Q-ELECTRIC

Μεταμόσχευση καρδιάς: Η ηλεκτρική πλατφόρμα του Fiat 500 γίνεται υβριδική

metamoschefsi-kardias-i-ilektriki-platforma-tou-fiat-500-ginetai-yvridiki-725512

Μετά από μήνες έντονης φημολογίας, είναι πλέον επίσημο. Από το 2026, στο ηλεκτρικό Fiat 500 θα προστεθεί μία mild υβριδική έκδοση με τον χιλιάρη κινητήρα Firefly. Ας δούμε λοιπόν πώς ένα αυτοκίνητο γεννημένο ηλεκτρικό μπορεί να γίνει υβριδικό.

των Mirco Magni & Marco Perucca Orfei απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Σε λίγο καιρό θα γίνει πραγματικότητα κάτι που θεωρούσαμε αδύνατο. Το ηλεκτρικό Fiat 500 θα αποκτήσει υβριδική έκδοση. Και αυτή τη φορά δεν αναφερόμαστε απλά σε φήμες, αλλά σε ένα καλά δομημένο σχέδιο. Το έθεσε σε εφαρμογή η Fiat, για να αυξήσει τις πωλήσεις του εκλεκτού μοντέλου της και βέβαια για να διασώσει τη γραμμή παραγωγής του ιστορικού εργοστασίου της στο Μιραφιόρι. Εκεί όπου κατασκευάζεται το ηλεκτρικό πεντακοσαράκι, αλλά με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει την παραγωγή της νέας έκδοσης. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το λανσάρισμα στην αγορά θα γίνει ανάμεσα στα τέλη του 2025 και τους πρώτους μήνες του 2026. Ταυτόχρονα ίσως με ένα σημαντικό φρεσκάρισμα του ηλεκτρικού, σε αισθητικό και τεχνολογικό επίπεδο.

Fiat 500

Μετά από μήνες έρευνας και ανεπίσημων συζητήσεων με διάφορους τεχνικούς της Fiat που εμπλέκονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, συγκεντρώσαμε πολλές πληροφορίες τεχνικού χαρακτήρα. Πώς το ηλεκτρικό 500 μπορεί να μετατραπεί σε υβριδικό με έναν θερμικό κινητήρα κάτω από το καπό; Μιλήσαμε βέβαια και με τον ίδιο τον Olivier François, διευθύνοντα σύμβουλο της Fiat, ο οποίος μας αποκάλυψε σημαντικές λεπτομέρειες, όπως το ότι το πρόγραμμα είναι 100% ιταλικό. Η σχεδίαση και η μηχανολογία του αυτοκινήτου γίνεται αποκλειστικά στο Τορίνο, όπως βέβαια και η κατασκευή του. Δεδομένης της σημασίας του όλου θέματος και των ιδιαιτεροτήτων του, αξίζει τον κόπο να εμβαθύνουμε, ώστε να καταλάβουμε τι ακριβώς προϋποθέτει μια μεταμόσχευση καρδιάς σαν κι αυτή. Πρόκειται για μια τεχνική προσέγγιση που δεν έχουμε ξαναδεί σε κανένα άλλο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, η οποία θα μπορούσε να εφαρμοστεί και από άλλους κατασκευαστές. Μια κίνηση φαινομενικά προς τα πίσω, η οποία έμμεσα εξυπηρετεί την μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, καθιστώντας την πιο ρεαλιστική σε αυτή την ενδιάμεση και ευαίσθητη περίοδο.

Fiat 500

Ο ΤΡΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΜΕ

Η συγκεκριμένη μετατροπή είναι περίπλοκη αλλά κάθε άλλο παρά αδύνατη. Το ηλεκτρικό Fiat 500 με τον εσωτερικό κωδικό 332 βασίζεται στην πλατφόρμα eMini, η οποία στο μεταξύ έχει μετονομαστεί σε STLA City και πιθανότατα να χρησιμοποιηθεί και από άλλα μοντέλα. Πρόκειται για εξέλιξη της αρχιτεκτονικής Mini του θερμικού 500 του 2007 (του λεγόμενου 312), η οποία με τη σειρά της προερχόταν από την αρχιτεκτονική του Panda δεύτερης γενιάς. Για τη δημιουργία της ηλεκτρικής έκδοσης, οι τεχνικοί του Τορίνο προχώρησαν σε μία σειρά από σημαντικές μετατροπές ενός σασί που προοριζόταν για ένα καθαρά θερμικό μοντέλο, εξελίσσοντάς το σε μία πολυενεργειακή πλατφόρμα.

Το μπροστινό τμήμα, στο οποίο φιλοξενείται ο κινητήρας και άλλα εξαρτήματα, δε δέχτηκε μεγάλες παρεμβάσεις. Τα τοιχώματα του διαμερίσματος, οι βραχίονες και τα σημεία στήριξης παρέμειναν σχεδόν ίδια, διευκολύνοντας την τοποθέτηση ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σίγουρα, πολλές μετατροπές απαιτούνται στο εμπρός μέρος. Από την επανατοποθέτηση των βάσεων του κινητήρα, μέχρι την ενσωμάτωση μεγαλύτερων ψυγείων και ειδικών θερμομονωτικών και ηχομονωτικών επιφανειών. Αυτό θα αποφέρει και κάποιες αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση, οι οποίες θα συνδυαστούν με το απαραίτητο restyling της ηλεκτρικής έκδοσης. Το υβριδικό 500 θα μπορούσε να αποκαλυφθεί στα τέλη του επόμενου χρόνου ταυτόχρονα με το φρεσκάρισμα του ηλεκτρικού. Το τελευταίο θα διαθέτει νέο τεχνολογικό περιεχόμενο, δηλαδή βελτιωμένο κινητήρα και μπαταρία, αλλά και κάποιες σχεδιαστικές παρεμβάσεις. Το μπροστινό τμήμα του υβριδικού είναι αυτό που θα παρουσιάζει τις σημαντικότερες διαφορές. Θα έχει μεγαλύτερα ανοίγματα στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα για βελτίωση της ψύξης, ενώ και το πίσω μέρος θα είναι διαφορετικό, χάρη στις απαραίτητες απολήξεις της εξάτμισης.

Όμως τα μεγάλα νέα θα κρύβονται κάτω από το αμάξωμα. Κάτω από το καπό θα βρίσκεται ένας κινητήρας ιδιαίτερα γνωστός σε όλους μας. Ο ατμοσφαιρικός, mild υβριδικός Firefly του λίτρου, τον οποίο έχουμε γνωρίσει σε μοντέλα όπως το Panda, η Lancia Ypsilon και βέβαια το ίδιο το 500. Ο τρικύλινδρος της οικογένειας GSE (Global Small Engine) που σχεδιάστηκε επί εποχής FCA, είναι στην παραγωγή από το 2016 και σήμερα έχει μετονομαστεί σε N3 Firefly. Διαθέτει μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, μονό εκκεντροφόρο επικεφαλής με δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο, αλυσίδα χρονισμού και mild εξηλεκτρισμό. Πρόκειται για ένα σύστημα P0, χάρη στην παρουσία ενός μικρού ηλεκτροκινητήρα BSG (Belt Starter Generator) που εκτελεί χρέη γεννήτριας, συνδεδεμένο με τον βενζινοκινητήρα με έναν ιμάντα. Τον υποστηρίζει μάλιστα με ισχύ 3,6 kW και ροπή 20 Nm. Στην επιβράδυνση δε, παράγει την απαραίτητη ενέργεια για τη λειτουργία του, η οποία συσσωρεύεται σε μία μπαταρία λιθίου μόλις 11 Ah ή 0,132 kWh. Το σύστημα χαρίζει ζωντάνια στον ατμοσφαιρικό τρικύλινδρο σε χαμηλούς ρυθμούς περιστροφής, ενώ συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης και των εκπεμπόμενων ρύπων στους κύκλους πιστοποίησης.

Fiat 500

ΤΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΠΑΚΕΤΟ

Η τοποθέτηση του τρικύλινδρου κινητήρα προϋποθέτει την ενσωμάτωση μίας σειράς εξαρτημάτων, απαραίτητων για τη λειτουργία του. Συστήματα εισαγωγής και εξαγωγής, καθώς και μονωτικά υλικά, όπως προαναφέραμε. Αλλά και ένα δοχείο καυσίμου, το οποίο δεν θα μπει στη θέση της μπαταρίας του ηλεκτρικού (η οποία βρίσκεται κάτω από το δάπεδο) αλλά στο πίσω μέρος χαμηλά, ανάμεσα στο πίσω κάθισμα και το διαμέρισμα των αποσκευών. Αυτό σημαίνει ότι το ίδιο το δάπεδο θα επανασχεδιαστεί. Παρά τα πρόσθετα αυτά εξαρτήματα, το υβριδικό πεντακοσαράκι θα είναι σημαντικά πιο ελαφρύ από το ηλεκτρικό, χάρη στην αφαίρεση της μπαταρίας ιόντων λιθίου. Θυμίζουμε ότι στη μικρή έκδοση των 23,8 kWh η μπαταρία ζυγίζει 182 κιλά και στη μεγαλύτερη των 42 kWh, 294 κιλά. Αν το ηλεκτρικό 500 ζυγίζει από 1.255 έως 1.405 κιλά ανάλογα με την έκδοση, το υβριδικό υποθέτουμε ότι θα ζυγίζει 200 κιλά τουλάχιστον λιγότερα, οπότε στη ζυγαριά οριακά θα ξεπερνά τον ένα τόνο. Θα είναι λίγο πιο βαρύ δηλαδή από το προηγούμενο υβριδικό 500 που μόλις συνταξιοδοτήθηκε. Το χαμηλότερο βάρος συνεπάγεται και διαφορετική ρύθμιση ελατηρίων και αμορτισέρ στην ανάρτηση.

Όσον αφορά στη μετάδοση, ο χιλιάρης κινητήρας θα συνδυαστεί με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, κάτι που επίσης θα φέρει σημαντικές αλλαγές στην καμπίνα. Πέρα από το ότι θα πρέπει να βρεθεί χώρος για το τρίτο πεντάλ, οι τεχνικοί θα πρέπει να επανασχεδιάσουν το κεντρικό τμήμα του ταμπλό. Εκεί όπου στη θέση της βάσης επαγωγικής φόρτισης κινητού και της κονσόλας διακοπτών της μετάδοσης, θα ενσωματωθεί ο επιλογέας. Για την ώρα τουλάχιστον, δεν προβλέπεται έκδοση με αυτόματο κιβώτιο, μιας και το eDCT6 (που κατασκευάζεται επίσης στο Μιραφιόρι), σχεδιάστηκε αποκλειστικά για τον 1.2 turbo βενζινοκινητήρα PureTech. Όμως δεδομένης της αλλαγής φιλοσοφίας όσον αφορά στα ηλεκτρικά, πολλά ακόμη μπορούν να αλλάξουν.

Πηγή: Quattroruote

Όλες οι ειδήσεις

Autotypos Weekend – Τα καλύτερα της εβδομάδας 29/07-02/08

Δοκιμή Volkswagen Taigo 1.5 TSI 150 PS DSG: Η αρχή της υπεροχής

Θα είναι έτσι το νέο υβριδικό Mazda CX-5;

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο