Το πιο συγκλονιστικό σήμερα ηλεκτρικό διατίθεται πλέον με διαφορετική ουρά που θα μπορούσε να ανήκει σε μία 911 shooting brake. Με τα αρχικά GTS που συνήθως τοποθετούνται στις καλύτερες δημιουργίες του Τσουφενχάουζεν.
Του Alessio Viola, απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis φωτογραφίες: Massimiliano Serra και Wolfango
Στους δύο, τρίτος χωρεί; Όταν μιλάμε για Porsche, χωρεί και παραχωρεί και το καλύτερο παράδειγμα είναι η 911. Γιατί λοιπόν να μην ισχύει το ίδιο δόγμα και για την ηλεκτρική Taycan; Οι Γερμανοί εμπλουτίζουν την γκάμα του ηλεκτρικού τους supercar με τη φορτισμένη ιστορικά έκδοση GTS, η οποία έρχεται να προστεθεί στις πιο «ανθρώπινες» – να τις πούμε έτσι – Taycan βάσης (πισωκίνητη και 4S) και στις εξωγήινες Turbo και Turbo S. Η νέα έκδοση έρχεται να γεφυρώσει τις δύο υφιστάμενες και να αποτελέσει τη βάση για την Cross Turismo, για την οποία μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω.
Τι είναι η Taycan Sport Turismo; Εκλαϊκευμένα μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε ως μία έκδοση station wagon, ή καλύτερα για την πιο χρηστική και ταξιδιάρικη της γκάμας. Μόνο που ο χαρακτηρισμός αυτός είναι απλοϊκός, για να μην πούμε υποτιμητικός. Η νέα Taycan είναι ένα αυθεντικό musclewagon – επιτρέψτε μας το νεολογισμό – τύπου Audi RS6, αλλά με μπαταρίες. Υποθετικά μάλιστα, θα μπορούσαμε να πούμε πως κάπως έτσι θα έμοιαζε μία ενδεχόμενη 911 shooting brake. Μη μειδιάτε, ποτέ δεν ξέρετε τι μας επιφυλάσσουν στο Τσουφενχάουζεν.
Για να μην το κουράζουμε παραπάνω, να προσθέσω ότι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο κάποιος μπορεί να αποστρέψει το βλέμμα του από μία τέτοια Porsche είναι η τιμή, η οποία ωστόσο είναι χαμηλότερη από μίας Panamera (στην έκδοση GTS, η διαφορά τιμής των δύο μοντέλων στην Ελλάδα είναι 73.600 ευρώ!). Όσον αφορά το βάρος, την αυτονομία και τους χρόνους φόρτισης, δεν τίθεται θέμα. Το 2019 που παρουσιάστηκε η Taycan ήταν το καλύτερο ηλεκτρικό της αγοράς και τρία χρόνια αργότερα παραμένει στην κορυφή. Με αυτονομία λίγο πάνω από 300 χιλιόμετρα, δεν εντυπωσίαζε τότε, πόσο μάλλον σήμερα. Όμως δεν παύει να είναι ένα αυτοκίνητο που ανοίγει διάπλατα τον δρόμο προς την ολική μετάβαση στα ηλεκτρικά. Ένα λαμπρό δείγμα κορυφαίας τεχνολογίας και αυθεντικής φιλοσοφίας Porsche, ένα δημιούργημα χωρίς «ναι μεν, αλλά…». Το πρόβλημα, όταν καλούμαστε να γράψουμε για supercar σαν κι αυτό – διότι περί αυτού πρόκειται – είναι πώς να περιορίσουμε στο ελάχιστο τα κοσμητικά επίθετα και τον υπερθετικό βαθμό.
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΑΙΣΘΗΣΗ
Τι υπονοούν οι Γερμανοί με τα αρχικά GTS το γνωρίζουμε. Τα τρία αυτά γράμματα φοριούνται συνήθως σε κατασκευές με ξεχωριστή εμφάνιση και ακόμη πιο ιδιαίτερη συμπεριφορά στον δρόμο. Κρίμα που ο χαρακτήρας αυτός στη συγκεκριμένη GTS οφείλεται σε ένα μίγμα τεχνικών λύσεων που δεν προσφέρονται στον βασικό εξοπλισμό. Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση PASM μπορεί να διατίθεται στο βασικό πακέτο, όμως η τετραδιεύθυνση (2.741 ευρώ) και οι ενεργές αντιστρεπτικές ράβδοι (3.844 ευρώ) χρεώνονται επιπλέον. Γενικότερα, και αυτό είναι που προέχει, οι GTS είναι συνήθως οι πιο αξιοπρόσεκτες Porsche. Και οι πιο αναγνωρίσιμες. Προσέξτε τις λεπτομέρειες του αμαξώματος σε μαύρο χρώμα και το φινίρισμα του εσωτερικού σε ανθρακονήματα, σε συνδυασμό με τα Race-tex υφάσματα, τα οποία η Porsche χρησιμοποιεί μόνο σε εκδόσεις με αγωνιστικό χαρακτήρα. Κατά τ’ άλλα έχουμε μία καμπίνα 100% Taycan, στην οποία κυριαρχούν οι πολυάριθμες οθόνες στο ταμπλό και την κονσόλα. Η ψηφιακή εργονομία δεν αποβαίνει όμως σε βάρος της πρακτικότητας και αυτό συνδυάζεται με τέλεια θέση οδήγησης. Το τιμόνι είναι μικρό και κατακόρυφο, ενώ το άνετο κάθισμα συγκρατεί ικανοποιητικά το σώμα στις στροφές. Η Sport Turismo είναι με άλλα λόγια μία αυθεντική Porsche εστιασμένη στον οδηγό παρά τη – συγκριτικά – station wagon εξωτερική σχεδίαση. Ένα αυτοκίνητο για να σου προσφέρει απόλαυση στην οδήγηση, τελεία και παύλα.
Το θέμα είναι αν θα το αγαπήσεις πριν μπεις στο εσωτερικό του. Η διαμόρφωση της ουράς έχει προσθέσει κάποια εκατοστά στο ύψος, κάτι που συνεπάγεται βελτιωμένη άνεση για τους δύο επιβάτες του πίσω καθίσματος. Ένας τρίτος επιβάτης θα χωρέσει σε αυτό, αλλά δε θα αισθανθεί και άνετα. Όσο για τον χώρο αποσκευών, δε διαθέτει περισσότερα λίτρα από εκείνον της κλασικής Taycan, είναι όμως πιο πρακτικός στη φόρτωση χάρη στη μεγαλύτερη πίσω πόρτα. Όμως, ας κλείσουμε εδώ τη στατική ανάλυση, καθώς η αξία της είναι σχετική σε ένα αυτοκίνητο που συνδυάζει μοναδική προσωπικότητα με κορυφαία μηχανολογία, όπως κάθε Porsche με τα αρχικά GTS. Αυτό το ιδιαίτερο κράμα αποκαλύπτεται μόνο όταν το αυτοκίνητο κινείται στον δρόμο και μάλιστα με δυναμικό τρόπο. Εκεί είναι που μπορείς να καταλάβεις αν τα τρία αυτά γράμματα προστέθηκαν για λόγους μάρκετινγκ ή αν δίνουν πραγματικά προστιθέμενη αξία σε μία κατασκευή που στερείται ενός θερμικού κινητήρα και ζυγίζει πολύ πάνω από δύο τόνους.
Από το 2019 μέχρι σήμερα το έχουμε γράψει επανειλημμένα, σε βαθμό να καταντήσουμε ίσως κουραστικοί, ότι η Taycan σε όλες τις εκδόσεις είναι περισσότερο μία Porsche, παρά ένα ακόμη ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αυτό το καταφέρνει με διαβολικό τρόπο. Μπορεί να μην παράγει τον ήχο ενός boxer, να μη διαθέτει καν κιβώτιο ταχυτήτων, καταφέρνει ωστόσο να χαρίζει έντονες συγκινήσεις. Όταν αναφέρομαι σε συγκινήσεις, εννοώ μία συμπεριφορά με συγκεκριμένη ποιότητα, όχι μόνο σε απόλυτες επιδόσεις. Σε επίπεδο τιμών επιτάχυνσης, η GTS είναι πιο κοντά στις εκδόσεις Turbo, παρά στις βασικές Taycan. Οι επιδόσεις δεν είναι μόνο εξωφρενικές για αυτοκίνητο δρόμου, αλλά επιτυγχάνονται και με μοναδική ευκολία, ανεξαρτήτως οδηγικής εμπειρίας. Ο GTS χαρακτήρας ωστόσο δε διαφαίνεται στο 0-100, αλλά στη συνδεσιμότητα του οδηγού με τον δρόμο, στην ποιότητα του πλαισίου δηλαδή και στην ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης, το οποίο είναι από τα κορυφαία που υπάρχουν σήμερα. Σε ένα αυτοκίνητο που ελέγχεται με διάφανο τρόπο από πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων, το τιμόνι είναι το πιο αναλογικό εξάρτημα. Χάρη σε όλα τα παραπάνω, η GTS αποδεικνύεται απολαυστική στον δρόμο, όχι απλά γρήγορη και αποτελεσματική όπως ένα Tesla. Πρακτικά, μπορείς να την οδηγήσεις το ίδιο επιθετικά με ένα Audi RS6 και ακόμη περισσότερο, καθώς σου δίνει την αίσθηση πιο συμπαγούς αυτοκινήτου χωρίς να είναι πραγματικά. Χάρη στο σχήμα που έχουν τα μπροστινά φτερά, εκεί στις άκρες του αμαξώματος, το να τοποθετείς τους τροχούς ακριβώς εκεί που θέλεις, είναι απλά παιχνίδι. Για μεγάλα παιδιά.
H Taycan GTS προσφέρει «αναλογική» αίσθηση για αυτοκίνητο που στη θεωρία – και μόνο – είναι ψηφιακό. Έρχεται να διαψεύσει κάθε αρνητή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πιστεύει ότι ένα BEV είναι αυτονόητα βαρετό. Προκαλώ τον οποιοδήποτε να κάνει μία επαλήθευση δοκιμάζοντας μία GTS στον δρόμο για να καταλάβει ότι η πραγματικότητα διαφέρει από τη μανιχαϊστική προκατάληψη που θέλει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αδιάφορα στον δρόμο. Σαφώς κάποια πράγματα δεν κρύβονται, όπως το βάρος για παράδειγμα. Όταν φρενάρεις από υψηλές ταχύτητες, το αισθάνεσαι στην πλάτη σου, όμως οι τιμές επιβράδυνσης είναι υπεράνω κριτικής. Επί της ουσίας, στην πίστα η GTS ρίχνει ενάμισι δευτερόλεπτο στο RS6. Ο τρόπος με τον οποίο τα άλογα μεταδίδονται στους τροχούς είναι τουλάχιστον συγκλονιστικός.
Το κινητήριο σύνολο είναι ανάλογο των Taycan Turbo και το κιβώτιο που είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα συμβάλλει σε μία αίσθηση που θα περίμενες μόνο από θερμικό supercar. Σαφώς, με δύο μόνο σχέσεις δεν μπορεί να έχει ενεργό ρόλο στην οδήγηση, όμως το πέρασμα στη 2α – πριν τα 100 χλμ./ώρα – είναι απολαυστικό, όπως και σε ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Στη διαδικασία προσθέστε την ηχητική υπόκρουση που εξασφαλίζει το σύστημα Porsche Electric Sound, η οποία είναι πιο έντονη στην GTS, θυμίζοντας τις αρμονικές νότες ενός δεκακύλινδρου κινητήρα.
Κατά τ’ άλλα, η Taycan αυτή δείχνει την ψυχή της και μέσα από την υπερστροφή ισχύος που εξασφαλίζει το κινητήριο σύνολο. Στον πίσω άξονα βρίσκεται ο πανίσχυρος ηλεκτροκινητήρας της Turbo, να το τονίσω αυτό. Το αποτέλεσμα είναι ένας ολοζώντανος πίσω άξονας που καθιστά τη συγκεκριμένη Porsche ιδανικό παιχνίδι για μεγαλοπρεπείς πλαγιολισθήσεις και ανάποδα τιμόνια. Ενώ στο πρόγραμμα οδήγησης Normal το αυτοκίνητο είναι ουδέτερο, στα Sport και Sport Plus μεταμορφώνεται. Σε κάθε περίπτωση είναι διασκεδαστικό, κάτι που δεν πιστεύεις αν δεν το δοκιμάσεις.
Όταν το κάνεις θα ξεχάσεις πόσο διφορούμενο είναι το αυτοκίνητο αυτό. Κανένα άλλο σπορ αυτοκίνητο δεν ακούγεται σαν το Millenium Falcon, ούτε ζυγίζει 2.478 κιλά. Κι όμως, η Taycan αυτή αξίζει στο έπακρο το αρκτικόλεξο GTS.
Μιλάμε πάντα για ένα αυτοκίνητο GT, υψηλού τουρισμού, στο οποίο η απόλαυση στην οδήγηση πρέπει να συνδυάζεται στην εντέλεια με κορυφαία άνεση. Και η GTS είναι άνετη όσο οι απλές Taycan και αποτελεσματική όσο οι Τurbo τουλάχιστον. Κι εκεί σε πιάνει το παράπονο, καθώς τη στιγμή που συλλογίζεσαι ότι αυτό είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για μεγάλα ταξίδια, η ανεπάρκεια του δικτύου φόρτισης στην Ελλάδα, αλλά ακόμη και στην Ιταλία, δε βοηθάει σ’ αυτό.
Πάντως, από την πλευρά της η Taycan δέχεται φόρτιση μεγάλης ισχύος, μεγαλύτερης από εκείνης που θα βρείτε στους περισσότερους κοινόχρηστους σταθμούς. Το γερμανικό supercar δέχεται μέχρι 270 kW, ισχύ που θα βρείτε μόνο στους ισχυρότερους φορτιστές της Ευρώπης των 350 kW, οι οποίοι φυσικά σπανίζουν. Και είναι κρίμα, καθώς αν υπήρχαν σήμερα, θα γράφαμε ότι η Taycan ταξιδεύει όπως μία Panamera.
Για να είμαστε ρεαλιστές, το δίκτυο φόρτισης είναι ο παράγοντας που θα καθορίσει τη μακροημέρευση ή όχι των ηλεκτρικών τα επόμενα χρόνια. Όμως η σημερινή του ανεπάρκεια είναι ένα πρόβλημα για το οποίο μόνο μία Taycan δεν ευθύνεται. Αντίθετα, ειδικά σε αυτήν εδώ την έκδοση GTS, το αυτοκίνητο κλείνει στόματα, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι ο σπορ χαρακτήρας θα επιβιώσει και στο ηλεκτροκίνητο μέλλον μας. Οπότε δε θα μας ξάφνιαζε σε επόμενη φάση η παρουσίαση μίας Taycan GT3. Φαντάζεστε;