Με δύο μεγέθη μπαταρίας –και ένα τρίτο σύντομα– ισάριθμα επίπεδα ισχύος, καλή αυτονομία και ευρύχωρη καμπίνα, το Ford Explorer βγαίνει στην ευρωπαϊκή αγορά
Του Francesco Paternò, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Έρχεται στην Ευρώπη μέσα στον Σεπτέμβριο το Ford Explorer, με καθυστέρηση οκτώ μηνών σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Και μέχρι τα τέλη του χρόνου αναμένεται μία πιο οικονομική έκδοση. Από την άλλη, η Ford Ευρώπης ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα συνεχίσει να πουλά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2030. Το «αμερικανικό» SUV κατασκευάζεται στην Κολωνία, το ιστορικό εργοστάσιο του Fiesta – μοντέλο που καταργήθηκε από τις τάξεις του μπλέ οβάλ μετά από 47 χρόνια επιτυχημένης εμπορικά πορείας στην Ευρώπη. Ο Αμερικανός κατασκευαστής στρέφεται προφανώς σε μεγαλύτερες κατηγορίες, που εξασφαλίζουν και ανάλογα περιθώρια κέρδους και έτσι θα προσπαθήσει να επανακάμψει στη Γηραιά Ήπειρο. Το Explorer συμβολίζει αυτή τη νέα περίοδο. Το γερμανικό εργοστάσιο έχει μετατραπεί σε γραμμή παραγωγής ηλεκτρικών στα πλαίσια ενός επενδυτικού προγράμματος δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στα ευρωπαϊκά προγράμματα της Ford περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη μίας νέας, πολυενεργειακής πλατφόρμας στη Βαλένθια και μία επένδυση 380 εκατομμυρίων λιρών. Η τελευταία προορίζεται για την αναβάθμιση του εργοστασίου εξαρτημάτων στο Χέιλγουντ της Μεγάλης Βρετανίας, ώστε να υποστηρίζει BEV μοντέλα.
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
Το Ford Explorer είναι βασισμένο στην πλατφόρμα MEB της Volkswagen. Ένα ID.4 σε συσκευασία Ford δηλαδή; Διόλου τυχαία, στον δρόμο η αίσθηση είναι παραπλήσια με το μεσαίο ηλεκτρικό του Βολφσμπουργκ. Η πρώτη εντύπωση αφορά τις επιδόσεις, που είναι επαρκείς, χάρη στους 286 ίππους και τα 545 Nm ροπής, παρά το βάρος των 2.100 κιλών της μονοκινητήριας έκδοσης. Η επιτάχυνση είναι ομαλή και ομοιογενής, χωρίς τις κλωτσιές στην πλάτη που δέχεσαι σε κάποια BEV.
Στις στροφές, το Explorer είναι ευχάριστο αυτοκίνητο. Η ρύθμιση της ανάρτησης μπορεί να αποσκοπεί περισσότερο στην άνεση, ωστόσο οι κλίσεις του αμαξώματος δεν είναι υπερβολικές. Όσο για την αίσθηση του τιμονιού, είναι κάπως νεκρή και δε μεταφέρει στα χέρια αρκετή πληροφόρηση από την άσφαλτο.
Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά, μπορείς να οδηγείς μόνο με το δεξί πεντάλ χάρη στο πρόγραμμα οδήγησης B, που επιλέγεις από ένα χειριστήριο στον λαιμό του τιμονιού, το οποίο ρυθμίζει την ανάκτηση ενέργειας. Θα προτιμούσαμε βέβαια περισσότερες επιλογές, όπως σε άλλα αυτοκίνητα του ανταγωνισμού.
Πέρα από αυτό, στην οδήγηση έχουμε ένα άνετο αυτοκίνητο με προσεγμένη ηχομόνωση καμπίνας, ιδιαίτερα από αεροδυναμικούς θορύβους. Όμως σε σγουρή άσφαλτο ο θόρυβος κύλισης από τους 19ρηδες τροχούς περνά στο εσωτερικό. Στην ήρεμη ατμόσφαιρα της καμπίνας συμβάλλουν οι φύλακες άγγελοι ADAS, με πρώτο το σύστημα διατήρησης λωρίδας. Όλα είναι σωστά προγραμματισμένα και δεν προκαλούν άγχος, ούτε ενοχλούν τον οδηγό με τις παρεμβάσεις τους.
ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΟΘΟΝΗ
Οι εσωτερικοί χώροι είναι οικογενειακοί. Χάρη στο μεταξόνιο των 2,77 μέτρων, η καμπίνα φιλοξενεί πέντε ενήλικες με διαθέσιμο χώρο 530 λίτρων στις αποσκευές, σύμφωνα με τη Ford.
Το φινίρισμα είναι γενικά καλό, παρά την ύπαρξη κάποιων σκληρών πλαστικών εδώ κι εκεί, και η καμπίνα πρακτική, διαθέτοντας χώρους 17 λίτρων συνολικά για μικροαντικείμενα. Δε λείπουν κάποιες έξυπνες ιδέες, όπως το soundbar στο επάνω μέρος του ταμπλό που θυμίζει οικιακό home theater σύστημα ή η εύχρηστη όρθια οθόνη 14,5″ για το infotainment που ρυθμίζεται σε κλίση έως 30 μοίρες.
Στην πιο πλάγια θέση γίνεται πιο ευανάγνωστη, ενώ κρύβει από πονηρά βλέμματα τη θήκη γυαλιών και άλλων αντικειμένων, στο κάτω μέρος. Οι προσεκτικοί θα παρατηρήσουν κάποια γνώριμα στοιχεία από τα συγγενικά Volkswagen ID, όπως η οθόνη οργάνων, οι διακόπτες αφής στο τιμόνι και στο ταμπλό. Παρομοίως και οι δύο διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων στην πόρτα του οδηγού.
Αν οι 286 ίπποι της μονοκινητήριας έκδοσης που οδηγήσαμε σας φαίνονται περιττοί, να θυμάστε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα προκύψει μία βασική έκδοση 170 ίππων με μικρότερη μπαταρία 52 καθαρών kWh. Οι πρώτες παραδόσεις αυτοκινήτων προβλέπονται τον Ιανουάριο, σε τιμές που ξεκινούν από 39.700 ευρώ στην Ελλάδα.
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ LiFePO4
Το Ford Explorer δε μοιράζεται μόνο την πλατφόρμα MEB με τα μοντέλα Volkswagen, αλλά και τον σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα με μόνιμους μαγνήτες που βλέπετε εδώ κάτω, με ισχύ 286 ίππων και ροπή 545 Nm. Η δικινητήρια έκδοση αποδίδει αντίστοιχα 340 ίππους και 679 Nm. Για την ώρα, οι μπαταρίες είναι ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 77 και 79 kWh. Μελλοντικά, θα αντικατασταθούν από μπαταρίες λιθίου-φωσφορικού σιδήρου LFP. Αυτές εξασφαλίζουν μεγαλύτερη μακροζωϊα, καθώς αντέχουν περισσότερους κύκλους φόρτισης-αποφόρτισης αλλά και πιο έντονες μεταβολές θερμοκρασίας. Όσον αφορά τους χρόνους φόρτισης, σε ταχυφορτιστές HPDC το δικινητήριο Explorer AWD δέχεται ισχύ μέχρι 185 kW, το οποίο μεταφράζεται σε χρόνο φόρτισης 26 λεπτών από 20 έως 80%. Η μονοκινητήρια έκδοση δέχεται ισχύ έως 135 kW, δηλαδή χρειάζεται από μισή ώρα περίπου για φόρτιση από 10 έως 80%. Οι χρόνοι φόρτισης αυξάνονται αισθητά σε εναλλασσόμενο ρεύμα λόγω του τριφασικού φορτιστή 11 kW, τη στιγμή που ο ανταγωνισμός προσφέρει ήδη 22 kW. Ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, η Ford αναφέρει κατανάλωση 13,9-15,1 kWh ανά 100 χιλιόμετρα και 15,6-16,9 kWh για τη δικινητήρια, τετρακίνητη έκδοση.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρας
Πίσω, σύγχρονος
Iσχύς
Μέγιστη ισχύς: 286 ίπποι
Μέγιστη Ροπή: 545 Nm
Μετάδοση
Κίνηση πίσω
Μειωτήρας σταθερής σχέσης
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 6,4 δλ.
Κατανάλωση ενέργειας
Κατασκευαστή (WLTP): 13,9 kWh/100 χλμ.
Μπαταρία
Ιόντων λιθίου 82 kWh (77 καθαρών)
Αυτονομία
602 χλμ.
Φόρτιση
AC 11 kW/DC 135 kW
Αμάξωμα
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χιλ.: 4.470 x 1.870 x 1.630
Μεταξόνιο 2.770 χιλ.
Βάρος 2.090 κιλά
Χώρος αποσκευών
530 λ.
Τιμή Αγοράς
Βασική έκδοση: 39.700 €
Όλες οι ειδήσεις
Υπόσχεση Έλον Μασκ: «Πλήρως αυτόνομη οδήγηση στην Ευρώπη το 2025»
Νέο BYD Seal 06 GT: Ένα hatchback… για τους νέους
Aποκάλυψη – βόμβα από Hyundai: Στην παραγωγή επισήμως το N Vision 74 concept!