Επιτέλους, βγαίνουν πλέον στην αγορά ηλεκτρικά μοντέλα με τιμές κάτω από 25.000 ευρώ. Από αυτοκίνητα πόλης έως μικρομεσαία, η προσφορά είναι πλούσια και ενδέχεται μάλιστα να βοηθήσει τους κατασκευαστές να αποφύγουν τα τσουχτερά πρόστιμα που έχουν επιβάλει οι Βρυξέλλες.
Του Luca Cereda, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης
Στο ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα της λεγόμενης μετάβασης, υπάρχει μία κόκκινη σφραγίδα στη χρονιά του 2025 και μάλιστα από την εποχή που συντάχθηκε το πακέτο μεταρρυθμίσεων και κανονισμών Fit for 55 της Ε.Ε. ως μέτρο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Στο χρονοδιάγραμμα λοιπόν της σταδιακής μετάβασης προς τα ηλεκτρικά οχήματα, το 2025 αναφέρεται ως χρονιά επιβράδυνσης των πωλήσεων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Είναι άραγε αυτό σημάδι απαρχής μίας εποχής προσιτών ηλεκτρικών; Μοντέλων με τιμή στις 25.000 ευρώ και ακόμη παρακάτω, προσβάσιμων, αν όχι σε όλους, τουλάχιστον σε ένα μεγάλο μέρος των Ευρωπαίων καταναλωτών; Κακά τα ψέματα, μέχρι τώρα, για να αποκτήσεις ηλεκτρικό, έπρεπε να ξοδέψεις μία μικρή περιουσία. Αυτό αλλάζει φέτος.
Το 2025, λοιπόν, αναμένεται να είναι μία χρονιά καμπής, τουλάχιστον αν το δούμε με την αισιόδοξη ματιά που ιστορικά χαρακτηρίζει τους ανθρώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι οποίοι δείχνουν πεπεισμένοι ότι με την κατάλληλη προσφορά νέων μοντέλων, η ζήτηση θα αυξηθεί και τελικά θα επιταχυνθεί η περιβόητη μετάβαση. Όλο αυτό με ανάλογα οφέλη για το περιβάλλον, καθώς η επιταχυμένη αντικατάσταση των στόλων θα περικόψει τις εκπομπές ρύπων, ενώ θα ανακουφίσει οικονομικά και τους κατασκευαστές, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τσουχτερά πρόστιμα φέτος από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΑΠΟ ΤΟ Ë-C3 ΣΤΟ INSTER
Όσο βέβαια πλησιάζει η ώρα του λογαριασμού, οι προβλέψεις των παρατηρητών δεν είναι τόσο ρόδινες όπως θα δούμε παρακάτω. Όμως το χρονοδιάγραμμα δεν αλλάζει, όπως δεν αλλάζει το σενάριο που έχει δοθεί στους εμπόρους, στους οποίους αναμένεται ιδιαίτερη κινητικότητα τους επόμενους μήνες. Τόσο λόγω της ουράς που έχει αφήσει το 2024, με την είσοδο διάφορων μοντέλων στην αγορά, όσο και χάρη στο ντεμπούτο κάποιων εντελώς νέων. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε το Citroën ë-C3, το οποίο παρουσίασε καθυστερήσεις στις παραδόσεις και δεν ήταν διαθέσιμο μέσα στο 2024. Το ίδιο και το Renault 5 E-Tech, το οποίο μόλις βγήκε στην αγορά και από το καλοκαίρι θα είναι διαθέσιμο στην προσιτή έκδοση των 25.000 ευρώ. Όμως το 2025 θα είναι και η χρονιά των Hyundai Inster και Leapmotor T03, δύο προτάσεων κάτω από τα τέσσερα μέτρα που σπανίζουν στον χώρο των ηλεκτρικών και ήδη τα πάνε καλά στη χώρα μας. Αναμένουμε σίγουρα το Grande Panda και αυτό στην προσιτή ηλεκτρική του έκδοση. Το ιταλικό μοντέλο φορά πρακτικά το ίδιο κινητήριο σύνολο με το ë-C3, δηλαδή με κινητήρα 113 ίππων μπροστά και μπαταρία που επαρκεί για 320 χιλιόμετρα εργοστασιακής αυτονομίας. Το Citroën, μάλιστα, μάλλον θα πέσει κάτω από τις 20.000 ευρώ στην έκδοση με τη μικρότερη μπαταρία, η οποία υπόσχεται αυτονομία 200 χιλιομέτρων και αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι. Επίσης, την προσοχή μας αξίζει η Nissan. Xάρη στις συνέργειες που συνεχίζονται με τη Renault, οι Ιάπωνες θα παρουσιάσουν το φθινόπωρο τον ηλεκτρικό διάδοχο του Micra πάνω στην πλατφόρμα του R5.
