Ένα ταξίδι με τη μοτοσυκλέτα είναι πάντα πολύ ενδιαφέρον. Χρειάζεται όμως μια ιδιαίτερη προετοιμασία. Κάποια πράγματα είναι γνωστά και κάποια είναι… SOS!
του Ηλία Λαϊτσα
Το καλοκαίρι έχει έρθει για τα καλά και πολλοί είναι εκείνοι που έχουν ξεκινήσει να αφήνουν πίσω τους τη κίνηση, τη βουή και τους γρήγορους ρυθμούς της πόλης. Μερικοί από αυτούς επιλέγουν τη μοτοσυκλέτα, για μεταφορικό μέσο των διακοπών τους. Πριν από κάθε ταξίδι όμως, χρειάζεται να γίνει μια προετοιμασία. Για να έχουμε ένα ασφαλές και απολαυστικό ταξίδι, αυτά είναι τα βήματα που πρέπει να κάνουμε:
– Επίσκεψη στο “γιατρό”
Το πρώτο που χρειάζεται να έχουμε κατά νου, είναι η ασφαλής και σωστή λειτουργία της μοτοσυκλέτας. Η κατάσταση των ελαστικών, η λειτουργία των αναρτήσεων, η κατάσταση της μπαταρίας και η αλλαγή των αναλώσιμων (λάδια, φίλτρα, μπουζί κτλ), είναι μερικοί από τους ελέγχους που πρέπει να γίνουν πριν το ταξίδι, όπου υπεύθυνος για αυτούς είναι ο μηχανικός. Προσπαθούμε να κλείσουμε ραντεβού αρκετές μέρες πριν την ημερομηνία αναχώρησης, για να αποφύγουμε τον κίνδυνο φόρτου εργασίας του μηχανικού, μιας και λόγω των διακοπών πολλοί θα είναι εκείνοι που θα θελήσουν έναν αντίστοιχο έλεγχο.
– Γεμίζουμε βενζίνη
Μια μέρα πριν το ταξίδι και πριν ακόμα φορτώσουμε τη μοτοσυκλέτα με τα υπάρχοντά μας, κινούμαστε προς το κοντινότερο βενζινάδικο. Σκοπός είναι να γεμίσουμε βενζίνη το ρεζερβουάρ της μοτοσυκλέτας, έτσι ώστε να μην χρειαστεί να ψάχνουμε βενζινάδικο την ημέρα της αναχώρησης, αλλά ούτε και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενώ η μοτοσυκλέτα είναι φορτωμένη.
– Έλεγχος του αέρα των ελαστικών
Η πίεση των ελαστικών είναι ένας σοβαρός έλεγχος που παρόλα αυτά μπορούμε να τον κάνουμε μόνοι μας. Ενώ έχουμε γεμίσει το ρεζερβουάρ, είναι η ώρα να ελέγξουμε την πίεση στα ελαστικά. Σε συνθήκες ταξιδιού, με τη μοτοσυκλέτα φορτωμένη, η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι λίγο μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή που έχουμε σε συνθήκες αστικής χρήσης. Προσοχή όμως! Η πίεση των ελαστικών δεν πρέπει να υπερβαίνει την πίεση που ορίζει ο κατασκευαστής τους. Στο εγχειρίδιο της μοτοσυκλέτας, συχνά αναφέρονται οι συνιστώμενες πιέσεις των ελαστικών, ανάλογα με τη χρήση της και το φόρτωμα.
– Σχεδιασμός διαδρομής
Αφού έχουμε καταλήξει στον προορισμό, λίγες μέρες πριν την αναχώρηση, οργανώνουμε και σχεδιάζουμε τη διαδρομή. Με αυτόν τον τρόπο, έχουμε τα εξής “όπλα”:
– γνωρίζουμε τον χρόνο του ταξιδιού
– γνωρίζουμε τις περιοχές που θα διανύσουμε
– μπορούμε να υπολογίσουμε ακόμη καλύτερα πόσες στάσεις θα χρειαστούμε να κάνουμε, καθώς επίσης και σε ποιά σημεία της διαδρομής θα γίνουν οι στάσεις αυτές.
