MOTOTYPOS

Η ιστορία της πρώτης μοτοσυκλέτας

i-istoria-tis-protis-motosykletas-673976

Η πρώτη μοτοσυκλέτα: Ποιος ήταν ο εφευρέτης της και ποιοι έπαιξαν σημαντικό ρόλο;

του Ηλία Λαΐτσα

Είμαστε στον 19ο αιώνα, με το ποδήλατο να εξελίσσεται συνεχώς και αξεσουάρ όπως οι βοηθητικές ρόδες, τα λάστιχα και τα πετάλια όπου μέχρι τότε δεν υπήρχαν, άρχισαν να περιλαμβάνονται στο βασικό τους εξοπλισμό.

Πολλοί ήταν οι μηχανικοί της εποχής, που οραματιζόντουσαν να προσαρμόσουν ένα κινητήρα πάνω σε ένα ποδήλατο. Λίγοι όμως τα κατάφεραν και… ένας το κατοχύρωσε. Το όνομα αυτού Gottlieb Wilhelm Daimler!

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή. Το 1863 ο Αμερικανός εφευρέτης και κατασκευαστής πρώιμων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών Sylvester Howard Roper, χρησιμοποίησε τις γνώσεις που είχε αποκτήσει στα χρόνια του Εμφύλιου Πολέμου των Η.Π.Α. (δούλευε σε εργοστάσιο παραγωγής πολεμικού εξοπλισμού) και έφτιαξε μια ατμομηχανή την οποία τη προσάρμοσε σε ένα από τα πρώιμα αυτοκίνητα που είχε κατασκευάσει.

Το 1867 έκανε το ίδιο, μόνο που αυτή τη φορά το όχημα είχε δύο τροχούς. Έτσι, το Roper Steam Velocipede (1867-1869) όπως ονομάστηκε, έγινε η πρώτη μοτοσυκλέτα στην ιστορία και για αυτό το λόγο μπήκε στο AMA Motorcycle Hall of Fame το 2002.

Η μοτοσυκλέτα αυτή κυλούσε σε ξύλινους τροχούς και είχε σιδερένιο σκελετό. Είχε ένα κύλινδρο σε κάθε πλευρά του σκελετού συνδεδεμένο με ράβδους που κινούσαν τους στρόφαλους στον άξονα του πίσω τροχού. Κάτω από τη σέλα βρισκόταν ένας καυστήρας, ένας λέβητας και μια ειδική σχάρα κάτω από τον λέβητα, όπου εκεί τοποθετούνταν τα κάρβουνα για να βράσει το νερό, να παραχθεί ατμός και να τροφοδοτηθεί ο κινητήρας. Μια μικρή καμινάδα είχε τοποθετηθεί από τον εφευρέτη, στο σημείο πίσω από τη σέλα.

Την ίδια χρονιά στη Γαλλία, φτιαχνόταν μια άλλη μοτοσυκλέτα με ατμομηχανή. Οι Γάλλοι μηχανικοί Ernest Michaux και  Louis-Guillaume Perreaux, παρουσίασαν το δικό τους ποδήλατο το οποίο λειτουργούσε με ατμό, είχε πετάλια στον εμπρός τροχό και το ονόμασαν Velocipede.

Κατάφεραν να δημιουργήσουν μια μικρή κινητήρια ατμομηχανή, όπου καταλάμβανε πολύ λιγότερο χώρο από αυτή του Αμερικάνου Roper. Παρόλη τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητα των εφευρετών αυτών, η κατασκευή αυτή δεν μπόρεσε να θεωρηθεί και ιδιαίτερα ασφαλής μιας και υπήρχε πιθανότητα ανάφλεξης σε πτώση. Ο Ernest ήταν γιός του κατασκευαστή ποδηλάτων Pierre Michaux, ο οποίος ήταν ο πρώτος που τοποθέτησε πετάλια σε ποδήλατο (μέχρι τότε τα ποδήλατα για να κινηθούν, έσπρωχνες με τα πόδια το έδαφος).

Μερικά χρόνια αργότερα, το 1885, ο Gottlieb Wilhelm Daimler είναι αυτός που λαμβάνει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη πρώτη μοτοσυκλέτα. Είχε μόλις διαλύσει τη συνεργασία του με έναν άλλον σημαντικό μηχανικό και εφευρέτη, τον Nicolaus August Otto, ο οποίος είχε επινοήσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τότε ο Daimler έφτιαξε ένα εργαστήριο στην αυλή του σπιτιού του, μαζί με έναν άλλο Γερμανό μηχανικό και φίλο του, τον Wihelm Maybach.

Ουσιαστικά κατασκεύασε ένα ξύλινο ποδήλατο, με μινιμαλιστικό τιμόνι, με δύο βοηθητικές ρόδες και με μια επενδυμένη σέλα που έμοιαζε με αλόγου. Ο κινητήρας ήταν βασισμένος στον κινητήρα εσωτερικής καύσης του Nicolaus Otto, ζύγιζε 45 κιλά, ο κυβισμός του ήταν στα 264 κ.εκ., με ισχύ μισού ίππου.

Τρεις μήνες μετά το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, ο Wilhelm Maybach σε δημόσια επίδειξη της μοτοσυκλέτας, κατάφερε να φτάσει την ταχύτητα των 12 χλμ/ώρα. Εντυπωσιακή ταχύτητα για τα δεδομένα της εποχής. Ο Wilhelm Maybach αργότερα κατασκεύασε το καρμπυρατέρ με ακροφύσιο και τον κλειστό θάλαμο πλωτήρα, πράγματα που υπάρχουν ακόμα στις μοτοσυκλέτες (χαμηλότερου κυβισμού βέβαια), σε μια πιο εξελιγμένη μορφή.

Έπειτα η μοτοσυκλέτα άρχισε να εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο, με πολλούς να πειραματίζονται και τα αποτελέσματα να είναι θετικά.

Οι αδελφοί Heinrich και Wilhelm Hildebrand μαζί με τον Alois Wolfmueller, το 1894 κατασκεύασαν τη πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής και το 1897 κατοχύρωσαν την ονομασία “μοτοσυκλέτα”. Ο κινητήρας της μοτοσυκλέτας αυτής ήταν ένας δικύλινδρος τετράχρονος 1.489 κ.εκ., υδρόψυκτος και είχε απόδοση 2.5 ίππους στις 240 στροφές/λεπτό. Φτιάχτηκαν περίπου 2.000 τέτοιες μοτοσυκλέτες αλλά λόγω έντονου ανταγωνισμού αλλά και του μεγάλου κόστους κατασκευής, το εργοστάσιο Hildebrand & Wolfmueller έκλεισε το 1919 μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Τα ονόματα όμως που βοήθησαν στην εξέλιξη της μοτοσυκλέτας, δεν σταματούν εδώ.

Οι Γάλλοι αδελφοί Wenrer το 1900 έφεραν τη μοτοσυκλέτα πιο κοντά σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα.

Ο Valcan Laurin είχε την έμπνευση να τοποθετήσει το κινητήρα στο κάτω μέρος του πλαισίου.

Ο Robert Bosch το 1902 δημιούργησε το μανιατό υψηλής τάσης με μπουζί, το οποίο αντικατέστησε την μαγνητική ανάφλεξη.

Είτε στις καθημερινές τους υποχρεώσεις εντός πόλης, είτε σε μακρινά ταξίδια φορτωμένη, είτε ακόμα και σε πίστες παντός τύπου.

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο