MOTOTYPOS

Οδήγηση με άνεμο: Tips για λιγότερο στρες σε διαδρομές με ισχυρούς ανέμους 

odigisi-me-anemo-tips-gia-ligotero-stres-se-diadromes-me-ischyrous-anemous-726718

Το καλοκαίρι στην Ελλάδα, εκτός από υψηλές θερμοκρασίες φέρνει και ισχυρούς ανέμους και μαζί κάποιες δυσκολίες για αρκετούς αναβάτες.

Του Μάρκου Πυλαρινού 

Με αφορμή κάποιες οδηγικές συμπεριφορές που παρατηρώ συχνά όταν πνέουν ισχυροί άνεμοι, θα αναλύσουμε πως μπορούμε να οδηγούμε πιο άνετα όταν ο άνεμος μας «δέρνει». 

Συνήθεις συμπεριφορές 

Αυτό που παρατηρώ συνήθως σε ημέρες με ισχυρό άνεμο είναι πως πολλοί αναβάτες «μαγκώνονται», σφίγγωντας το τιμόνι και το σώμα τους και επιβραδύνουν με την πρώτη ριπή ανέμου. Κάθε μία από αυτές τις αντιδράσεις είναι αντιπαραγωγική γιατί το σφίξιμο μας στερεί τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας. Τα απότομα φρένα μπορούν να συνεισφέρουν σε εκτροπές σε τέτοια κατάσταση που σημαίνει ότι η πορεία της μοτοσυκλέτας γίνεται ακόμη πιο απρόβλεπτη. Επιπλέον υπάρχουν πολλές καταστάσεις που μπορούν και να γίνουν ακόμη πιο επικίνδυνες, όπως τη διήθηση μιας και η απότομη εκτροπή μπορεί να σημαίνει επαφή με κάποιο άλλο όχημα. 

Πως λειτουργεί ο άνεμος πάνω στη μοτοσυκλέτα 

Αρχικά πρέπει να τονίσουμε πως η μοτοσυκλέτα σαν σύστημα αποτελείται από δύο μέρη, τον αναβάτη και το όχημα. Όταν δεχόμαστε μια ξαφνική πλάγια ριπή ανέμου, το σώμα μας συχνά εκτοπίζεται πιο βίαια από τη μοτοσυκλέτα (η οποία είναι πιο βαριά). Αυτό σημαίνει πως όταν έχουμε σφιχτά χέρια, αν μας πάρει ο άνεμος, αυτόματα επηρεάζουμε και το τιμόνι, εκτρέποντας τη μοτοσυκλέτα. Η ξαφνική εκτροπή μας πανικοβάλει, προκαλώντας επιπλέον σφίξιμο, μειωμένο έλεγχο με αποτέλεσμα να επιβραδύνουμε και να κάνουμε τη μοτοσυκλέτα ακόμη πιο ευαίσθητη στον άνεμο. 

Οι βασικές αρχές 

Σε οποιαδήποτε περίπτωση ο στόχος πάνω στη μοτοσυκλέτα είναι να παραμένουμε πάντα χαλαροί, ειδικά όσον αφορά τα χέρια μας. Εκτός του καλύτερου ελέγχου της μοτοσυκλέτας, τα χαλαρά χέρια μας επιτρέπουν να ανταποκρινόμαστε καλύτερα στον άνεμο και σε ξαφνικές ριπές. 

Υποθετικό σενάριο. Πνέει ισχυρός άνεμος από αριστερά μας αλλά μας καλύπτουν κτήρια. Ξαφνικά τα κτήρια τελειώνουν και είμαστε εκτεθειμένοι στον άνεμο. Ο άνεμος πρώτα σπρώχνει τον κορμό μας προς τα αριστερά πριν τη μοτοσυκλέτα (και ύστερα και τη μοτοσυκλέτα). Με χαλαρά χέρια και σώμα, μας επιτρέπεται ένα εύρος κίνησης χωρίς να επηρεάζουμε το τιμόνι ή την πορεία της μοτοσυκλέτας. Η εκτροπή είναι επομένως μικρότερη, άρα και η διόρθωση που χρειάζεται η μοτοσυκλέτα, ακόμη και με την ταχύτητα να παραμένει ίδια.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, είτε μιλάμε για συνεχή ισχυρό άνεμο ή ριπές, ο κανόνας είναι πως πρέπει να παραμένουμε χαλαροί. 

Τι να προσέχουμε στην κυκλοφορία; 

Εδραιώσαμε τον βασικό μηχανισμό, αλλά υπάρχουν κι άλλες μεταβλητές, όπως το περιβάλλον ή άλλα οχήματα. Αρχικά η οδήγηση μοτοσυκλέτας με άνεμο σαφώς χρειάζεται μια προσοχή παραπάνω, αλλά τι πρέπει να παρατηρούμε και να προσέχουμε συγκεκριμένα; 

Ο άνεμος ανά πάσα στιγμή μπορεί να είναι διαφορετικός από το ένα σημείο δρόμου στο άλλο. Μια σημαντική προειδοποίηση για τον επερχόμενο άνεμο είναι η συμπεριφορά άλλων οχημάτων. Ένα καλό «σκονάκι» είναι το πως εκτρέπονται άλλα οχήματα όπως αυτοκίνητα ή μοτοσυκλέτες και ειδικά φορτηγά που βρίσκονται μπροστά μας. Αν για παράδειγμα ένα φορτηγό αρχίζει και αποκλείνει απότομα προς τα αριστερά, κατά πάσα πιθανότητα μπορούμε να περιμένουμε μια ξαφνική ριπή από δεξιά μας, άρα και προετοιμαζόμαστε ανάλογα. Ειδική προσοχή στην κίνηση γύρω από φορτηγά σε τέτοιο καιρό μιας και τα φορτηγά παράγουν και επιμέρους στροβιλισμούς. Σε κάθε περίπτωση, επιτρέπουμε λίγο μεγαλύτερο περιθώριο στην κίνηση για παν ενδεχόμενο. 

Τι να προσέχουμε στο περιβάλλον; 

Όπως και με την κυκλοφορία, έτσι και το περιβάλλον έχει στοιχεία που μπορεί να μας δώσει για να προετοιμαστούμε. Πρώτο στοιχείο είναι οι δενδροκορυφές που αποτελούν ένα φυσικό ανεμούριο για τη διεύθυνση και την ένταση του ανέμου. Αν για παράδειγμα διακρίνουμε μια δενδροστοιχία που γέρνει περισσότερο από τα προηγούμενα δέντρα, υπάρχει πιθανότητα ισχυρότερου ανέμου στο συγκεκριμένο σημείο. 

Σημαντικό επίσης είναι και η γεωγραφία ή τα κτήρια γύρω μας. Ο άνεμος που πρέπει να περάσει ανάμεσα σε δύο κτήρια ή λόφους είναι πάντα ισχυρότερος. Οπότε αν για παράδειγμα περνάμε από κάποια στενή κοιλάδα, μπορούμε να περιμένουμε ισχυρότερο άνεμο. 

Αλλάζω την ταχύτητά μου; 

Όχι, εκτός και αν δεν αισθανόμαστε άνετα. Ακολουθούμε κανονικά τη ροή της κυκλοφορίας, επιτρέπουμε κάποιο παραπάνω περιθώριο και συνεχίζουμε ότι κάναμε. Το να κόψουμε πολύ κάνει και τα πράγματα χειρότερα μιας και σε μεγάλες ταχύτητες, οι τροχοί της μοτοσυκλέτας αποτελούν δύο μεγάλα γυροσκόπια που αντιστέκονται σε εκτροπές. Αν ελαττώσουμε ταχύτητα, αμέσως μειώνεται η ισχύς του γυροσκοπικού φαινομένου. 

Προετοιμασία 

 Μπορεί να ακουστεί λίγο υπερβολικό, αλλά όπως φαίνεται παραπάνω το βασικό μοτίβο είναι η προετοιμασία και το να είμαστε ένα βήμα μπροστά. Καλό είναι να έχουμε και μια εικόνα από ένα δελτίο καιρού με διεύθυνση, ταχύτητα ανέμου και μέγιστες ριπές για να έχουμε μια εικόνα τι μας περιμένει. Έχοντας προετοιμαστεί επαρκώς, η οδήγηση σε ισχυρούς ανέμους δεν χρειάζεται να αποτελεί εμπόδιο, παρά μόνο μια μικρή ενόχληση.

Όλες οι ειδήσεις

Τα ‘δα όλα! Πώς να ρυθμίσεις σωστά τους καθρέπτες στο αυτοκίνητο

RECARO: Φόρος τιμής στην εταιρεία που μας έμαθε πως καθόμαστε σωστά στο αυτοκίνητο

10 αξέχαστες διαφημιστικές πινακίδες αυτοκινήτων

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο