Συνεχώς μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης ή CVT (Continuously Variable Transmission) ή με απλά λόγια, το γνωστό αυτόματο. Η απόλυτη μετάδοση με γνώμονα την άνεση, την ευκολία χρήσης, την ομαλότητα αλλά και υπό συνθήκες, την εξοικονόμηση καυσίμου
Του Ελευθέριου Γριμπάπη
Το παραδοσιακό, για την ώρα, CVT είναι δύο μεταβλητής διατομής τροχαλίες επάνω στις οποίες ολισθαίνει ένας, συνήθως χαλύβδινος, ιμάντας. Πως μεταφράζεται στην πράξη; Ανοίγω το γκάζι, οι στροφές παραμένουν σταθερές και η μοτοσυκλέτα επιταχύνει.
Πως εξοικονομεί καύσιμο; Μπορεί και διατηρεί τις στροφές του κινητήρα πάντα στο αποδοτικότερο σημείο. Κάτι που στο χειροκίνητο με μία συντομότερη ή καθυστερημένη αλλαγή σχέσης, στέλνει την οικονομία να πάει… περίπατο. Στον αντίλογο, ένας καλά πειθαρχημένος δεξί καρπός, ενδέχεται να βγάλει περισσότερα χ.λ.μ. ανά λίτρο καυσίμου λόγω καλύτερης απόδοσης του χειροκίνητου κιβωτίου σε σχέση με ένα αυτόματο.
Εάν το ενδιαφέρον μου είναι η πίστα ή η απόλαυση της ζωηρής οδήγησης σε κάποιο βουνίσιο στροφιλίκι με καλή ορατότητα, θα επέλεγα ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Εάν όμως με ενδιαφέρει να μετακινηθώ πιο άνετα στην καθημερινότητα της πόλης, τότε η επιλογή του αυτόματου είναι σίγουρα η πιο ξεκούραστη. Πράγμα που επιβεβαιώνεται από την άνθιση των σκούτερ στους ελληνικούς δρόμους τα τελευταία έτη.
Έγιναν ξαφνικά ξεπερασμένα τα χειροκίνητα κιβώτια; Όχι βέβαια. Το γεγονός ότι δε βασίζονται στην τριβή του ιμάντα αλλά σε γρανάζια για την μετάδοση της κίνησης σημαίνει μικρότερες απώλειες κινητικής ενέργειας με τη μορφή θερμότητας, κατ’ επέκταση μικρότερη ανάγκη ψύξης και επίσης δεν έχουν κανέναν περιορισμό στο πόση ροπή είναι ικανά να μεταφέρουν. Εκεί που ο ιμάντας ενός CVT θα “λύγιζε” και θα γλίστραγε από τη δύναμη ενός μοτέρ με πολύ μεγάλη ροπή, το παραδοσιακό γρανάζι θα γελούσε και θα έλεγε “φέρτε μου κι άλλο”.
Πόσο καλύτερος θα ήταν ο μηχανοκίνητος κόσμος άραγε, αν μπορούσαμε να συνδυάσουμε τα πλεονεκτήματα των δύο αυτών συστημάτων μετάδοσης; Αν είχαμε δηλαδή την άνεση του αυτόματου και τη στιβαρότητα του χειροκίνητου.
Αυτό αναρωτήθηκε το 2016 και ο Edyson Pavilcu ο οποίος αυτή τη στιγμή έχει δημιουργήσει το πρώτο στον κόσμο λειτουργικό πρωτότυπο CVT το οποίο χρησιμοποιεί ένα περίπλοκο αλλά ταυτόχρονα απλό στη φιλοσοφία, σύστημα “πλανητών” γραναζιών αντί ιμάντα για τη μετάδοση της κίνησης, χωρίς να θυσιάζει σε τίποτα τη μεταβλητότητα της σχέσης μετάδοσης.
Αυτή τη στιγμή λοιπόν, το χρυσό αυτό δισκοπότηρο βρίσκεται στο τελικό στάδιο δοκιμών, μέσω της ομάδας του εφευρέτη του, εν ονόματι RatioZero και αναζητά χρηματοδότηση προκειμένου να ανταπεξέλθει στο υπέρογκο κόστος αυτής της φάσης, που χρειάζεται να περάσει οποιοδήποτε νέο προϊόν, προτού τεθεί προς διάθεση σε κάποιον κατασκευαστή και κατ’ επέκταση στο ευρύ κοινό.
Όποιος επιθυμεί να συμμετάσχει σε αυτό το εγχείρημα, μπορεί να το κάνει μέσω της ιστοσελίδας www.ratiozero.com και ίσως να έχει την ευκαιρία να διηγηθεί αυτήν την ιστορία στα εγγόνια του που θα το έχουν ήδη στα οχήματά τους και εκείνα να του απαντούν “ναι, εντάξει παππού, πάμε να σε βάλουμε να ξαπλώσεις τώρα” ή αν είμαστε τυχεροί, να το προλάβουμε και εμείς.
Όλες οι ειδήσεις
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον εξίσου αξιόπιστα με τα συμβατικά
MG3: Αυτή είναι η πιο χαμηλή τιμή με το νέο κινητήρα στην Ελλάδα
To νέο Tesla Model Υ είναι εδώ και το «κράξιμο» στον Έλον πάει σύννεφο