Q-TECH

Aποκλειστικό: Συνέντευξη με τον διευθυντή στις τεχνολογίες υδρογόνoυ της BMW

apokleistiko-synentefxi-me-ton-diefthynti-stis-technologies-ydrogonoy-tis-bmw-744832

O Dr. Jürgen Guldner ανοίγει τα χαρτιά του, σε μια εφ όλης της ύλης συνέντευξη για το παρόν και το μέλλον του υδρογόνου

Του Τρύφωνα Αλεξόπουλου

Φωτογραφίες BMW Hellas, TA

Εχθές, δημοσιεύσαμε την εμπερία μας από την επαφή που είχαμε με την υδογονοκίνητη BMW iX5 Hydrogen και όπως σας υποσχεθήκαμε, σήμερα ακολουθεί ακόμη μια αποκλειστικότητα, η συνένετυξη με τον General Programm Manager στις τεχνολογίες υδρογόνου και στο πρόγραμμα παραγωγής της iX5 Hydrogen, Dr. Jürgen Guldner.

Ποιο είναι το γενικό όραμα της BMW για τα υδρογονοκίνητα οχήματα και πού τοποθετείτε το iX5 Hydrogen σε αυτή τη στρατηγική;

Ο κλάδος αυτή τη στιγμή βιώνει μια περίοδο αναταραχής. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς ακριβώς θα εξελιχθεί η κινητικότητα. Πρέπει να αναρωτηθούμε εάν μελλοντικά θα είναι αναγκαίος ακόμη ένας βιώσιμος τρόπος μετακίνησης, εκτός από τα BEVS, ώστε να καλύψει τις προσωπικές ανάγκες μετακίνησης των πελατών μας σε όλο τον κόσμο.

Για άτομα που ταξιδεύουν πολύ με αυτοκίνητο και χρειάζονται ευελιξία, ένα FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) μπορεί να είναι η σωστή λύση. Επιπλέον, υπάρχουν περιφέρειες και μεγάλες πόλεις όπου μπορεί το δίκτυο να είναι ανεπαρκές για μεγάλο αριθμό BEV. Εκεί είναι που τα συστήματα κίνησης υδρογόνου μπορούν να βοηθήσουν στη διαφοροποίηση των υποδομών.

Από το 2023, ο πιλοτικός στόλος της BMW iX5 Hydrogen κυκλοφορεί στους δρόμους σε διάφορα μέρη του κόσμου για να επιδείξει την τεχνολογία και να τη δοκιμάσει σε διαφορετικά μέρη και καιρικές συνθήκες. Οι δοκιμές ζεστού κλίματος έχουν εκθέσει τα οχήματα σε θερμοκρασίες έως και 45°C, καθώς και σε άμμο, σκόνη, διάφορες κλίσεις και επίπεδα υγρασίας – και απέδωσαν εντυπωσιακά σε όλη τη διάρκεια.

Επιπλέον, η παγκόσμια περιοδεία BMW iX5 Hydrogen ευαισθητοποίησε με επιτυχία τον ρόλο του υδρογόνου στην ενεργειακή μετάβαση, ιδιαίτερα στον τομέα της κινητικότητας. Αυτό αποτέλεσε τη βάση για την απόφασή μας να λανσάρουμε το πρώτο υδρογονοκίνητο μοντέλο παραγωγής το 2028.

Πώς βλέπετε τα οχήματα υδρογόνου να συμβάλλουν στους στόχους της BMW για ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050;

Η βιωσιμότητα είναι ένα ζωτικής σημασίας στοιχείο της εταιρικής στρατηγικής του BMW Group. Τον μοχλό αυτών των προσπαθειών αποτελεί η ηλεκτροκίνηση, τη διείσδυση της οποίας στην αγορά επιταχύνουμε περαιτέρω με την εισαγωγή του Neue Klasse από το 2025. Το BMW Group αναμένει περαιτέρω αύξηση του μεριδίου των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, με την αύξηση αυτή να επηρεάζει σημαντικά το ανθρακικό αποτύπωμα στη φάση χρήσης. Εκεί είναι που η τεχνολογία υδρογόνου μπορεί να έχει πολύτιμη συμβολή ως ένα πρόσθετο σύστημα ηλεκτρικής κίνησης. Συνολικά, το BMW Group στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων ανά όχημα σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής έως το 2030 κατά 40% τουλάχιστον, σε σχέση με το 2019.

Ωστόσο, η τεχνολογία κυψελών καυσίμου μπορεί να χρησιμοποιηθεί με οικονομικά και οικολογικά ουσιαστικό τρόπο μόνο εάν, μακροπρόθεσμα, το υδρογόνο παράγεται και αποθηκεύεται με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και διατίθεται σε επαρκείς ποσότητες και σε ανταγωνιστικές τιμές για χρήση στον τομέα των μεταφορών. Αυτό είναι ένα καθήκον για την κοινωνία στο σύνολό της και προωθείται από ένα ευρύ φάσμα πολιτικών πρωτοβουλιών και αναπτυξιακών προγραμμάτων.

«Ποιος» είναι ο πελάτης της iX5 Hydrogen;

Ο πιλοτικός στόλος της BMW iX5 Hydrogen χρησιμοποιείται για την επίδειξη της τεχνολογίας. Μας βοήθησε να βελτιώσουμε περαιτέρω την τεχνολογία κυψελών καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα μετάδοσης κίνησης στο BMW iX5 Hydrogen βρίσκεται ακόμα σε πιλοτική φάση. Θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε ένα πλήρες πακέτο που ανταποκρίνεται στις υψηλές προσδοκίες των πελατών μας με την επόμενη γενιά του συστήματος κίνησης κυψελών καυσίμου που θα κυκλοφορήσει το 2028.

Είμαστε μια παγκόσμια εταιρία, οπότε σκεφτόμαστε και ενεργούμε… παγκόσμια. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε σε κάθε πελάτη το όχημα που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ατομικές του ανάγκες μετακίνησης. Παρουσιάσαμε τα πρώτα μας αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα το 2013, όταν λανσάραμε το εξαιρετικά επιτυχημένο i3. Από τότε, έχουμε ήδη παραδώσει περισσότερα από δύο εκατομμύρια εξηλεκτρισμένα οχήματα σε πελάτες – συμπεριλαμβανομένων πάνω από ένα εκατομμύριο BEV. Από τις αρχές του ’24, προσφέρουμε ηλεκτροκίνητα μοντέλα σε όλες τις βασικές κατηγορίες. Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, είμαστε βέβαιοι ότι μια δεύτερη παραλλαγή κινητήρα χωρίς εκπομπές ρύπων θα αρέσει σε ορισμένους από τους πελάτες μας. Θεωρούμε τα FCEV ως συμπλήρωμα των άλλων ηλεκτροκίνητων κινητήρων μας, όχι ως ανταγωνισμό.

Η τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου άλλωστε προσφέρει όλα τα οφέλη της ηλεκτρικής οδήγησης – είναι ηλεκτρική οδήγηση! Έχεις εξαιρετική επιτάχυνση, μηδενικές εκπομπές ρύπων και ομαλή, αθόρυβη οδήγηση – σε συνδυασμό με το κύριο πλεονέκτημα του συστήματος μετάδοσης κίνησης υδρογόνου: γρήγορο ανεφοδιασμό, όπως και τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Οι κινητήρες υδρογόνου θα μπορούσαν να είναι ιδανικοί για πελάτες που δεν έχουν τη δυνατότητα να φορτίσουν στο σπίτι ή στην εργασία τους. Ή πελάτες που ταξιδεύουν πολύ και δεν μπορούν να προγραμματίσουν τη ζωή τους γύρω από έναν φορτιστή.

Θα μπορούσατε να μοιραστείτε τις προκλήσεις και τις αξιοσημείωτες στιγμές κατά την ανάπτυξη του iX5 Hydrogen;

Η αποστολή του πιλοτικού στόλου μας iX5 Hydrogen είναι να ενημερώνει και να βοηθά τους ανθρώπους να εξοικειωθούν με την τεχνολογία. Μετά από επιτυχείς δοκιμές του πιλοτικού στόλου BMW iX5 Hydrogen παγκοσμίως, το BMW Group προετοιμάζεται τώρα για τη σειρά παραγωγής οχημάτων με υδρογόνο το 2028. Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων χρόνων εξέλιξής του, το iX5 Hydrogen πέρασε από όλα τα στάδια ανάπτυξης, δοκιμών και επικύρωσης που τα έργα οχημάτων παραγωγής μας περνούν, εκτός από τη βιομηχανοποίηση.

Ως κορυφαίος κατασκευαστής, το BMW Group πουλά ήδη οχήματα σε πελάτες σε όλο τον κόσμο με διαφορετικές ανάγκες μετακίνησης. Είναι λογικό για το BMW Group να επιδιώκει μακροπρόθεσμα έναν συνδυασμό ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης μπαταρίας και κυψελών καυσίμου. Κατά την άποψή μας, το υδρογόνο είναι το κομμάτι που λείπει και μπορεί να ολοκληρώσει το παζλ ηλεκτρικής κινητικότητας σε περιοχές όπου τα συστήματα ηλεκτροκίνησης με μπαταρία δεν είναι βιώσιμη λύση.

Υπάρχει παγκόσμια συναίνεση ότι η χρήση του υδρογόνου σε μεγάλη κλίμακα θα διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. [Αναφορά: Έκθεση IEA Ιανουάριος 2023.] Ο ρόλος του υδρογόνου – συμπεριλαμβανομένης της ατομικής κινητικότητας– πρέπει να επανεκτιμηθεί.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι το υδρογόνο θα διαδραματίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στα επιβατικά αυτοκίνητα. Η διαδρομή προς αυτό το σημείο περιλαμβάνει τη χρήση του σε επαγγελματικά οχήματα και την προμήθεια μέσω μιας υποδομής ανεφοδιασμού που καλύπτει τις ανάγκες όλων των εφαρμογών κινητικότητας.

Εκτός από τη γενική άνοδο της βιομηχανίας υδρογόνου, πρέπει επίσης να υπάρχει κοινή κατανόηση των διαδικασιών έγκρισης και τυποποίησης σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και παγκοσμίως. Το υδρογόνο μπορεί επίσης να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην αύξηση της ανθεκτικότητας στον ενεργειακό εφοδιασμό λόγω των δυνατοτήτων μεταφοράς και αποθήκευσής του. Η αύξηση της διαθεσιμότητας υδρογόνου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε ανταγωνιστικές τιμές είναι επομένως ένα επειγόντως απαραίτητο δομικό στοιχείο για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της παραγωγής και της κινητικότητας.

Οι συνέργειες μεταξύ διαφορετικών τομέων εφαρμογής, όπως επαγγελματικά οχήματα και επιβατικά αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύουν μοναδικές ευκαιρίες για περαιτέρω μείωση του κόστους και ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου προμηθευτών για την τεχνολογία υδρογόνου.

Πώς συγκρίνεται η τεχνολογία κυψελών καυσίμου του iX5 Hydrogen με τα ηλεκτρικά συστήματα μπαταρίας όσον αφορά την απόδοση, τη βιωσιμότητα και την εμπειρία χρήστη;

Ένα όχημα υδρογόνου (FCEV) κινείται ηλεκτρικά, όπως ένα όχημα με μπαταρία (BEV). Μάλιστα, έχει ακόμη και πανομοιότυπο ηλεκτροκινητήρα. Η κύρια διαφορά είναι το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας. Αντί να μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια σε μια μπαταρία, το αέριο υδρογόνο αποθηκεύεται σε δεξαμενές και στη συνέχεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει το όχημα μέσω κυψελών καυσίμου. Το κύριο πλεονέκτημα για τους οδηγούς είναι ότι ένα αυτοκίνητο υδρογόνου μπορεί να τροφοδοτηθεί πλήρως με καύσιμο σε 3-4 λεπτά –όπως τα συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης–, αλλά προσφέρει επίσης όλα τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρικής κινητικότητας.

Όταν πρόκειται για την απόδοση ενός οχήματος υδρογόνου, είναι ζωτικής σημασίας να εξετάσουμε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Στην αξιολόγηση του κύκλου ζωής, όπως είναι γνωστό, τα οχήματα υδρογόνου και τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία καταλήγουν πολύ πιο κοντά το ένα στο άλλο από ό,τι όταν εξετάζεται μόνο η φάση χρήσης.

Εάν εστιάσουμε μόνο στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στη χρήση της σε επιβατικά αυτοκίνητα, η κυκλική διαδρομή μέσω υδρογόνου και η μετατροπή της σε ηλεκτρική ενέργεια είναι, φυσικά, λιγότερο αποδοτική. Ωστόσο, εάν η τοποθεσία της παραγωγής (ανανεώσιμων πηγών) ενέργειας συμπεριληφθεί στον υπολογισμό της απόδοσης, τότε η υψηλότερη απόδοση σε ευνοϊκές περιοχές συχνά ακυρώνει σε μεγάλο βαθμό το έλλειμμα απόδοσης.

Με άλλα λόγια: Η απόδοση είναι μεγαλύτερη όταν οι οδηγοί φορτίζουν το BEV τους απευθείας από ηλιακούς συλλέκτες στην οροφή του σπιτιού τους, για παράδειγμα. Ωστόσο, εάν η ηλεκτρική ενέργεια για το όχημα πρέπει πρώτα να εισαχθεί –όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες (όχι μόνο η Γερμανία, αλλά και για παράδειγμα η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, τότε ένα ηλιακό πάνελ στη Νότια Ισπανία ή στην Αυστραλία θα παράγει περισσότερη ενέργεια την ίδια στιγμή και θα παρέχει παρόμοια αυτονομία οδήγησης για ένα FCEV, παρά τις ενεργοβόρες διαδικασίες μετατροπής που εμπλέκονται.

Μακροπρόθεσμα, η επέκταση της παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας θα οδηγήσει ακόμη περισσότερο σε καταστάσεις όπου υπάρχει πλεόνασμα ενέργειας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Αντί να «πετάξει» αυτό το πλεόνασμα περιορίζοντας την παραγωγή ενέργειας επειδή δεν υπάρχει αρκετή ζήτηση στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, το υδρογόνο μπορεί να παραχθεί φθηνά από το πλεόνασμα. Σε αυτή την περίπτωση, η αποτελεσματικότητα δεν έχει σημασία.

Τα συστήματα υδρογόνου παράγουν θερμότητα – ποιες μοναδικές καινοτομίες διαχείρισης ψύξης ή θερμότητας ενσωματώνονται στο iX5 Hydrogen;

Το σύστημα ψύξης είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε η θερμότητα να χρησιμοποιείται τον χειμώνα για τη θέρμανση του εσωτερικού του οχήματος, με αποτέλεσμα τη μείωση της εμβέλειας οδήγησης λιγότερο από ό,τι με ένα BEV, το οποίο πρέπει να χρησιμοποιεί ενέργεια από την μπαταρία για θέρμανση.

Πώς σχεδιάζει η BMW να αντιμετωπίσει την έλλειψη υποδομής ανεφοδιασμού με υδρογόνο σε πολλές αγορές;

Το BMW Group υποστηρίζει την κατασκευή τόσο μιας υποδομής ανεφοδιασμού με υδρογόνο όσο και μιας υποδομής φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα. Η επένδυση στην ανάπτυξη και των δύο υποδομών είναι λιγότερο δαπανηρή από την καθολική επέκταση της υποδομής ηλεκτρικής φόρτισης. Με την υιοθέτηση αυτής της ολιστικής προσέγγισης, η εταιρία ελπίζει να ενθαρρύνει την ανάπτυξη διαφορετικών τεχνολογιών κίνησης ,καθώς και της σχετικής υποδομής, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διαφορετικές απαιτήσεις κινητικότητας. Μαζί με εταίρους όπως η Toyota, το BMW Group προωθεί περιφερειακά έργα προκειμένου να προωθήσει την κινητικότητα υδρογόνου και την ανάπτυξη της απαιτούμενης υποδομής. Ωστόσο, παρακολουθούμε πολύ στενά τις εξελίξεις της αγοράς και είμαστε μέλος πολυάριθμων ενώσεων υδρογόνου τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Ποιες περιοχές ή χώρες θεωρεί η BMW τις πιο υποσχόμενες για το iX5 Hydrogen, με βάση την υπάρχουσα υποδομή υδρογόνου;

Το BMW Group καλωσορίζει την επέκταση της υποδομής ανεφοδιασμού με υδρογόνο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρώπη. Η κατασκευή υποδομής έχει επικεντρωθεί μέχρι στιγμής κυρίως στα επαγγελματικά αυτοκίνητα, αλλά τώρα βλέπουμε μια αναπροσαρμογή προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες και των επιβατικών οχημάτων. Στο πλαίσιο πρωτοβουλιών όπως τα προγράμματα IPCEI και AFIR, υλοποιούνται πολυάριθμα έργα με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου 700 bar σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.

Παράλληλα, εντείνονται και οι προσπάθειες για την κατασκευή υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Το BMW Group καλωσορίζει αυτήν την ολιστική προσέγγιση, καθώς η επένδυση στις δύο υποδομές είναι λιγότερο δαπανηρή από την καθολική επέκταση μόνο της υποδομής ηλεκτρικής φόρτισης. Το κρίσιμο είναι ότι η υποδομή για επαγγελματικά οχήματα και επιβατικά αυτοκίνητα αναπτύσσεται από κοινού για να αξιοποιηθούν οι συνέργειες και να μειωθεί το κόστος.

Υπάρχουν παρόμοια σχέδια για την επέκταση του υδρογόνου και της ηλεκτρικής κινητικότητας σε χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα. Συνολικά, μπορούμε να δούμε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, οι επιχειρήσεις και οι ακαδημαϊκοί εργάζονται προς τον ίδιο στόχο προκειμένου να δημιουργήσουν τις υποδομές που απαιτούνται για βιώσιμη κινητικότητα στο μέλλον.

 Πώς συγκρίνεται η τεχνολογία υδρογόνου της BMW με παρόμοιες προσπάθειες της Toyota, της Hyundai ή άλλων κατασκευαστών;

Το BMW Group και η Toyota Motor Corporation συμφώνησαν μια μακροπρόθεσμη συνεργασία με επίκεντρο τις προοδευτικές τεχνολογίες, οι οποίες βασίζονται σε μια αξιόπιστη και επιτυχημένη συνεργασία που χρονολογείται ήδη περισσότερο από μια δεκαετία. Οι δύο εταιρίες μοιράζονται τις ίδιες πεποιθήσεις, ιδίως όσον αφορά την τεχνολογία κυψελών καυσίμου. Η συνδυασμένη τεχνογνωσία μας μπορεί να επιταχύνει τον ρυθμό της καινοτομίας και να αυξήσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα. Η συνεργασία μας μας δίνει τη δυνατότητα να διατηρήσουμε την ιδιότητά μας ως πρωτοπόρου δύναμης στην ανάπτυξη μελλοντικών τεχνολογιών κινητικότητας.

 Τι σας ενθουσιάζει προσωπικά περισσότερο για το υδρογόνο ως καύσιμο αυτοκινήτου;

Ως μηχανικός, είναι πάντα συναρπαστικό να βρίσκεσαι στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής ανάπτυξης. Το έργο του οχήματος υδρογόνου είναι ιδιαίτερα συναρπαστικό, καθώς συνδυάζει ηγετική θέση στη μηχανική με ηγετική θέση στη βιωσιμότητα. Ξεκινά πολύ πέρα από το αυτοκίνητο – με το υδρογόνο να αποτελεί ουσιαστικό μέρος της ενεργειακής μετάβασης ως συμπλήρωμα της ηλεκτρικής ενέργειας λόγω της ικανότητάς του να αποθηκεύει ενέργεια σε μεγάλες ποσότητες, σε μεγάλες χρονικές περιόδους, και να μεταφέρει Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Και αυτό που ισχύει για το ενεργειακό σύστημα γενικότερα ισχύει και για την κινητικότητα: Το υδρογόνο και η ηλεκτρική ενέργεια αλληλοσυμπληρώνονται.

Όλες οι ειδήσεις

Aποκλειστικό: Οδηγούμε την BMW iX5 Hydrogen στο Μόναχο

Μέχρι 31 Δεκεμβρίου η πληρωμή για τα τέλη κυκλοφορίας – Δεν θα δοθεί παράταση – Tα πρόστιμα

Οι Έλληνες χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο ακόμα και για να πάνε στο… περίπτερο!

 

 

 

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο