Στην Ελλάδα, το μόνο κομμάτι εξοπλισμού που είναι υποχρεωτικό από το νόμο πάνω σε μια μοτοσυκλέτα είναι το κράνος. Κακά τα ψέματα, στη χώρα μας και αυτό συχνά αγνοείται. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, κάποιοι αναβάτες θα φορέσουν μπουφάν μοτοσυκλέτας, ή ακόμη και γάντια. Όμως, αξίζει να αγνοούμε το κάτω μέρος του σώματος μας; Είναι ένα απλό παντελόνι αρκετό;
του Μάρκου Πυλαρινού
Συζητώντας με το φίλο και συνάδελφο Ηλία Λαΐτσα, έπεσε η ιδέα να βοηθήσουμε λίγο με το συγκεκριμένο ερώτημα. Διερευνώντας τα διάφορα προϊόντα και συγκρίσεις, υπάρχουν ένα σωρό πιστοποιήσεις, προστατευτικά, βαθμολογίες που μπορεί να φανούν πολύπλοκα. Εδώ θα τα απλοποιήσουμε όλα όσο το δυνατόν περισσότερο για να μπορείτε να πάρετε μια ενημερωμένη απόφαση.
Δεν αρκεί απλά να φοράω τα Jeans μου;
Σύντομη απάντηση, όχι. Μία πτώση με μοτοσυκλέτα είναι ένα συμβάν με πολλές μεταβλητές. Ταχύτητα πτώσης, ισχύ σύγκρουσης, τραχύτητα οδοστρώματος. Ένα κομμάτι εξοπλισμού πρέπει να μπορεί να ανταπεξέλθει σε ένα φάσμα καταστάσεων. Έχουμε ακούσει αρκετοί για τον φίλο που έπεσε από τη μηχανή με το σορτσάκι ή το κοντομάνικο και ενώ μπορεί να μην τραυματίστηκε σοβαρά, οι πληγές και τα εγκαύματα τριβής που απέκτησε τον ταλαιπωρούσαν για μήνες.
Ένα τζιν παντελόνι δεν είναι πολύ καλύτερο από το το να βγεις γυμνός με τη μοτοσυκλέτα. Υπάρχουν διάφοροι οργανισμοί που εκδίδουν δοκιμές τριβής, και όλοι καταλήγουν στο ότι ένα τζιν παντελόνι στην καλύτερη να αντέξει γύρω στο 1 δευτερόλεπτο σε ταχύτητες πόλης, με πιο συχνό φαινόμενο να «σκάνε» οι ίνες κατευθείαν κατά την πρόσκρουση με το έδαφος. Εξάλλου είναι απλά ίνες βαμβακιού. Για να μη μιλήσουμε για την απουσία προστατευτικών για την πρόσκρουση που ανέφερα…
Τότε τι παντελόνι να πάρω; Αξίζει;
Το αν αξίζει το ξέρω εκ πείρας. Η παραπάνω φωτογραφία είναι από δικό μου παντελόνι μοτοσυκλέτας. Σχετικά ήπια πτώση, 2 δευτερόλεπτα σύρσιμο. Τρύπησε η εξωτερική στρώση, η ενίσχυση, και το μόνο που έμεινε είναι η εσωτερική επένδυση. Με εξαίρεση μια μικρή κάκωση στο γόνατο, δεν είχα ούτε γρατζουνιά. Αν είχα τζιν, θα ήταν άλλη ιστορία. Γιατί να το ρισκάρω;
Όσον αφορά το τι παντελόνι, μπορούμε να τα χωρίσουμε σε δύο βασικές κατηγορίες. Υφασμάτινα και Δερμάτινα. Τα υφασμάτινα θα συμπεριλαμβάνουν και παντελόνια τζιν μοτοσυκλέτας. Εδώ θα μιλήσουμε κυρίως για υφασμάτινα για καθημερινή χρήση, αλλά αρκετά από τα κριτήρια μεταφέρονται και σε άλλα παντελόνια.
Τα υφασμάτινα παντελόνια με τη σειρά τους συνήθως χωρίζονται σε μονή στρώση, ή με επένδυση (lined). Από το 2018 και έπειτα, κάθε κομμάτι εξοπλισμού μοτοσυκλέτας χαρακτηρίζεται ως προστατευτικός εξοπλισμός (Personal Protective Equipment – PPE), άρα πρέπει να φέρει και ανάλογη βαθμολογία από A εώς AAA. Η βαθμολογία σημαίνει πως το παντελόνι έχει περάσει δοκιμή τριβής και αντοχής σε σχίσιμο, με το ΑΑΑ να είναι η ψηλότερη βαθμολογία αντοχής.
Με απλά λόγια, ένα παντελόνι με ψηλότερη βαθμολογία θα αντέξει περισσότερη τριβή χωρίς να σκιστεί. Συνήθως με μεγαλύτερες ταχύτητες πάνε παρέα μεγαλύτερες βαθμολογίες. Για αργές διαδρομές στην πόλη για παράδειγμα, κάτι πιο ελαφρύ και εύχρηστο με χαμηλότερο δείκτη προστασίας αρκεί. Αλλά για κάποιο ταξίδι που οι ταχύτητες ίσως είναι μεγαλύτερες, αξίζει κάτι με ψηλότερη βαθμολογία.
Υπάρχουν υφασμάτινα παντελόνια ΑΑΑ πλέον που ανταγωνίζονται τα δερμάτινα σε αντοχή τριβής. Ένας τραυματισμός δεν θεωρείται μόνο ένα κάταγμα, οι εκδορές από τριβή στο οδόστρωμα μπορούν να είναι τρομερά σοβαροί τραυματισμοί.
Δεν είναι μόνο η τριβή το πρόβλημα
Σημαντικό στα παντελόνια μοτοσυκλέτας είναι και τα προστατευτικά. Για να έχει βαθμολογία ΑΑ ή ΑΑΑ, ένα παντελόνι πρέπει να έχει προστατευτικά σε γόνατα και μηρούς. Όπως τα μπουφάν έχουν προστατευτικά σε περιοχές που υπάρχουν τους πιο συνήθης τραυματισμούς, έτσι και στα παντελόνια προστατεύουν ευάλωτες περιοχές. Συχνοί τραυματισμοί λόγω πτώσεων είναι κατάγματα λεκάνης και γονάτων. Τα προστατευτικά μπορούν να κάνουν τη διαφορά μεταξύ του να σηκωθούμε με μερικές καλές μελανιές, ή να μας σηκώσουν με φορείο.
Και εδώ πάλι μπορούμε να έχουμε το σωστό εργαλείο για το σωστό σενάριο. Δεν υπάρχει δικαιολογία πλέον, έχουν περάσει οι μέρες που το «προστατευτικά» σήμαινε ογκώδεις, δυσκίνητες επιγονατήδες. Υπάρχουν πλέον μαλακά προστατευτικά σαν το D3O που είναι εύκαμπτα και άνετα αλλά σκληραίνουν με την σύγκρουση.
Εδώ τα προστατευτικά βαθμολογούνται σαν Level 1 και Level 2 και όπως τα παντελόνια, αναγράφεται η βαθμολογία πάνω στα προστατευτικά. Τα Level 2 προστατευτικά έχουν μεγαλύτερη προστασία αλλά είναι συνήθως πιο ογκώδη. Να σημειωθεί εδώ πως τα προστατευτικά προσδίδουν και έξτρα προστασία τριβής σε εκείνα τα σημεία λόγω έξτρα υλικού.
Κάτι άλλο να έχω στο νου μου;
Ναι. Το άλφα και το ωμέγα του εξοπλισμού είναι η εφαρμογή. Ένα παντελόνι δεν πρέπει να είναι εμπόδιο πάνω στη μοτοσυκλέτα, αλλά και τα προστατευτικά δεν πρέπει να πλέουν. Αξίζει να κάτσουμε να σκεφτούμε τι καβαλάμε και πως, και να επιλέξουμε το αντίστοιχο κόψιμο ή υλικό.
Επιπλέον, λίγο προκλητική δήλωση ίσως, αλλά ενώ ένα παντελόνι μονής στρώσης μπορεί να έχει ΑΑΑ βαθμολογία, εκ πείρας θα προτιμούσα ένα ΑΑΑ με επένδυση. Θα ακούσετε πολλές απόψεις πάνω στο θέμα, αλλά προσωπικά προτιμώ πολλαπλές στρώσεις για απόσβεση ενέργειας. Το γόνατό μου δεν το ξεχνάω…
…Καλές Βόλτες!
Όλες οι ειδήσεις
Lamborghini Countach από τη Liberty Walk: Πεντάμορφη ή… τέρας;