Όντας κάτοχοι μιας μοτοσυκλέτας, ένας από τους ομορφότερους τρόπους με τον οποίο μπορούμε να την χαρούμε είναι με φίλους μοτοσυκλετιστές. Η ομαδική βόλτα είναι ένα πατροπαράδοτο “έθιμο” της κουλτούρας της μοτοσυκλέτας, αλλά μπορεί να γίνει και κάτι μακράν χειρότερο χωρίς να λαμβάνουμε κάποια πράγματα υπόψην για την ασφάλεια ή την καλοπέρασή μας.
του Μάρκου Πυλαρινού
Σχεδιασμός διαδρομής
Παλαιότερα πολλές όμορφες διαδρομές μεταδίδονταν από στόμα σε στόμα ή η ανακάλυψη τους γίνονταν τυχαία. Σήμερα όμως έχουμε την πληροφορία στα δάχτυλά μας. Αν θέλουμε κάτι έτοιμο, είναι εύκολο να βρούμε κάτι στα μέτρα μας μέσω google ψάχνοντας για διαδρομές με μοτοσυκλέτα κοντά στην περιοχή μας. Κάποια σελίδα ή συζήτηση συχνά έχει έτοιμη την πληροφορία και καμιά φορά με τοπικά στέκια. Το πλεονέκτημα είναι πως οι διαδρομές είναι δοκιμασμένες και σπάνια θα περάσετε άσχημα.
Από την άλλη, η προσωπικά αγαπημένη μέθοδος είναι το “α μπε μπα μπλομ” στο Google Maps. Βασικά κριτήρια είναι η όμορφη τοπογραφία (ορεινή ή παράκτια), σχετικά καλό οδικό δίκτυο, και κάποιο συμπαθητικό στέκι για φαγητό ή ρόφημα. Βγάζω δρόμους με διόδια από τις επιλογές και καμιά φορά “τραβάω” και τη διαδρομή μέσω δρόμου με μεγαλύτερο ενδιαφέρον αφού “σκανάρω” την περιοχή για κάτι ενδιαφέρον. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλω να πάω Ωρωπό από Αθήνα. Αλλά αντί να πάρω την εθνική και να βγω Μαλακάσα, μπορεί να πάω από Καπανδρίτι, Κάλαμο και Μαρκόπουλο.
Η παραπάνω προσέγγιση διατρέχει το ρίσκο πότε πότε η διαδρομή να είναι μέτρια, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει και η πιθανότητα ανακάλυψης κάποιου “μαργαριταριού”, με το μπόνους να γράφετε χιλιόμετρα σε νέους δρόμους με νέες εμπειρίες.
Απλουστευμένα κάποια καλά κριτήρια είναι τα εξής:
- Ενδιαφέρουσα τοπογραφία
- Ενδιάμεσες στάσεις για νερό ή σνακ (ειδικά το καλοκαίρι)
- Τελικό προορισμό για το “υποχρεωτικό” φαγοπότι
Σαν έξτρα μπορεί και ο “κλήρος” για τη διαδρομή να πέφτει σε διαφορετικό άτομο κάθε φορά για περισσότερη έκπληξη (και διαμοιρασμό ευθύνης όταν κάποια διαδρομή δεν πάει κατά γράμμα…).
Ενδοεπικοινωνία
Υπήρξα από τα άτομα που δεν πίστευε πολύ στη συγκεκριμένη τεχνολογία μέχρι που το δοκίμασα. Πραγματικά δεν ξέρω πως πήγαινα βόλτα με φίλους ή επιβάτες χωρίς ενδοεπικοινωνία τόσα χρόνια. Όσο όμορφο πράγμα και να είναι η διαδρομή με μοτοσυκλέτα, η ενασχόληση είχε την ατυχία να είναι μια κυρίως “βουβή” εμπειρία όταν είναι με φίλους ή επιβάτες. Πλέον η ποιότητα της επικοινωνίας είναι εκπληκτική (και χωρίς πανάκριβα σετ ενδοεπικοινωνίας), με τη δυνατότητα σύζευξης πολλαπλών αναβατών/επιβατών. Μπορείτε να ακούτε ειδοποιήσεις GPS παράλληλα με τη μουσική σας αλλά και την επικοινωνία μεταξύ αναβατών.
Είναι τρομερό πόσο πιο δυναμική γίνεται μια βόλτα όταν ταυτόχρονα όλη η παρέα μπορεί να σχολιάσει ζωντανά μια γκάφα, ή ένα συμβάν, ή απλά να κουβεντιάσει. Αξιοσημείωτο προτέρημα είναι και το γεγονός πως ο προπορευόμενος μπορεί άμεσα να προειδοποιήσει για εμπόδια ή κάτι ύποπτο στο δρόμο προτού φτάσουν οι υπόλοιποι.
Η ενδοεπικοινωνία προσφέρει μια 3 σε 1 λειτουργία επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και ακόμη πιο σημαντικά, ασφάλειας.
Μέτρα ασφαλείας
Μια βόλτα με φίλους δυστυχώς όμως εγκυμονεί και κάποιους κινδύνους. Λίγο ο εγωισμός και ο ανταγωνισμός, λίγο η ξεγνοιασιά της παρέας και το “παιχνίδι” και κάτι όμορφο μπορεί να έχει τραγικές συνέπειες. Πως μπορούμε να μειώσουμε τις πιθανότητες κάποιου συμβάντος;
Επικοινωνία
Αναφέραμε παραπάνω την ενδοεπικοινωνία, που μπορεί να συμβάλλει άμεσα στην ασφάλεια της διαδρομής λόγω της άμεσης επικοινωνίας και ενημέρωσης εμποδίων, συνθηκών του δρόμου και άλλα. Αλλά καμιά φορά μπορεί κάτι να πάει στραβά και η επικοινωνία να χαθεί. Εδώ δεν καταφεύγουμε σε αυτοσχέδιες χειρονομίες και ιερογλυφικά αν χρειάζεται να επικοινωνήσουμε. Το καλύτερο είναι απλά με το που βρούμε κάποιο σημείο για στάση, να σηκώσουμε ψηλά το αριστερό χέρι δηλώνοντας κάποιο πρόβλημα και να σταματήσουμε ώστε να επικοινωνήσουμε με τους υπολοίπους.
Συμπεριφορά στο δρόμο
Υπάρχει μια φράση στα αγγλικά που ίσως έχει κουράσει, αλλά ποτέ δεν πάει χαμένη. “Ride your own ride”, το οποίο θα μεταφράσω ως “κάνε τη δική σου βόλτα”. Το νόημα είναι να καβαλάει ο καθένας εντός των δικών του ορίων και να μην τον συνεπαίρνει κάποιος πιο έμπειρος ή ριψοκίνδυνος. Για να μιλήσω και στον εγωισμό, πάντα θα υπάρχει πιο γρήγορος, αλλά ο σκοπός στο τέλος της ημέρας είναι να γυρίσουμε σπίτι για να ξαναπάμε βόλτα.
Πολύ σημαντικό επίσης είναι και ο σχηματισμός μιας παρέας στο δρόμο. Σε καμία περίπτωση δεν ακολουθεί ο ένας το ίχνος του άλλου. Το ότι η βόλτα είναι με παρέα δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να τηρούνται αποστάσεις ασφαλείας. Το γεγονός ότι μια παρέα έχει μειωμένο διαχωρισμό κάνει τα πράγματα ακόμη πιο επικίνδυνα μιας και μειώνεται ο διαθέσιμος χρόνος απόκρισης. Το σωστό είναι να είμαστε πάντα πίσω και αριστερά ή δεξιά του προπορευόμενου ανάλογα τον διαθέσιμο χώρο για να έχουμε δίοδο διαφυγής. Αν για κάποιο λόγο αισθανόμαστε “στριμωγμένοι”, απλά κάνουμε πίσω.
Ποιος οδηγεί την παρέα
Δεν είναι κακό επίσης να τηρείται ο παλιός κανόνας που συστήνει να προπορεύεται το άτομο που έχει πιο συντηρητικό ρυθμό. Είναι ένας καλός τρόπος να μην διαχωρίζεται το γκρουπ και να αποφεύγονται συμβάντα από άσκοπα ρίσκα.
Παράλληλα πρέπει να τονισθεί εδώ ότι ο προπορευόμενος εκτελεί επίσης καθήκοντα σκοπού, μιας και είναι η πρώτη γραμμή άμυνας και προειδοποίησης για κακές συνθήκες οδοστρώματος, εμπόδια, οχήματα ή άλλους κινδύνους.
Να θυμόμαστε την παρέα, να μην ξεχνάμε το δρόμο
Μέσα σε όλα αυτά, είναι πολύ σημαντικό η χαλαρότητα της παρέας να μην μας στερήσει την αντίληψη χώρου. Ατυχήματα δεν έγιναν ποτέ ηθελημένα. Εξ ορισμού είναι μια στιγμή εκτός προγράμματος, εκτός του τι θεωρούσαμε δυνατό εκείνη τη στιγμή. Σε κάποια φάση που η “βαβούρα” της παρέας, η διαδρομή ή και η κούραση αρχίσει και θολώνει το πόσο σίγουροι είμαστε για το τι κάνουμε στο παρόν και το πως κατευθύνουμε τη μοτοσυκλέτα τα επόμενα δευτερόλεπτα, προτεραιότητα έχει πάντα ο δρόμος και το περιβάλλον μας. Ανά πάσα στιγμή μπορούμε να κλείσουμε την ενδοεπικοινωνία, να χαμηλώσουμε την ένταση, ή απλά να αγνοήσουμε την παρέα για λίγο, μέχρι να αισθανόμαστε ότι το φορτίο είναι διαχειρίσιμο. Ο σκοπός είναι πάντα να ξαναγυρίσουμε σπίτι για να το ξανακάνουμε…
…Καλές Βόλτες!