MOTOTYPOS

Οδηγός αγοράς scooter: Ποιες είναι οι κατηγορίες τους και ποιο κάνει για σένα

odigos-agoras-scooter-poies-einai-oi-katigories-tous-kai-poio-kanei-gia-sena-731998

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις πριν αγοράσεις scooter: Χωρητικότητες κινητήρων, κατηγορίες, χαρακτηριστικά, ιδανική χρήση

Γιατί scooter;

Αντικειμενικά, τα scooter θεωρούνται ο πιο εύκολος τρόπος για την εισαγωγή στο μαγικό κόσμο των δύο τροχών. Με μια πιο χρηστική οπτική, πρόκειται για την εναλλακτική επιλογή χιλιάδων ανθρώπων, που αποζητούν κάτι ευέλικτο, οικονομικό και πρακτικό, προκειμένου να καλύψουν τις καθημερινές μετακινήσεις τους στα μεγάλα αστικά κέντρα και όχι μόνο.

Tα scooter οδηγούνται εύκολα, η συντριπτική πλειοψηφία έχει αυτόματη, CVT μετάδοση με φυγοκεντρικό συμπλέκτη, πράγμα που σημαίνει ότι απλά ανοίγεις το γκάζι και πας, ενώ η πέδηση, πραγματοποείται από δύο μανέτες στο τιμόνι (δεξιά μπροστινό φρενό, αριστερά πίσω φρένο), όπως στα ποδήλατα.

Η αρχή λειτουργίας του CVT

Επίσης προσφέρουν ικανοποιητική κάλυψη από νερά, αέρα και λοιπά στοιχεία της φύσης, συγκριτικά πάντα με μια τυπική μοτοσυκλέτα. Συγκριτικά με τις μοτοσυκλέτες πάλι, προσφέρουν περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους και έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την πρακτικότητα και την άνεση. Το σημαντικότερο, είναι ότι αποτελούν μια βιώσιμη λύση απέναντι στο πρόβλημα με την  κίνηση και την αναζήτηση parking και είναι αυτά τα δύο στοιχεία που «κερδίζουν» όλο και περισσότερο κόσμο, ο οποίος κάνει το μεγάλο βήμα και την υπέρβαση επιλέγοντας δύο, αντίο για τέσσερις τροχούς στις καθημερινές του μετακινήσεις.

O αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα, αποτελεί ένα μεγάλο πρακτικό ατού των scooter, έναντι των μοτοσυκλετών

Στη ανωτέρω απόφαση συνεπικουρεί και το γεγονός ότι στην Ελλάδα, ο χειμώνας, στο μεγαλύτερο μέρος της επικράτειας, είναι ήπιος και η ηλιοφάνεια μια σχεδόν μόνιμη συνθήκη. Καθόλου τυχαίο ότι ως χώρα παρουσιάζουμε από τα μεγαλύτερα ποσοστά χρήσης δίτροχων στην Ευρώπη λοιπόν και καθόλου τυχαίο επίσης, ότι το μερίδιο αυτής της αγοράς, σε ποσοστό που υπερβαίνει το 65%, αφορά τα scooter και όχι τις μοτοσυκλέτες.

Αν και η ιστορία των scooter ξεκινά από τις αρχές του προηγούμενο αιώνα, ήταν η Ιταλία που καθόρισε αρχετυπικά τα οχήματα αυτά. Μετά τη λήξη του ΒΠΠ, η ανάγκη για ένα φθηνό, πρακτικό και οικονομικό όχημα, σε μια χώρα που βρισκόταν σε διαδικασία ανοικοδόμησης, καλύφθηκε από τις εταιρείες Vespa και Lambretta, που πλέον θεωρούνται αμφότερες, κλασσικές.

Η Vespa αποτελεί τον αρχετυπικό ορισμό του scooter οχήματος

Ωστόσο τίποτα δεν παραμένει στατικό και στις μέρες μας, o όρος scooter συμπεριλαμβάνει πληθώρα υποκατηγοριών οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν… πονοκέφαλο και «πελάγωμα» στους επίδοξους αγοραστές. Με τον οδηγό αγοράς scooter λοιπόν, θα ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα και ελπίζουμε να αποτελέσει ένα χρήσιμο «εργαλείο» στην αναζήτηση σας.

Υπάρχουν τρεις παράμετροι που –κατά βάση- διαχωρίζουν τα scooter σε κατηγορίες, ο κυβισμός, το πώς είναι κατανεμημένοι οι όγκοι τους και η διάμετρος των τροχών τους. Πάμε να τα δούμε αναλυτικά λοιπόν:

Βάση κυβισμού

O κυβισμός των scooter ξεκινά από τα 50 κ.εκ. και φτάνει μέχρι και τα 750 κ.εκ., αν συμπεριλάβουμε ορισμένες υβριδικές υλοποιήσεις που συνδυάζουν χαρακτηριστικά από τον κόσμο των μοτοσυκλετών. Οι κατηγορίες των scooter βάση κυβισμού, διαμορφώνονται ως εξής:

50άρια

≤ 125 κ.εκ.

125-200 κ.εκ.

250-350 κ.εκ.

350+ κ.εκ.

Προφανώς η χωρητικότητα του κινητήρα έχει άμεση σχέση με την παραγόμενη ισχύ και αυτό είναι ένα από τα χαρακτηριστικά βαρύνουσας σημασίας όταν επιλέγει κάποιος scooter, αφού είναι άμεσα συναρτώμενο με το πεδίο κίνησης. Για παράδειγμα, τα scooter 50 κ.εκ. δεν ενδείκνυνται ως οχήματα, αν οι καθημερινές σας διαδρομές συμπεριλαμβάνουν δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή μεταφέρετε συχνά συνεπιβάτη. Από την άλλη, όσο αυξάνεται ο κυβισμός, αυξάνονται αναλογικά οι εξωτερικές διαστάσεις και το βάρος, οπότε είναι και αυτό κάτι που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, με την έννοια του ότι ένα scooter 350+ κ.εκ. ίσως να είναι υπερβολή αν κινείστε αποκλειστικά στην πόλη.

SYM Symphony ST 125 LC και SYM HD300 Top Box. Aνήκουν την ίδια κατηγορία, όμως οι διαφορές που προκύπτουν από την αύξηση του κυβισμού σε ότι αφορά στον όγκο, είναι άμεσα ορατές

Σε γενικές γραμμές πάντως, με εξαίρεση τα 50άρια, που αποτελούν μια ειδικά κατηγορία, όλα τα scooter μπορούν να επιτελέσουν όλους τους «κόντρα ρόλους», με κάποιες παραχωρήσεις βέβαια: ένα 125άρι, μπορεί να κυκλοφορήσει ακόμα και στην εθνική και ένα 500άρι μπορεί να τρυπώσει στη κίνηση. Εξετάστε λοιπόν το ποιες είναι οι ανάγκες σας και πράξτε αναλόγως.

Βάση χωροταξίας

Το «χωροταξικό» σε ότι αφορά στα scooter έχει να κάνει με την διαμόρφωση του σχήματος τους και το πώς κατανέμονται οι όγκοι τους. Όλα έχουν να κάνουν… με το πάτωμα, δηλαδή το τμήμα κάτω από τα πόδια του αναβάτη. Αν αυτό είναι επίπεδο και χαμηλό τότε πρόκειται για scooter πόλης, αν υπάρχει ένα «τούνελ», μια διαμόρφωση που διατρέχει το πάτωμα στον διαμήκη άξονα, τότε πρόκειται για scooter κατηγορίας GT. Αυτό το χαρακτηριστικό καθορίζει όμως σε μεγάλο βαθμό την θέση οδήγησης και την διαρρύθμιση ενός scooter. Σε αυτά που ανήκουν στην κατηγορία πόλης, ο αναβάτης εισπράττει την αίσθηση ότι κάθεται «επάνω» στο όχημα. Ο κορμός του είναι κάθετος, το τιμόνι κοντά του και τα γόνατα του σχηματίζουν ορθή γωνία. Στα GT, ο αναβάτης αισθάνεται ότι κάθεται «μέσα» στο όχημα, το τιμόνι είναι λίγο πιο ψηλά και μακριά του και τα πόδια του μπορούν να εκταθούν μπροστά, αφού υπάρχει μεγαλύτερος χώρος.

Honda SH350 και Honda Forza 350, δύο τυπικά παραδείγματα των κατηγοριών πόλης και GT. Παρατηρήστε πως αλλάζουν οι αναλογίες στην κατανομή των όγκων αλλά και στο «τρίγωνο» της θέσης οδήγησης

Πέραν αυτών των χαρακτηριστικών, οι διαφορές είναι μεγάλες και σε άλλα σημεία. Στα GT scooter η προστασία του αναβάτη είναι μεγαλύτερη, καθώς πέραν του ότι κάθεται πιο χαμηλά, υπάρχει επίσης ως standard και ευμεγέθης ζελατίνα, ενώ οι χώροι σε γενικές γραμμές έχουν πιο… «απλά», με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για την άνεση. Στα scooter πόλης, ο κορμός του αναβάτη είναι εκτεθειμένος και η ζελατίνα, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων τοποθετείται ως έξτρα. Από την άλλη, ο αναβάτης, όντας βρισκόμενος σε ψηλότερη θέση, έχει καλύτερη επόπτευση των τεκταινόμενων μπροστά του, ενώ οι πιο «μαζεμένες» διαστάσεις αυτής της κατηγορίας, προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία μέσα στη κίνηση.

To Yamaha NMAX 155 αποτελεί ένα χαρακτηριστικό Mini GT μοντέλο

Τέλος, το επίπεδο πάτωμα των scooter πόλης, επιτρέπει την μεταφορά ογκωδών και βαριών αντικειμένων, κάτι το οποίο στα GT, δεν είναι δυνατό. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι υπάρχει και η κατηγορία των Mini-GT που είναι ότι ακριβώς περιγράφει το όνομα, δηλαδή GT scooter σε «σμίκρυνση», διατηρώντας –τηρουμένων των αναλογιών κυριολεκτικά- πολλά από τα χαρακτηριστικά των μεγάλων GT, χωρίς να είναι ανοικονόμητα σε διαστάσεις.

Βάση διαμέτρου τροχών

Μεγάλη σημασία στα scooter παίζει η διάμετρος των τροχών και ειδικά του μπροστινού. Σε γενικές γραμμές, ο μεγαλύτερος σε διάμετρο τροχός, βελτιώνει την σταθερότητα και την άνεση, αφού το πέρασμα πάνω από κακοτεχνίες και λακκούβες στους δρόμους, δεν προκαλεί τις… αναταράξεις των μικρότερων σε διάμετρο τροχών. Οι μικρότεροι σε διάμετρο τροχοί όμως, κάνουν τις αλλαγές κατεύθυνσης παιχνιδάκι και γενικά βελτιώνουν σε μεγάλο βαθμό την ευελιξία. Στα μοντέλα της αγοράς, οι τροχοί ξεκινάνε από τις 10 ίντσες σε διάμετρο και φτάνουν στις μοτοσυκλετιστικές 17 ίντσες διαμέτρου, με τις 16 ίντσες να θεωρούνται μεγάλες και ο στόχος για τα περισσότερα scooter που φιλοδοξούν να αποκτήσουν τον χαρακτηρισμό «με μεγάλους τροχούς».

Το ΚΥΜCO Agilty 16+125i, συμπεριλαμβάνει ακόμα και στην ονομασία του το γεγονός ότι φέρει μπροστινό τροχό διαμέτρου 16 ιντσών

Τα πράγματα πάντως αλλάζουν σε ότι αφορά στους πίσω τροχούς, όπου κατά κανόνα, είναι μικρότερης διαμέτρου από τους μπροστινούς και υπάρχει λόγος για αυτό. Βλέπετε όσο μεγαλώνει η διάμετρος του πίσω τροχού, τόσο μειώνεται σε μέγεθος ο αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα, οπότε οι κατασκευαστές προσπαθούν να βρουν τον ιδανικό συγκερασμό μεταξύ των δύο αυτών συνισταμένων.  Σε γενικές γραμμές πάντως, τα scooter πόλης, ακόμα και μικρού σχετικά κυβισμού, έχουν λόγω σχεδίασης μεγαλύτερης διαμέτρου μπροστινούς τροχούς, σε σχέση με τα GT.

Τα τρίτροχα

Τα scooter αυτά έχουν δύο μπροστινούς τροχούς και έναν πίσω. Στο μπροστινό τους σύστημα, μια μηχανική (και σε ορισμένες περιπτώσεις, ηλεκτρομηχανική) διάταξη, επιτρέπει στο ζεύγος των τροχών να παίρνει κλίση στις στροφές, ενώ φυσικά αναρτώνται και στρίβουν με τρόπο ανάλογο -αλλά όχι αντίστοιχο- με αυτόν των συμβατικών scooter. Aυτό που έχει σημασία, είναι ότι η αίσθηση τους και ο τρόπος με τον οποίο οδηγούνται, δεν διαφέρει σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα δύο τροχών. Τα πλεονεκτήματα αυτής της διάταξης είναι ότι επιφάνεια τριβής μπροστά διπλασιάζεται από την ύπαρξη του πρόσθετου τροχού και αυτό έχει φυσικά όφελος στην πρόσφυση και στο φρενάρισμά. Τα τρίτροχα scooter, είναι επίσης πιο σταθερά, με τους δύο τροχούς μπροστά να αποσβένουν αποτελεσματικότερα κακοτεχνίες και λακκούβες.

Η Piaggio με την σειρά MP3 δημιούργησε τη σύγχρονη κατηγορία των τρίτροχων scooter, στην οποία πλέον, δραστηριοπούνται και άλλοι κατασκευαστές

Όλα αυτά όμως, έρχονται με ένα κόστος, πρακτικό και οικονομικό. Το μπροστινό σύστημα προσθέτει βάρος, όγκο και πολυπολοκότητα, με ότι μπορεί να συνεπάγεται αυτό σε κατανάλωση καυσίμου, δυνατότητα ευελιξίας στην κίνηση και κόστος συντήρησης. Πέραν αυτών, υπάρχει μια παρανόηση, ότι τα τρίτροχα scooter «δεν πέφτουν». Η αλήθεια είναι ότι σε ενεργητική ασφάλεια υπερτερούν στα σημεία έναντι των συμβατικών, για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω, αλλά τους νόμους της φυσικής δεν τους αλλάζουν, οπότε ναι, μπορεί να πέσουν και η εντύπωση ότι έχουν τον «άπεφτο» εκτός από λανθασμένη είναι και επικίνδυνη.

Tα Sport: Όταν τα scooter τα βάζουν με μοτοσυκλέτες

Υπάρχουν αναβάτες που πέραν της πρακτικότητας θέλουν επιδόσεις, στρίψιμο και «ενθουσιώδη» οδήγηση και επειδή κενά δεν παρατηρούνται στη φύση αλλά ούτε και στην αγορά, υπάρχουν και τα scooter που ανταποκρίνονται σε αυτά τα θέλω. Πέραν των «παραδοσιακών» σε διάταξη και δομή scooter που τυγχάνει να έχουν προικιστεί με δυναμικά χαρακτηριστικά από τους κατασκευαστές τους, έχει δημιουργηθεί μια ολιγάριθμη κατηγορία με sport μοντέλα που «δανείζονται» στοιχεία από τις μοτοσυκλέτες. Οι κινητήρες τους έχουν χωρητικότητα 500+ κ.εκ., τα πλαίσια τους είναι περιμετρικά και άκαμπτα και τα περιφερειακά τους υψηλής απόδοσης.

Yamaha TMAX. Scooter, αλλά σε ικανά χέρια, μπορεί να «κεράσει»… πολύ πόνο σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα

Η «αυτόματη» φύση παραμένει ωστόσο υπάρχει διαφορετική εκτέλεση, με σημαντικότερο στοιχείο τον διαχωρισμό του κινήτηρα και της μετάδοσης και την τοποθέτηση τους με τρόπο τέτοιο, που αποτελούν αναρτώμενες μάζες. Τα μοντέλα αυτά δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν μοτοσυκλέτες ίδιου κυβισμού και σε ικανά χέρια, μπορεί να προκαλέσουν εκπλήξεις (και κλάμα) ακόμα και σε κατόχους sport μοτοσυκλετών.

Τι να επιλέξω;

Αγοράζοντας scooter ή μοτοσυκλέτα ή αυτοκίνητο, πολλές φορές τα κριτήρια είναι το τι μας αρέσει και… τελεία και παύλα. Δεν υπάρχει αντίλογος ούτε «κατά» επιχειρήματα σε αυτό, οπότε αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, να πούμε ότι καλά κάνετε και να ευχηθούμε καλοτάξιδο και να το χαρείτε.

Αν όμως το ψάχνετε οικονομοτεχνικά και πρακτικά, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να καταγράψετε τις ανάγκες στις προσωπικές μετακινήσεις και να τις ιεραρχήσετε. Μπορεί να είναι η οικονομία στην κορυφή της λίστας, ή άνεση, η προστασία ή οτιδήποτε άλλο. Ξεκινήστε λοιπόν από εκεί, η διαδικασία θα σας δώσει μια πολύ καλή ένδειξη για την κατηγορία στην οποία πρέπει να στραφεί το ενδιαφέρον σας.