– Φόρτωμα μοτοσυκλέτας
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της προετοιμασίας, είναι αυτό του φορτώματος της μοτοσυκλέτας. Ιδανικά, σε περίπτωση που διαθέτουμε κλειστό parking, προτιμάμε τη μέρα πριν το ταξίδι για την φόρτωση των αποσκευών. Σε περίπτωση όμως που η μοτοσυκλέτα διανυκτερεύει σε ανοιχτό χώρο, για λόγους ασφαλείας (κλοπή) προτιμάμε να φορτώσουμε τη μοτοσυκλέτα τη μέρα του ταξιδιού.
Ποιός είναι ο τρόπος που φορτώνουμε;
Σε γενικό κανόνα, θέλουμε τις πιο βαριές αποσκευές να βρίσκονται όσο το δυνατόν χαμηλότερα. Με αυτό το τρόπο επιτυγχάνουμε μεγαλύτερη ευστάθεια στη μοτοσυκλέτα, ειδικά σε κατάσταση ακινησίας ή χαμηλής ταχύτητας (π.χ. κίνηση εντός πλοίου). Αν οι αποσκευές που έχουμε να φορτώσουμε είναι πολλές, ξεκινάμε από τις πλαϊνές βαλίτσες ή σαμάρια, όπου τοποθετούμε τις πιο βαριές από αυτές. Έπειτα, στη περίπτωση που υπάρχει και συνεπιβάτης, συνεχίζουμε με το φόρτωμα της μπαγκαζιέρας. Προτιμάμε τα πιο ελαφριά πράγματα τόσο για την καλύτερη ευστάθεια της μοτοσυκλέτας, όσο και για την αποφυγή πιθανής φθοράς της μπαγκαζιέρας λόγω βάρους. Στην περίπτωση που ταξιδεύουμε χωρίς συνεπιβάτη και για λόγους καλύτερης συγκέντρωσης των φορτίων, προτιμάμε τη μη χρήση μπαγκαζιέρας και τοποθετούμε τις αποσκευές στη θέση του συνεπιβάτη.
Δεν ξεχνάμε να προσθέσουμε στις αποσκευές αδιάβροχα. Ακόμη και το καλοκαίρι, μια βροχή είναι πάντα πιθανή.
– Tankbag / Tanklock
Πέρα από όλες αυτές τις αποσκευές που θα φορτώσουμε προκειμένου να τις χρησιμοποιήσουμε στον τελικό προορισμό, είναι και κάποιες πιο μικρές που θα τις χρειαστούμε (κάποιες ίσως και καθόλου) κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Για την μεγαλύτερη ασφάλεια, αποφεύγουμε να έχουμε προσωπικά αντικείμενα (π.χ. κλειδιά) στις τσέπες του μπουφάν ή του παντελονιού. Σε μια πιθανή πτώση μπορεί να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός.
Χρησιμοποιώντας ένα μικρό tankbag / tanklock για μεγαλύτερη ασφάλεια αλλά και εύκολη πρόσβαση, παίρνουμε μαζί μας τα εξής:
– Προσωπικά έγγραφα (δίπλωμα, ταυτότητα, άδεια, ασφάλεια). Τα έχουμε πάντοτε εύκαιρα σε περίπτωση που χρειαστούν σε κάποιον έλεγχο.
– Χρήματα / τραπεζική κάρτα για διόδια. Σε περίπτωση που το ταξίδι περιλαμβάνει διόδια, τα χρήματα ή η τραπεζική κάρτα, είναι από τα πράγματα που τα χρειαζόμαστε σε εύκολα προσβάσιμη θέση.
– Εργαλεία. Η πένσα, το κατσαβίδι, το κοπτάκι, το γαλλικό κλειδί, το σετ άλλεν και τα δεματικά, είναι μερικά από τα εργαλεία που μπορούν να μας βοηθήσουν σε μια μικρή βλάβη.
– Κλειδαριά. Σε μια στάση, ίσως χρειαστεί να σταθμεύσουμε τη μοτοσυκλέτα. Μια κλειδαριά είναι χρήσιμη ώστε να έχουμε το κεφάλι μας…ήσυχο.
– Αμμωνία. Τα ταξίδια στην επαρχία επιφυλάσσουν και επισκέψεις από μικρούς ιπτάμενους φίλους. Σε ενδεχόμενο τσίμπημα, η αμμωνία είναι αυτή που θα βοηθήσει στον πόνο του τσιμπήματος και θέλουμε η πρόσβαση σε αυτή να είναι εύκολη και άμεση! Ένα τέτοιο τσίμπημα βέβαια, μπορεί να το αποτρέψει και ένα απλό περιλαίμιο (buff).
– Αντιηλιακό. Κατά τη διάρκεια πολύωρων ταξιδιών και ενώ φοράμε όλο τον μοτοσυκλετιστικό εξοπλισμό, υπάρχει ένα σημείο το οποίο μένει εκτεθειμένο στον ήλιο. Αυτό το σημείο είναι το πρόσωπο. Το αντηλιακό είναι αυτό που θα προστατέψει το πρόσωπο από τις ακτίνες του ήλιου.
– Νερό. Πολύ σημαντικό είναι να έχουμε προσβάσιμο ένα μπουκάλι με νερό. Θα το χρειαστούμε σε κάθε στάση για ενυδάτωση. Η αφυδάτωση (έστω και μικρή) είναι κάτι που μπορεί να συμβεί πολύ εύκολα σε ένα ταξίδι. Για τον λόγο αυτό, πίνουμε νερό πριν διψάσουμε. Όταν διψάσουμε είναι ήδη αργά. Η αφυδάτωση έχει κάνει ήδη την επίσκεψή της, με το νερό στον οργανισμό να είναι λιγότερο κατά 2%.
Οι επιλογές βέβαια δεν περιορίζονται στο μπουκάλι νερού. Η εξέλιξη εξοπλισμού του αναβάτη περιλαμβάνει συστήματα δροσισμού, όπως σακίδια πλάτης με ενσωματωμένους υδρόσακκους ή ακόμη και μπουφάν με ενσωματωμένους υδρόσακκους. Οι υδρόσακκοι αυτοί παρέχουν άμεση πρόσβαση σε νερό, μέσω ενός εύκαμπτου σωλήνα. Έτσι, ο αναβάτης ανά πάσα στιγμή μπορεί να πιει νερό, ώστε να ενυδατώνεται συνεχώς.
– Βαλιτσάκι πρώτων βοηθειών. Είναι ένα μικρό (συνήθως κόκκινο) βαλιτσάκι το οποίο είναι πολύ χρήσιμο για τραυματισμούς και μικροατυχήματα.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί πως το tankbag / tanklock που θα επιλέξουμε, θα πρέπει να μην εμποδίζει την πλήρη λειτουργία του τιμονιού.
– Εξοπλισμός
Εκτός από το κράνος, το μπουφάν και τα γάντια, πολύ σημαντικό ρόλο σε ένα ταξίδι παίζουν το παντελόνι και τα παπούτσια. Επιλέγουμε παντελόνι και μπότες μοτοσυκλέτας, τα οποία θα μας προστατέψουν από έντομα αλλά και πετραδάκια που προέρχονται από προπορευόμενα οχήματα. Επίσης παρέχουν περισσότερη προστασία σε περίπτωση τραυματισμού από μια ενδεχόμενη πτώση. Προτιμάμε να φοράμε μπουφάν, παντελόνι και γάντια τουλάχιστον τεσσάρων εποχών και κλειστές ψηλές μπότες. Όχι καλοκαιρινά, μιας και η προστασία στην καλοκαιρινή ένδυση και υπόδηση δεν είναι το ίδιο καλή.
Τελευταίο και μη εξαιρετέο!!!
– Ύπνος
Το καλύτερο ταξίδι είναι το ξεκούραστο ταξίδι. Για τον λόγο αυτό, επιλέγουμε να έχουμε κοιμηθεί νωρίς και αρκετά. Ξεκούραστοι διανύουμε περισσότερα χιλιόμετρα με διαύγεια και με ασφάλεια. Σε περίπτωση που νιώθουμε κόπωση, δεν διστάζουμε να κάνουμε μια στάση και να κοιμηθούμε.