Η βασική αρχή στην εξέλιξη νέων ηλεκτρικών μοντέλων για την Mercedes είναι η αποδοτικότητα. Δηλαδή η μεγαλύτερη δυνατή εμβέλεια που μπορεί να καλύψει ένα όχημα, με την λιγότερη δυνατή ενέργεια. Το νέο ηλεκτρικό πειραματικό μοντέλο Vision EQXX της γερμανικής εταιρείας, φέρει πάνω του το αποτέλεσμα αυτής της αρχής. Της εξέλιξης, δηλαδή, νέων τεχνολογιών που μπορούν να αυξήσουν την αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Φώτης Ραΐσης
Όλα ξεκίνησαν πριν από περίπου 18 μήνες όταν το Vision EQXX αποτυπώθηκε ως ιδέα σε ένα λευκό χαρτί, προσελκύοντας μια διεπιστημονική ομάδα όχι μόνο από την Στουτγκάρδη – έδρα της Mercedes – αλλά και από άλλους κλάδους όπως νεοφυείς επιχειρήσεις, ιδρύματα ακόμα και από την Formula 1. Το αποτέλεσμα σήμερα, είναι ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό αυτοκίνητο υψηλού τουρισμού με ελαφριά κατασκευή και υψηλή ενεργειακή πυκνότητα. Ελαφριά υλικά αλλά και ποσοστό μετάδοσης ηλεκτρικής ενέργειας στους τροχούς κατά 95%, σημαίνει διευρυμένες επιδόσεις και αυτονομία και λιγότερες απώλειες.
«Ένας από τους καλύτερους τρόπους βελτίωσης της απόδοσης είναι η μείωση των απωλειών», εξηγεί η Eva Greiner, επικεφαλής μηχανικός του συστήματος ηλεκτρικής κίνησης στη Mercedes. «Δουλέψαμε σε κάθε μέρος του συστήματος για να μειώσουμε την κατανάλωση και τις απώλειες ενέργειας μέσω ενός νέου σχεδιασμού του συστήματος ηλεκτροκινητήρα-μπαταριών, της επιλογής υλικών, της λίπανσης και της διαχείρισης θερμότητας. Και διάφορα εργαλεία προσομοίωσης μας βοήθησαν να μάθουμε γρήγορα τι λειτουργεί και τι όχι».
Το νέο Vision EQXX διαθέτει μια εξελιγμένη συστοιχία μπαταριών με την ίδια δυναμικότητα (100 kWh) με εκείνη του κορυφαίου ηλεκτρικού μοντέλου παραγωγής της Mercedes, του EQS. Μόνο που στην περίπτωση του Vision EQXX, είναι κατά 30% ελαφρύτερη και στο μισό μέγεθος από εκείνη του μοντέλου EQS. Η συμβολή της εταιρείας HPP σε αυτό το επίτευγμα ήταν σημαντική καθώς συνεργάστηκε με το τμήμα R&D της Mercedes και πέτυχαν το μέχρι πρότινος ακατόρθωτο. Είναι γεγονός πως η εξέλιξη των μπαταριών για την ηλεκτροκίνηση προς αυτή την κατεύθυνση κινείται σε παγκόσμιο επίπεδο έρευνας. Μικρό μεγέθος, μεγάλη ενεργειακή απόδοση.
Τέλος στην περίπτωση του Vision EQXX, η αύξηση της τάσης στα 900V αποδείχθηκε εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο έρευνας για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών μονάδων ισχύος νέας γενιάς. Επίσης, το προηγμένο σύστημα διαχείρισης θερμότητας που διαθέτει, διατηρεί τη θερμική ενέργεια και μειώνει σημαντικά την αντίσταση ψύξης. Δύο παρέμετροι που συμβάλλουν στη μεγιστοποίηση της απόδοσης.
https://www.youtube.com/watch?v=8_O70MOK-Cg
Ενδεικτικές οι δηλώσεις του Ola Källenius, προέδρου του διοικητικού συμβουλίου της Daimler AG και της Mercedes-Benz AG: «Το Vision EQXX είναι ο τρόπος που φανταζόμαστε το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μόλις πριν από ενάμιση χρόνο, ξεκινήσαμε αυτό το έργο που οδηγεί στο πιο αποδοτικό μοντέλο Mercedes που κατασκευάστηκε ποτέ – με εξαιρετική κατανάλωση ενέργειας μικρότερη από 10 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Έχει αυτονομία άνω των 1.000 χιλιομέτρων με μία μόνο φόρτιση χρησιμοποιώντας μια μπαταρία που χωράει ακόμη και σε ένα συμπαγές όχημα. Απώτερος στόχος είναι να κατασκευάσουμε τα πιο επιθυμητά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον κόσμο».