Q-ELECTRIC

Audi e-tron GT: Πρώτες εντυπώσεις

audi-e-tron-gt-protes-entyposeis-618650

Tου Lorenzo Facchinetti

Παίρνουμε μία πρώτη γεύση από το αμιγώς ηλεκτρικό GT μοντέλο της Audi σε ένα ανάλογο περιβάλλον, μία παγωμένη λίμνη όπου ανακαλύπτουμε τα χαρακτηριστικά του συστήματος τετρακίνησης

Έχουμε γράψει πολλές φορές στο παρελθόν ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες έχουν τεράστιες δυνατότητες σε ότι αφορά τα δυναμικά χαρακτηριστικά που χαρίζουν στο εκάστοτε μοντέλο. Σε αυτό, σημαντικό ρόλο έχει η ταχύτερη και πιο στοχευμένη διαχείριση της ροπής σε κάθε άξονα ή ακόμη και σε κάθε μεμονωμένο τροχό, που εγκαινιάζει νέα δεδομένα στην απόδοση και ουσιαστικά στην οδηγική απόλαυση.

Βρίσκομαι στους Δολομίτες και πιο συγκεκριμένα στη λίμνη Misurina, όπου έχω την ευκαιρία να οδηγήσω το νέο Audi e-tron GT κάτω από ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες, καθώς σε συνδυασμό με τις χαμηλές θερμοκρασίες και τις έντονες χιονοπτώσεις, έχει δημιουργηθεί ένα στρώμα πάγου που καλύπτει το σύνολο της υδάτινης επιφάνειας.

Πάνω σε αυτή αποφασίσαμε να χαράξουμε μία πιστή αντιγραφή ενός τμήματος του θρυλικού Nürburgring Nordschleife, το οποίο ξεκινά από την γνωστή σε όλους τους petrolheads, στροφή Caracciola-Karussell και τελειώνει στη «μικρή» Karussell. Aνάμεσά τους δεσπόζουν τα κομμάτια του Hohe Acht (το ψηλότερο σημείο της πίστας με 746 μ.) και ένα από τα πιο απαιτητικά, το Pflanzgarten με το μικρό πλην άκρως επικίνδυνο άλμα. Φυσικά, εδώ στην αυτοσχέδια πίστα μας λείπουν οι υψομετρικές αλλαγές της «Πράσινης Κόλασης», αλλά το χιονισμένο κομμάτι της είναι αρκετό για να διαπιστώσουμε τι κάνουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη που έχουν αναλάβει να κινούν και τους τέσσερις τροχούς του νέου γερμανικού GT.

Δεν αποτελεί μυστικό ότι κάτω από το εντυπωσιακής σχεδίασης και αεροδυναμικής αμάξωμα του e-tronGT (Cx:0,24) κρύβονται πολλά στοιχεία όμοια με αυτά της Porsche Taycan. Όπως η νέα πλατφόρμα J1 που εξελίχθηκε από το γερμανικό Γκρουπ για να τοποθετείται αποκλειστικά σε ηλεκτρικά μοντέλα και η αρχιτεκτονική των 800V, η οποία προσφέρει πολλαπλά πλεονεκτήματα σε ότι αφορά τη θερμική διαχείριση και τους συντομότερους χρόνους φόρτισης, καθώς τα ελαφρύτερα, μικρότερης διαμέτρου χάλκινα καλώδια επαρκούν για την μεταφορά της ενέργειας.

Εν ολίγοις, είχα ήδη μία ιδέα για την δυναμική του μήκους πέντε μέτρων sedan ακόμη και πριν δοκιμάσω την συγκεκριμένη πλατφόρμα που σήμερα αποτελεί ένα από τα σημεία αναφοράς για τα υψηλών επιδόσεων EV μοντέλα. Εδώ έχουμε το μεγαλύτερο τμήμα της μάζας (ηλεκτρικός κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων) να είναι συγκεντρωμένο μέσα στους άξονες, ένα πολύ χαμηλό κέντρο βάρους, μία ιδανική κατανομή (49-51%), εξελιγμένες αναρτήσεις και τους σύγχρονους ηλεκτροκινητήρες που δημιουργήθηκαν από τη Marelli. Οι τελευταίοι λόγω των εγγενών χαρακτηριστικών τους είναι πιο αποτελεσματικοί (καθώς και πιο ακριβοί) από τους απλούστερους ασύγχρονους κινητήρες.

Ακολουθώντας το παράδειγμα της Taycan, το e-tron GT διαθέτει δύο μοτέρ, ένα σε κάθε άξονα. Ο εμπρός αποδίδει 238 ίππους, τόσο στη βασική έκδοση, όσο και στην RS, με τον πίσω να φτάνει τους 435 και 456 στις δύο εκδόσεις αντίστοιχα. Στο e-tron GT η συνδυαστική ισχύς είναι 476 ίπποι, που αυξάνονται στιγμιαία στους 530 όταν ενεργοποιηθεί η λειτουργία overboost με τη ροπή να αγγίζει τα 640 Nm, ενώ στο RS e-tron GT η συνολική ισχύς είναι 598 ίπποι και η συνολική ροπή 830 Nm (στη λειτουργία overboost, η ισχύς αυξάνεται για λίγο στους 646 ίππους). Το παρών δίνει και το εξελιγμένο σύστημα μετάδοσης που περιλαμβάνει δύο κιβώτια, το εμπρός μονής σχέσης και το πίσω με δύο σχέσεις. Το πρώτο επιτρέπει την εκπληκτική επιτάχυνση όταν γίνεται εκκίνηση με το launchcontrol (0-100 χλμ./ώρα σε 4,1 δευτερόλεπτα, 3,3” για το RS), ενώ το δεύτερο βελτιώνει τον βαθμό ενεργειακής απόδοσης και συμβάλλει στην επίτευξη της τελικής ταχύτητας (245 και 250 χλμ./ώρα αντίστοιχα).

ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ ΤΟ RS e-tron GT

Καθόλα έτοιμος, έχω στη διάθεσή μου και τις δύο εκδόσεις του ηλεκτρικού Audi. Αποφασίζω να ξεκινήσω με την πιο ισχυρή RS, ένα μοντέλο που φέρει τον τίτλο του πιο ισχυρού μοντέλου παραγωγής που έχει κατασκευάσει η γερμανική εταιρεία. Αλλά δεν είναι αυτό που με έκανε να οδηγήσω πρώτα την συγκεκριμένη έκδοση, όσο το γεγονός ότι διαθέτει στον βασικό εξοπλισμό του αρκετές ενδιαφέρουσες τεχνικές καινοτομίες. Η πρώτη έχει να κάνει με το ηλεκτρονικό κλείδωμα του πίσω διαφορικού, η δεύτερη αφορά την προσαρμοστική αερανάρτηση με τρεις θαλάμους, ενώ δεν λείπει η ενεργητική τετραδιεύθυνση (προαιρετική και στις δύο εκδόσεις). Από την πρώτη κιόλας στιγμή που βρέθηκα πίσω από το τιμόνι, νιώθω ευχάριστα, αισθάνομαι μέρος του αυτοκινήτου. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική, η κεντρική κονσόλα είναι προσανατολισμένη προς τον οδηγό και γενικότερα η ατμόσφαιρα θυμίζει ως επί το πλείστον τα υπόλοιπα premium μοντέλα της Audi, αλλά με ορισμένα διακριτικά και συγκεκριμένα διαφορετικά στοιχεία.

Η πρώτη προσέγγισή μου είναι διερευνητική, με σκοπό να κατανοήσω καλύτερα ποια είναι η χάραξη της πίστας και πόση πρόσφυση υπάρχει, λαμβάνοντας υπόψη ότι το RS e-tron GT φορά απλά χειμερινά ελαστικά, χωρίς καρφιά. Έτσι, ξεκινώ σε χαλαρούς ρυθμούς, στην λειτουργία Comfort και με ενεργοποιημένα τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης. Η επιφάνεια της παγωμένης λίμνης δεν είναι παντού η ίδια, αλλά η ενεργητική ανάρτηση κάνει άριστα την δουλειά της, χάρη στα προσαρμοζόμενης ενδοτικότητας αμορτισέρ. Από την άλλη, το traction control και το ESP διατηρούν το e-tron GT στην επιλεγμένη γραμμή, χωρίς να ανοίξει η τροχιά του, παρεμβαίνοντας με διακριτικό τρόπο. Υπό αυτές τις συνθήκες, και με την ακατανίκητη επιθυμία μου να καταλάβω πώς πηγαίνει αυτό το GT κάτω από τις συγκεκριμένες συνθήκες οδοστρώματος, απενεργοποιώ το ESP και ρυθμίζω τον διακόπτη στο πρόγραμμα Dynamic.  Χάρη σε αυτό, η ανάρτηση γίνεται πιο σφιχτή, ίσως αυτό να μην είναι απαραίτητο στην συγκεκριμένη διαδρομή, ενώ παράλληλα ενεργοποιείται ο σπορ ήχος e-sound που περιλαμβάνει δύο μονάδες ελέγχου και ενισχυτές στο χώρο αποσκευών, οι οποίες ανάλογα με το οδηγικό προφίλ παράγουν ξεχωριστό εξωτερικό και εσωτερικό τεχνητό ήχο, ο οποίος εξέρχεται από δύο μεγάφωνα, το ένα έξω και το άλλο μέσα στο όχημα. Ξεχνώ το ψηφιακό soundtrack και νιώθω την τρομερή και αδιάκοπη παροχή της ροπής στα χέρια μου και στον εγκέφαλό μου, παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες δεν είναι και οι πλέον κατάλληλες. Η μηχανική πρόσφυση είναι αξιομνημόνευτη και το e-tron GT καταφέρνει να επιταχύνει με συγκλονιστικό ρυθμό, παρά το ότι τα ελαστικά δεν έχουν «καθαρή» επιφάνεια για να αποδώσουν τα μέγιστα. Επομένως, είναι απαραίτητο ο οδηγός να γνωρίζει τη σχέση χώρου και χρόνου, διότι για παράδειγμα στην διαδικασία επιβράδυνσης, οι carbon-κεραμικοί δίσκοι δεν μπορούν να κάνουν απολύτως τίποτα. Από την άλλη πλευρά, στις καμπές, τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα, χάρη στην τετραδιεύθυνση που με το στρίψιμο και των πίσω τροχών, διευκολύνει στην είσοδο. Και στη συνέχεια, η κοινή λειτουργία των δύο κινητήρων, που δημιουργούν στην πραγματικότητα μία αποτελεσματικότατη ηλεκτρική τετρακίνηση. Στο μέσο της καμπής, χρειάζεται απλά μία ελάχιστη χρονική περίοδος για να μεταβείτε από την υποστροφή στην υπερστροφή και να διαχειριστείτε με μεγαλύτερη ευκολία την γωνία του αμαξώματος στον κάθετο άξονα.

Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν επίσης η εξαιρετική απόκριση του πεντάλ γκαζιού, με την κίνηση που μεταδίδεται στους τροχούς να λαμβάνει χώρα μέσα σε απειροελάχιστο χρόνο, πάντα ανάλογα με την πίεση που ασκούσα στο δεξί πεντάλ. Επιπλέον, η ταχύτητα με την οποία κατανέμονται τα 830 Nm της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων είναι τρομακτική και επομένως, αρχικά θα πρέπει να είστε έτοιμοι να αντιδράσετε ανάλογα. Μόλις βρεθεί η σωστή αρμονία και ισορροπία, έρχεται και η πολυπόθητη οδηγική απόλαυση. Τέλος θα πρέπει να αναφερθεί και η υψηλή απόδοση της φόρτισης. Χάρη στην τεχνολογία 800V, η μπαταρία ενεργειακής απόδοσης 93 kWh, με 85 kWh διαθέσιμα για την κίνηση του αυτοκινήτου, μπορεί να φορτιστεί σε πηγές με ισχύ έως και 270 kW. Οι χρόνοι για το 0-80% μπορεί να φτάσουν έως και τα 23 λεπτά, ενώ για να εξασφαλιστεί αυτονομία 100 χλμ. αρκούν μόλις 5 λεπτά. Σύμφωνα με την Audi, η θεωρητική αυτονομία του e-tron GT είναι 488 χλμ., και 472 χλμ. για το RS.

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Το e-tron GT, όπως και η Porsche Taycan με την οποία διαθέτει ίδια πλατφόρμα και αρκετά κοινά τεχνικά στοιχεία, δεν είναι ένα σύνηθες ηλεκτρικό μοντέλο. Εδώ στην πραγματικότητα, υπάρχουν λύσεις που κάνουν τη διαφορά, ξεκινώντας από το ηλεκτρικό κύκλωμα 800V, το οποίο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα. Όπως, για παράδειγμα, σε σύγκριση με τα συνηθισμένα των 400V, η τρέχουσα ένταση του ρεύματος και οι απώλειες της ενέργειας μειώνονται στο ήμισυ, με συνέπεια τα στοιχεία της μπαταρίας να θερμαίνονται λιγότερο. Έτσι, δεν υπάρχει καμία πτώση στην απόδοση σε συνεχή χρήση. Οι σύγχρονοι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη που αναπτύχθηκαν από τη Marelli είναι πιο αποδοτικοί από τους ασύγχρονους, χάρη επίσης στη συγκεκριμένη περιέλιξη του σταθερού τμήματος (στάτορας). Όσον αφορά την ανάρτηση, το e-tron GT είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Audi που διαθέτει αερανάρτηση πολλαπλών θαλάμων τριπλής ρύθμισης. Κάθε ένας από αυτούς μπορεί να ενεργοποιηθεί ξεχωριστά, για να ρυθμίσει με μεγαλύτερη ακρίβεια την απόσβεση, με βάση το στυλ οδήγησης και την επιφάνεια του οδοστρώματος. Επίσης, διαφοροποιείται και η απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος, έως και 20 χιλιοστά πάνω από το στάνταρ ύψος ή έως και 22 χιλ. χαμηλότερα.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο