Της Μαρίνας Ξυπνητού
Πλήρως ικανοποιημένη φαίνεται πως είναι η κυβέρνηση στην στροφή των πολιτών προς τις πράσινες μετακινήσεις, δεδομένου ότι οι στόχοι για το 2020 ξεπεράστηκαν με εντυπωσιακές επιδόσεις ως προς τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Την περασμένη χρονιά έλαβαν πινακίδες 2.131 νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα έναντι του αρχικού στόχου που ήταν 1.350 ταξινομήσεις. Σημαντικό είναι να σημειωθεί πως οι συνολικές ταξινομήσεις της πενταετίας 2015-2019 ήταν μόλις 1.141, που σημαίνει ότι σε 12 μόνο μήνες προκύπτει αύξηση 87% σε σύγκριση με την προηγούμενη πενταετία.
Τι δείχνουν όμως τα στοιχεία όσον αφορά τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων; Σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα περίπου 150 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης Η/Ο, γεγονός που εξηγείται από την χαμηλή ζήτηση που υπήρχε τα τελευταία χρόνια καθώς ως και το 2019 η ηλεκτροκίνηση παρουσίαζε εξαιρετικά χαμηλή διείσδυση με μόλις 1.300 ηλεκτρικά οχήματα ταξινομημένα.
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων σήμερα μπορούν να εντοπίσουν σημεία φόρτισης τόσο στην ΠΑΘΕ όσο και στην Ολυμπία οδό, ενώ σε πολύ σύντομο χρόνο θα προστεθούν και επιπλέον σημεία στο Εθνικό οδικό δίκτυο.
Προκειμένου να ξεκινήσει η ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης, αρχικά, και μέσω της Πράσινης συμφωνίας που υπογράφτηκε από 19 εταίρους τον Ιούνιο του 2020, δεσμεύτηκαν τόσο οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων, όσο και αντιπρόσωποι και εισαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων να εγκαθιστούν σταδιακά φορτιστές στους χώρους ευθύνης τους, κάτι που ήδη έχει ξεκινήσει να υλοποιείται.
Τον Δεκέμβριο του 2020, 251 από τους 269 επιλέξιμους μεγάλους και μεσαίους Δήμους της χώρας ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ). Οι Δήμοι θα χρηματοδοτηθούν για την εκπόνηση των σχεδίων αυτών μέσω των οποίων θα χωροθετηθούν σημεία φόρτισης ανάλογα με την πληθυσμιακή πυκνότητα κάθε Δήμου. Οι μεγάλοι Δήμοι της χώρας αναμένεται να χωροθετήσουν εντός του 2021 περίπου 10.000 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης Η/Ο.
Παράλληλα, το δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα δημοσιευτεί πρόσκληση και για τους μικρούς Δήμους, ολοκληρώνοντας έτσι συνολικά ένα εθνικό πλάνο που καλύπτει όλη τη χώρα από τον Έβρο έως την Κρήτη.
Σε ότι δε αφορά την εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης εκτός των διοικητικών ορίων των Δήμων, στις προθέσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι η αναζήτηση έμπειρου συμβούλου μέσω σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας με στόχο να δημιουργηθεί ένα σχέδιο για την ανάπτυξη των υποδομών ώστε αυτή να μην γίνει άναρχα και χωρίς να εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
Για την ενίσχυση της εγκατάστασης συστημάτων φόρτισης στα χωροθετημένα σημεία, θα αξιοποιηθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα δημοσιευτεί εντός του 2021 πρόγραμμα επιδότησης το οποίο θα προβλέπει την ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας με ένα σημαντικό ποσό ανά σημείο και τύπο φορτιστή, δίνοντας ταυτόχρονα προβάδισμα σε εκείνους που θα αξιοποιούν την ενέργεια που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές έτσι ώστε να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον από τα ορυκτά καύσιμα και τις ρυπογόνες εκπομπές τους.
Το Πρόγραμμα ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ως και το τέλος Φεβρουαρίου 2021
Σύνολο αιτήσεων: 10.791
Δίκυκλα/Τρίκυκλα | 1873 | 17,36% |
Ηλεκτρικά Ποδήλατα | 8140 | 75,44% |
Επιβατικά οχήματα (ΙΧ, ΤΑΞΙ) | 724 | 6,82% |
Επαγγελματικά οχήματα VAN | 44 | 0,32% |
Το Top 3 της γεωγραφικής κατανομής των αιτήσεων του προγράμματος
ΑΤΤΙΚΗ | 3929 | 36,41% |
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ | 1488 | 13, 79% |
ΝΗΣΙΑ | 1954 | 18,11% |
Αιτήσεις για φορτιστές: 221
-
Στην Αττική ποσοστό 50,9% των αιτήσεων για φορτιστές
-
Στη Θεσσαλονίκη ποσοστό 22,17%
Αποσύρσεις μέσω του ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ: 1328
-
Αποσύρσεις δικύκλων: 977
-
Αποσύρσεις αυτοκινήτων: 351
* Το 50,3% μεταξύ αυτών που δικαιούνται απόσυρσης, αποσύρει παλαιό ρυπογόνο όχημα