Ο κολοσσός BYD έρχεται τώρα να προστεθεί στους Κινέζους κατασκευαστές με παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά και μάλιστα με μία ενδιαφέρουσα γκάμα μοντέλων, τη στιγμή που σε κάποιες αγορές, όπως η ιταλική, η αναγεννημένη MG του ομίλου SAIC επιτυγχάνει ήδη ενδιαφέρουσες πωλήσεις.
Tου Andrea Stassano, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Πως εξελίσσεται η επέκταση των Κινέζων κατασκευαστών αυτοκινήτου στην Ευρώπη; Είναι πλέον μία απτή πραγματικότητα, παρότι πολλοί επιμένουν να σνομπάρουν τα προϊόντα τους. Όμως δεν πρέπει πλέον να υποτιμούμε τους κατασκευαστές από το Πεκίνο, τη Σανγκάη ή τη Σενζέν, καθώς, αρκετοί έχουν πλέον τεράστιες δυνατότητες και συγκριτικά πλεονεκτήματα στην παραγωγική αλυσίδα. Επίσης, παρά τα μεγέθη τους, οι εταιρίες της Κίνας είναι ταχύτατες στη λήψη αποφάσεων σε σύγκριση με τον δυτικό ανταγωνισμό. Θα δούμε πώς θα πάει όλο αυτό. Στο μεταξύ, υπάρχουν πλέον αρκετοί κατασκευαστές που έχουν κάνει απόβαση στη γηραιά ήπειρο με ηλεκτρικά κυρίως μοντέλα. Στην Ιταλία, μάλιστα, ένας από αυτούς μέχρι πρότινος διατεινόταν ότι θα κατασκεύαζε εργοστάσιο κατασκευής supercar στην περιοχή του Ρέτζιο Εμίλια.
Τα ονόματα με σοβαρή παρουσία στην Ευρώπη είναι σήμερα βιομηχανικοί κολοσσοί όπως η Geely και η SAIC - οι οποίοι έχουν εξαγοράσει αντίστοιχα τις Volvo και MG, η Great Wall (Haval), αλλά και οι λιγότερο γνωστές εταιρίες Aiways, Seres και Nio.
Στους παραπάνω κατασκευαστές έρχεται φέτος να προστεθεί η BYD (που σημαίνει Build Your Dreams), η οποία μπήκε μέσα στο καλοκαίρι στις σκανδιναβικές αγορές και τώρα εξαπολύει επίθεση σε όλη την κεντρική και νότια Ευρώπη. Και το κάνει με μία αξιοσέβαστη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων όπως το Atto 3, το Tang EV και το Han EV, δηλαδή δύο SUV και ένα sedan. Στην Ελλάδα, επίσημος διανομέας της BYD είναι από το 2021 η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, η οποία επικεντρώνεται κυρίως στα ηλεκτρικά λεωφορεία και επαγγελματικά της εταιρίας αλλά αυτονόητα πιστεύουμε ότι θα διανέμει πλέον και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του Κινέζου κατασκευαστή.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΙΜΗ ΔΥΝΑΜΗ
Η BYD μπορεί να παραμένει ένα σχετικά άγνωστο όνομα στην Ευρώπη - δεν βοηθά, βλέπετε, και το ίδιο το αρκτικόλεξο - όμως πρόκειται για μεγάλο παίκτη στον χώρο της ηλεκτροκίνησης. Και αν τα αυτοκίνητά της - τα οποία η ίδια χαρακτηρίζει “premium, αλλά προσιτά” - έχουν την επιτυχία των ηλεκτρικών λεωφορείων της στην πιο απαιτητική ίσως περιοχή του πλανήτη, μην απορήσετε όταν οι δρόμοι γεμίσουν με αυτά με το που ωριμάσει η αγορά των ηλεκτρικών. Γιατί το λέμε αυτό; Διότι η BYD, η οποία έχει την ευρωπαϊκή έδρα της στην Ολλανδία από το 1998, έχει αποδείξει τις τεράστιες δυνατότητές της, όπως μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες. Μιλάμε για έναν κολοσσό με κάθετη οργάνωση που κατασκευάζει επαναφορτιζόμενες μπαταρίες εδώ και 27 χρόνια, ενώ σε όλο τον κόσμο κυκλοφορούν 2,3 εκατομμύρια δικά της ηλεκτρικά οχήματα. Το δυνατό χαρτί της BYD είναι η κάθετη δομή της, δηλαδή η δυνατότητά της να παράγει όλα τα εξαρτήματα ενός ηλεκτρικού οχήματος, από κινητήρες και μπαταρίες, μέχρι ηλεκτρονικές μονάδες ελέγχου και - προσέξτε - ημιαγωγούς. Και αυτό μπορεί να αποδειχτεί αβγό του Κολόμβου σε μία περίοδο που όλοι οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν προβλήματα με την εφοδιαστική αλυσίδα, ειδικά εκείνη των microchip. Όποιος ελέγχει την παραγωγή τους, όπως κάνει πλέον η Apple στον χώρο των υπολογιστών, έχει τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα.
Η μπαταρία της BYD, μάλιστα, διαφέρει από τις κλασικές ιόντων λιθίου που χρησιμοποιεί η πλειοψηφία των κατασκευαστών. Είναι η λεγόμενη blade battery - “μπαταρία - λάμα” δηλαδή, η οποία διακρίνεται για το λεπτό σχήμα της και για τη χρήση τεχνολογίας λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος (LiFePo4) χωρίς να περιλαμβάνεται το κοβάλτιο. Τέτοιες μπαταρίες τοποθετούνται στα μοντέλα της νέας αρχιτεκτονικής e-Platform 3.0 που παρουσίασε η BYD τον Σεπτέβριο του 2021, στην οποία βασίζεται για την ώρα το Atto 3. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή από τη Σενζέν των 18 εκατομμυρίων κατοίκων, το δυνατό χαρτί του ηλεκτρικού αυτοκινήτου της είναι η ενσωμάτωση στον κινητήρα όλων των συστημάτων, από τη διαχείριση της μπαταρίας και τη μετάδοση, μέχρι τον μετατροπέα τάσης και τον εσωτερικό φορτιστή. Γι’ αυτό και ο ηλεκτροκινητήρας της BYD ονομάζεται “8 σε 1”. Το προηγμένο τεχνολογικά πακέτο κρύβεται κάτω από μία λιτή εξωτερική σχεδίαση με έντονο δυναμισμό, η οποία συνδυάζεται με μία premium καμπίνα σε ποιότητα και υλικά κατασκευής, αλλά και με πρωτότυπες ιδέες, όπως η περιστρεφόμενη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό.
Το Quattroruote πήρε μία πρώτη γεύση από το Atto 3 (atto σημαίνει “πράξη” στα ιταλικά), το μικρότερο από τα τρία μοντέλα της BYD και το πιο ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά. Τις εντυπώσεις μας μπορείτε να τις διαβάσετε στο σχετικό πλαίσιο σε αυτές τις σελίδες.
Το ερώτημα είναι εάν θα πρέπει να ανησυχούν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές με την εξάπλωση των Κινέζων. Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να τους παίρνουν πλέον στα σοβαρά κι ας διατηρούν οι ίδιοι χαμηλό προφίλ. Ειδικά όταν μιλάμε για κολοσσούς σαν την BYD. Να σημειώσουμε ότι επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος στην BYD είναι ο Wolfgang Egger, ο οποίος προέρχεται από τις Alfa Romeo και Audi, ενώ αξιοπρόσεκτη είναι η συνολική ποιότητα του προϊόντος. Αν οι τιμές είναι λογικές, κάτι θεμελιώδες για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, πόσο μάλλον ασιατικής προέλευσης, τότε σίγουρα θα δούμε να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας ένα ακόμη κινεζικό success story.
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ MG
Μία μάρκα βρετανική όσο και τα fish & chips που βρίσκεται πλέον στα χέρια ενός κολοσσού από την Κίνα, κάνει έντονη την παρουσία της στην Ευρώπη τον τελευταίο καιρό. Πρόκειται για την MG, η οποία είναι θυγατρική της SAIC Motor, η οποία διαθέτει μία γκάμα μοντέλων βενζίνης, όπως το ZS, επαναφορτιζόμενων υβριδικών (EHS) και αμιγώς ηλεκτρικών, όπως τα ZS, Marvel R και MG5. Ποια είναι η τοποθέτηση της μάρκας πλέον στην αγορά; Στόχος της είναι να πρωταγωνιστήσει με όπλο το value for money, δηλαδή την αναλογία ποιότητας προς κόστος. Προσιτός τιμοκατάλογος, δηλαδή, σε συνδυασμό με επιθετική σχεδίαση και προσεγμένη ποιότητα κατασκευής, αλλά και παρουσία σε κατηγορίες που φαίνεται να εγκαταλείπουν οι κατασκευαστές της Δύσης. Με το βλέμμα προς μεγαλύτερες κατηγορίες, πάντα. Από αυτή την άποψη, η κινεζική MG είναι μία μάρκα που πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα. Όπως μας λέει ο υπεύθυνος της MG Motor Italy, Andrea Bartolomeo, “ξεκινήσαμε τη δραστηριότητά μας σε μία περίπλοκη περίοδο, ανάμεσα στην πανδημία, την έλλειψη microchip και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Στην Ιταλία έχουμε ένα δίκτυο πενήντα εμπόρων και εκατό σημείων πώλησης. Όσον αφορά τους αριθμούς, είμαστε ευχαριστημένοι με το μερίδιο 0,5% της ιταλικής αγοράς και ένα 20% στα ηλεκτρικά. Οι τιμές αυτές θα μπορούσαν να είναι καλύτερες αν είχαμε περισσότερα προϊόντα διαθέσιμα”.