To μόνο που χρειάζεται είναι να καταγράψετε τις ανάγκες και τα θέλω σας και να τα ιεραρχήσετε από το πιο σημαντικό στο λιγότερο σημαντικό. Εκτός και αν ψωνίζετε με «καρδιά», όποτε πάρτε αυτό που θέλετε και μην ασχολείστε και πολύ…

Με το αρχικό αυτό «στίγμα» και εισάγοντας στην εξίσωση όλο και περισσότερες παραμέτρους προτιμήσεων και αναγκών, θα διαμορφωθεί σταδιακά μια συγκεκριμένη εικόνα για το όχημα που σας καλύπτει και από το χάος των επιλογών, θα έχετε πλέον να επιλέξτε μεταξύ 3-4 οχημάτων.

Για παράδειγμα, αν έχετε ως προτεραιότητα την οικονομία, την προστασία από τον αέρα και οι καθημερινές διαδρομές σας περιλαμβάνουν τμήματα από λεωφόρους και περιαστικές διαδρομές, τότε ένα GT scooter 125-200 κ.εκ. είναι το όχημα που μάλλον θα ανταποκριθεί καλύτερα στα ζητούμενα σας.

Από την άλλη, αν κινείστε αποκλειστικά στην πόλη, αλλά έχετε συχνά συνεπιβάτη και κουβαλάτε ψώνια και ογκώδη αντικείμενα, προφανώς ένα scooter πόλης, με δυνατό κινητήρα 250+ κ.εκ. θα ικανοποιήσει τις ανάγκες σας.

Το καλό είναι ότι στην αγορά υπάρχουν δεκάδες επιλογές με συγκεκριμένα  χαρακτηριστικά, οπότε είναι μάλλον απίθανο να να μην  βρείτε αυτό που σας ταιριάζει απόλυτα.

Συστήματα ενεργητικής ασφάλειας

Βάση Euro 5 προδιαγραφών, που αποτελούν την ισχύουσα νόρμα κανονισμών για τα δίτροχα στην Ευρώπη, μοντέλα με κυβισμό 125 κ.εκ. οφείλουν να έχουν είτε συνδυασμένο σύστημα φρένων, είτε ABS στον μπροστινό τροχό μόνο. Για κυβισμούς μεγαλύτερους των 125 κ.εκ., είναι υποχρεωτική η ύπαρξη δικάναλου ABS, που επενεργεί ξεχωριστά στον μπροστινό και στον πίσω τροχό. Σημειώνεται ότι για scooter 50 κ.εκ., που λογίζονται μοτοποδήλατα, δεν είναι υποχρεωτική η ύπαρξη ABS ή συνδυασμένων φρένων.

Πέραν των «υποχρεωτικών» που ορίζονται από τις Euro 5 προδιαγραφές, πολλοί είναι οι κατασκευαστές που προσθέτουν traction control στα scooter τους, ακόμα και σε μοντέλα 125 κ.εκ. Αν και εκ πρώτης φαντάζει ως υπερβολή, η αλήθεια είναι ότι η φύση της CVT μετάδοσης σε συνδυασμό με τους ολισθηρούς δρόμους στις πόλεις, μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε υπερστροφή, ειδικά αν μιλάμε για μια βροχερή μέρα στο οδικό δίκτυο της χώρας μας. Δεδομένου ότι στις σέλες των scooter είναι πολύ πιθανό να βρίσκονται αναβάτες χωρίς μεγάλη εμπειρία, το traction control είναι μια καλοδεχούμενη προσθήκη.

Πόσο καίνε;

Εξαρτάται φυσικά από τον κυβισμό και τον τρόπο οδήγησης. Ενδεικτικά, μια μέση κατανάλωση για scooter 125 κ.εκ., είναι τα 2-2,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ σε μοντέλα 300-350 κ.εκ. η τιμή αυτή ορίζεται από τα 3,5 μέχρι τα 4,5 λίτρα. Εδώ είναι ένα σημείο που θέλει προσοχή όμως και έχει να κάνει με την ορθή επιλογή βάση των αναγκών. ‘Ενα οικονομικό βάση κυβισμού scooter 125-200 κ.εκ. που η καθημερινότητα του είναι αποκλειστικά το «τέρμα γκάζι» σε περιαστικές διαδρομές, ίσως τελικά να καίει περισσότερο από ένα μοντέλο 300+ κ.εκ. που λόγω χωρητικότητας κινητήρα, ανταπεξέρχεται χωρίς «ζόρι» στο ίδιο πεδίο.  Επιλέξτε έξυπνα λοιπόν!

Τι συντήρηση χρειάζονται;

Τα scooter, ως οχήματα που φέρουν θερμικούς κινητήρες, έχουν τις ίδιες βασικές… ανάγκες με τα υπόλοια οχήματα.  Αλλαγή λαδιών και φίλτρων, ρύθμιση βαλβίδων, αντικατάσταση αναλώσιμων, ελαστικών κ.ο.κ. Αξίζει να σημειωθεί, ότι σε μερικά μοντέλα των μικρών κατηγοριών κυβισμού, οι κινητήρες είναι αερόψυκτοι, οπότε «γλυτώνει» κανείς από την έγνοια συντήρησης του κυκλώματος υγρόψυξης. Το κοινό σημείο όλων των scooter που απαιτεί προσοχή, είναι η μετάδοση, με τον ιμάντα του CVT συστήματος να χρειάζεται περιοδικό έλεγχο και -ανά διαστήματα- αντικατάσταση.

Όλα αυτά ορίζονται στα βιβλία service του εκάστοτε μοντέλου. Τιμές είναι άτοπο και άκυρο να δοθούν, αφού δεν υπάρχει σταθερά και συμφωνία σε ότι αφορά στην τιμολογιακή πολιτική που ορίζουν οι εταιρείες σε εργατοώρες και στα ανταλλακτικά. Σε γενικές γραμμές πάντως, οι τιμές διαμμορφώνονται ανάλογα της κατηγορίας κυβισμού, καθότι ένα μοντέλο 125 κ.εκ. έχει διαφορετικά αναλώσιμα, περιφερειακά και ανάγκες συντήρησης, σε σχέση με ένα sport scooter των 500+ κ.εκ.

Με τι δίπλωμα τα οδηγώ;

Τα διπλώματα για τα δίτροχα χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες:

ΑΜ – Μοτοποδήλατο

-Κυβισμός μέχρι 50 κ.εκ., ισχύς μέχρι 5,4 ίππους (4 kW στις ηλεκτροκίνητες υλοποιήσεις) και τελική ταχύτητα που δεν υπερβαίνει τα 45 χλμ./ώρα

-Μπορεί να εκδοθεί για ηλικίες από 16 ετών με συναίνεση των γονέων ή των ατόμων που έχουν αναλάβει την επιμέλεια του ανήλικου, σε διαφορετική περίπτωση, απαιτούμενη είναι η συμπλήρωση 18 ετών

-Χρειάζονται θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα

Αν είστε κάτοχος διπλώματος κατηγορίας Β (απλό, επιβατικού αυτοκινήτου) για 6 χρόνια και έχετε συμπληρώσει το 27ο έτος της ηλικίας σας, τότε μπορείτε να οδηγήσετε τα δίτροχα της συγκεκριμένης κατηγορίας ελεύθερα και νόμιμα, χωρίς να χρειάζονται συμπληρωματικές ή πρόσθετες εξετάσεις θεωρητικού ή πρακτικού περιεχομένου.

Α1 – Scooter και μοτοσυκλέτες 125 κ.εκ.

-Κυβισμός μέχρι 125 κ.εκ., ισχύς μέχρι 14,9 ίππους (11 kW)

-Απαιτούμενη η συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας

-Χρειάζονται θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα

Αν είστε κάτοχος διπλώματος κατηγορίας Β (απλό, επιβατικού αυτοκινήτου) για 6 χρόνια και έχετε συμπληρώσει το 27ο έτος της ηλικίας σας, τότε θα χρειαστεί να παρακολουθήσετε 5 πρακτικά μαθήματα ώστε να μπορέσετε να οδηγήσετε νόμιμα δίτροχα της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Α2 –  Scooter και μοτοσυκλέτες μέγιστης ισχύος μέχρι 46,9 ίππους (35 kW)

-Απαιτούμενη η συμπλήρωση του 20ου έτους της ηλικίας

-Χρειάζονται θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα

Αν είστε κάτοχος διπλώματος κατηγορίας Β θα χρειαστεί να παρακολουθήσετε  πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα

Α – Scooter και μοτοσυκέτες, χωρίς περιορισμούς στην ισχύ ή στον κυβισμό

-Απαιτούμενη η συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας ή του 22ου, αν είστε κάτοχος διπλώματος κατηγορίας Α2 για τουλάχιστον 2 έτη

-Χρειάζονται θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα

Αν είστε κάτοχος διπλώματος κατηγορίας Β θα χρειαστεί να παρακολουθήσετε  πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα

Όλες οι ειδήσεις

Η Vespa GTS σε νέα μοναδική προσφορά!

Δοκιμή Honda ADV350: Εμπνευσμένο από την Ελλάδα

30 ημέρες Quattroruote από τη ματιά της Dominika Rides

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο