Το 2023 αναμένεται να είναι η χρονιά, κατά την οποία η πλειοψηφία των δήμων των χώρας θα διαθέτει χώρους φόρτισης οχημάτων, εφόσον όμως βρεθούν, οι αναγκαίοι οικονομικοί πόροι για τη δημιουργία και για το κόστος συντήρησης.
Οι μελέτες που έχουν εκπονήσει οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας για τη δημιουργία χώρων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, ωστόσο δεν επιθυμούν να εμπλακούν στη διαχείριση τους, εξαιτίας του υψηλότατου κόστους συντήρησης. Ως εκ τούτου θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιη, η ανάθεση εκμετάλλευσης σε Ιδιωτικές εταιρείες, φυσικά με την ανάλογη χρέωση των καταναλωτών. Σήμερα, πέραν των δήμων, το δίκτυο φορτιστών έχει αναπτυχθεί στο σύνολο της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, όπου δραστηριοποιούνται μεγάλες εταιρείες καυσίμων. Με εξαίρεση την Εγνατία Οδό, όπου ακόμη δεν έχουν γίνει οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων , στις υπόλοιπες βασικές οδικές αρτηρίες υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης.
Αν και τα επίσημα στοιχεία ως προς τον αριθμό των σταθμών ποικίλουν, αυτή τη στιγμή λειτουργούν περίπου 2000 σταθμοί. Το 2025 ο αριθμός εκτιμάται ότι θα κυμανθεί από 12-15.000, ενώ μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι θα αυξηθούν περίπου στις 30.000. Επίσης πρέπει να συνυπολογιστούν και οι επιπλέον 10.000 θέσεις σε δημόσια σημεία φόρτισης, που πρόκειται να χωροθετήσει το σύνολο των δήμων. Αξίζει πάντως να τονιστεί ότι μέχρι τον Ιούλιο κυκλοφορούσαν σε όλη τη χώρα 15.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Δημήτρης Παπαστεργίου – Πρόεδρος της ΚΕΔΕ: Σε πλήρη ανάπτυξη τα σχέδια φόρτισης
To επόμενο διάστημα είναι καθοριστικό για την ανάπτυξη από τους δήμους των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), καθώς σύμφωνα με τον δήμαρχο Τρικάλων και Πρόεδρο της ΚΕΔΚΕ κ. Δημήτρη Παπαστεργίου το σύνολο των δήμων έχει πλέον εκπονήσει της μελέτες και αναμένεται η χρηματοδότηση από τα ειδικά ταμεία για το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Οι δυσκολίες του προγράμματος έγκεινται στο ποιός θα εγκαταστήσει στις προκαθορισμένες περιοχές τους φορτιστές και ποιός θα τους εκμεταλλεύεται.
«Οι δήμοι μπορούν να καταρτίσουν τις μελέτες βάσει και των ευρωπαϊκών προδιαγραφών περί αστικής κινητικότητας. Μπορούν ακόμη και να εγκαταστήσουν τους φορτιστές όμως δεν μπορούν να αναλάβουν τη λειτουργία τους. Το όλο έργο θα πρέπει να το διαχειρίζονται ιδιώτες μετά από δημοπρασίες και να αποδίδουν στο δήμο ένα ποσοστό των εσόδων» αναφέρει ο κ. Παπαστεργίου. «Ο λόγος που απαιτείται η συνεργασία με ιδιώτες είναι γιατί το όλο δίκτυο απαιτεί συχνό σέρβις αλλά και συνεχείς αναβαθμίσεις γεγονός και οι δήμοι δύσκολοι θα μπορούν να ανταποκριθούν σε μια τέτοια διαδικασία». Όποτε και αν αρχίσουν να λειτουργούν πάντως οι σταθμοί το βέβαιο είναι ότι δεν πρόκειται να υπάρξει δωρεάν φόρτιση.
Η ανάπτυξη του δικτύου και η αύξηση του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων (σήμερα ξεπερνάει τα 15.000) σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου, μπορεί να δώσει άμεσες λύσεις και στο ενεργειακό πρόβλημα καθώς μπορεί στις μπαταρίες των αυτοκινήτων να “αποθηκεύεται ενέργεια” η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες των σπιτιών.
Αυτή τη στιγμή οι θέσεις φόρτισης στους δήμους είναι ελάχιστες. Για παράδειγμα στο δημοτικό παρκινγκ του δήμου Χανίων ( ΚΥΔΩΝ.ΑΕ) σύμφωνα με τον διευθυντή της επιχείρησης κ. Χαράλαμπο Λίτο υπάρχουν δύο πρίζες αλλά υπάρχει σχεδιασμός για τοποθέτηση σε δημόσιους χώρους άλλων 110.
Περιφέρεια Αττικής
Πέραν της στενής συνεργασίας με τους δήμους για την χωροθέτηση των σταθμών φόρτισης και την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων , περιφέρεια Αττικής έχει ήδη αδειοδοτήσει σε πρατήρια και συνεργεία 100 θέσεις ενώ στο σχεδιασμό της είναι η εγκατάσταση φορτιστών στο Πάρκο Τρίτση, σε όλα τα ΚΤΕΟ Αττικής και στο τμήμα Μεταφορών Ανατολικής Αττικής. Πέραν των ταχυφορτιστών στους σχεδιασμούς της Περιφέρειας υπάρχει και η σταδιακή αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων με ηλεκτρικά με στόχο το πέρασμα στην πράσινη εποχή.
Τι γίνεται στην Αθήνα
Στο δήμο της Αθήνας , σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Ηλεκτροφωτισμού – Ενεργειακής Αναβάθμισης και Πολιτικής Προστασίας κ. Σάκη Κολλάτο, δημιουργούνται υποδομές που απαιτούνται για να κερδηθεί το στοίχημα της ηλκετροκίνησης. Στην προσπάθεια αυτή και μετά από χορηγία, τοποθετήθηκαν το προηγούμενο εξάμηνο φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων (διπλοί φορτιστές) στα κάτωθι 20 σημεία:
- Λιοσίων 22
- Αθηνάς – Λυκούργου (έμπροσθεν ξενοδοχείου )
- Σκουφά 13
- Λουκιανού 7
- Μιχαλόπουλου 50 (ρεύμα προς Χιλτον)
- Αρχιμήδους 23 β
- Ηρώδου Αττικού έναντι 25
- Πλατεία Ελευθερίας 25
- Ηρακλειδών 66
- Ευμολπιδών 34
- Αλεξανδρείας 35
- Βελβενδούς 47
- Χρ. Μάντικα (έμπροσθεν παρκάκι)
- Φειδιππίδου 30
- Πλατ. Αργεντινής Δημοκρατίας
- Σούτσου (παραπλ. πλατ. Μαβίλης)
- Αναπαύσεως & Ραζηκότσικα (επί Αναπαύσεως στα ζυγά πριν την οδό Ραζηκότσικα)
- Λ. Γεωργίου Καφαντάρη & Λ. Βουλιαγμένης (στην αριστερή πλευρά κατά την φορά κίνησης των οχημάτων )
- Ιακωβίδου 1-3
- Τριπόλεως 25 η θέση αυτή είναι λόγω μεταφοράς της Αλεξανδρείας 35
Στο επόμενο διάστημα θα δημοπρατηθούν για τοποθέτηση ηλεκτρικών φορτιστών καθώς και την διαχείριση τους σε περισσότερα από 50 επιπλέον σημεία σε όλη την Αθήνα. Στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού δεν μπορούσε να λείπει η πρόβλεψη για φορτιστές Αναπηρικών ηλεκτρικών αμαξιδίων, ηλεκτρικών ποδηλάτων, πατινιών κ.λ.π.. Προς αυτή την κατεύθυνση να θεσμοθετήσουμε χώρους ώστε να απλοποιήσουμε και εκσυγχρονίσουμε τη ζωή των πολιτών και αυτό σε όλες τις γειτονιές της πόλης.
Η Θεσσαλονίκη των 225 σημείων
Ειδικό βάρος φαίνεται πως δίνει ο δήμος Θεσσαλονίκης στην τοποθέτηση ταχυφορτιστών. Ήδη έχουν επιλεγεί 225 σημεία στα οποία θα λειτουργούν 444 θέσεις φορτιστών έως το 2025. Αναλυτικότερα:
– 330 θέσεις θα αναπτυχθούν με στόχο την κάλυψη των αναγκών φόρτισης των Ι.Χ.
– 56 θέσεις στους σταθμούς των ΤΑΞΙ
– 44 θέσεις για τις ανάγκες φόρτισης οχημάτων φορτοεκφορτώσεων
– 12 θέσεις για οχήματα ΑμεΑ
– 2 θέσεις για τουριστικά λεωφορεία
Οι θέσεις έχουν επιλεγεί για περιοχές όπως το Δημαρχείο, το Μέγαρο Μουσικής, τα πανεπιστήμια, τη Νέα Παραλία και τις κεντρικές λεωφόρους.
Δυτική Ελλάδα -Πάτρα
Η περιφέρεια έχει σχεδιάσει την εγκατάσταση φορτιστών βάσει των ιδιαίτερων κυκλοφοριακών συνθηκών λόγω του λιμανιού, του τρένου, των πολλών ιδρυμάτων αλλά και μιας δυναμικής ενδοχώρας. Πριν τον σχεδιασμό για τις θέσεις σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη υπολογίζεται ότι το 2030 θα κινούνται περίπου 18.000 ηλεκτρικά οχήματα σε Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργο, Αγιαλεία και Μεσολόγγι. Στην Πάτρα από 127 αυτοκίνητα θα φτάσουμε στα 9.032, στο Αγρίνιο από τα 53 στα 3.777, στον Πύργο από 27 στα 1923, στην Αιγιαλεία από 30 στα 2015 και στο Μεσολόγγι από 15 στα 138. Αυξημένα θα είναι και τα σημεία φόρτισης σύμφωνα με τη μελέτη της Περιφέρειας. Στο Αγρίνιο υπολογίζονται σε 103, στον Πύργο στους 52 ,στην Αιγιαλεία 57 και στο Μεσολόγγι στους 37.
Πάτρα
Ο δήμος Πάτρας δραστηριοποιήθηκε από την πρώτη στιγμή για την τοποθέτηση φορτιστών. Η εκτίμηση ότι την επόμενη τριετία θα κυκλοφορούν περισσότερα από 1000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ήδη έχει καταρτιστεί σχέδιο για την εγκατάσταση 228 θέσεων φόρτισης Ι.Χ και 107 ειδικές θέσεις. Όπως έχει ανακοινωθεί η πλειοψηφία των φορτιστών θα τοποθετηθεί στο κέντρο της Πάτρας και τις γειτονιές του παλιού Δήμου. Όμως, με βάση και τη διαβούλευση που έγινε τους προηγούμενους μήνες, το σχέδιο περιλαμβάνει φορτιστές και στον Ψαθόπυργο (4), Ρίο (12), Προάστιο (6), Πανεπιστήμιο (4), Νέο Σούλι (2), Δεμένικα (2), Οβρυά (4), Μουρτά (2), Ροΐτικα (2), Βραχνέικα (4). Οι περισσότεροι φορτιστές ωστόσο θα τοποθετηθούν στο κέντρο της πόλης και πυκνοκατοικημένες γειτονιές, όπου εντοπίστηκε μεγαλύτερο ενδιαφέρον και η κίνηση των οχημάτων είναι αυξημένη.
Θεσσαλία
Σε όλους τους δήμους της Θεσσαλίας έχουν εκπονηθεί ή ολοκληρώνονται οι μελέτες για την εγκατάσταση φορτιστών. Εκτός αυτού, η περιφέρεια ήδη έχει εγκαταστήσει σε Λάρισα, Τρίκαλα και Βόλο σταθμούς δωρεάν φόρτισης. Ειδικότερα, οι Σταθμοί Φόρτισης Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων της Περιφέρειας Θεσσαλίας βρίσκονται:
– Στο νέο κτίριο της Περιφέρειας (Καλλισθένους και Θεοφράστου) στη Λάρισα
– Στο κτίριο της Π.Ε. Μαγνησίας (Ελ. Βενιζέλου & Αναλήψεως) στο Βόλο και
– Στο κτίριο της Διεύθυνσης Μεταφορών -ΚΤΕΟ στον οικισμό της Σωτήρας στα Τρίκαλα
Για την περιφέρεια και τον Περιφερειάρχη κ. Κώστα Αγοραστό η ηλεκτροκίνηση είναι η πράσινη επιλογή του μέλλοντος. Η δε Περιφέρεια Θεσσαλίας συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην καθημερινότητα του πολίτη και έχει βραβευτεί για το σύνολο της περιβαλλοντικής της πολιτικής με το πρώτο βραβείο Green Award 2021 στην κατηγορία «Πρότυπες Περιβαλλοντικές Πολιτικές σε Περιφέρεια».
Πελοπόννησος
Πέραν του σχεδιασμού των δήμων η Περιφέρεια Πελοποννήσου σχεδιάζει την επιπλέον προμήθεια ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι την τοποθέτηση 4 φορτιστών σε δημόσιους χώρους σε Καλαμάτα, Σπάρτη, Ναύπλιο, Λουτράκι με δυνατότητα παράλληλης φόρτισης δύο αυτοκινήτων. Παράλληλα έχουν τοποθετηθεί και φορτιστές μικρότερης ισχύος στην Καλαμάτα, τον Ισθμό και την Τρίπολη, με στόχο να φθάσουν συνολικά στους 28 σταθμούς.
Στο Αιγαίο
Πέραν της Αστυπάλαιας και της Χάλκης τα οποία είναι “τα πράσινα νησιά” η ηλεκτροκίνηση βρίσκει πρόσφορο έδαφος .Στην Αστυπάλαια ήδη λειτουργούν 10 σταθμοί φόρτισης , ενώ η Χάλκη αν και πρόκειται για ένα μικρό νησί έχει ήδη 3 σταθμούς. Όπως είναι λογικό τα πρωτεία έχει η Ρόδος με περισσότερους από 40 σταθμούς. Σε καλό δρόμο βρίσκεται η Μύκονος με 10 φορτιστές, όπως και η Κως. Ακολουθούν Τήνος, Θάσος, Πάρος, Λέσβος και Σαντορίνη με 6 σταθμούς.
Στερεά Ελλάδα
Με στόχο την εξυπηρέτηση των ντόπιων αλλά και των επισκεπτών η περιφέρεια Στερεάς πρόκειται να προχωρήσει στον σχεδιασμό της ανάπτυξης ενός αξιόπιστου δικτύου με παράλληλη δημιουργία ενός υποστηρικτικού πλαισίου, ώστε το σύνολο των 25 Δήμων της Στερεάς Ελλάδας να ανταποκριθούν ταχύτατα στην πρόβλεψη της σχετικής νομοθεσίας για τη χωροθέτηση σημείων φόρτισης Η/Ο, ενισχύοντας, στηρίζοντας και προωθώντας την ηλεκτροκίνηση στην ευρύτερη περιοχή. Η συνολική χωροθέτηση γίνεται με βάση την ισότιμη χωρική κατανομή και την πυκνότητα πληθυσμού, αλλά και τις εμπορικές χρήσεις, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται περισσότερες θέσεις φόρτισης σε περιοχές, όπου εντοπίζεται έντονη οικονομική δραστηριότητα.
Η πρωτοπόρος Κοζάνη
Το 2014 η Κοζάνη ήταν ο πρώτος δήμος στον οποίο εφαρμόστηκε η πιλοτική ηλεκτροκίνηση. Πέραν της οριστικοποίησης των μελετών ο δήμος πριν από λίγους μήνες ενέκρινε την χωροθέτηση θέσεων στο παλιό ΚΤΕΛ, ενώ άλλαξε θέσεις για τουλάχιστον 8 σταθμούς επειδή η αρχική τοποθέτησή τους εμπόδιζαν την κυκλοφορία. Η χωροθέτηση νέων θέσεων έρχεται να επιβεβαιώσει τους επιστήμονες οι οποίοι επιμένουν οτι η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης θα πρέπει να γίνεται αξιολογώντας τα πραγματικά δεδομένα χωρίς να επιβαρύνει το κυκλοφοριακό.
Ιωάννινα
Η Ήπειρος μπορεί να μην έχει προχωρήσει δυναμικά το θέμα της εγκατάστασης σταθμών φόρτισης ωστόσο οι περισσότεροι δήμοι έχουν μπει στη διαδικασία χωροθέτησης σταθμών φόρτισης και ήδη έχει προτείνει 112 σημεία. Τα σημεία αυτά αναμένεται να τοποθετηθούν στα πάρκινγκ του δήμου, το εργοτάξιο. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.