MOTOTYPOS

Y-AMT: Ανακοινώθηκε επίσημα το Αυτόματο κιβώτιο της Yamaha

y-amt-anakoinothike-episima-to-aftomato-kivotio-tis-yamaha-720810

Μέσα στο Μάιο είχαμε γράψει για το ενδιαφέρον σύστημα αυτόματου συμπλέκτη που κατοχύρωσε η Yamaha με σχετικά διαγράμματα και λειτουργίες. Τώρα η Yamaha επίσημα ανακοινώνει το Y-AMT με σχετική ανάρτηση και βίντεο δίνοντας τέλος στην αναμονή.

του Μάρκου Πυλαρινού

Yamaha

Τι μας έδειξε η Yamaha;

Αυτή τη φορά, εκτός των τεχνικών προδιαγραφών, η Yamaha έδειξε τα πλήκτρα, τις λειτουργίες και τα modes του συστήματος. Το βίντεο περιγράφει ένα ιδιαίτερα κομψό σύστημα με πλήκτρα «συν» και «πλην» για αλλαγή σχέσεων τοποθετημένα στην αριστερή λαβή για χρήση με αντίχειρα και δείκτη μαζί με σχετικά πλήκτρα «AT/MT» και «mode» για ρύθμιση λειτουργίας.

Yamaha

Modes και λειτουργία

Πολύ απλά τα πράγματα. Δύο βασικά modes, MT (Manual Transmission) και AT (Automatic Transmission). Στο MT mode, το σύστημα χρησιμοποιεί τα πλήκτρα «συν» και «πλην» στην αριστερή λαβή για να ανεβάσει ή να κατεβάσει σχέση στο κιβώτιο.

Μια πολύ σωστή πινελιά είναι πως τα «συν» και «πλην» είναι στην ουσία ένας παλινδρομικός διακόπτης, που επιτρέπει τη χρήση του συστήματος μονάχα με το δείκτη (τραβώντας και σπρώχνοντας) για να απελευθερώσει τον αντίχειρα του αναβάτη αν χρειαστεί. Το σύστημα επιτρέπει ραγδαίες και ακριβείς αλλαγές σχέσεων καταργώντας εντελώς το συμπλέκτη, αλλά και το ποδοστήριο ταχυτήτων.

Το σύστημα επιτρέπει και πλήρως αυτόματη λειτουργία με το AT Mode. Όπως θα περιμέναμε, σε αυτό το mode οι αλλαγές σχέσεων γίνονται εντελώς αυτόματα, αλλά η Yamaha εδώ επιτρέπει και επιπλέον ρύθμιση με δύο λειτουργίες αυτόματου κιβωτίου, το D Mode και το D+ Mode.

Στο D Mode το κιβώτιο λειτουργεί σαν κανονικό αυτόματο κιβώτιο παραμετροποιημένο για πιο ήπια και οικονομική οδήγηση. Από την άλλη, το D+ Mode είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί πιο επιθετικά, αλλάζοντας σχέσεις με υψηλότερες στροφές κινητήρα με κριτήριο την υψηλή απόδοση, ενώ ελευθερώνει εντελώς τα χέρια (και το πόδι) του αναβάτη.

Yamaha

Τα «γιατί» και η χρησιμότητα ενός τέτοιου συστήματος

Όπως είχαμε αναφέρει και στο σχετικό άρθρο του Μαΐου, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Yamaha εμπλέκεται σε ημιαυτόματα και αυτόματα κιβώτια. Ο πρώτος της γύρος ήταν αρκετά παλαιότερα, όταν η τεχνολογία δεν ήταν τόσο ανεπτυγμένη, με αποτέλεσμα το σύστημα να εμφανίζεται κυρίως σε τουριστικές μοτοσυκλέτες.

Τώρα έχουν αλλάξει τα πράγματα, με μικρότερα actuators, πιο προηγμένα ηλεκτρονικά και αξιόπιστο έλεγχο λειτουργίας, με αποτέλεσμα ένα τέτοιο σύστημα να γίνεται πιο προσιτό και οικονομικά αποδοτικό. Υπάρχει λόγος που η Honda έχει επενδύσει αρκετά στο αντίστοιχο DCT και υπάρχουν αναβάτες που είναι λάτρεις της λειτουργίας του. Όλα δείχνουν πως υπάρχει ζήτηση, και τώρα θα υπάρχει και προσφορά από τη Yamaha.

Yamaha

Τα πλεονεκτήματα του συστήματος

Γενικά δηλώνω παλαιολάγνος όσον αφορά το χώρο της μοτοσυκλέτας, αλλά πρέπει να παραδεχτώ και κάτι καλό όταν το βλέπω. Αρχικά, ένα τέτοιο σύστημα θα βοηθήσει αφάνταστα άτομα με μερική αναπηρία ή σοβαρούς τραυματισμούς να χειριστούν τη μοτοσυκλέτα τους μιας και δύο χειριστήρια αμέσως αχρηστεύονται.

Επιπλέον, κακά τα ψέματα, η είσοδος στο χώρο της μοτοσυκλέτας για αρκετό κόσμο είναι στρωμένη με εμπόδια. Αν κάποιος υποψήφιος μοτοσικλετιστής ξεπεράσει την αποτροπή των γονιών του, μετά έχει να υπερβεί την τρομολαγνεία του κοινωνικού του κύκλου, και ύστερα έχει δίπλωμα, εξοπλισμό και τέλος, τις λεπτότητες του χειρισμού της μοτοσυκλέτας. Το τελευταίο συχνά είναι ένα πρόβλημα για πολλούς νέους αναβάτες. Οι παλιοί ξεχνάμε τα πρώτα μας βήματα. Αλλά αν θέλουμε κατασκευαστές να επενδύσουν στις αγαπημένες μας μοτοσυκλέτες, θα πρέπει η αγορά να πληθύνει και να συμπεριλάβει όσο περισσότερο κόσμο γίνεται.

Άλλο ένα πλεονέκτημα είναι πως το λογισμικό ενδεχομένως να αποτρέπει λανθασμένη χρήση, όπως ένα επιθετικό κατέβασμα που μπορεί να αυξήσει τις στροφές του κινητήρα και να προκαλέσει βλάβη.

Τέλος, ακόμη και να μην αποτελεί πρόβλημα ο χειρισμός ενός συμβατικού κιβωτίου, κακά τα ψέματα, η λύση της Yamaha προσφέρει μια παραπάνω ευκολία, ακόμη και να μην θέλω να το παραδεχτώ…

Yamaha

Τα πιθανά μειονεκτήματα

Το κύριο πιθανό πρόβλημα που βλέπω είναι πως προσθέτουμε κι άλλα συστήματα που μπορούν εν γένει να είναι πηγές τεχνικών βλαβών. Αμφιβάλλω πως η Yamaha θα έφερνε στην αγορά κάτι που θα ήταν αναξιόπιστο, αλλά η αλήθεια θα φανεί μόλις μαζέψει ώρες και χιλιόμετρα το σύστημα στην αγορά. Επιπλέον, η χρήση συμπλέκτη είναι στο έλεος του λογισμικού που στερεί κάποιον έλεγχο, αν και για 90% των σεναρίων είμαι σίγουρος πως θα επαρκεί.

Τώρα μένει να δούμε το σύστημα εν δράσει καθώς αναμένουμε και τα μοντέλα στα οποία θα τοποθετηθεί.

Όλες οι ειδήσεις

Nέο παγκόσμιο ρεκόρ 0-400-0 km/h από την Koenigsegg (Video)

Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai: Με το “καλημέρα” έκπτωση 2.000€

6 Ιουλίου μπαίνει ο κόφτης ταχύτητας: Τι είναι; Πώς θα κόβει το γκάζι;

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο