Σε έκτακτες περιπτώσεις, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να διασχίσει έναν πλημμυρισμένο δρόμο. Ο κάθε κατασκευαστής βέβαια, δίνει διαφορετική απάντηση ως προς το ύψος του νερού που δεν δημιουργεί πρόβλημα στο ηλεκτρικό κύκλωμα
Νερό και ηλεκτρισμός δεν τα πάνε καλά, αυτό είναι γνωστό σε όλους. Από μικρά παιδιά μας «κυνηγάνε» οι γονείς μας να μην πιάνουμε πρίζες και ηλεκτρικές συσκευές με βρεγμένα χέρια. Οπότε, τώρα που μεγαλώσαμε, είναι εύλογο να αναρωτηθούμε τι θα συμβεί εάν χρειαστεί να διασχίσουμε έναν πλημμυρισμένο δρόμο με το ηλεκτρικό ή εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητό μας. Ένα σενάριο αρκετά πιθανό, λόγω των έντονων βροχοπτώσεων που έχουν ενταθεί εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, της κακής σχεδίασης των δρόμων, των ελλιπών αντιπλημμυρικών έργων και της καταστροφής των δασών από πυρκαγιές.
Εάν πέσουμε σε μια βαθιά λακκούβα με νερό, περισσότερο κινδυνεύει η ζάντα ή το λάστιχο, παρά το ηλεκτρικό κύκλωμα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ας το ξεκαθαρίσουμε αυτό από την αρχή. Αν και δεν είναι σχεδιασμένο για να διασχίζει τα «ποτάμια» που συχνά δημιουργούνται στους δρόμους, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο διαθέτει μια ελάχιστη ικανότητα διέλευσης υδάτινου στοιχείου. Παρά τη χαμηλή τοποθέτηση των μπαταριών και της καλωδίωσής τους.
Εάν πάλι βρεθείτε αντιμέτωποι με ένα πλημμυρισμένο τούνελ, στη Χαμοστέρνας για παράδειγμα, κανένα αυτοκίνητο ή λεωφορείο δεν μπορεί να το διασχίσει. Παρά τις προσπάθειες περί του αντιθέτου που κάθε χρόνο βλέπουμε στα δελτία ειδήσεων.
Ας δούμε τι θα συμβεί και στις ενδιάμεσες καταστάσεις, εάν για παράδειγμα βρεθείτε αντιμέτωποι με έναν ελαφρά πλημμυρισμένο δρόμο. Οι οδηγίες του κάθε κατασκευαστή είναι διαφορετικές. Η Skoda και η Volkswagen υποδεικνύουν ως όριο το κάτω άκρο του αμαξώματος (γύρω στα 16-19 εκατοστά στα sedan και τα hatchback, 19-22 εκατοστά περίπου στα SUV όλων των κατασκευαστών). Εάν η στάθμη του νερού είναι υψηλότερα, ενδεχομένως να υπάρξει πρόβλημα. Η οδηγία της Renault είναι ακόμα πιο συντηρητική. Η γαλλική εταιρεία θέτει το όριο στο κάτω μέρος των ζαντών. Εάν το νερό το υπερβαίνει, καλύτερα να μην προσπαθήσετε να διασχίσετε το δρόμο.
Πιο τολμηρή είναι η Opel, η οποία υπογραμμίζει την πιστοποίηση IP67 για τις μπαταρίες και όλα τα εκτεθειμένα εξαρτήματα που μεταφέρουν ρεύμα. Ίσως να το γνωρίζετε από τις προδιαγραφές του κινητού σας τηλεφώνου, η πιστοποίηση IP67 πρακτικά σημαίνει ότι ένα εξάρτημα είναι σφραγισμένο και δεν κινδυνεύει από τη διείσδυση σωματιδίων σκόνης. Παράλληλα το καθιστά ανθεκτικό στη βύθιση σε νερό με βάθος 15 εκατοστών έως ένα μέτρο, για διάρκεια μισής ώρας. Η Volvo δηλώνει ότι έχει επαληθεύσει τη σωστή λειτουργία των μπαταριών, ακόμα κι αν αυτές είναι 100% βυθισμένες σε νερό. Η ένταση του ηλεκτρικού πεδίου είναι τόσο χαμηλή, ώστε να μην δημιουργείται κάποια αντιληπτή διαφορά στη λειτουργία των μπαταριών. Το όριο που υποδεικνύει η σουηδική εταιρεία είναι τα 45 εκατοστά. Το αντίστοιχο όριο για την Toyota είναι τα 50 εκατοστά. Τέλος, η Subaru αναφέρει ότι εάν το νερό ξεπεράσει ορισμένα όρια, η μπαταρία αποσυνδέεται για λόγους ασφαλείας. Δίχως όμως να μας λέει ποιο είναι αυτό το όριο.
Συμβουλή: Απαιτείται Σύνεση
Όπως συχνά αναφέρει η Πολιτική Προστασία, δεν πρέπει να προσπαθήσετε να διασχίσετε χείμαρρο πεζοί ή με το αυτοκίνητο (ηλεκτρικό ή θερμικό). Λέγοντας χείμαρρο, δεν εννοούν απαραίτητα κάποιο ποτάμι που υπερχείλισε. Πολλοί δρόμοι των μεγάλων πόλεων μετατρέπονται σε χειμάρρους κάθε χρόνο λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων, όπως έγινε για παράδειγμα στη Μάνδρα το 2017. Και εάν το αυτοκίνητό σας ακινητοποιηθεί, είναι καλύτερα να το εγκαταλείψετε αναζητώντας σταθερό έδαφος, καθώς το αυτοκίνητο μπορεί να παρασυρθεί από το νερό που ρέει. Πάντα ξεκινάμε από αυτές τις οδηγίες, ωστόσο υπάρχουν φορές που δεν υπάρχει άλλη επιλογή από τη διάσχιση ενός τμήματος κάποιου πλημμυρισμένου δρόμου. Ακόμα και με SUV, πρέπει να είστε προσεκτικοί και να κινείστε με πολύ χαμηλή ταχύτητα.
Το μέγιστο όριο του μισού μέτρου που αναφέρουν ορισμένοι κατασκευαστές δεν ισχύει απαραίτητα για όλα τα μοντέλα τους ή για όλους τους κατασκευαστές. Επιπλέον, η ενδεχόμενη κίνηση άλλων οχημάτων στο ίδιο τμήμα του δρόμου δημιουργεί κύματα, άρα αυξάνει τη στάθμη του νερού. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι το έχετε αντιμετωπίσει αυτό, κινούμενος προσεκτικά και με χαμηλή ταχύτητα. Ξαφνικά να σας προσπερνά κάποιος που σηκώνει τόσο πολύ νερό που φτάνει έως την οροφή του αυτοκινήτου σας. Η συμβουλή μας είναι να σταματήσετε και να αξιολογήσετε την κατάσταση. Αφήνοντας για παράδειγμα κάποιον άλλο τολμηρό να περάσει, για να δείτε εάν θα τα καταφέρει. Εννοείται ότι εάν δείτε ακινητοποιημένα οχήματα, δεν πρέπει να προσπαθήσετε να περάσετε. Καλύτερα να καθυστερήσετε μια ώρα, παρά να καταλήξετε με ένα βυθισμένο αυτοκίνητο. Στην πρώτη περίπτωση, απλά θα καθυστερήσετε. Στη δεύτερη, εκτός από την καθυστέρηση, θα βρεθείτε αντιμέτωποι και με ένα λογαριασμό μερικών εκατοντάδων ή ακόμα και χιλιάδων ευρώ.