Από τη μία θέλουμε να είμαστε ασφαλείς, από την άλλη αρκετοί στραβοκοιτάνε τον εξοπλισμό ασφαλείας. Η Honda φαίνεται εξελίσσει σταδιακά μια λύση.
του Μάρκου Πυλαρινού
Όσοι οδηγούμε μοτοσυκλέτες καθημερινά αναγνωρίζουμε σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό πως υπάρχει ένα ρίσκο. Πολλοί έχουμε ακούσει στατιστικές, και άλλοι τόσοι έχουμε ακούσει για κάποιον, που ξέρει κάποιον άλλον, που και αυτός ξέρει κάποιον άλλον που είχε κάποιο ατύχημα. Παρ’όλα αυτά, η σχέση αρκετών οδηγών με την ασφάλεια, και ειδικά στην Ελλάδα, είναι λίγο διπολική. Από τη μία θέλουμε να είμαστε ασφαλείς, από την άλλη αρκετοί στραβοκοιτάνε τον εξοπλισμό ασφαλείας. Η Honda φαίνεται εξελίσσει σταδιακά μια πιθανή λύση.
Εξοπλισμός ασφαλείας
Κακά τα ψέματα, τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει εκπληκτικές εξελίξεις στον εξοπλισμό ασφαλείας. Από την τελευταία πιστοποίηση για κράνη ECE 22.06 (από τις σκληρότερες δοκιμασίες για ένα κράνος) μέχρι και την είσοδο των αερόσακων. Οι τελευταίοι αποτελούν μία από τις μεγαλύτερες καινοτομίες ασφαλείας μιας και μειώνουν σημαντικά τη δύναμη της πρόσκρουσης σε σχέση με οποιοδήποτε προστατευτικό. Υπάρχει πληθώρα αερόσακων από κατασκευαστές όπως την Alpinestars και τη Dainese που προσφέρουν ανεξάρτητα συστήματα αερόσακων, ή και συστήματα ενσωματωμένα σε μπουφάν ή φόρμες. Παρ’όλα αυτά, δεν είναι όλος ο κόσμος διατεθειμένος να υιοθετήσει τέτοιο εξοπλισμό.
Ο αερόσακος ως εξοπλισμός της μοτοσυκλέτας
Εκτός του να φοράς τον αερόσακο, υπάρχει και η εναλλακτική να τον έχεις πάνω στη μοτοσυκλέτα. Η ιδέα δεν είναι απαραίτητα τίποτα καινούργιο, η Honda προσφέρει το Goldwing με αερόσακο από το 2007. Το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση είναι πως μιλάμε για έναν αερόσακο αυτοκινήτου προσαρμοσμένο σε μια μεγάλη μοτοσυκλέτα που έχει το χώρο να τον υποστηρίξει. Δεν είναι ένας αερόσακος που είναι πραγματικά σχεδιασμένος για μοτοσυκλέτες. Η Honda επιτέλους φαίνεται να κάνει κάποια βήματα κατοχυρώνοντας πέρυσι ένα νέο σύστημα αερόσακου. Φέτος ενημερώθηκε το σύστημα με επιπλέον λεπτομέρειες, δίνοντας μας μια πρώτη εικόνα του πως θα μπορούσε να μοιάζει αυτό το σύστημα.
Το προτεινόμενο σύστημα αερόσακου της Honda
Τα σχέδια της Honda παρουσιάζουν έναν αερόσακο αποθηκευμένο στο οπίσθιο τμήμα του ντεπόζιτου καυσίμων κάτω από κάποιο κάλυμμα. Το σύστημα θα έχει έναν αισθητήρα επιτάχυνσης που θα ενεργοποιεί τον αερόσακο σε περίπτωση πρόσκρουσης. Μέχρι τώρα, τίποτα ιδιαίτερο μέχρι να μπούμε στο σχήμα και τον γενικό σχεδιασμό του αερόσακου.
Ο αερόσακος έχει σχηματιστεί σαν ανάποδο “Δ”, με βραχίονες που περνάνε κάτω από τις μασχάλες, και μια κεντρική επιφάνεια που προστατεύει το στήθος. Καθώς φουσκώνει, τυλίγεται γύρω από τον αναβάτη και τον συγκρατεί σαν σωσίβιο.
Το επόμενο κομμάτι είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον. Αφού φουσκώσει, ο αερόσακος είναι σχεδιασμένος να αποσπάται από τη μοτοσυκλέτα, να παραμείνει πάνω στον αναβάτη, και να διατηρείται φουσκωμένος κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, σαν τους αερόσακους του εμπορίου.
Οι επιπλέον λεπτομέρειες που προσέθεσε στην κατοχύρωση η Honda έχουν να κάνουν με το τελευταίο κομμάτι του συστήματος που αποσπάται από τη μοτοσυκλέτα και παραμένει φουσκωμένο. Σαφώς ένα τέτοιο σύστημα πρέπει να είναι αρκετά φτηνό για να τοποθετηθεί, όπως και θα πρέπει να είναι απλό και αξιόπιστο, μιας και μπορεί να πάρουν χρόνια μέχρι να ενεργοποιηθεί.
Πιθανά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Συχνά τα ατυχήματα με μοτοσυκλέτα τείνουν να είναι αρκετά χαώδη. Μπορεί κάποιος να γλιστρήσει, να προσκρούσει πάνω σε εμπόδιο, μπορεί κάποιο άλλο όχημα να πέσει πάνω στη μοτοσυκλέτα. Σαφώς οτιδήποτε βελτιώνει την ασφάλεια είναι θετικό, αλλά ένας τέτοιος αερόσακος θα πρέπει να μπορεί να λειτουργήσει σε πληθώρα σεναρίων.
Επιπλέον, τίθεται και το θέμα διαφορετικής σωματοδομής, όγκου εξοπλισμού και άλλων εμποδίων σε τέτοιο μοναδικό σύστημα. Σαφώς δεν μιλάμε βέβαια για οποιονδήποτε κατασκευαστή εδώ, κάτι θα έχουν σκεφτεί.
Aπό την άλλη, ένα τέτοιο σύστημα θα ήταν διακριτικό, δεν θα χρειάζονταν δική μας παρέμβαση, και θα λειτουργούσε παθητικά παρόμοια με βοηθήματα όπως το Traction Control και το ABS. Θα περίμενε από πίσω μέχρι να χρειαστεί. Για να μην αναφέρουμε και το γεγονός πως μια μοτοσυκλέτα με αυτό το σύστημα εγκατεστημένο θα θεωρούνταν αμέσως πολύ πιο ασφαλής.
Ένα τέτοιο σύστημα θα ήταν ίσως το επόμενο μεγάλο βήμα ασφάλειας στη μοτοσυκλέτα, και ίσως το πρώτο που δεν πρέπει να θυμηθείς να φορέσεις…
Όλες οι ειδήσεις
Neue Klasse X: Είδαμε από κοντά τη νέα εποχή της BMW