Η BMW ανακοίνωσε ότι σκέφτεται σοβαρά να σταματήσει την παραγωγή της τεχνολογίας Laser στα φωτιστικά σώματα των premium αυτοκινήτων της
Του Alessio Lana
Το φθινόπωρο του 2014, τα φώτα Laser της BMW γιόρτασαν την παγκόσμια πρεμιέρα τους. Μία τεχνολογία που φαινόταν ότι θα έφερνε επανάσταση στη νυχτερινή οδήγηση, αλλά δυστυχώς μετά από μόλις 10 χρόνια υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να βγει στη σύνταξη. Η BMW, διά στόματος ενός από τα κορυφαία στελέχη της, παραδέχτηκε ότι προς το παρόν δεν σχεδιάζει να τοποθετήσει προβολείς Laser στα μελλοντικά μοντέλα της.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία αποτέλεσε το αντίπαλον δέος για την Audi, η οποία ήθελε με τη σειρά της να εφαρμόσει κάτι ανάλογο στα κορυφαία μοντέλα της. Ήταν ένας ακήρυχτος «πόλεμος» ανάμεσα στους δύο premium Γερμανούς κατασκευαστές. Το διακύβευμα ήταν το ποιος θα ήταν ο πρώτος που θα εξόπλιζε τα αυτοκίνητά του με αυτά τα φώτα, που προσέφεραν εμβέλεια μεγάλης σκάλας μέχρι 600 μέτρα – διπλάσια δηλαδή από αυτήν των συμβατικών προβολέων. Όπως έδειξε και η ιστορία, η Audi βγήκε νικήτρια ή τουλάχιστον έτσι φάνηκε. Στη σημαντικότερη έκθεση ηλεκτρονικών ειδών και τεχνολογίας στον κόσμο, την CES 2014 (διεξάγεται κάθε χρόνο στην πόλη του Λας Βέγκας), η εταιρεία από το Ίνγκολσταντ είχε παρουσιάσει το πρωτότυπο Sport Quattro, εξοπλισμένο με φωτιστικά σώματα Laser.
Για την ακρίβεια, οι προβολείς του Audi Sport quattro Laserlight Concept (όπως ήταν η πλήρης επωνυμία του) ήταν ένας συνδυασμός Matrix LED και Laser στοιχείων με ενεργή δράση σε απόσταση μέχρι και 500 μέτρα. Στο επίκεντρο αυτών των φώτων βρίσκονται υψηλής απόδοσης μπλε δίοδοι που εκπέμπουν μία ισχυρή δέσμη φωτός. Αφού διέλθουν μέσα από κίτρινο φώσφορο, παράγουν ένα πολύ έντονο λευκό φως, καταναλώνοντας 30% λιγότερη ενέργεια από τις παραδοσιακές λυχνίες LED. Και όχι μόνο αυτό, αλλά παράγουν και λιγότερη θερμότητα. Η πρώτη κίνηση είχε γίνει λοιπόν, αλλά η BMW είχε ήδη έτοιμη την απάντησή της. Σε μια κλειστή παρουσίαση, παρουσίασε τη φουτουριστική i8 με προβολείς Laser, καθιστώντας την, μάλιστα, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εφοδιάζεται με αυτούς.
Ήταν και το τέλος της ιστορίας; Όχι, γιατί και η Audi είχε έναν «άσο στο μανίκι της», το R8 LMX. Επρόκειτο για μια περιορισμένη σειρά 99 μονάδων του σπορ μοντέλου της. Εκτός από το ότι ήταν αποκλειστικά βαμμένη σε μπλε χρωματισμό, ήταν επίσης εξοπλισμένη με τα νέα σούπερ Laser φώτα μεγάλης σκάλας. Το δε λανσάρισμά του είχε προγραμματιστεί για το καλοκαίρι του 2014, λίγους μήνες πριν από την BMW i8. Όμως η βαυαρική φίρμα δεν πτοήθηκε. Έτσι, στις 5 Ιουνίου του ίδιου έτους διοργάνωσε μια εκδήλωση στο BMW Welt για να παραδώσει στους τυχερούς ιδιοκτήτες τα πρώτα οκτώ αντίτυπα του σπορ μοντέλου της. Τα οποία ήταν προφανώς εξοπλισμένα με προβολείς Laser. Κάτι που ήταν αρκετό για να γίνει η i8 το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που ταξινομήθηκε με τη συγκεκριμένη τεχνολογία φώτων.
Τα οποία είναι και «έξυπνα», χάρη στην ανεξάρτητη εναλλαγή και ρύθμιση κάθε διόδου. Έτσι, ανάλογα με τη θέση κάθε καθρέπτη επιτυγχάνεται στοχευμένος φωτισμός του δρόμου και αυτόματη ρύθμιση, χωρίς να «τυφλώνονται» οι οδηγοί στο αντίθετο ρεύμα. Γιατί λοιπόν να βρίσκονται στο περιθώριο; Πρώτα απ’ όλα, υπάρχουν αμερικανικοί κανονισμοί που περιορίζουν τις δυνατότητές τους, μειώνοντας την πραγματική εμβέλειά τους από τα 600 στα μόλις 250 μέτρα. Το κόστος παραγωγής είναι επίσης υψηλό, γι’ αυτό και οι προβολείς Laser συναντώνται μόνο σε πολυτελή μοντέλα. Επίσης, τα τελευταία δέκα χρόνια τα LED φώτα έχουν εξελιχθεί αρκετά, καλύπτοντας εν μέρει το μέχρι πρότινος κενό. Τα τελευταίας γενιάς LED Matrix έχουν παρόμοια εμβέλεια (τουλάχιστον στις ΗΠΑ) και λειτουργούν ακόμα πιο έξυπνα.
Σε συνεργασία με τις εμπρός κάμερες του αυτοκινήτου, δημιουργούν κωνοειδούς σχήματος σκιά. Έτσι, δεν ενοχλούν τους οδηγούς των οχημάτων που έρχονται από την αντίθετη κατεύθυνση (ή τους προπορευόμενους), αφήνοντας το υπόλοιπο τοπίο φωτισμένο. Το γεγονός ότι ένας από τους πρωταθλητές αυτής της καινοτόμου τεχνολογίας είναι η ίδια η Audi προμηνύει δυσοίωνους καιρούς για την τεχνολογία Laser. Αυτή, προς το παρόν, διατίθεται σε αυτοκίνητα όπως η BMW iX και η σειρά 4 Gran Coupé, όπως και τα Audi Q7, Q8 και A5. Ποιος ξέρει αν θα είναι τα τελευταία μοντέλα που θα εξοπλιστούν με αυτήν.
Όλες οι ειδήσεις
Πώς η τεχνολογία 5G μπορεί να φέρει επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία