Ποιες πληροφορίες έχουμε μέχρι τώρα, ποια είναι τα προβλήματα που πρέπει να ξεπεράσει η Yamaha για να παρουσιάσει ένα ουσιαστικό μοντέλο
Του Μάρκου Πυλαρινού
Η ηλεκτροκίνηση μπορεί να είναι πλέον θεμελιωμένη στο χώρο του αυτοκινήτου, αλλά για τη μοτοσυκλέτα είναι ακόμη ένα ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο ζήτημα, ειδικά για μοντέλα επιδόσεων. Η Yamaha όμως φαίνεται πως κάνει ένα γενναίο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση καθώς εμφανίστηκαν κάποια πρώτα δεδομένα για πιθανή ηλεκτρική μοτοσυκλέτα επιδόσεων.
Το περιβάλλον της ηλεκτροκίνησης στις Σπορ μοτοσυκλέτες
Αν και στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, υπήρχε προθυμία να παντρευτεί ο ηλεκτρισμός με τις μοτοσυκλέτες επιδόσεων, οι περισσότερες ιδέες δεν απέδωσαν καρπούς. Έχουμε παραδείγματα όπως το Honda RC-E το 2011 και τα PES1 και PES2 της Yamaha το 2013 και 2015, χωρίς όμως να προκύψουν μοντέλα παραγωγής. Τώρα βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχουν ιδέες, τεχνογνωσία και απτά παραδείγματα όπως το πρωτάθλημα MotoE με την Ducati στο προσκήνιο. Από την άλλη, έχουμε και δηλώσεις όπως αυτή της BMW πρόσφατα που δήλωσε πως δεν υπάρχουν σχέδια για κάποια ηλεκτρική μοτοσυκλέτα επιδόσεων στο άμεσο μέλλον. Τώρα απ΄ότι φαίνεται έρχεται η Yamaha να αλλάξει την ισορροπία.
Τι ξέρουμε για την ηλεκτρική σπορ μοτοσυκλέτα της Yamaha;
Τα νέα δεδομένα έρχονται από σχέδια ευρεσιτεχνίας που έχει καταθέσει η Yamaha που αφορούν τα συστήματα που θα φέρει μια ηλεκτρική μοτοσυκλέτα επιδόσεων. Ο βασικός σχεδιασμός της μοτοσυκλέτας φαίνεται να βασίζεται στη μείωση του βάρους και παράλληλα τη μεγιστοποίηση του διαθέσιμου χώρου για μπαταρίες.
Τα σχέδια δείχνουν μια μοτοσυκλέτα με πλαίσιο-χωροδικτύωμα το οποίο δένει γύρω από ένα πολύ μεγάλο κουβούκλιο με πτερύγια ψύξης που περιέχει μπαταρίες και ηλεκτρονικά. Επιπλέον, το ηλεκτρικό μοτέρ είναι τοποθετημένο όσο πιο πίσω γίνεται στο πλαίσιο με σκοπό τη βελτιστοποίηση χωρητικότητας μπαταριών. Αυτό σημαίνει επίσης πως το πίσω αμορτισέρ είναι τοποθετημένο ασυνήθιστα ψηλά στο σασί ώστε να υπάρχει χώρος για το μοτέρ.
Η Yamaha δίνει βάση στη μπαταρία
Παρά τις επιμέρους λεπτομέρειες της μοτοσυκλέτας, το επίκεντρο των αρχείων που κατέθεσε η Yamaha είναι η μπαταρία. Εν αντιθέσει με τους περισσότερους κατασκευαστές που επιλέγουν υδρόψυκτες μπαταρίες, η Yamaha επέλεξε αερόψυκτη μονάδα. Η επιλογή φαίνεται να έγινε προς χάριν μικρότερου βάρους, κόστους και μειωμένης πολυπλοκότητας. Η επιλογή έχει τα υπέρ και τα κατά.
Οι μπαταρίες γενικά αποδίδουν καλύτερα σε ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασίας. Η υδρόψυξη μπορεί να κρατήσει τις μπαταρίες στο βέλτιστο εύρος θερμοκρασιών αλλά επιβαρύνεται με πληθώρα εξαρτημάτων (σωλήνωση, αισθητήρες, ψυγεία, υγρά) που προσθέτουν βάρος, κόστος και πολυπλοκότητα. Η αερόψυξη από την άλλη τα ξεφορτώνεται όλα αυτά, και με την ελπίδα πως οι μπαταρίες του μέλλοντος θα έχουν πιο μεγάλο θερμοκρασιακό εύρος λειτουργίας, ίσως και να είναι η ιδανική λύση, μιας και το βάρος είναι ένα από τα κύρια προβλήματα της ηλεκτροκίνησης.
Η Yamaha απλοποιεί όλη την κατασκευή της θήκης για τις μπαταρίες, χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο κύριο κουβούκλιο με τα ελάχιστα δυνατά panels, μειώνοντας τον αριθμό ενώσεων που θα μπορούσαν να επιτρέψουν την εισροή υγρασίας. Το κουβούκλιο χωρίζεται σε τέσσερις «ορόφους» με τον καθένα να περιέχει δύο μπαταρίες. Οι κύριες επιφάνειες είναι γεμάτες πτερύγια ψύξης, τα οποία εκτός από παθητική ψύξη παρέχουν και περισσότερη στιβαρότητα χωρίς έξτρα βάρος.
Η κορυφή του κουβουκλίου περιέχει τα ηλεκτρονικά συστήματα και το σύστημα διαχείρισης της των μπαταριών με ένα μετασχηματιστή κάτω από τη μοτοσυκλέτα για την αλλαγή του συνεχούς ρεύματος της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο για το μοτέρ.
Οι πιθανές επιδόσεις της μοτοσυκλέτας
Δυστυχώς για την ώρα δεν έχουμε επιβεβαιωμένα δεδομένα, αλλά η Yamaha παράγει ήδη ηλεκτρικούς κινητήρες των οποίων η ισχύς κυμαίνεται από τα 47 άλογα ως τα 470. Επιπλέον, η Yamaha κρύβει αρκετά χρόνια τεχνογνωσίας και ανάπτυξης που σημαίνει πως η άφιξη μιας ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας επιδόσεων από τη Yamaha, ίσως είναι απλά θέμα χρόνου.
Όλες οι ειδήσεις
GR Yaris με 600+ ίππους εναντίον Aventador στην ευθεία: Ωχ, ωχ, ωχ…
Lamborghini Revuelto εναντίον Ferrari 296 & SF90: Ιταλική υπόθεση…
Brabus 900 Rocket R: Μια Porsche 911 Turbo S «στα αναβολικά»