Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε δει γονείς να κινούνται με μοτοσυκλέτα παρέα με τα παιδιά τους. Τι λέει όμως ο νόμος για αυτό;
του Ηλία Λαΐτσα
Η μετακίνηση με τη μοτοσυκλέτα για κάποιους είναι τρόπος ψυχαγωγίας. Για κάποιους άλλους είναι ένας πιο εύκολος τρόπος να διεκπεραιώσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα και ανώδυνα, τις εξωτερικές δουλειές τους και για κάποιους και τα δύο.
Δεν είναι λίγες οι φορές όμως που έχουμε δει γονείς να κινούνται με μοτοσυκλέτα (παπί, scooter ή μεγάλου κυβισμού), παρέα με τα παιδιά τους και στη χειρότερη περίπτωση να βρίσκονται στη μοτοσυκλέτα πάνω από δύο μέλη της οικογένειας.
Τι λέει όμως ο Νόμος στην Ελλάδα για τη μεταφορά επιβατών με οχήματα;
Αναλυτικά το άρθρο 33 του ΚΟΚ (Ν. 2696/1999) αναφέρει τα εξής:
- Aπαγoρεύεται η μεταφoρά επιβατών με oδικά oχήματα κατά τρόπo τέτoιo ώστε να δημιoυργείται κίνδυνoς.
- Eιδικότερα απαγoρεύεται:
α) Η μεταφoρά επιβατών περισσοτέρων των αναγραφομένων στην άδεια κυκλoφoρίας τoυ οχήματος.
β) H κατάληψη θέσης παραπλεύρως τoυ oδηγoύ, από παιδιά ηλικίας μικρότερης των δώδεκα (12) ετών, εφόσον δεν συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους, ως και από περισσότερα πρόσωπα από όσα επιτρέπεται στη θέση αυτή.
γ) Η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσυκλέτα ή μοτοποδήλατο, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
- Ο οδηγός μηχανοκίνητου οχήματος και μοτοποδηλάτου επιβάλλεται να μεριμνά για την ασφάλεια των συνεπιβατών του και ειδικότερα να ελέγχει αν φορούν τις ζώνες ασφαλείας και το προστατευτικό κράνος κατά τη μεταφορά τους.
- Ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.
Διαβάζοντας προσεκτικά το άρθρο αυτό, θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει ότι υπάρχουν κάποιες σοβαρές ασάφειες.
Κάποιες από αυτές είναι ότι:
- δεν αναφέρονται πουθενά οι προδιαγραφές του εγκεκριμένου αυτού συστήματος συγκράτησης
- δεν αναφέρονται πουθενά οι προδιαγραφές του κράνους που πρέπει να φοράει ο ανήλικος συνεπιβάτης
- δεν αναφέρεται πουθενά μέχρι πόσα κυβικά εκατοστά μπορεί να είναι η μοτοσυκλέτα που θα προσαρμόσει κάποιος πάνω της το ειδικό αυτό κάθισμα
- καθώς επίσης υπάρχει και παντελής έλλειψη αναφοράς του υπόλοιπου προστατευτικού εξοπλισμού (γάντια, μπουφάν, ειδικά μποτάκια).
Ελλείψεις που είναι σοβαρές μιας και σύμφωνα με έρευνα της Διεύθυνση Τροχαίας ΕΛΑΣ, του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και της Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, για την 15ετία 2000-2015 είναι αξιοσημείωτα.
Αναλυτικά, τα τροχαία εντός πόλης ήταν 245.404 με 22.397 θανάτους και 310.522 τραυματίες εκ των οποίων οι 32.555 βαριά. Για το 2015 μόνο, οι παραβάσεις που σημειώθηκαν για μη χρήση κράνους ήταν 52.783!
Ας έρθουμε όμως και σε πιο πρόσφατα στατιστικά. Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., τα τροχαία του 2021 σε σχέση με το 2020 ήταν κατά 16% περισσότερα. Σε πραγματικούς αριθμούς, αυτό σημαίνει 584 νεκροί για το 2020 και 594 για το 2021.
Επίσης αν κοιτάξουμε τα πρόστιμα των παραβάσεων του ΚΟΚ θα δούμε το εξής περίεργο.
Για τη μη χρήση κράνους από τον οδηγό, το πρόστιμο είναι 350€, 10 ημέρες αφαίρεση διπλώματος και 5 βαθμούς στο point system (άρθ.12 παρ.5, 6 & 11).
Για μη χρήση κράνους από τον συνεπιβάτη, το πρόστιμο είναι 100€ (άρθ.12 παρ. 5, 6 & 11).
Όμως για μη χρήση κράνους ανήλικου συνεπιβάτη και μη χρήση ειδικού εγκεκριμένου καθίσματος, το πρόστιμο είναι μόλις 80€, 20 ημέρες αφαίρεση διπλώματος και 7 βαθμούς στο point system (άρθ.33 παρ. 1 & 3).
Εδώ να επισημάνουμε πως την ευθύνη του ανηλίκου συνεπιβάτη, τη φέρει ο ενήλικος οδηγός.
Συμπέρασμα:
Όταν οδηγούμε σε μια χώρα που βρίσκεται μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. με τα περισσότερα ατυχήματα (πάνω από 140.000 νεκρούς, πάνω από 250.000 παραπληγικούς και πάνω από 400.000 τετραπληγικούς τα τελευταία 50 χρόνια), ίσως θα πρέπει να ξανασκεφτούμε αν και πως θα ανεβάσουμε το ανήλικο παιδί μας πάνω σε ένα όχημα όπως η μοτοσυκλέτα, που αν και είναι από τα ασφαλέστερα οχήματα, δεν παύει να είναι το πιο ευάλωτο σε εξωτερικούς παράγοντες.