Ήρθε (νωρίτερα) η εποχή του χρόνου που αν μπορούσαμε, θα βγάζαμε και το δέρμα μας για να δροσιστούμε λίγο. Η ζωή όμως συνεχίζεται, όπως και οι μετακινήσεις σε δύο τροχούς. Εδώ θα αναλύσουμε μερικά tips για μας και τη μοτοσυκλέτα μας όταν έρχεται το ελληνικό καλοκαίρι και η άσφαλτος ψήνει αυγά ξανά.
του Μάρκου Πυλαρινού
Εξοπλισμός το καλοκαίρι: Ναι ή όχι;
Προφανέστατα ερώτηση παγίδα, η απάντηση είναι πάντα ναι. Είμαστε πολλοί που θα επιλέξουμε σορτσάκι, κοντομάνικο και αθλητικό παπούτσι (με κράνος μεν) χρησιμοποιώντας τη ζέστη ως δικαιολογία, αλλά τα εγκαύματα τριβής δεν έχουν εποχή, τελεία και παύλα. Το να αφαιρούμε εξοπλισμό το καλοκαίρι είναι σαν να βγάζουμε τη ζώνη ασφαλείας. Ο νόμος μπορεί να μην υπαγορεύει μπουφάν ή άλλο εξοπλισμό, αλλά είναι η μόνη προστασία μας.
Κακά τα ψέματα, η μοτοσυκλέτα είναι ένας τρόπος ζωής. Μπορεί να γλυτώνουμε χρόνο σε πολλές διαδρομές με τη μοτοσυκλέτα, αλλά είμαστε πιο εκτεθειμένοι στον καιρό και πρέπει να κάνουμε κάποιες υποχωρήσεις για την ασφάλειά μας.
Καλοκαιρινός εξοπλισμός
Ζούμε σε μια χρυσή εποχή εξοπλισμού όπου μπορούμε να βρούμε αρκετό και προσιτό καλοκαιρινό εξοπλισμό από ανθεκτικά και διάτρητα υφάσματα με επαρκή προστατευτικά. Δεν χρειάζεται να συνδέουμε τον εξοπλισμό ασφαλείας με το ασφυκτικά ζεστό δέρμα και την «κλεισούρα». Μερικές επιλογές είναι τα εξής:
- Υφασμάτινα μπουφάν με μεγάλα διάτρητα panels
- Παντελόνια μοτοσυκλέτας με διάτρητες επιφάνειες και αεραγωγούς
- Κοντά καλοκαιρινά διάτρητα γάντια
- Ενισχυμένα πολιτικά μποτάκια μοτοσυκλέτας
Tips εξοπλισμού
Να σημειωθεί επίσης πως ο εξοπλισμός έχει και την ιδιότητα να μας προστατεύει από την ηλιακή ακτινοβολία και τα εγκαύματα. Ο ήλιος δεν παίζει, ακόμη και λίγες ώρες χωρίς προστασία στο μεσημεριανό ήλιο είναι πλέον αρκετές να κάνουν ζημιά. Μπορεί η βόλτα με το κοντομάνικο να μοιάζει πιο δροσερή, αλλά το βράδυ τα κόκκινα χέρια θα μαρτυρούν κάτι άλλο…
Μπόνους tip, μετράει πάρα πολύ και το τι φοράμε κάτω από τον εξοπλισμό. Απλά βαμβακερά ρούχα δεν τραβάνε και εξατμίζουν τον ιδρώτα όσο καλά όσο ένα αντιιδρωτικό ρούχο ή εσώρουχο. Ειδικά στις μεγάλες ζέστες, βοηθάνε αφάνταστα.
Νερό και ενυδάτωση
Στους 35 βαθμούς, όταν διψάς είναι ήδη αργά. Σε μεγάλες αποστάσεις με μοτοσυκλέτα το καλοκαίρι, είναι πάρα πολύ σημαντικό να πίνουμε περισσότερο νερό από ότι νομίζουμε, σε συνδυασμό με επαρκή (αλλά ελαφριά) τροφή. Ακόμη και ήπια αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει κόπωση, κράμπες, ζαλάδες, πονοκεφάλους και να επηρεάσει σημαντικά την κρίση μας στους δρόμους. Αν θα κάνετε μεγάλο ταξίδι ή διαδρομή, συχνά αξίζει κάποιο οικονομικό σακίδιο πλάτης με υδροδοχείο. Κάνει μεγάλη διαφορά το να έχουμε διαθέσιμο νερό όσο οδηγούμε. Κάποιοι αναβάτες φροντίζουν να έχουν ακόμη και ηλεκτρολύτες πάνω τους.
Σχεδιασμός διαδρομής
Επίσης σημαντικό είναι να σχεδιάζουμε ανάλογα τις βόλτες μας ώστε να αποφύγουμε μεγάλες στάσεις και τις θερμότερες ώρες της ημέρας όσο είναι δυνατό. Αν δεν μπορούμε να αποφύγουμε τις μεγάλες ζέστες, τότε επαρκείς στάσεις σε σκιά βοηθούν να μην φτάσουμε στον προορισμό μας διαλυμένοι.
Οδήγηση
Οδηγικά το μυστικό το καλοκαίρι είναι να αφιερώνουμε όσο λιγότερη ενέργεια γίνεται πάνω στη μοτοσυκλέτα. Σαν λάτρης της οδηγικής εκπαίδευσης, μια από τις προτεραιότητες μου είναι να είμαι απόλυτα χαλαρός πάνω στη μοτοσυκλέτα, και να ακουμπάω το τιμόνι σαν να πιάνω λιωμένη μπανάνα. Δηλαδή ίσα που ακουμπάω. Όσο πιο σφιγμένοι είμαστε, τόσο πιο πολύ ενέργεια σπαταλάμε, τόσο περισσότερη μυϊκή τάση έχουμε με επακόλουθο να ζεσταινόμαστε παραπάνω, να ιδρώνουμε και να κουραζόμαστε χωρίς λόγο.
Ήδη στηρίζουμε το σώμα μας πάνω στη μοτοσυκλέτα, δεν χρειάζεται να ξοδέψουμε άλλη ενέργεια εκτός της απαραίτητης για ενέργειες χειρισμού. Όταν μάθουμε να μην σπαταλάμε ενέργεια, ακόμη και οι πιο μεγάλες διαδρομές το κατακαλόκαιρο γίνονται αμέσως πιο ευχάριστες.
Μοτοσυκλέτα
Αν το καλοκαίρι ζεσταινόμαστε εμείς που δεν έχουμε κινητήρα εσωτερικής καύσης, φανταστείτε πόσο ζεσταίνεται η μοτοσυκλέτα μας. Αν η ατμοσφαιρική θερμοκρασία είναι γύρω στους 35 βαθμούς, η θερμοκρασία στην άσφαλτο μπορεί να είναι και δέκα βαθμούς ψηλότερα. Η θερμοκρασίες που αναπτύσσουν ο κινητήρας και τα διάφορα συστήματα της μοτοσυκλέτας είναι πολλαπλάσιες. Το λάδι του κινητήρα καλείται να ανταπεξέλθει σε μεγαλύτερη ζέστη, το ίδιο και το αντιψυκτικό υγρό, οι ανεμιστήρες του ψυγείου και άλλα.
Μερικά πράγματα που μπορούμε να φροντίσουμε για την καλύτερη λειτουργία της μοτοσυκλέτας είναι τα εξής:
- Πιο συχνές αλλαγές αντιψυκτικού υγρού
- Πιο συχνές αλλαγές λαδιού (ειδικά για κίνηση σε πόλη)
- Έλεγχος και καθαρισμός ψυγείων λαδιού και νερού (μπορεί να κάνει αισθητή διαφορά)
Συγκεκριμένα για τα λάδια κινητήρα, προσωπικά κόβω το διάστημα αλλαγής του κατασκευαστή τουλάχιστον στο μισό. Για κάποιους μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά η αντοχή του λαδιού εξαρτάται κατά πολύ από τη χρήση. Με ήπιες στρωτές βόλτες, ένα λάδι μπορεί να κρατήσει παραπάνω. Αλλά σε πιο «πολεμικές» βόλτες, ή σε συνεχή κίνηση στο δρόμο με έντονη χρήση συμπλέκτη, έχω δει και γνωστό λάδι να είναι σχεδόν για πέταμα σε 1500 χιλιόμετρα. Κρίνετε ανάλογα.
Στάθμευση σε σκιά
Ώρες ώρες ξεχνάμε τι βομβαρδισμός ακτινοβολίας είναι ο ήλιος. Η μακροχρόνια έκθεση στον ήλιο κάνει ζημιά σε πολλά πράγματα πάνω στη μοτοσυκλέτα. Αυτό συμπεριλαμβάνει πλαστικά, το χρώμα, διάφορα πολυμερή πάνω στη μοτοσυκλέτα και τα λάστιχα. Ειδικά τα λάστιχα λόγω συνεχών θερμικών κύκλων, UV ακτινοβολίας και έκθεσης στο οξυγόνο μπορεί να φτάσουν την ημερομηνία λήξης τους πιο νωρίς. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα λάστιχα θα είναι για πέταμα σε ένα καλοκαίρι, αλλά με λίγη προσοχή σαφέστατα θα είναι σε καλύτερη κατάσταση όταν έρθει η ώρα για αλλαγή. Όσο γίνεται, ειδικά αν σταματάμε για ώρα, το καλοκαίρι να ψάχνουμε για στάθμευση σε σκιά.
Τα θετικά του καλοκαιριού
Βρίζουμε τη ζέστη, αλλά το καλοκαίρι έχει και τα καλά του. Καταρχάς, οι περισσότεροι μοτοσυκλετιστές ανά τον κόσμο θα σκότωναν για τόση ηλιοφάνεια και ευκαιρίες για βόλτα και ταξίδι. Επίσης μεγαλύτερες μέρες σημαίνει πως μπορούμε να βγούμε και πιο αργά με φως άρα έχουμε και περισσότερες ώρες διαθέσιμες για χιλιόμετρα. Από τεχνικής άποψης, κάτι πολύ σημαντικό είναι πως τα ελαστικά πιάνουν τις λειτουργικές τους θερμοκρασίες συντομότερα, άρα μπορούμε να απολαύσουμε και τις μοτοσυκλέτες μας πιο νωρίς μέσα στη βόλτα, ειδικά για όσους μας τρώει λίγο το δεξί χέρι…
…Καλές βόλτες!
Όλες οι ειδήσεις
Στη δίνη (*Tourbillon) της Bugatti
Η Maserati τιμά τη θρυλική MC12 με δύο ειδικές εκδόσεις της MC20