Ο ΚΙΝΕΖΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ
Όμως υπάρχει και συνέχεια. Στο παιχνίδι βρίσκονται και οι Κινέζοι, στην ανταγωνιστικότητα των οποίων οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές καλούνται να υψώσουν ασπίδα προστασίας. Σύμβολο αντίστασης προμηνύεται για την ώρα το ηλεκτρικό Twingo των 20.000 ευρώ. Στο ασιατικό μέτωπο κυριαρχούν δύο κυρίως ονόματα, πέρα από το Leapmotor T03, στο οποίο έχουμε ήδη αναφερθεί και το «μεγάλο» Dolphin που… ξεπούλησε στην Ελλάδα. Αναμένουμε το ακόμα πιο προσιτό, BYD Dolphin Mini, την ευρωπαϊκή ουσιαστικά έκδοση του Seagull, που ήδη πωλείται στην Κίνα, επανασχεδιασμένο και αναβαθμισμένο για τις ευρωπαϊκές αγορές. Αναμένουμε και το Donfeng Box, το οποίο παρουσιάστηκε ήδη στο πρόσφατο σαλόνι του Τορίνου.
Αισθητή θα είναι η απουσία φέτος της Volkswagen από την κατηγορία των «ηλεκτρικών του λαού», η οποία μετακύλησε τις παρουσιάσεις της για το 2026. Θα πρέπει να περιμένουμε έναν ακόμη χρόνο μέχρι να δούμε το πολυαναμενόμενο ID.2 –την ηλεκτρική εκδοχή του Polo– και το B-SUV άλτερ έγκο του, το Škoda Epiq. Στο μεταξύ, η Cupra αναμένεται να βγάλει στην αγορά το δικό της electro-pop μοντέλο προς τα τέλη του ’25. Raval θα λέγεται και θα είναι το πιο σπορ από τα τρία μικρά της VW, με τιμή εκκίνησης τις 25.000 ευρώ, όπως μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες. Ενώ μη ξεχνάμε το πιο προσιτό απ’ όλα, που παρουσιάστηκε πριν από μια εβδομάδα, το ID.1 για όλους, με τιμή 20.000 ευρώ, για το οποίο θα πρέπει να κάνουμε μεγάλη υπομονή, μέχρι τα τέλη του 2026.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ EV, ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Όπως φαίνεται από το χρονοδιάγραμμα των προηγούμενων σελίδων, η φάση «εκδημοκρατισμού» των ηλεκτρικών μόλις έχει ξεκινήσει. Αναγκαστικά, μάλιστα, καθώς από φέτος οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν πιο αυστηρά όρια εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, ο μέσος όρος εκπομπών του στόλου δεν πρέπει να ξεπερνά τα 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Και οι κατασκευαστές έχουν δύο δρόμους να διαλέξουν, πέρα από το να καταθέτουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση 95 ευρώ για κάθε πλεονάζον γραμμάριο σε κάθε αυτοκίνητο που πουλούν στη «γηραιά ήπειρο»: είτε να προσφεύγουν στο λεγόμενο pooling, δηλαδή στην εξαγορά «πράσινων credits» από εταιρίες με εξηλεκτρισμένη ή αμιγώς ηλεκτρική γκάμα, όπως η Tesla, οι οποίες που έχουν να λαμβάνουν από την Ε.Ε., ή να πουλούν οι ίδιοι πολύ περισσότερα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά απ’ όσα κατάφεραν μέχρι σήμερα. Εύκολο ακούγεται, αλλά δεν είναι. Σύμφωνα με την εταιρία αναλυτών αγοράς Dataforce, για να πετύχει τον στόχο ένας κατασκευαστής στην Ε.Ε., θα πρέπει κατά μέσο όρο το μίγμα πωλήσεων να αποτελείται από 23% ηλεκτρικά και 8% plug-in υβριδικά. Τα σημερινά μερίδια είναι αντίστοιχα 13,2% και 7% σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών ACEA για το πρώτο δεκάμηνο του 2024. Υπάρχει δηλαδή ένα μεγάλο χάσμα που πρέπει να καλυφθεί, ή μάλλον καλύπτεται ήδη, καθώς βρισκόμαστε στον δεύτερο μήνα του έτους. Κυρίαρχος λοιπόν ο ρόλος των προσιτών ηλεκτρικών στο να ανατραπεί η αρνητική τάση του 2024, κατά τη διάρκεια του οποίου οι πωλήσεις BEV μπήκαν σε φάση ύφεσης με το που άρχισαν να καταργούνται οι επιδοτήσεις τους σε διάφορες χώρες. Με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση στην Ευρώπη ακόμη ζοφερή, για την ώρα επικρατεί σχετική απαισιοδοξία. Διόλου τυχαία οι αναλυτές της Standard & Poor’s αναθεώρησαν τις προβλέψεις τους αναφορικά με το μερίδιο πωλήσεων των ηλεκτρικών στην Ευρώπη σε ένα μόνο εξάμηνο, από 27% που υπολόγιζαν σε 21%. Και οι πολιτικές της Ευρώπης δημιουργούν κλίμα αβεβαιότητας στην αυτοκινητοβιομηχανία με όλα τα πρόστιμα και τους δασμούς που έχουν επιβληθεί. Αυτό, σε συνδυασμό με τις υποψίες ότι θα κάνει πίσω η Ευρώπη με την προθεσμία του 2035, θέτει εμπόδια σε μία βιομηχανία που ψάχνει τα πατήματά της εδώ και καιρό. Και βέβαια ο ανταγωνισμός καιροφυλακτεί και μιλάμε κυρίως για την Κίνα, η οποία γιορτάζει φέτος τη χρονιά του Ερπετού…
Από 25.000 ευρώ θα ξεκινά ο τιμοκατάλογος του Fiat Grande Panda με ηλεκτροκινητήρα 113 ίππων και μπαταρία 44 kWh, η οποία φορτίζεται με εναλλασσόμενο ρεύμα ισχύος μέχρι 11 kW και με συνεχές ρεύμα έως 100 kW σε κοινόχρηστους σταθμούς HPDC.
2025
Η ΑΠΑΡΧΗ
Με δύο μοντέλα του Ομίλου Stellantis στη γραμμή εκκίνησης: το ηλεκτρικό Fiat Grande Panda και τη low cost έκδοση του Citroën ë-C3 στο κατώφλι των 20.000 ευρώ. Από την πλευρά της η Renault διευρύνει την γκάμα R5 προς τα κάτω, ενώ η Nissan θα λανσάρει μετά το καλοκαίρι το ηλεκτρικό Micra, βασισμένο στην πλατφόρμα του R5. Μέσα στο 2025 αναμένεται να δούμε και το Cupra Raval.
2026
Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΝ B–SUV
Με τιμή εκκίνησης 25.000 ευρώ θα βγει στην αγορά το Škoda Epiq, ένα προσθιοκίνητο B-SUV βασισμένο στην πλατφόρμα MEB της VW. Ταυτόχρονα θα βγει στην αγορά και το αδελφάκι του, Volkswagen ID.2. Όσο για το Renault Twingo, θα κοστίζει οριακά κάτω από 20.000 ευρώ.
2027
ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΜΕ 20 ΧΙΛΙΑΡΙΚΑ
Επρόκειτο αρχικά για μία κοινοπραξία με τη Renault, αλλά τελικά θα είναι ένα πρόγραμμα 100% Volkswagen. Μιλάμε για το ηλεκτρικό των 20.000 ευρώ που θέλουν να ρίξουν στην αγορά οι Γερμανοί το 2027. Υποθέτουμε ότι θα το ονομάσουν ID.1.
2028-2030
Η ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ SMART FORTWO;
Οι μεγάλες ζυμώσεις που γίνονται ήδη στις μικρές κατηγορίες μάς κάνουν να πιστεύουμε ότι προς τα τέλη της δεκαετίας θα εμφανιστούν στην αγορά διάφορα ηλεκτρικά μικρών διαστάσεων με προσιτές τιμές. Ανάμεσά τους αναμένεται και ο διάδοχος του Smart Fortwo, που πιθανότατα να ανατρέψει τη στροφή της κινεζικής –πλέον– μάρκας προς μεγαλύτερα μοντέλα.
Cupra Raval & Dongfeng Box. Πέρα από τις διαστάσεις (κάτω από 4 μέτρα) και την ηλεκτροκίνηση, τα δύο μικρά που αναμένουμε μέσα στο 2025 αντιπροσωπεύουν δύο άκρα της ίδιας κατηγορίας: στιλάτο και σπορ το ισπανικό, οικονομικό και πρακτικό το κινεζικό supermini.
ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
Ενώ υπάρχει μεγάλη αναμονή για μικρά ηλεκτρικά κάτω από 25.000 ευρώ, στην ευρωπαϊκή αγορά υπάρχουν ήδη πολλά μεταχειρισμένα με ανάλογο κόστος. Στις αγγελίες των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, μπορούμε σήμερα να βρούμε ακόμη και μεγαλύτερα BEV σε καλές τιμές, όπως ένα σχετικά φρέσκο ID.3 του 2023. Από αυτοκίνητα πόλης δε, ένα Fiat 500e σαν κι αυτό της φωτογραφίας μπορεί πλέον να το αποκτήσει κάποιος στην Ελλάδα με κόστος αρκετά κάτω από τις 20.000 ευρώ.
Μέσα στο 2025 θα δούμε και τον ηλεκτρικό διάδοχο του Nissan Micra, το οποίο προσπαθούμε να προφητέψουμε με το συγκεκριμένο σχέδιο. Το ιαπωνικό αυτοκίνητο βασίζεται στην πλατφόρμα του ηλεκτρικού Renault 5, αλλά θα έχει εντελώς δική του εξωτερική σχεδίαση. Ευνόητες οι αναφορές στο πρώτο Micra της δεκαετίας του ’90, το οποίο με τη σειρά του ήταν μία ρετροφουτουριστική εκδοχή του αρχέτυπου Mini.
VOLKSWAGEN ID.2
ΥΠΟΜΟΝΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2026
«Σιγά μη μας λείψει», θα αναφωνήσουν οι αρνητές των ηλεκτρικών, όμως αντικειμενικά το ραντεβού του πιο προσιτού BEV του Βόλφσμπουργκ ήταν κανονισμένο για το 2025. Το είχε ανακοινώσει η ίδια η Volkswagen κατά την παρουσίαση του πρωτοτύπου ID.2All στα τέλη του ’23 (στη φωτογραφία), προμηνύοντας με το όνομα και μόνο ένα «ID για όλους». Το μικρό της οικογένειας ID, ωστόσο, δεν θα παρουσιαστεί πριν το 2026, αλλά υποθέτουμε ότι οι Γερμανοί θα μας δώσουν μία πρώτη γεύση μέσα στη χρονιά. Βέβαια, το ίδιο το πρωτότυπο ήταν τόσο ρεαλιστικό που ξέρουμε τι να περιμένουμε τουλάχιστον σε επίπεδο εξωτερικής εμφάνισης. Δεν αποκλείεται το μοντέλο παραγωγής να είναι πανομοιότυπο με το ID.2All. Γιατί όμως καθυστέρησε η ανάπτυξη του μοντέλου; Δύο τουλάχιστον καλούς λόγους έχουν οι Γερμανοί. Ο ένας έχει να κάνει με την ιστορική συγκυρία. Σε αυτή την αβέβαιη εμπορικά φάση της μετάβασης, καλό είναι να μεταθέτεις κάποια προγράμματα, πόσω μάλλον ένα τόσο νευραλγικό. Το δεύτερο έχει να κάνει με τις υποσχέσεις που θέλουν να κρατήσουν οι Γερμανοί. Το ID.2 δεν πρέπει μόνο να κοστίζει 25.000 ευρώ, αλλά να προσφέρει αυτονομία 400 χιλιομέτρων, ταχύτατη φόρτιση από 20 έως 80% σε 20 λεπτά και βέβαια να έχει χώρο αποσκευών γύρω στα 490 λίτρα, δηλαδή στα επίπεδα της κατηγορίας C.
Όλες οι ειδήσεις
Δες πόσο θα πληρώσεις αν προσπεράσεις σε διπλή διαχωριστική – Ποιες είναι οι υπόλοιπες ποινές;
Lamborghini και Ducati, οι δύο… γειτόνισσες συνεργάζονται!
Πασχαλινή έξοδος με ασφάλεια: Τι ελέγχουμε στο αυτοκίνητο πριν το ταξίδι