EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πότε να αλλάξω ελαστικά στη μοτοσυκλέτα μου; – Τι πρέπει να προσέξω;

pote-na-allaxo-elastika-sti-motosykleta-mou-ti-prepei-na-prosexo-349528

Ποια είναι η κατάλληλη περίοδος, ποια είναι τα κατάλληλα ελαστικά για τη μοτοσυκλέτα μου και πώς πρέπει να τα “στρώσω”;

του Ηλία Λαΐτσα

Τα ελαστικά είναι ένας παράγοντας που βοηθάει στην διατήρηση της ευστάθειας της μοτοσυκλέτας. Με ένα κατάλληλο για τη μοτοσυκλέτα ελαστικό, έχουμε καλύτερη πληροφόρηση του οδοστρώματος, ενώ παράλληλα μειώνεται κατά πολύ η απώλεια πρόσφυσης σε μια κατάσταση πανικού ή σε μια στροφή. Υπάρχουν διάφοροι τύποι ελαστικών μοτοσυκλέτας. Ανάλογα τη χρήση που είναι κατασκευασμένα (δρόμου, εκτός δρόμου, μικτής χρήσης).

Πότε όμως είναι η κατάλληλη περίοδος να αντικαταστήσουμε τα παλιά ελαστικά; Τους καλοκαιρινούς ή τους χειμερινούς μήνες;

Πολλοί πιστεύουν πως μια αλλαγή τους καλοκαιρινούς μήνες είναι περιττή, μιας και οι ζεστές καιρικές συνθήκες αυξάνουν την απόδοση στα παλιά ελαστικά. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει μιας και η ζεστή άσφαλτος μαζί με τη σκόνη που είναι πιο έντονη τους καλοκαιρινούς μήνες, δημιουργούν ιδιαίτερα ολισθηρές συνθήκες. Επίσης σε μια πιθανή καλοκαιρινή βροχόπτωση, οι συνθήκες γίνονται ακόμα πιο επικίνδυνες. Από την άλλη πλευρά, αν έχει γίνει αντικατάσταση ελαστικών σε λιγότερα από 15000 χλμ ή σε λιγότερο από 2 χρόνια, μπορούμε να αναβάλλουμε την αλλαγή των ελαστικών για τους φθινοπωρινούς μήνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε πιο “φρέσκα” ελαστικά στις πρώτες βροχές. Σε όποια περίπτωση από τις δύο και αν βρισκόμαστε, ο μόνος τρόπος για την αλλαγή των ελαστικών τη σωστή περίοδο, είναι να δούμε τα…σημάδια!

Οι δείκτες που πρέπει να προσέξουμε για την αντικατάσταση των ελαστικών είναι οι εξής:

Η φθορά

Σε περίπτωση που τα ελαστικά είναι πολυκαιρισμένα ή πολυχρησιμοποιημένα, είτε δημιουργούνται ρωγμές στο πέλμα τους, είτε οι αυλακώσεις έχουν μειωθεί αισθητά, είτε σε ακραίες περιπτώσεις έχει αρχίσει να φαίνεται ο σκελετός τους. Σε οποιαδήποτε από αυτές τις περιπτώσεις, τα ελαστικά πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα.

Η ημερομηνία κατασκευής τους

Στο πλευρικό τοίχωμα των ελαστικών αναγράφεται ένας τετραψήφιος αριθμός, ο οποίος συμβολίζει την εβδομάδα και το έτος κατασκευής τους. Για παράδειγμα, αν το αριθμός που αναγράφεται είναι ο 0720, αυτό σημαίνει πως το ελαστικό κατασκευάστηκε την έβδομη εβδομάδα του 2020. Δηλαδή τον Φεβρουάριο του 2020. Ιδανικά η ημερομηνία τοποθέτησης θέλουμε να είναι όσο πιο κοντά στην ημερομηνία κατασκευής. Αν τα ελαστικά έχουν διανύσει 15.000 χλμ ή 1,5 με 2 χρόνια χρήσης από την τοποθέτησή τους, έχει έρθει η στιγμή για την αντικατάστασή τους.

 

Δείκτες Ταχύτητας

Είναι πολύ σημαντικό να λάβουμε υπόψη τους δείκτες ταχύτητας των ελαστικών και αν αυτοί συνάδουν με τη μοτοσυκλέτα μας. Στο πλευρικό τοίχωμα που αναγράφεται η ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού, αναγράφονται επίσης οι διαστάσεις του ελαστικού αλλά και ο δείκτης ταχύτητας. Αν για παράδειγμα αναγράφεται ο αριθμός “66S”, αυτό σημαίνει πως το συγκεκριμένο ελαστικό είναι κατασκευασμένο να αντέχει μέγιστο φορτίο τα 300 κιλά και η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να κινηθεί είναι τα 180 χλμ/ώ. Σε περίπτωση που η μοτοσυκλέτα που πρόκειται να τοποθετηθούν, μπορεί να αναπτύξει ταχύτητες άνω των 180 χλμ/ώ, τότε πρέπει να γίνει επιλογή διαφορετικών ελαστικών, με μεγαλύτερο δείκτη ταχύτητας.

Πώς όμως θα “στρώσουμε” σωστά ένα καινούριο ελαστικό;

Υπάρχει ένα μύθος, πως τα καινούργια ελαστικά έχουν “κερί” και αυτός είναι ο λόγος που γλιστρούν.

Το συγκεκριμένο υλικό δεν είναι κερί. Είναι μια ουσία που έχει ως βάση το τεφλόν και αυτό βοηθάει τους κατασκευαστές να αφαιρούν το ελαστικό από το καλούπι. Επιπλέον βοηθάει στη χάραξη του ελαστικού αλλά και στις σημάνσεις στο προφίλ του (διαστάσεις, ημ/νια κατασκευής, δείκτης ταχύτητας). Επίσης, αυτή η γυαλιστερή ουσία είναι και εκείνη η οποία προστατεύει το ελαστικό κατά την αποθήκευσή του.

Έχουν ειπωθεί πολλές πρακτικές για την απαλλαγή της συγκεκριμένης ουσίας, όπως διάφορα χημικά (πχ ασετόν) ή τρίψιμο με υλικά άγριας επιφάνειας (πχ γυαλόχαρτα). Το πιο πιθανό αποτέλεσμα με αυτές τις μεθόδους είναι να προκαλέσουμε ζημιά στο ελαστικό μας. Η ασφαλέστερη και πιο σίγουρη μέθοδος είναι και η απολαυστικότερη για τον αναβάτη. Δεν είναι άλλη από μια… βόλτα!

Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, βόλτες χωρίς απότομα φρεναρίσματα και επιταχύνσεις, χωρίς μεγάλες κλίσεις και όσο το δυνατόν σταθερές ταχύτητες για 200 – 300 χλμ, είναι η καλύτερη μέθοδος για το “στρώσιμο” των νέων ελαστικών.

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο