Το ιστορικό όνομα Capri, για την Ford αλλά και για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, φαίνεται ότι πρόκειται να επιστρέψει.
Του Luca Cereda • Eικονογράφηση: Marcelo Poblete
Πριν από αρκετές δεκαετίες, στα μέσα της δεκαετίας του ‘60, όταν και έκανε για πρώτη φορά την εμφάνιση του, το Ford Capri έφερε τον τίτλο της «ευρωπαϊκής Mustang». Σχεδιαστικά διέθετε χαρισματικές γραμμές, coupé αμάξωμα και ένα όνομα που παρέπεμπε στην ομορφιά. Τρία βασικά στοιχεία, για να μπορέσει η εταιρεία με το μπλε οβάλ σήμα να εισχωρήσει με επιτυχία στην ευρωπαϊκή αγορά. Μια φορά κι έναν καιρό, εν ολίγοις, υπήρχε το Capri, ένα μοντέλο της Ford σχεδιασμένο για να ξεχωρίζει. Και του οποίου το εννοιολογικό χαρακτηριστικό, μαζί ίσως και με το όνομά του, αναμένεται να επιστρέψει και πάλι, μετά από 50 χρόνια. Μαντέψτε, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό, αποτελώντας το δεύτερο μοντέλο που κατασκευάζει η φίρμα του Ντιτρόιτ με τη βοήθεια της Volkswagen, χάρη στην κοινή χρήση της πλατφόρμας MEB, που χρησιμοποιείται από την γκάμα «ID.».
Προς το παρόν κανείς από τη Ford δεν έχει επισημοποιήσει τη μελλοντική του ύπαρξη. Και όμως, πολλοί είναι έτοιμοι να ποντάρουν σε αυτή την επιλογή, η οποία –ας το ξεκαθαρίσουμε– δεν προαναγγέλλει κάποιο ριμέικ του θρυλικού Capri. Στην πραγματικότητα, το νέο μοντέλο θα έχει ελάχιστη ή και καμία σχέση με το αρχέτυπο που από το 1969 έως το 1986 και τις τρεις γενιές του, έδωσε το δικό του στίγμα στην αγορά. Kατά πάσα πιθανότητα θα είναι ένα crossover που θα προέρχεται από το ηλεκτρικό Explorer, καθώς στα τεχνικά του χαρακτηριστικά θα είναι σχεδόν πανομοιότυπο με το προαναφερθέν. Αναμένεται ωστόσο να διαθέτει πιο σπορ και δυναμική σχεδίαση.
Η παρουσίασή του θα γίνει κάποια στιγμή μεταξύ 2023 και 2024, για να κυκλοφορήσει στην αγορά μετά το 1ο εξάμηνο του 2024. Και γεννιέται το ερώτημα «Γιατί να έχει τον κωδικό Capri»; Εν αναμονή των εξηγήσεων, προχωράμε σε υποθέσεις. Η πιο προφανής είναι ότι είναι όλο και πιο δύσκολο να επιβληθούν νέες ονομασίες στον κόσμο της αυτοκίνησης. Η πιο εύκολη αλλά και κοινότυπη, εναλλακτική λύση, είναι να καταφύγει κανείς σε μάλλον άσηπτα αλφαριθμητικά ακρωνύμια. Έτσι, η Ford αποφάσισε να αξιοποιήσει την κληρονομιά της ή μάλλον να συνεχίσει να το κάνει. Η αμερικανική εταιρεία, ήδη με το Puma του 2019, στη συνέχεια με το νέο Bronco και, τέλος, με το ηλεκτρικό Explorer, ακολούθησε την ίδια λογική. Ενώ έχει επιβεβαιώσει, σε αρκετές περιπτώσεις, την πρόθεσή της να παρατείνει αυτή την τάση.
Για την ιστορία, το 1969, ένα χρόνο μετά το Escort, η Ford λάνσαρε στην Ευρώπη το Capri, το οποίο δανείστηκε το όνομά του από ένα μοντέλο της Lincoln της δεκαετίας του ’50. Το ιστορικό μοντέλο παρήχθη σε τρεις γενιές και μέχρι το 1986.
Αποκαλύπτοντας το
Η φόρμουλα λειτουργεί, οπότε δεν χρειάζεται να αλλάξει. Πρέπει επίσης να πούμε, ότι προς το παρόν το μόνο συγκεκριμένο στοιχείο που μας οδηγεί στο όνομα Capri είναι μια στιλιστική λεπτομέρεια. Προέκυψε από μία teaser φωτογραφία που κυκλοφόρησε τον περασμένο Μάρτιο, όταν η Ford ανακοίνωσε τα σχέδια και τους στόχους της ηλεκτρικής στρατηγικής της στην Ευρώπη. Η εικόνα περιείχε τις σιλουέτες εννέα αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων που η εταιρεία θα παρουσιάσει μέχρι το 2024. Σ’ αυτές συμπεριλαμβάνεται το Puma EV (που αναμένεται το δεύτερο εξάμηνο της επόμενης χρονιάς), ένα μεσαίο SUV (Explorer) και ένα τρίτο αυτοκίνητο, που προσδιορίζεται ως «σπορ crossover». Βασικό χαρακτηριστικό του τελευταίου αποτελεί η φωτεινή του υπογραφή που δεν φαίνεται να έχει σχεδιαστεί τυχαία. Σε καθένα από τα φωτιστικά σώματα, σκιαγραφούνται δύο κυκλικά στοιχεία, θυμίζοντας τα εμβληματικά φωτιστικά σώματα του Capri των δεκαετιών ’70 και ‘80.
Με Γερμανική βοήθεια
Σίγουρα, η σχεδίαση του αμαξώματος του νέου μοντέλου θα έχει έντονο το αποτύπωμα της Ford, όπως έχει ήδη φανεί στο Explorer, το οποίο άνοιξε ένα νέο στιλιστικό κεφάλαιο για τον κατασκευαστή. Πέραν αυτού, το μελλοντικό crossover θα μοιράζεται αρκετά τεχνικά στοιχεία που προέρχονται από την Volkswagen. Ο φυσικός παραλληλισμός με την οικογένεια «ID.», επομένως, μας οδηγεί να υποστηρίξουμε ότι το Capri θα σταθεί δίπλα στο Explorer, όπως το ID.5 στο ID.4. Αν και είναι θεμιτό να φανταστούμε πιο έντονες αισθητικές διαφορές. Το Capri θα έχει δυναμικό προφίλ και, επομένως, καλύτερο αεροδυναμικό συντελεστή Cx, με σημαντικό όφελος στην αυτονομία. Μία λεπτομέρεια ωστόσο που, όπως και σε υπόλοιπα τεχνικά στοιχεία, η Ford δεν έχει αποκαλύψει, ούτε καν για το άρτι αφιχθέν SUV μοντέλο.
Υποθετικά, μιλώντας για το Explorer και αφού το μοντέλο βασίζεται στο VW ID.4, θα διαθέτει δύο διαφορετικής ενεργειακής χωρητικότητας μπαταρίες, 52 και 77 kWh. Η δε αυτονομία θα κυμαίνεται, αντίστοιχα, ανάμεσα στα 350 και 500 χλμ. Από την άλλη πλευρά το Capri –λόγω του πιο premium χαρακτήρα του– θα μπορούσε να επικεντρωθεί (όπως ακριβώς και το VW ID.5, αποκλειστικά με την μπαταρία των 77 kWh), σε έκδοση είτε με ένα κινητήρα, είτε με δύο. Μιλώντας για την ευρυχωρία, τα πράγματα και εδώ είναι συγκεχυμένα. Τα coupé μοντέλα, όπως και τα παράγωγά τους, συχνά συνεπάγονται θυσίες όσον αφορά τον εσωτερικό χώρο και τη χωρητικότητα του χώρου αποσκευών, με σπάνιες εξαιρέσεις.
Το ID.5, που είναι κοντά στο ID.4 σε διαστάσεις, συγκαταλέγεται σε μία από αυτές. Δεν μπορούμε, ωστόσο, να υποθέσουμε ότι αυτό θα ισχύει και για τα δύο ηλεκτρικά οχήματα της Ford. Τα οποία θα διαφέρουν όχι μόνο ως προς το στιλ, αλλά και ως προς το μέγεθος. Ενώ το Explorer σταματάει στα 4,46 μέτρα μήκος, το αντίστοιχο Capri θα κυμαίνεται γύρω στα 4,60 μέτρα. Πιθανότατα το μεταξόνιο θα είναι εξίσου μεγάλο (2,76 μέτρα), ικανό να δημιουργήσει ένα πρακτικό και ευάερο εσωτερικό. Το εσωτερικό αποτελεί τον άγνωστο Χ. Ανοίγοντας τις πόρτες του Capri, δεν αναμένουμε μια εικόνα τόσο διαφορετική από αυτή που προσφέρει το Explorer, όπου η κάθετη οθόνη αφής 15 ιντσών τραβάει το βλέμμα.
Η σχεδιαστική απεικόνιση της μεγάλης οθόνης πολυμέσων –του κέντρου εντολών του συστήματος infotainment, SYNC Move– δεν θα επισκιάσει, ωστόσο, κάποιες λύσεις αφιερωμένες στην πρακτικότητα. Από τη διπλή υποδοχή για smartphones μέχρι τη μεγάλη θήκη κάτω από το υποβραχιόνιο, στην οποία μπορεί να αποθηκευτεί και ένας φορητός υπολογιστής 15”. Αν μη τι άλλο, το δεύτερο μοντέλο της Ford που βασίζεται στην αρχιτεκτονική MEB θα μπορούσε να διαφοροποιήσει ελαφρώς τον εξοπλισμό, λόγω διαφορετικού χαρακτήρα σε σχέση με το SUV. Κάτι που θα επηρεάσει βέβαια και την τιμή. Εάν το Explorer ξεκινά κάτω από τις 45.000 ευρώ, το Capri θα πρέπει λογικά να αγγίζει τις 50.000 ευρώ.
Σε διπλό ταμπλό
Η συμμαχία με τη Volkswagen θα οδηγήσει την Ford στο λανσάρισμα δύο ηλεκτρικών SUV μεσαίας κατηγορίας, το 2024. Σε σύγκριση με το Explorer, που παρουσιάστηκε πρόσφατα – το οποίο έχει σχήμα ενός κλασικού SUV, το crossover μοντέλο θα έχει μια πιο χαμηλή γραμμή οροφής και ένα πιο δυναμικό προφίλ. Πιθανότατα να τοποθετηθεί πιο πάνω από το SUV και να προσφέρεται με μία μπαταρία 77 kWh.
Το Capri θα παράγεται στην Κολωνία, μαζί με το Explorer, ένα εργοστάσιο που μετατράπηκε για την κατασκευή αποκλειστικά ηλεκτρικών μοντέλων, μετά την πρόσφατη διακοπή της παραγωγής του Fiesta. Το Focus, από την άλλη πλευρά, θα συνεχίσει να συναρμολογείται στην ιστορική τοποθεσία του Σααρλούι μέχρι το τέλος του 2025, όταν το εργοστάσιο θα κλείσει. Τόσο το SUV, όσο και το crossover μοντέλο της Ford θα ανήκουν στην κατηγορία C, αλλά θα έχουν ξεχωριστές προσωπικότητες. Η πιο σπορ σχεδίαση του Capri, που είναι ιδιαίτερα αισθητή πίσω, θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις στην ευρυχωρία των πίσω επιβατών και στο χώρο αποσκευών.