Το Tesla Model Y κατέχει τον τίτλο του αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, χάρη σε 1,32 εκατομμύριο μονάδες που πουλήθηκαν.
Το Tesla Model Y κατέκτησε τον τίτλο του μοντέλου με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως. Ουσιαστικά αποτελεί το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που πέτυχε τον συγκεκριμένο στόχο. Και θέλοντας να ενισχύσει το πλεονέκτημά του, σύντομα η αμερικανική εταιρία θα προχωρήσει σε μία τεχνολογική αναβάθμιση.
Του Mirco Magni
Μπορεί να αρέσει ή και όχι, αλλά η Tesla αξίζει τα εύσημα για την αλλαγή που έφερε στον κόσμο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Καλώς ή κακώς, έχει καταρρίψει «αστικούς» μύθους, οι οποίοι μέχρι πρόσφατα έμοιαζαν απλησίαστοι. Το έπραξε προσφέροντας προϊόντα -καλά σε πολλούς τομείς- σε προσιτές τιμές (σε ορισμένες περιπτώσεις), πολύ χαμηλότερες από αντίστοιχες εταιριών με μακρά ιστορία πίσω τους. Αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας της φίρμας του εκκεντρικού Elon Musk. Η οποία το 2023 γκρέμισε ακόμη και το τελευταίο προπύργιο του αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα. Το Tesla Model Y κατέχει πλέον τον τίτλο του αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, χάρη σε 1,32 εκατομμύριο μονάδες που πουλήθηκαν. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό επίτευγμα, όχι μόνο για την αμερικανική μάρκα, αλλά και για την ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας – καθώς είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κερδίζει αυτόν τον τίτλο. Και δεν σκοπεύει να καθίσει στις δάφνες του. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να αναβαθμιστεί, προσφέροντας πλουσιότερα επίπεδα τεχνολογίας, με εξελιγμένα συστήματα που θα προσφέρουν βελτιωμένη αποδοτικότητα. Μαζί μ’ αυτά, νέα εμφάνιση και τιμές που θα εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από τον ανταγωνισμό. Όλα τα παραπάνω φέρουν την κωδική ονομασία Juniper.
Οι αριθμοί λένε την αλήθεια
Η πρώτη θέση του Tesla Model Y στην κατάταξη των συνολικών πωλήσεων προκάλεσε ορισμένες ψηφιακές αντιπαραθέσεις ανάμεσα στους φανατικούς φίλους της εταιρίας και τους αρνητές της – κάτι που συμβαίνει συχνά με τα νέα που σχετίζονται με την Tesla. Επίκεντρο της διαμάχης αποτέλεσε ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζονται οι πωλήσεις του μοντέλου που βρίσκεται στο τρίτο σκαλί του βάθρου – της Toyota Corolla. Για την ιστορία και μόνο, στη δεύτερη θέση βρίσκεται ένα άλλο αυτοκίνητο της ίδιας ιαπωνικής εταιρίας, το RAV4. Αν στις πωλήσεις προσμετρούνταν -εκτός από τη sedan έκδοση- και τα Corolla Cross και Corolla S/W, το συγκεκριμένο μοντέλο θα ανέβαινε από τα 1,01 στα 1,64 εκατομμύρια αντίτυπα. Πράγμα που θα του εξασφάλιζε εύκολα την πρώτη θέση. Τη χάνει όμως επειδή αν βάλουμε όλες τις παραλλαγές αμαξώματος του ιαπωνικού μοντέλου στο ίδιο σακί, τότε θα πρέπει να γίνει κάτι παρόμοιο και για τον Αμερικανό κατασκευαστή. Στη περίπτωσή του, τα Tesla Model Y και Tesla Model 3 είναι συγγενή και διαφέρουν, πρακτικά, μόνο στο αμάξωμα. Αυτό θα έφερνε την Tesla ξανά στην κορυφή του κόσμου, με συνολικό όγκο πωλήσεων 1,74 εκατομμυρίων αυτοκινήτων μεταξύ των κατηγοριών sedan και SUV. Και η ιστορία θα γραφόταν ούτως ή άλλως. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για όγκους και αριθμούς που ήταν αδιανόητοι στην αρχή της εμπορικής σταδιοδρομίας των δύο EV μοντέλων.
Εκείνη την περίοδο, που οι πωλήσεις πάσχιζαν από την έλλειψη διαθεσιμότητας, η οποία με τη σειρά της συνδεόταν με τις καθυστερήσεις στην παραγωγή, το λεγόμενο ramp-up. Αυτό δεν ισχύει πλέον, αφενός επειδή η συναρμολόγηση απλοποιήθηκε με την τεχνική gigacasting (μια μέθοδος χύτευσης που, χάρη στις τεράστιες πρέσες, επιτρέπει τη μείωση του αριθμού των εξαρτημάτων ενός αυτοκινήτου, επιτρέποντας τη συναρμολόγηση μεγαλύτερων εξαρτημάτων). Αφετέρου, επειδή η παραγωγή ανατέθηκε σε διαφορετικά εργοστάσια ανά την υφήλιο. Για παράδειγμα, σε αυτό του Βερολίνου για τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς, της Σαγκάης για την Ασία και στο Φρίμοντ της Καλιφόρνια για τις ανάγκες της αμερικανικής αγοράς. Τρία εργοστάσια που ανήκουν στη φιλοσοφία «giga factories», τα οποία δεν έχουν ακόμη φτάσει στο μέγιστο της δυναμικότητάς τους. Μπορεί όμως να το πράξουν σύντομα, με την άφιξη του επανασχεδιασμένου Tesla Model Y, το οποίο θα ακολουθήσει από κάθε άποψη την πορεία που χάραξε το συγγενές Tesla Model 3. Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί μέσω του προγράμματος «Highland» που ανακοίνωσε προσφάτως η Tesla, το ντεμπούτο του αναβαθμισμένου Model Y θα πρέπει να πραγματοποιηθεί αρχικά στην Ευρώπη, με την Αμερική να ακολουθεί λίγους μήνες αργότερα.
Ανασχεδιασμένο εσωτερικό
O Franz Von Holzhausen, υπεύθυνος σχεδιασμού για όλα τα μοντέλα της Tesla, έχει ετοιμάσει βελτιώσεις στην εικόνα του εμπρός και πίσω μέρους του Model Y. Με αυτές θα εισαχθούν οι αεροδυναμικά βελτιστοποιημένοι προφυλακτήρες, όπως και τα λεπτότερα και πιο αιχμηρά φωτιστικά σώματα. Οι εμπρός προβολείς θα διαθέτουν τεχνολογία LED matrix, αν και ορισμένες λειτουργίες μπορεί να περιοριστούν μέσω του λογισμικού, όταν το αυτοκίνητο φτάσει στην αγορά. Όπως συμβαίνει ήδη με το Tesla Model 3, το hardware θα υπάρχει σε όλα τα μοντέλα. Από κει και πέρα, εάν και εφόσον η αυτοκινητοβιομηχανία αποφασίσει να ενεργοποιήσει νέες λειτουργίες φωτισμού, οι πελάτες ενδέχεται να πρέπει να αγοράσουν τις πρόσθετες λειτουργίες. Το συγκεκριμένο λογισμικό ισχύει επίσης για την αυτόματη λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων, που συν τοις άλλοις είναι και θερμαινόμενοι, καθώς και για άλλες νέες λεπτομέρειες, όπως ο εξαερισμός των καθισμάτων. Το νέο look θα φρεσκάρει την εμφάνιση του Tesla Model Y, αλλά οι σημαντικότερες αλλαγές θα επικεντρωθούν στο εσωτερικό. Το ταμπλό θα επανασχεδιαστεί, δίνοντας στην καμπίνα μια πιο ευρύχωρη αίσθηση χάρη στο τοξωτό σχήμα, που τονίζεται από ένα σύστημα φωτισμού LED με προσαρμόσιμα χρώματα. Οι πίσω επιβάτες θα έχουν επίσης πρόσβαση σε μια νέα οθόνη, που βρίσκεται ενσωματωμένη στην κεντρική κονσόλα. Σχεδιάστηκε για να ικανοποιήσει ένα αίτημα που είχαν εκφράσει οι πελάτες της εταιρίας. Η οθόνη αφής, μάλιστα, θα επιτρέπει στους πίσω επιβάτες να ρυθμίζουν ανεξάρτητα ορισμένες από τις λειτουργίες του κλιματισμού, που προηγουμένως μπορούσαν να ελέγχονται μόνο από τη μεγάλη εμπρός οθόνη. Η τελευταία θα αναβαθμιστεί, επίσης, με ένα υψηλής ανάλυσης πάνελ, με ακόμη λεπτότερες άκρες.
Στον διαμορφωτή του μοντέλου (η διαδικασία αγοράς θα παραμείνει εντελώς ψηφιακή) αναμένεται να κάνουν το ντεμπούτο τους νέοι χρωματισμοί, ξεκινώντας από μια πιο ανοιχτή απόχρωση του γκρι, με τις διαθέσιμες εξοπλιστικές εκδόσεις να παραμένουν ίδιες. Τόσο οι πενταθέσιες όσο και οι επταθέσιες εκδόσεις επιβεβαιώνονται, όπως και τα συστήματα κίνησης, τα οποία θα προσφέρουν βελτιωμένες επιδόσεις και μικρή αύξηση της προσφερόμενης αυτονομίας. Έτσι, η πισωκίνητη έκδοση θα ξεπερνά τα 455 χλμ., ενώ η τετρακίνητη έκδοση Dual Motor Long Range θα ξεπερνά αντίστοιχα τα 550 χλμ. Σε μεταγενέστερο στάδιο αναμένεται επίσης μία έκδοση με δύο κινητήρες, η οποία θα τοποθετηθεί στο ανώτερο άκρο της γκάμας. Μένει να δούμε αν θα διατηρήσει το σημερινό της όνομα (Performance) ή αν θα προσαρμοστεί στην ονοματολογία του σκληροπυρηνικού Tesla Model S Plaid. Το βέβαιο είναι ότι θα προσφέρει επιδόσεις που θα το καταστήσουν ένα από τα κορυφαία στην κατηγορία των SUV.
Νέες κάμερες, εξελιγμένες λειτουργίες
Ο ριζικός επανασχεδιασμός του Tesla Model Y θα εισαγάγει νέας τεχνολογίας κάμερες που θα προσφέρουν βελτιωμένη ποιότητα εικόνας. Οι νέες αυτές κάμερες θα επιτρέπουν στο εξελιγμένο λογισμικό να αντιλαμβάνεται καλύτερα το περιβάλλον, καθιστώντας τη μέτρηση των αποστάσεων ανάμεσα στα υπόλοιπα οχήματα ακριβέστερη. Αυτό θα επιτρέψει στην Tesla να ενεργοποιήσει πρόσθετες και σαφέστατα πιο προηγμένες λειτουργίες και συστήματα υποβοήθησης. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εφαρμογή «Smart summon», η οποία επιτρέπει μέσω smartphone την αυτόνομη κίνηση του αυτοκινήτου από το χώρο στάθμευσης, φέρνοντάς το πιο κοντά στον οδηγό. Η σημερινή του ακτίνα λειτουργίας περιορίζεται σε μερικές δεκάδες μέτρα, αλλά σύντομα θα μπορεί η παραπάνω λειτουργία του Tesla Model Y να ενεργοποιηθεί από μία πολύ μεγαλύτερη απόσταση.
Όλες οι ειδήσεις
Στον Κωλοσούρτη με το Ford Puma ST Powershift: Η ιστορική και επικίνδυνη διαδρομή
Μέτρο σοκ: Σκέφτονται να απαγορεύσουν την κυκλοφορία των αυτοκινήτων τα σ/κ στη Γερμανία