Q-ELECTRIC

Δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα – Προβληματίζεται η ΕΕ

dasmoi-sta-kinezika-ilektrika-ochimata-provlimatizetai-i-ee-715293

Η ΕΕ ακροβατεί σε ένα λεπτό σχοινί, σχετικά με τις προθέσεις κρατών για τους νέους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα.

Η ΕΕ ακροβατεί σε ένα λεπτό σχοινί, καθώς ορισμένα κράτη μέλη επιθυμούν να προστατεύσουν τις αγορές τους, ενώ άλλα θέλουν να διασφαλίσουν τις κινεζικές επενδύσεις και να προσελκύσουν περισσότερες.

Αυτοκινητοβιομηχανία

Οι ηγέτες της ΕΕ περιέγραψαν την Κίνα ως εταίρο, ανταγωνιστή και συστημικό αντίπαλο στα συμπεράσματα της Συνόδου κορυφής του περασμένου καλοκαιριού. Η ασάφεια αυτής της περιγραφής αντανακλάται επίσης στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της περασμένης Παρασκευής να επιβάλει υψηλούς δασμούς έως και 35,3% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής, με το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ να παρεμβαίνει για να ξεπεράσει την αμφιθυμία και την αντίθεση των κρατών μελών.

Αυτό αντικατοπτρίζει το λεπτό σχοινί στο οποίο βαδίζει σήμερα η ΕΕ, καθώς εξισορροπεί το ένστικτο ορισμένων κρατών μελών να προστατεύσουν το εμπόριό τους από τις επιδοτούμενες και αποτελεσματικές κινεζικές αγορές, έναντι του ένστικτου άλλων κρατών μελών που επιθυμούν περισσότερο να διαφυλάξουν τις υφιστάμενες κινεζικές άμεσες ξένες επενδύσεις και να προσελκύσουν περισσότερες.

Αυτοκινητοβιομηχανία

Στην επιτροπή μέσων εμπορικής άμυνας -την ομάδα που συγκεντρώνει εμπειρογνώμονες από τα κράτη μέλη όπου πραγματοποιήθηκε η ψηφοφορία επί της πρότασης της Επιτροπής- η Γερμανία, με την υποστήριξη της Ουγγαρίας, της Μάλτας, της Σλοβενίας και της Σλοβακίας, προσπάθησαν όλοι να αποτρέψουν την επιβολή δασμών. Οι υπόλοιπες χώρες ήταν σε γενικές γραμμές διχασμένες με 12 αποχές: Αυστρία, Βέλγιο, Κροατία, Τσεχική Δημοκρατία, Κύπρος, Φινλανδία, Ελλάδα, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ισπανία, Σουηδία. Εν τω μεταξύ, δέκα χώρες ψήφισαν υπέρ της πρότασης της Επιτροπής: η Βουλγαρία, η Δανία, η Εσθονία, η Γαλλία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Λετονία, η Λιθουανία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία.

Σύμφωνα με τον Victor Crochet, δικηγόρο της Van Bael & Bellis, “η ιδέα πίσω από την απόφαση της Επιτροπής είναι ότι οι Κινέζοι αντί να εξάγουν τα προϊόντα τους στην Ευρώπη θα επενδύσουν στην Ευρώπη”. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις εμφανίζονται επιφυλακτικές ότι τα δύο αυτά μπορεί να είναι αμοιβαία αποκλειόμενα και ανησυχούν ότι η απόκρουση των φθηνότερων κινεζικών εισαγωγών ιδίως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να έχει αντίκτυπο στις εδραιωμένες επενδύσεις στο μπλοκ από τον ανερχόμενο γίγαντα της Ασίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, οι άμεσες κινεζικές ξένες επενδύσεις στην ΕΕ ανήλθαν σε 4,7 δισ. ευρώ το 2023, μειωμένες κατά 10% σε σύγκριση με το 2022. Οι κορυφαίοι τομείς στους οποίους στοχεύει η Κίνα είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, η βιοτεχνολογία, η υγεία και τα φαρμακευτικά προϊόντα. Σίγουρα το μοτίβο της ψηφοφορίας αντικατοπτρίζει την ποικιλία των διαφορετικών σχέσεων και στάσεων απέναντι στις οικονομικές σχέσεις με την Κίνα εντός των κρατών μελών της ΕΕ.

Ασυνήθιστα για ένα σημαντικό εμπορικό μέτρο, η δράση λήφθηκε έναντι αντιδράσεων από την παραγωγική δύναμη της Ευρώπης και κορυφαία οικονομία της Γερμανίας. Από τότε που η Επιτροπή ξεκίνησε για πρώτη φορά την έρευνά της για τα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα, το Βερολίνο ήταν ένας μοναχικός παίκτης, ο οποίος επιθυμούσε να υπερασπιστεί την πρόσβασή του στην κινεζική αγορά για τις βιομηχανίες του, και όχι λιγότερο την αυτοκινητοβιομηχανία του, προκειμένου να προμηθεύει την κινεζική αγορά. Αυτή η πρόσβαση έχει γίνει πιο κομβική για τη Γερμανία απέναντι στους αντίθετους ανέμους των δύσκολων συνθηκών της αγοράς, καθώς η ζήτηση έχει επιβραδυνθεί στην Κίνα ως αποτέλεσμα της πτώσης της οικονομίας, αλλά και στην ευρωπαϊκή αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων που παράγονται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της στην Κίνα.

Κίνα

“Η Γερμανία υπερασπίζεται τα συμφέροντα των αυτοκινητοβιομηχανιών της, όπως η Volkswagen”, δήλωσε η Alicia Garcia Herrero, αναλύτρια στη δεξαμενή σκέψης Bruegel στις Βρυξέλλες, στον απόηχο της ψηφοφορίας της Παρασκευής: “Ενώ η Volkswagen απολύει ανθρώπους στην Ευρώπη, επειδή δεν εξάγει πλέον από την Ευρώπη, η Γερμανία ψήφισε κατά των δασμών της ΕΕ, [η απόφασή της] ευνοεί τα γερμανικά αυτοκίνητα που παράγονται στην κινεζική αγορά, από Κινέζους εργαζόμενους”.

Ορισμένα κράτη μέλη είναι πρόθυμα να δεχτούν την κινεζική γενναιοδωρία, όπως η Ουγγαρία, η οποία ψήφισε κατά των δασμών και έχει γίνει προορισμός επιλογής για την Κίνα, μετά την απόφαση του γιγαντιαίου κατασκευαστή ηλεκτρικών συσκευών BYD να ανοίξει εργοστάσιο εκεί τον περασμένο Δεκέμβριο.

Η Ισπανία, ο πρωθυπουργός της οποίας, Πέδρο Σάντσεθ, επισκέφθηκε την Κίνα σε μια επίθεση γοητείας στις αρχές Σεπτεμβρίου, απείχε. Τον Απρίλιο, η κινεζική Chery Auto υπέγραψε συμφωνία με την EV Motors για την παραγωγή αυτοκινήτων στην Ισπανία. Η κινεζική εταιρεία EV Auto Nio έχει δείξει κάποιο ενδιαφέρον για το ζημιογόνο εργοστάσιο της Audi με έδρα τις Βρυξέλλες στο Βέλγιο, μια άλλη χώρα που απείχε.

Άλλα κράτη μέλη, όπως η Γαλλία και η Ιταλία, έχουν υποστηρίξει με μεγαλύτερη θέρμη τους δασμούς. Και τα δύο έχουν ισχυρούς τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι πωλούν λιγότερο στην Κίνα, και επιθυμούν να υπερασπιστούν τις εγχώριες αγορές τους. Σύμφωνα με την Alicia Garcia Herrero, οι δασμοί στα ηλεκτρικά που επιβάλλει η ΕΕ παραμένουν χαμηλότεροι από τους αντίστοιχους στη Βραζιλία, τον Καναδά, την Ινδία, την Τουρκία και τις ΗΠΑ. “Το 55% των κινεζικών ηλεκτρικών πηγαίνουν στην Ευρώπη, πού αλλού θα μπορούσαν να πάνε;” διερωτήθηκε. “Οι δασμοί θα μπορούσαν να είναι υψηλότεροι- δεν βρισκόμαστε σε πόλεμο με την Κίνα”, πρόσθεσε ένας διπλωμάτης της ΕΕ.

Κίνα

Η κίνηση για την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δείχνει επίσης ότι η ΕΕ απομακρύνεται από μια σαφή ιδεολογική θέση για την ανοικτή αγορά. Επίσης, εδραιώνει την εφαρμογή μιας πιο προστατευτικής ατζέντας σε σχέση με την Κίνα, η οποία ξεκίνησε όταν εξέδωσε το 2019 έναν κανονισμό για τις ξένες επιδοτήσεις, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ το 2023. Αυτό δίνει στην ΕΕ την εξουσία να ελέγχει και να υπερασπίζεται τις εισερχόμενες επενδύσεις από μη ευρωπαϊκές εταιρείες που επιδοτούνται από το κράτος. “Στα κινεζικά μάτια, πρόκειται για ένα αμυντικό εργαλείο κατά της Κίνας”, σύμφωνα με τον Victor Crochet.

Οι Κινέζοι έχουν ήδη ξεκινήσει αντίποινα, προσφεύγοντας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για την επιβολή προσωρινών δασμών από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχει επίσης απειλήσει να επιβάλει δασμούς στο κονιάκ, το πολυτελές γαλλικό κονιάκ, καθώς και στο χοιρινό κρέας και στα ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά προϊόντα. Ωστόσο, οι απειλές αυτές, ιδίως στην περίπτωση της Γαλλίας, φάνηκε να μην βρίσκουν στόχο.

“Για τη Γαλλία και την Ιταλία, η αυτοκινητοβιομηχανία τους έρχεται πρώτη. Από την πλευρά της Γαλλίας, συνάδει με την οικονομική πολιτική τους τα τελευταία χρόνια, η οποία στοχεύει στο να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις βιομηχανίες παρά στη γεωργία και στον τομέα της πολυτέλειας”, πρόσθεσε ο Crochet.

Η επιβολή δασμών έστειλε ένα σαφές ενιαίο μήνυμα από την ΕΕ, αλλά το υποκείμενο συνονθύλευμα απόψεων εντός των κρατών μελών υποδηλώνει ότι η εμπορική σχέση θα παραμείνει ασαφής και αποσπασματική.

Πηγή: euronews

Όλες οι ειδήσεις

«Δέσμευση» Mercedes: Η S-Class με κινητήρες βενζίνης μέχρι το 2030

Αντί για μπισκότα… κλήση έφαγε το Cookie Monster στη Γερμανία!

Ένα Richard Mille για τη McLaren W1: Μαντέψτε πόσο κοστίζει!

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο