόνι και καθιστά τον χειρισμό εξαιρετικά απλό και διαισθητικό. Το επιλεγμένο περιεχόμενο (widgets) μπορεί να μεταφερθεί στο BMW Panoramic Vision με μία κίνηση τύπου swipe στην κεντρική οθόνη. Έως και έξι widgets μπορούν να τοποθετηθούν στο BMW Panoramic Vision, με οποιαδήποτε διάταξη.
- Το νέο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών αντικατοπτρίζει την καινοτόμο τεχνολογική προσέγγιση της BMW με φωτιζόμενα μπουτόν που επισημαίνουν τις διαθέσιμες λειτουργίες. Το τιμόνι λειτουργεί ως το κύριο φυσικό χειριστήριο, με τα μπουτόν του να παρέχουν ενεργή απτική ανατροφοδότηση. Η επιφάνεια των μπουτόν είναι προσεκτικά σχεδιασμένη και ανάγλυφη, διευκολύνοντας τον εντοπισμό τους. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να τα χρησιμοποιεί χωρίς να διασπάται η προσοχή του από το δρόμο. Η διάταξή τους βασίζεται στην καθιερωμένη αρχή ότι τα μπουτόν για τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού βρίσκονται στην αριστερή πλευρά του τιμονιού και εκείνα για τις λειτουργίες ελέγχου περιεχομένου στη δεξιά πλευρά.
Ο συνδυασμός αυτών των τεσσάρων στοιχείων ερμηνεύει εκ νέου τη γνωστή φιλοσοφία της BMW «χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο», με την οποία η BMW θέτει το σημείο αναφοράς για την προσήλωση του οδηγού, προσφέροντας μία μοναδική μορφή διαισθητικού, φιλικού προς τον χρήστη και εργονομικά βελτιστοποιημένου χειρισμού. Το BMW Panoramic iDrive προβάλλει πάντα τις σωστές πληροφορίες στο σωστό σημείο και τη σωστή στιγμή. Το σύστημα συνεχίζει να υποστηρίζει τον ιδανικό συνδυασμό αναλογικών και ψηφιακών χειριστηρίων, κάνοντας χρήση διακοπτών, κουμπιών, χειριστηρίων αφής και φωνητικού ελέγχου. Εκτός από τους απτικούς διακόπτες για τον χειρισμό των υαλοκαθαριστήρων, των φλας και των εξωτερικών καθρεπτών, το σύστημα μπορεί επίσης να χειρίζεται την ένταση του ήχου, τον επιλογέα ταχυτήτων και τη λειτουργία ξεπαγώματος του παρμπρίζ. Άλλες λειτουργίες έχουν βελτιστοποιηθεί για χειρισμό μέσω αφής, φωνής ή του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών, όπως οι τηλεφωνικές λειτουργίες, τα συστήματα πολυμέσων, η πλοήγηση, η υποβοηθούμενη οδήγηση, η εξατομίκευση των οθονών, η επιλογή των MyModes και άλλα.
Πέραν των πληροφοριών που βασίζονται σε δεδομένα σχετικά με τη χρήση των Λειτουργικών Συστημάτων της BMW στον παγκόσμιο στόλο των 22 εκατομμυρίων συνδεδεμένων οχημάτων της εταιρείας, η φάση ανάπτυξης του νέου BMW Panoramic iDrive περιελάμβανε επίσης πολυάριθμες εργαστηριακές μελέτες με περίπου 3.000 πελάτες. Συνεπώς, όλες οι αποφάσεις σχετικά με τις διάφορες πτυχές της φιλοσοφίας διαχείρισης λαμβάνονται με δομημένο τρόπο βάσει δεδομένων. Στο πλαίσιο αυτό, το διευρυμένο πεδίο εξατομίκευσης της εμπειρίας του χρήστη προσαρμόζεται επίσης στις προτιμήσεις και τις ανάγκες των πελατών.
BMW Operating System X: Τι νέο φέρνει;
Το νέο BMW Operating System X, αποτελεί μια σημαντική αναβάθμιση του πιο πρόσφατου λειτουργικού συστήματος που χρησιμοποιείται σε πολλά μοντέλα της BMW. Όπως και το Operating System 9, βασίζεται στη στοίβα λογισμικού Android Open Source Project (AOSP) και παρέχει καλύτερες δυνατότητες ενημέρωσης και αναβάθμισης από το προηγούμενο σύστημα, κάτι που το καθιστά αφενός κατάλληλο για το μέλλον, αφετέρου συμβατό με παλαιότερες εκδόσεις. Το λειτουργικό σύστημα έχει σχεδιαστεί με την προοπτική να υποστηρίζει πρόσθετες λειτουργίες, διασφαλίζοντας ότι τα οχήματα με το νέο BMW Panoramic iDrive θα παραμείνουν στην αιχμή της τεχνολογίας σε βάθος χρόνου.
Η υψηλή νοημοσύνη του BMW Operating System X καθιστά εφικτό τον συνδυασμό του BMW Panoramic Vision, του προαιρετικού BMW 3D Head-Up Display, της κεντρικής οθόνης και του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών, ώστε να επιτυγχάνεται μία συγχώνευση φυσικών και ψηφιακών εμπειριών. Για παράδειγμα, όταν υπάρχει μία εισερχόμενη κλήση, εμφανίζεται ένα γραφικό στο BMW Panoramic Vision και ταυτόχρονα το σύμβολο πάνω στο μπουτόν στο τιμόνι ανάβει σε πράσινο χρώμα, δίνοντας στον οδηγό τη δυνατότητα να αποδεχτεί την κλήση πατώντας το μπουτόν ή να την απορρίψει με μια κίνηση swipe στη δεξιά πλευρά του τιμονιού. Όταν εισάγεται ένας προορισμός πλοήγησης μέσω αφής ή φωνητικής εντολής, οι ειδοποιήσεις καθοδήγησης διαδρομής προβάλλονται στο BMW 3D Head-Up Display, ενώ συμπληρωματικές πληροφορίες για δρόμους και διασταυρώσεις εμφανίζονται στο BMW Panoramic Vision. Μία ολοκληρωμένη επισκόπηση του χάρτη μπορεί να προβληθεί ανά πάσα στιγμή και από μία ευρύτερη γωνία.
Οι απεικονίσεις στο Panoramic Vision μπορούν να προσαρμοστούν στις προσωπικές προτιμήσεις. Επιπλέον, οι οδηγοί έχουν πλέον τη δυνατότητα να επιλέξουν τις δικές τους ρυθμίσεις ως προς το στυλ οδήγησης, όπως η απόκριση και τα χαρακτηριστικά του τιμονιού, στο My Mode «Personal». Υπάρχει επίσης η δυνατότητα μεταφόρτωσης μιας φωτογραφίας ως φόντο για την Κεντρική Οθόνη, ενώ τα χρώματα του ατμοσφαιρικού φωτισμού και ο σχεδιασμός της διεπαφής χρήστη μπορούν να προσαρμοστούν στις ιδιαίτερες προτιμήσεις τους, με αποτέλεσμα μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία οδήγησης.
Ο προσωπικός βοηθός BMW Intelligent Personal Assistant ανταποκρίνεται όπως πάντα στην προτροπή «Hey BMW» ή μπορεί να κληθεί πατώντας το αντίστοιχο μπουτόν στο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Οι δυνατότητες του BMW Intelligent Personal Assistant βελτιώνονται συνεχώς και θα φτάσουν σε ένα εντελώς νέο επίπεδο για τη Neue Klasse μέσω της ενσωμάτωσης των Large Language Models (LLM). Η χρήση αυτής της τεχνολογίας θα επικεντρωθεί αρχικά στην πλοήγηση, επιτρέποντας στον πελάτη να δίνει ένα ευρύτερο φάσμα προφορικών εντολών με χρήση φυσικής γλώσσας: π.χ: «Πήγαινέ με σε έναν σταθμό φόρτισης που βρίσκεται κοντά σε ένα κατάστημα τροφίμων». Στο περίπτερο του τεχνολογικού συνεργάτη της Amazon στην CES 2025, οι επισκέπτες μπορούν να πάρουν μια πρώτη γεύση από αυτές τις δυνατότητες χρησιμοποιώντας μια beta έκδοση του BMW Intelligent Personal Assistant σε μια BMW X3.
Όπως και με τα υπάρχοντα συστήματα infotainment της BMW, το Intelligent Personal Assistant μπορεί να προβεί προληπτικά σε προτάσεις με βάση τη συμπεριφορά του χρήστη, εφόσον το επιθυμεί ο οδηγός. Αυτή η ευφυΐα επεκτείνεται περαιτέρω με το Operating System X. Κατά περίπτωση, το BMW Intelligent Personal Assistant επισημαίνει τα συστήματα υποστήριξης που χρησιμοποιούνται σπάνια από τον οδηγό. Με τη μορφή υπενθύμισης, το σύστημα προτείνει την ενεργοποίηση του Sport Mode σε κατάλληλες διαδρομές, εάν ο οδηγός το έχει ήδη ενεργοποιήσει προηγουμένως. Εάν ο οδηγός δεν ανταποκριθεί ή αγνοήσει επανειλημμένα τέτοιου είδους υποδείξεις, το σύστημα μαθαίνει και αποφεύγει να κάνει προτάσεις στη συνέχεια.
Το BMW Operating System X διατηρεί τη δυνατότητα ενσωμάτωσης εφαρμογών τρίτων κατασκευαστών από την προηγούμενη γενιά συστημάτων infotainment. Επί του παρόντος, το BMW ConnectedDrive Store προσφέρει περισσότερες από 60 εφαρμογές παγκοσμίως για το BMW Operating System 9. Αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί στο μέλλον, π.χ. με εφαρμογές που σχετίζονται με την παραγωγικότητα, όπως η υπηρεσία τηλεδιάσκεψης Zoom.
Ένα ακόμα στοιχείο της ολοκληρωμένης εμπειρίας που προσφέρει το BMW Panoramic iDrive είναι η νέα ηχητική εμπειρία HypersonX στα μοντέλα Neue Klasse. Αυτή η εμπειρία αναπτύχθηκε από το Sound Design Studio του BMW Group και περιλαμβάνει 43 ηχητικά σήματα καθώς και ειδικούς ήχους οδήγησης για τις λειτουργίες Personal Mode και Sport Mode. Το πολυδιάστατο ηχητικό φάσμα προσαρμόζει με ακρίβεια τον ήχο σε κάθε οδηγική κατάσταση, δημιουργώντας έτσι μια συναισθηματική αλληλεπίδραση μεταξύ του οδηγού και της BMW του.
Το νέο BMW Panoramic iDrive θα ενσωματωθεί σε όλα τα νέα μοντέλα BMW από τα τέλη του 2025, ανεξαρτήτως κατηγορίας και συστήματος κίνησης. Εντυπωσιακό σίγουρα και με πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά, όμως για ακόμα μια φορά λείπει κάτι πολύ βασικό, τα κουμπιά. Λέτε να το ξανασκεφτούν; Πάντως, η «κατάργηση» μεγάλων οθονών είναι ένα πρώτο βήμα, ακόμη και αν συνδυάζεται με περισσότερο φουτουρισμό.
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμή Seres 5: Πώς είναι τελικά το κινέζικο SUV;
Ανατροπή στη λίστα με τα πιο αξιόπιστα αυτοκίνητα: η Lexus χάνει την πρώτη θέση
Actibump: Το «έξυπνο σαμαράκι» που το νοιώθουν μόνο όσοι τρέχουν