Στη γειτονική Ιταλία, το πιο εμπορικό μοντέλο της MG είναι το βενζινοκίνητο ZS, ενώ στη βόρεια Ευρώπη μεγαλύτερη επιτυχία έχουν η ηλεκτρική του έκδοση και το Marvel. Επιστρέφοντας στην ιταλική αγορά, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: η MG, από 900 αυτοκίνητα που πούλησε σε εννέα μήνες το 2021 (Απρίλιο με Δεκέμβριο), έφτασε στα 3.600 σε οκτώ μήνες φέτος μέχρι τον Αύγουστο. Ο Bartolomeo μας εξηγεί πού οφείλεται η εντυπωσιακή αυτή άνοδος. “Ένα από τα πλεονεκτήματα της μάρκας μας και συνολικότερα της SAIC σε σχέση με άλλους Κινέζους κατασκευαστές, είναι το εύρος της παραγωγής μας. Έχουμε μεγάλη εμπειρία στα ηλεκτρικά και μία ιδιαίτερα ‘πράσινη’ ταυτότητα, χωρίς ακρότητες. Και θέλουμε να αναπτυσσόμαστε όλο και περισσότερο. Αν το καταφέρουμε γρήγορα με τα ηλεκτρικά μας, ακόμη καλύτερα. Ειδάλλως, θα ανοίξουμε τον δρόμο που θα μας οδηγήσει στον προορισμό μας. Το βενζινοκίνητο ZS, το οποίο είναι ήδη μεγάλη επιτυχία, ανοίγει τις πόρτες προς τα BEV κι αυτό επειδή οι πελάτες μας είναι ικανοποιημένοι, οπότε θα επιστρέψουν σ’ εμάς. Δε βιαζόμαστε. Όταν η αγορά θα είναι 100% έτοιμη να υποδεχτεί τα ηλεκτρικά, εμείς θα διαθέτουμε τα κατάλληλα προϊόντα. Στο μεταξύ έχουμε το πλεονέκτημα μίας ποικιλόμορφης γκάμας”.
Η παραγωγή των αυτοκινήτων με το σήμα MG είναι επικεντρωμένη στην περιοχή της Σανγκάης. Αυτή την περίοδο, η έλλειψη ημιαγωγών έχει επηρεάσει την αλυσίδα παραγωγής, σε μικρότερο όμως βαθμό απ’ ό,τι σε άλλους κατασκευαστές. Κατά μέσο όρο, ο χρόνος παράδοσης των μοντέλων MG είναι τέσσερις μήνες. Αναφορικά με τις μπαταρίες “έχουμε μία κοινοπραξία με την CATL”, μας λέει ο Bartolomeo, “με την οποία κατασκευάζουμε όλες τις μπαταρίες μας. Αυτό μας βοηθά να έχουμε μία μικρή και γρήγορη εφοδιαστική αλυσίδα”.
Όμως γιατί ένας Ευρωπαίος να επιλέξει ένα made in China MG; Σύμφωνα με τον Ιταλό διανομέα, η μάρκα κρύβει κάποια δυνατά χαρτιά στα μανίκια της. Μία εξαιρετική σχέση ποιότητας προς τιμή, ένα όνομα με μεγάλη ιστορία στις πλάτες του και στήριξη από έναν μεγάλο κατασκευαστή όπως η SAIC. Ένα αυτοκίνητο στο οποίο ποντάρουν πολλά είναι το MG4, το οποίο παρουσιάστηκε μέσα στον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό της δημοφιλούς κατηγορίας C, βασισμένο στην πλατφόρμας υψηλής τεχνολογίας MSP, με ευρύχωρη καμπίνα και αναγνωρίσιμη εξωτερική σχεδίαση. “Και υψηλή προσλαμβάνουσα ποιότητα”, σημειώνει ο Ιταλός μάνατζερ για να προσθέσει ότι “και ο τιμοκατάλογος παίζει το ρόλο του, διότι με απόσυρση ποντάρουμε σε αρχική τιμή 22.500 ευρώ περίπου. Το MG4 διατίθεται σε τρία επίπεδα εξοπλισμού και αρχικά με δύο πακέτα μπαταριών που εξασφαλίζουν αυτονομία 350 και 450 χιλιομέτρων αντίστοιχα. Το δεύτερο εξάμηνο του 2023 αναμένουμε μία τρίτη, μεγαλύτερη μπαταρία για αυτονομία 550 χιλιομέτρων”.
Το MG4 θα είναι διαθέσιμο στην αγορά της Ιταλίας μέσα στο φθινόπωρο, ενώ περισσότερα μοντέλα αναμένονται στα τέλη του 2023 με αρχές του 2024. Πέντε νέα μοντέλα βρίσκονται στο πρόγραμμα της κινεζικής εταιρίας, τα οποία θα προστεθούν στη γκάμα ή θα αντικαταστήσουν σημερινά. “Θα μπούμε και στην κατηγορία Α με ένα ηλεκτρικό που αναπτύσσεται στην Ευρώπη, καθώς και στην D με ένα SUV”, καταλήγει ο Bartolomeo. Και επειδή η MG είναι συνυφασμένη με τα ανοιχτά αυτοκίνητα, το 2024, στα εκατοντάχρονα της Morris Garages, οι Κινέζοι θα παρουσιάσουν και ένα spider. Ηλεκτρικό, φανταζόμαστε.