Του Χρήστου Στρατηγού - Φωτογραφίες: Μπάμπης Κελάφης
H Piaggio έχοντας ανανεώσει όλη της την γκάμα σε νέα πιο «premium» εικόνα, άφησε για το τέλος το πιο εμπορικό και αναγνωρίσιμο μοντέλο της σύγχρονης ιστορίας της και αυτό συνέπεσε με τα 20α του γενέθλια. Το νέο Beverly προσπαθεί να συνδυάσει την ευελιξία ενός scooter με μεγάλους τροχούς, με την άνεση ενός πολυτελούς GT.
Το σύγχρονο σχήμα που υιοθέτησε το Βeverly από το 2010 και μετά, αγαπήθηκε από τον κόσμο σε παγκόσμια εμβέλεια κάνοντας το - όχι τυχαία - ένα από τα πιο εμπορικά scooter της κατηγορίας, αφού συνδυάζει το τρίπτυχο της επιτυχίας, εμφάνιση/πρακτικότητα/brand name. Η σχεδιαστική γραμμή της τελευταίας γενιάς Medley ήταν ο προάγγελος του νέου Beverly και όπως φαίνεται η Piaggio έχει επιλέξει να υπάρχουν ομοιομορφία και κοινά στοιχεία στη γκάμα της.
Βλέποντας το από μακριά έχει το χαρακτηριστικό διαχρονικό πλέον σχήμα «Beverly» που δεν γίνεται να το μπερδέψεις με κανένα άλλο. Πλησιάζοντας το είσαι σε θέση να αντιληφθείς τις διαφορές με το προηγούμενο μοντέλο και τις πολύ όμορφες νέες λεπτομέρειες του διάσημου Ιταλικού design.
Η ποιότητα του αντιολισθητικού καλύμματος της σέλας και οι διπλές ραφές σε εντυπωσιάζουν και τραβάνε το χέρι σαν μαγνήτης να τις χαϊδέψεις. Αρκετές μοτοσυκλέτες διπλάσιας αξίας θα παρακαλούσαν να είχαν αντίστοιχης ποιότητας σέλα, ευχαριστούμε Piaggio που μας κακομαθαίνεις. Πέρα από αυτό έχει σωστό ανατομικό σχεδιασμό με αρκετό αφρώδες και τοποθετεί τον αναβάτη λίγο ψηλότερα από ότι το προηγούμενο μοντέλο. Ταυτόχρονα το σχήμα της είναι τέτοιο ώστε να μην ανοίγει τα πόδια, βοηθώντας ακόμα και μετρίου αναστήματος αναβάτες να πατήσουν κάτω.
Το νέο Beverly δεν γινόταν να μην ακολουθήσει την τάση της αγοράς στα keyless κλειδιά, έτσι και αυτό είναι εξοπλισμένο με αυτό το σύστημα, που προσφέρει ελευθερία κινήσεων και γλιτώνει τους όχι και τόσο προσεκτικούς από το να ψάχνουν τα κλειδιά τους. Το σύστημα λειτουργεί αρκετά καλά, αν και σε ελάχιστες περιπτώσεις αργεί λίγο παραπάνω να διαβάσει το κλειδί, το οποίο έχει τρεις επιλογές (εύρεσή scooter- άνοιγμα τάπας- ξεκλείδωμα).
Ο πίνακας οργάνων αποτελείται πλέον από μια LCD οθόνη 5.5 ιντσών με μπλε φωτισμό και μαύρα γραφικά, οι ενδείξεις περιλαμβάνουν τα πάντα, είναι ευκρινείς ανεξάρτητα με τον εξωτερικό φωτισμό και σε συνδυασμό με τη διάταξη στροφόμετρο – ταχύμετρο στη μέση δεν κουράζουν τον αναβάτη. H περιήγηση στα όργανα μπορεί να γίνει με δυο τρόπους, είτε μέσω του διακόπτη MODE στο δεξί γκριπ, είτε μέσω των ελαστικών πλήκτρων που χρειάζονται αρκετή πίεση, στο κάτω μέρος της οθόνης.
Επίσης μέσω του διακόπτη MODE μπορεί ο αναβάτης να περιηγηθεί σε διάφορες λειτουργίες του smartphone του, το οποίο μπορεί να συνδεθεί με το scooter μέσω του συστήματος MIA της Piaggio, που όμως δεν περιλαμβάνεται στο στάνταρ εξοπλισμό του Beverly 300. Οι πανέμορφοι «Piano Black» διακόπτες έχουν σωστή διάταξη και ο μόνος μας ενδοιασμός είναι η θέση του διακόπτη των Αlarm και του Mode που κατά τη γνώμη μας, για λόγους ασφαλείας, θα έπρεπε να έχουν αντίθετη θέση.
Στο εσωτερικό μέρος της ποδιάς και κάτω από τον πολύ πρακτικό πτυσσόμενο γάντζο μεταφοράς, υπάρχει ένας εξίσου πρακτικός αποθηκευτικός χώρος που ανοίγει πιέζοντας τον κεντρικό διακόπτη προς τα μέσα. Εκεί μπορούν να αποθηκευτούν μικροαντικείμενα όπως γάντια και κινητό όπου υπάρχει και θέση φόρτισης μέσω USB .
Η τάπα αεροπορικού τύπου της προηγούμενης γενιάς έδωσε την θέση της σε μια “αυτοκινήτου” που βρίσκεται στο ίδιο σημείο, αλλά πλέον μέσα σε ντουλαπάκι το οποίο ανοίγει από τον αντίστοιχο διακόπτη αριστερά πάνω στο τιμόνι.
Η συναρμογή στα σημεία που έχουμε μέχρι στιγμής αναφέρει, ιδιαίτερα στους αρμούς των πλαστικών, θα μπορούσε να είναι καλύτερη. Συγκεκριμένα στο scooter της δοκιμής το κάλυμμα της τάπας από την αριστερή πλευρά, κλειστό δεν εφαπτόταν σχεδόν καθόλου στην βάση του, αντίστοιχα μεγάλο κενό άφηναν και οι αρμοί από τον εμπρόσθιο αποθηκευτικό χώρο.
Πηγαίνοντας προς το πίσω μέρος του scooter, κάτω από τη σέλα με το μηχανικό σύστημα συγκράτησης, υπάρχει ένας αξιοπρεπέστατος φωτιζόμενος αποθηκευτικός χώρος, που όμως παρά την 14ων ιντσών πίσω ζάντα και το ρεζερβουάρ στο κεντρικό μέρος του scooter χωράει δυο JET κράνη, αφήνοντας λίγο ακόμα χώρο για μικροαντικείμενα.
Το αφρώδες στο πίσω μέρος της σέλας είναι αρκετό για να διατηρήσει τα μαλακά μόρια του συνεπιβάτη ξεκούραστα και για λίγο μεγαλύτερες αποδράσεις. Σε συνάρτηση με τις σωστά τοποθετημένες χειρολαβές, η πίσω θέση είναι αρκετά GΤ για την κατηγορία του scooter. Επίσης μια ωραία λεπτομέρεια είναι τα μαρσπιέ του συνεπιβάτη που μπορεί να τα ανοίξει ο αναβάτης ή ο συνεπιβάτης με την φτέρνα του παπουτσιού, χωρίς να χρειάζεται να το κάνει με το χέρι του.
Όπως γράψαμε και πιο πάνω, η βασική γραμμή του scooter δεν έχει αλλάξει, αντιθέτως στο σύνολο έχει βελτιωθεί, αποκτώντας μια πιο premium sport εικόνα, συνεχίζοντας να είναι οικεία “Beverly”.
Στα μάτια μας, το πίσω μέρος υπέστη μια σχεδόν ριζοσπαστική αλλαγή, μεταφέροντας τη βάση της πινακίδας σε λασπωτήρα πάνω από τον τροχό, αφαιρώντας το φτερό από την ουρά.
Θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη διάταξή είναι υπερβολή και μοιάζει σαν κάτι να λείπει από την κατά τα άλλα καλοσχεδιασμένη ουρά, το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή η αλλαγή δεν περνάει απαρατήρητη.
Κλείνοντας με την εμφάνιση και τα περιφερειακά του scooter, το σύνολο των φωτιστικών σωμάτων πλέον φέρει LED, με τον εμπρόσθιο προβολέα να έχει ισχυρή και αξιοποιήσιμη δέσμη, επίσης ανασχεδιασμένες είναι και οι σπορ 7μπρατσες ζάντες που διατήρησαν την προηγούμενη διάμετρο 16-14.
300 hpe
Tον παραπάνω κινητήρα τον γνωρίσαμε το 2019 που η Piaggio τον τοποθέτησε στην Vespa GTS κάνοντάς την, την πιο γρήγορη VESPA παραγωγής. Ήταν ένας νέος κινητήρας με πολλές αλλαγές, όπως η επανασχεδιασμένη κεφαλή για καλύτερη ψύξη και αποδοτικότητα.
Οι βαλβίδες ελάφρυναν, μεγάλωσαν και ανασχεδιάστηκε ο θάλαμος καύσης, διαφορετικού προφίλ ήταν επίσης και ο εκκεντροφόρος, με έμφαση στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τον νέο ψεκασμό και τη διαχείριση της Magneti Mareli είχαν ως αποτέλεσμα να αποδίδει 23.4 ίππους στις 8250 σ.α.λ. και 26 Νιουτόμετρα στις 5250 σ.α.λ.
Σήμερα στην έκδοση για το καινούργιο Beverly αποδίδει 25.5 ίππους στις 8000 σ.αλ. Και την ίδια ροπή, αλλά στις 6250 σ.α.λ., πληρώντας τις Euro 5 προδιαγραφές. Το προηγούμενο μοντέλο απέδιδε 21 ίππους και 23 Νιουτόμετρα, καθόλου άσχημα ως αναβάθμιση!
Οδηγώντας
Οι κραδασμοί όπως στους περισσότερους μονοκύλινδρους κάνουν αισθητή την παρουσία τους από το ρελαντί, το ίδιο συμβαίνει και εδώ, όχι όμως σε ενοχλητικό βαθμό. Επιταχύνοντας μειώνονται άλλα δεν εξαφανίζονται.
Ο HPE είναι ένας εύστροφος αποδοτικός κινητήρας, με ροπή από χαμηλά, γραμμικότητα και γεμάτες μεσαίες, ο ιδανικός δηλαδή κινητήρας για scooter. Σε προδιαθέτει με την ευκολία του να ανεβάσει στροφές και με τον ήχο του δυνατού μονοκύλινδρου, να παίξεις λίγο παραπάνω με το γκάζι. Επιταχύνει μέχρι τα 100 χλμ/ώρα από στάση δυνατά και με ευκολία φτάνει τα 120 όπου αρχίζει και μειώνεται ο ρυθμός. Σε ευθεία είδαμε μέχρι 146 στο ταχύμετρο.
Η απόκριση του ηλεκτρονικού ψεκασμού είναι άμεση, προσφέροντας καλή αίσθηση σε κάθε περιστροφή του γκρίπ. Όμως κινούμενοι δυο άτομα σε ανωφέρεια με ταχύτητες μεταξύ 25-38 χιλιομέτρων παρουσιάστηκε ένας δισταγμός – στιγμιαίο μπέρδεμα. Την πρώτη φορά δεν δώσαμε σημασία αποδίδοντας το σε τυχαίο γεγονός ή κακό καύσιμο, στη διάρκεια της δοκιμής και έχοντας ξαναβάλει καύσιμο συνέχισε να το κάνει στο συγκεκριμένο φάσμα χλμ/ώρα που αναφέραμε. Κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό που ίσως με κάποιο update της ηλεκτρονικής διαχείρισης θα φτιάξει, όμως συνέβη και το αναφέρουμε.
Το ASR (traction control) με επιλογή απενεργοποίησης, έχει προοδευτική λειτουργία και στις ελληνικές συνθήκες θα ενεργοποιηθεί αρκετές φορές, ειδικά στην επιτάχυνση από στάση, δεν είναι κουραστικό και δεν υπάρχει λόγος να απενεργοποιηθεί για τη χρήση που προορίζεται ένα scooter.
Τα φρένα δεν έχουν μεγάλη διάφορα από το προηγούμενο μοντέλο, συνεχίζουν να έχουν “ξύλινη” αίσθηση, έχουν δύναμη, που όμως χρειάζεται δύναμη και από τον αναβάτη για να αποδώσουν. Η μονάδα ABS είναι η 10.0 της Bosch και έχει κορυφαία λειτουργία, στις περισσότερες των περιπτώσεων γίνεται ελάχιστα αντιληπτή η ενεργοποίησή της, έχοντας πλέον σχεδόν εξαφανίσει τα «πιάσε – άφησε» που καταλαβαίνει ο αναβάτης στις μανέτες των φρένων.
Οι καινούργιες αναρτήσεις της SHOWA χαρίζουν στο scooter καλύτερη πληροφόρηση και ποιοτικότερη κύλιση. Η εμπρόσθια ανάρτηση δεν έχει τις “ξερές” αντιδράσεις που είχε η προηγούμενη, απορροφάει σε μεγάλο μέρος τις φυσιολογικές ανωμαλίες που θα συναντήσει ο αναβάτης στην καθημερινότητα του και με την λίγο παραπάνω διαδρομή σε σχέση με την παλιά προσφέρει πιο ελαφριά αίσθηση του εμπρόσθιου συστήματος. Οι πίσω αναρτήσεις ρυθμίζονται ως προς την προφόρτιση, έχουν και αυτές καλύτερή απόσβεση από τις προηγούμενες με λίγο πιο γρήγορη επαναφορά, οι κραδασμοί στις εγκάρσιες ανωμαλίες συνεχίζουν να υπάρχουν που είναι κοινό χαρακτηριστικό σε scooter με αυτή τη διάταξη.
Σε καλό οδόστρωμα είναι σταθερό και ευθύβολο, χωρίς ταλαντώσεις ακόμα και με την τελική του σε παρατεταμένες στροφές. Τα σινεμπλόκ που μεσολαβούν στη στήριξη της μετάδοσης στο πλαίσιο θα θέλαμε να είναι λίγο πιο σκληρά, γιατί στις απότομες εναλλαγές πορείας παρουσιάζεται τάση ελαστικότητας στο πίσω μέρος.
Στην αστική μετακίνηση τα καταφέρνει αντιστρόφως ανάλογα με το μέγεθος του, είναι ευέλικτο με το τιμόνι να κόβει αρκετά ώστε να μπορεί να ελιχθεί ανάμεσα στα αυτοκίνητα χωρίς δυσκολία, το ύψος του τιμονιού είναι στην ιδανική θέση, προσφέροντας καλό μοχλό, τοποθετώντας τα χέρια του αναβάτη σε θέση που μετά από πολύωρη οδήγηση δεν θα κουραστούν.
Οι καθρέπτες είναι καλοσχεδιασμένοι έχοντας μεγάλο οπτικό πεδίο και σωστό ύψος, περνώντας πάνω από τους περισσότερους των αυτοκίνητων.
Η προστασία από τον αέρα στο πάνω μέρος είναι ικανοποιητική μέχρι τα 100 χλμ/ώρα, από εκεί και πάνω χρειάζεται τη ζελατίνα από τον κατάλογο των αξεσουάρ. Η ανασχεδιασμένη ποδιά παρέχει ελλιπή προστασία από τα γόνατα και κάτω, με τη ροή του αέρα να είναι αισθητή και να σταματάει μόνο αν ο αναβάτης ενώσει τα γόνατα του μπροστά από τη σέλα.
Επίλογος
Στο νέο Beverly τα μοναδικά σημεία που έμειναν ίδια με το προηγούμενο μοντέλο είναι η βασική δομή του πλαισίου και η διάσταση των τροχών, όλο το υπόλοιπο scooter έχει ανασχεδιαστεί προσδίδοντάς του αναβαθμισμένη και ταυτόχρονα πιο σπορ εικόνα. Η εργονομία και η άνεση έχουν βελτιωθεί στα σημεία με τον πιο πλούσιο εξοπλισμό και τις νέες αναρτήσεις, κάνοντας το έναν καθημερινό «χιλιομετροφάγο» με καλύτερες δυνατότητες περιαστικών μετακινήσεων.
Υπάρχουν κάποια θεματάκια στην ποιότητα κατασκευής που όμως αν η Piaggio επιλέξει να το διαθέτει μόνιμα στη σημερινή τιμής προωθητικής ενέργειας των 4.995 € είναι ήσσονος σημασίας και σε συνδυασμό με τον πολύ καλό Hpe κινητήρα είναι μια αρκετά καλή αγορά για all around scooter. Από την άλλη τα 5.490 € τιμή κατάλογου που έχει ανακοινώσει η Piaggio δημιουργεί μια ψαλίδα 1600 ευρώ με τo προηγούμενο Beverly 300 των 3.890 €. Ναι το καινούργιο είναι καλύτερο και πιο πλούσια εξοπλισμένο από το τελευταίο Beverly, ωστόσο σε αυτή την τιμή η σφαίρα του ανταγωνισμού είναι μεγάλη. Οι διαθέσιμες εκδόσεις είναι 2 με τις διάφορες μεταξύ τους να είναι χρωματικές.