MOTOTYPOS

Συντήρηση μοτοσυκλέτας: Tips για απαραίτητα εργαλεία και αξεσουάρ

syntirisi-motosykletas-tips-gia-aparaitita-ergaleia-kai-axesouar-737971

Συντήρηση μοτοσυκλέτας: Η μοτοσυκλέτα εκ φύσεως είναι ένα όχημα σαν σετ Meccano (για τους παλιούς).

Πολλά λειτουργικά μέρη είναι σε κοινή θέα επιτρέποντας εύκολη πρόσβαση, μαστορέματα αλλά και γρήγορες επιδιορθώσεις. Καλό είναι επομένως να έχουμε κάποια βασικά εργαλεία για όταν πρέπει να λερώσουμε τα χέρια μας…

Του Μάρκου Πυλαρινού

Συντήρηση μοτοσυκλέτας

Δουλεύοντας πάνω στη μοτοσυκλέτα μας

Ανεξάρτητα τεχνικής κατάρτισης, πολλοί μοτοσυκλετιστές συχνά φτάνουμε κάποιο σημείο που πρέπει να πιάσουμε κατσαβίδι. Ο λόγος μπορεί να είναι κάποια βλάβη στη μέση του πουθενά, το να γλυτώσουμε το συνεργείο για κάποια εύκολη εργασία ή ακόμη και προσωπικό ενδιαφέρον. Ο κοινός παρανομαστής σε όλα είναι τα εργαλεία. Οι περισσότερες μοτοσυκλέτες έρχονται με ένα σετ βασικών εργαλείων αλλά συνήθως δεν επαρκούν.

Οι πιο προσιτές εργασίες για τη συντήρηση μιας μοτοσυκλέτας τείνουν να είναι οι εξής:

  • Ρύθμιση αλυσίδας
  • Ρύθμιση χειριστηρίων και ποδοστηρίων
  • Σέρβις φρένων (Υγρά φρένων και τακάκια)
  • Αλλαγή λαδιού κινητήρα

Αυτές οι εργασίες χρειάζονται διαφορετικά εργαλεία και συχνά πιο συγκεκριμένα εργαλεία βάσει της μάρκας της μοτοσυκλέτας (π.χ. η BMW ειναι fan κεφαλών Torx). Σε κάθε εργασία η «βίβλος» μας είναι είτε το owner’s manual της μοτοσυκλέτας ή ακόμη καλύτερα αν μπορούμε να το βρούμε, το workshop ή service manual.

Κλειδιά, καρύδια και μύτες

Για τη συντήρηση της μοτοσυκλέτας μας δεν χρειάζεται να στήσουμε ολόκληρο συνεργείο. Για μικρές εργασίες υπάρχουν κάποιοι «συνήθεις ύποπτοι» που πιάνουν πολύ τόπο. Ξεκινώντας από τα μικρότερα εργαλεία καλό είναι να έχουμε τα εξής:

  • Κασετίνα με μικρή καστάνια και μύτες (hex, torx, philips κλπ)
  • Σετ κλειδιών – Γερμανοπολύγωνα από 6mm εώς και 24mm
  • Σετ με μεγάλη καστάνια με πολύγωνα καρύδια από 8-10mm και πάνω και μύτες hex και torx (hex 8, 10 και αντίστοιχα torx)
  • Σετ tier wrap σε διαφορετικά μεγέθη

Καλό είναι επίσης να συμβουλευτούμε και το εκάστοτε εγχειρίδιο για τυχόν ιδιαίτερα εργαλεία.

Συντήρηση μοτοσυκλέτας

Δυναμόκλειδα

Η συνήθης τακτική μπορεί να είναι «σφίγγω τη βίδα τέρμα για να μην πάει πουθενά» αλλά προκαλεί μονάχα ζημιές. Πάνω στη μοτοσυκλέτα όλα σφίγγουν με συγκεκριμένη ροπή που αναγράφεται στο εκάστοτε εγχειρίδιο. Ο λόγος μπορεί να είναι η δομική αντοχή μετάλλων, το μέγεθος βίδας ή σπειρώματος ή κάποιο μέρος της μοτοσυκλέτας (π.χ. δαγκάνες φρένων) που η σωστή ροπή είναι θέμα ασφαλείας. Σφίγγωντας «όσο πάει» μπορεί να παρασφίξουμε και να χαλάσουμε σπείρωμα, να κόψουμε βίδα, ή να μην σφίξουμε επαρκώς και να λυθεί κάτι εν κινήσει. Εδώ είναι που αξίζει το βάρος του σε χρυσό το δυναμόκλειδο.

Συντήρηση μοτοσυκλέτας

Το δυναμόκλειδο είναι μια καστάνια με ρύθμιση ροπής που μας επιτρέπει να σφίξουμε κάποια βίδα ή παξιμάδι με όση ακριβώς ροπή χρειαζόμαστε. Τα δυναμόκλειδα έρχονται σε διαφορετικά μεγέθη με διαφορετική ελάχιστη και μέγιστη ροπή. Τα πιο χρήσιμα ροπόκλειδα για σχεδόν όλες τις εργασίες είναι αυτά με εύρος περίπου 10Nm με 100Nm.

Τα δυναμόκλειδα έχουν μεγάλο εύρος τιμών και ποιότητας αλλά το πιο σημαντικό είναι να φέρει πιστοποιητικό ακρίβειας και να πηγαίνει για καλιμπράρισμα συνήθως κάθε χρόνο για να επιβεβαιώνεται η ακρίβεια του.

Η χρήση τους είναι πολύ απλή. Προσαρμόζουμε στο καρέ της καστάνιας το καρύδι ή τη μύτη που χρειαζόμαστε, ρυθμίζουμε τη ροπή στα κιλά που θέλουμε, και σφίγγουμε μέχρι να νιώσουμε το «κλικ» του μηχανισμού. Ύστερα από τη χρήση του μηδενίζουμε πάντα το ροπόκλειδο (συνεχής τάση μπορεί καμιά φορά να ξεριθμίσει το ροπόκλειδο). Με συνεπή χρήση ροπόκλειδου δεν υπάρχει περίπτωση να κάνουμε ζημιά ή να μην σφίξουμε κάτι επαρκώς.

Λοιπά εργαλεία και χρήσιμα αξεσουάρ στη συντήρηση μοτοσυκλέτας

Καμία λίστα με εργαλεία δεν είναι πλήρης χωρίς αντισκωριακό, μονωτική ταινία, μανόμετρο και μετροταινία ή χάρακα. Σημαντικό επίσης, όπως ανέφερα, να συμβουλευόμαστε το εκάστοτε τεχνικό εγχειρίδιο για ειδικά εργαλεία. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος τροχός να έχει ειδικό παξιμάδι ή κάποιο μεγαλύτερο μέγεθος παξιμαδιού π.χ. 46 ή 48 χιλιοστά που αξίζει να περισσότερο να αγοράσουμε μεμονωμένο καρύδι αντί για σετ.

Μεγάλη αξία για σχεδόν οποιαδήποτε εργασία έχει και ένα καλό πίσω σταντ μοτοσυκλέτας. Εκτός του ότι βοηθάει αφάνταστα το να είναι όρθια η μοτοσυκλέτα για πολλές εργασίες, μας παρέχει και εύκολη πρόσβαση σε αλυσίδα και πίσω τροχό. Το επόμενο βήμα μετά είναι και ένα αντίστοιχο μπροστινό σταντ για εξίσου καλή πρόσβαση στον μπροστινό τροχό. Σημείωση, είναι καλύτερο να προμηθευτούμε σταντ που στηρίζεται στην τιμονόπλακα παρά στα καλάμια μιας και εξυπηρετεί καλύτερα και εργασίες στην ανάρτηση (αν θέλουμε να το πάμε εκεί).

Οι εργασίες

Μιας και εδώ αναλύουμε τα εργαλεία που είναι καλό να έχουμε, δεν θα μπούμε στο «τι» και «πως» των εργασιών της μοτοσυκλέτας. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο  υπάρχουν όλων των ειδών οι συμβουλές από αξιόπιστες αλλά και λιγότερο αξιόπιστες πηγές… Είναι πάντα μέγιστης σημασίας να σεβόμαστε το τεχνικό εγχειρίδιο της μοτοσυκλέτας μας άρα και οι συμβουλές να συμβαδίζουν με το εγχειρίδιο για να αποφύγουμε ακριβές ζημιές. Με λίγη σύνεση όμως οι εργασίες στη μοτοσυκλέτα μπορούν να γίνουν και ευχάριστες, επιβραβεύοντας μας με έξτρα γνώσεις, αυτοπεποίθηση και γλυτώνοντας μας και κανένα ευρώ…

Όλες οι ειδήσεις

Αμερικανικές Εκλογές 2024: Οι θέσεις των Ντόναλντ Τραμπ και Καμάλα Χάρις για το αυτοκίνητο

Η Maserati Shamal Biturbo επιστρέφει ως restomod με 500 ίππους

BMW M 1000 XR: Εμμονική… XR-τηση!

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο